Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح سپرده گذاری ارزی در مرحله بررسی ایرادات، کاهش نرخ طلا، سکه و دلار، قیمت خودرو همچنان رو به افزایش، لزوم اعمال افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق فروردین، آزمایش موفقیت آمیز سامانه کالابرگ الکترونیکی از اخبار مهم اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۸ فروردین ماه) به شرح زیر است:

توزیع روزانه ۱۳۰۰ تن مرغ گرم

گوشت و مرغ که در بالای لیست خرید کالایی مردم قرار دارند در ماه های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان برای ایجاد تعادل در بازار این دو محصول اقدامات فراوانی را در حوزه کنترلی و توزیع انجام داده و می دهند.

 

دولت برای حرکت این بازار به سمت تعادل قیمتی و جلوگیری از شوک های قیمتی به واسطه مناسبت ها صادرات مرغ را تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع اعلام کرده است و در کنار این موضوع تلاش کرده تا با عرضه متناوب مرغ با قیمت مصوب 10 هزا رو 500 تومان برای مرغ منجمد و 11 هزار و 500 تومان برای مرغ گرم نگرانی مردم در زمینه کمبود این محصول را کاهش دهد.

 

براین اساس بنا به گفته مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام به باشگاه خبرنگاران جوان «برنامه‌های جدیدی برای توزیع گوشت و مرغ با نرخ مصوب در قالب ستاد تنظیم بازار در حال انجام است.»

 

به گفته «حمید ورناصری» هم اکنون واردات مرغ توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود، چرا که حجم تولید داخل به اندازه‌ای است که جوابگوی نیاز بازار داخل است و کمبودی در عرضه وجود ندارد. روزانه ۱۳۰۰ تن مرغ گرم با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان بهمن، میادین میوه و تره بار و صنوف تهران عرضه می‌شود. عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان همچنان در بازار ادامه دارد.

 

طرح سپرده گذاری ارزی در مرحله بررسی ایرادات و ابهامات

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی 18 فروردین ماه طرح سپرده گذاری ارزی را مورد بررسی قرار دادند و طرحی که بانک مرکزی و بانک های عامل را موظف می کند که بازپرداخت اصل و سود سپرده های ارزی را تضمین کنند تا مردم ارزهای خود را به نظام بانکی بسپارند. این طرح تنها یک ماده دارد و هدف آن این است که به صاحبان دلار، یورو و ارزهای خارجی اطمینان داده شود که سرمایه های ارزی خود را در نظام بانکی سپرده گذاری کنند.

 

حالا در ادامه بررسی های پارلمان برای به سرانجام رساندن آن طرح سپرده گذاری ارزی در کمیسیون های تخصصی مجلس تصویب شده و اکنون در کمیته تخصصی مجلس بررسی ایرادات وارده و ابهامات آن در حال رسیدگی است. یکی از ابهامات این طرح این است که بانک ها می توانند از سپرده گذاری ارزی صرفه اقتصادی داشته باشند با خیر.

 

بنا به گفته «مهراد بائوج لاهوتی» به ایبنا «با تصویب این قانون تامین کافی به مردم ارایه می شود تا تجربه اخیر در مورد سپرده گذاری ارزی تکرار نشود. در مورد سپرده گذاری ارزی قانونی وجود نداشته است و با تصویب قانون در خصوص سرمایه گذاری ارزی تا حدودی نگرانی مردم در این باره از بین می رود.»

 

کاهش نرخ طلا، سکه و دلار/نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

امروز (چهارشنبه 28 فروردین ماه) هر گرم طلای 18 عیار با قیمت هر گرم  ۴۲۵ هزار و ۹۱۹ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۵دلار معامله می‌شود. در بازار سکه نیز در روز جاری سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 700 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 610 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 680 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت 935 هزار تومان عرضه می شود.

 

در بازار ارز نیز صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ خریداری می‌کنند. همچنین صرافی های بانکی یور ردو امروز (28 فروردین) با قیمت 15 هزار و 350 هزار تومان خریداری می کنند وبا قیمت 15 هزار و 400 تومان به مردم می فروشند. در بازار آزاد نیز دلار با قیمت 13 هزار و 600 تومان، یورو با قیمت 15 هزار و 300 تومان، پوند انگلیس با قیمت 18 هزار و 150 تومان، درهم با قیمت 3 هزار و 720 تومانف لیر با قیمت 2 هزار و 410 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 40 تومان، دلار کانادا با قیمت 10 هزار و 150 تومان، دلار استرالیا با قیمت 9 هزار و 900 تومان و کرون سوئد با قیمت هزار و 450 تومان مبادله می شود.

 

آزمایش موفقیت آمیز سامانه کالابرگ الکترونیکی

تعداد زیادی از مسئولان و کارشناسان هم زمان با افزایش قیمت دلار و بروز برخی نابسامانی‌ها در اقتصاد کشور اعتقاد داشتند کـه این ‏وضعیت، بـه اقشار پایین جامعه بیشتر آسیب وارد می کند و درارندگان درآمدهای ثابت چون کارمندان، ‏کارگران و تمامی حقوق بگیران آسیب بیشتری می بینند.

 

در این شرایط، مجلس طرحی دو فوریتی را تصویب کرد کـه دولت را موظف کرد حداکثر ظرف مدت 2 ماه شبکه توزیع کالا‌هاي ‏اساسی مورد نیاز خانوار‌ها را طوری ساماندهی کند کـه نیاز‌های اساسی خانوار‌ها با قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و ‏تولید کنندگان و براساس نرخ ارز ترجیحی در اختیار آنها قرار گیرد. ‎‏بـه دنبال این مصوبه «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه ‏و بودجه گفت که «دولت پنج بسته حمایتی از برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را تدوین کرده کـه اولین بسته آن مربوط بـه تامین ‏کالا‌هاي اساسی و داروی مورد نیاز مردم اسـت‎. ‎‏ بـه گفته او، این بسته شامل مایحتاج عمومی، دارو و نهاده‌هاي کشاورزی اسـت کـه ‏بر این اساس 13 میلیارد دلار برای 25 قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم با ارز 42 هزار ریالی تا پایان امسال اختصاص داده ‏می شود.»

 

در پی آن «عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی (شنبه 25 فروردین) در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که زیرساخت اجرای کالابرگ الکترونیکی آماده است واستفاده از سامانه در انتظار تصمیم دولت است. از لحاظ نرم افزاری بانک مرکزی آمادگی لازم را برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم را دارد اما زمان اجرای آن منوط به تصمیم دولت است.»

 

حالا ایبنا در خبری تازه درباره مراحل طی شده برای عملیاتی شدن این سامانه آورده است که «گزارش های رسیده از مسئولان بانک مرکزی حاکی از عملکرد موفقیت آمیز سامانه کوپن الکترونیک بوده و این سامانه مهم و کاربردی توانسته بدون هیچگونه مشکلی برای خرید و توزیع کالاهای اساسی به صورت عادلانه و با قیمت مصوب مورد استفاده قرار بگیرد

 

برنامه ریزی برای تجارت یک میلیارد دلاری با بنگلادش

سفیر بنگلادش در ایران و استاندار سیستان و بلوچستان مهرماه سال گذشته دیداری با یکدیگر داشتند که در خلال این دیدار طرفین بر توسعه روابط تجاری دو جانبه تاکید کردند. «مجیب الرحمان بویان» گفته بود: «ما درصدد افزایش این مبادلات هستیم چرا که این موضوع به نفع هر دو کشور است.»

 

وی  با اشاره به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی نزدیک ایران و بنگلادش که زمینه ارتقای مبادلات تجاری را فراهم می کند، گفته بود: «ما علاقه مند به ایجاد روابط تجاری بیشتر با ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان هستیم. ۸۲ درصد از ۳۷ میلیارد دلار صادرات بنگلادش به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را مواد اولیه نساجی و فرشبافی، میوه های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می دهد. سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت خوبی برای ترانزیت کالا از راه های ریلی و دریایی به بنگلادش است.»

 

بنگلادش توسعه روابط با ایران را پس از آن با جدیت بیشتری دنبال کرده است و بر این اساس انتهای سال گذشته «محمد صبور حسین»، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران در گفتگویی با ایرنا اعلام کرده بود که «حجم مبادلات بنگلادش و ایران پس از افزایش تحریم ها از سالانه 100 میلیون دلار به حدود 60 درصد کاهش یافته است که درصددیم مشکلات موجود را بررسی و برای افزایش حجم روابط تجاری 2 کشور، راه حل مناسبی پیدا کنیم.»

 

حالا در راستای توسعه روابط امروز (چهارشنبه 28 فروردین) وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی بنگلادش اعلام کرده است که «فعال سازی ظرفیت موجود می‌تواند به راحتی هدف تجارت یک میلیارد دلار در سال بین دو کشور را محقق کند. امیدوارم در سال جدید ششمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شود و بتوانیم در این نشست به توافقات مهم در توسعه روابط دو کشور ایران و بنگلادش دست پیدا کنیم.»

 

لزوم اعمال افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق فروردین

مجلس شورای اسلامی انتهای سال گذشته در بررسی لایحه پیشنهادی بودجه 98 افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران دولت را تصویب کرد. بر این اساس حقوق ها تا 2 میلیون و 750 هزار تومان مالیات ندارد و پس از آن مالیات در پنج پله به صورت تصاعدی 10 تا 35 درصد است و بر اساس این افزایش پائین‌ترین حقوق‌ها ۴۳ درصد و بالاترین حقوق‌ها ۱۱ درصد در سال ۹۸ افزایش پیدا می‌کند.

 

با آغاز سال جدید رئیس سازمان برنامه و بودجه در اولین حاشیه جلسه 21 فرودین هیات دولت اعلام کرده بود که افزایش حقوق کارمندان دولت طبق مصوبه مجلس و‌ آنچه که تصویب شده از فروردین ماه 98 اعمال می شود. در ادامه «محمد باقر نوبخت» امروز (چهارشنبه 28 فروردین) در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال که گفته می‌شود حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت بدون افزایش چهارصد هزار تومانی پرداخت می شود، تاکید کرده است: «با توجه به مصوبه مجلس لازم است برای همه کارکنان دولت اعم از شاغلان و بازنشستگان حکم جدید صادر شود و پرداخت‌های سال جدید براساس احکام جدید انجام شود اما چون برخی دستگاه‌ها موفق نشدند همه احکام را صادر کنند، ما در تخصیص بودجه و پرداخت حقوق شاغلان و کارکنان گفته ایم اگر احکام هم صادر نشده است، چون این رقم ثابت است حتماً باید این ماه پرداخت شود

 

قیمت خودرو همچنان رو به افزایش/سمند باز هم گران شد

قیمت خودروهای داخلی امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین نسبت به روزهای گذشته با افزایش روبرو شده است.

 

بنابراین گزارش، قیمت خودروهای داخلی از ابتدای هفته گذشته روند صعودی را دنبال می کنند.

 

به منظور حل این مشکل، خودروسازان از روز دوشنبه ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به فروش فوری می رسانند اما هنوز این طرح ها تاثیری بر قیمت بازار آزاد نداشته است./

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک به سیل زدگان خبرگزاری شبستان سیل مسابقات بین المللی قرآن خسارت سیل نیمه شعبان ارتش خبرگزاری استان بوشهر اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۸۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (سه‌شنبه) مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۱۸۱ تومانی به ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و نرخ یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر اسکناس دلار امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۸۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان داد و ستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۷۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و حواله آن با افزایش ۱۹۹ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۹۵۲ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۱۵۷ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۴۶ تومان افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار برای فردا
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ثبات دلار کوتاه‌مدت است؟