Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@15:46:24 GMT

ابهام در به نتیجه رسیدن نشست آتی صلح افغانستان در دوحه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۹۹۴۷

ابهام در به نتیجه رسیدن نشست آتی صلح افغانستان در دوحه

تهران - ایرنا - دولت افغانستان 250 نفر را برای مذاکره با طالبان به دوحه می فرستد موضوعی که به گفته تحلیلگران، این تعداد زیاد نمایندگان مانع از ارائه نظری واحد در مورد صلح و بی نتیجه ماندن مذاکرات خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، طالبان در واکنش به تصمیم دولت افغانستان اعلام کرده است که این تعداد زیاد نماینده برای حضور در این نشست بسیار زیاد است و برگزار کنندگان چنین تعدادی را نخواهند پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طالبان با اشاره‌ به مکان برگزاری نشست اعلام کردند: «تهیه کنندگان فهرست در کابل باید درک کنند، که این یک کنفرانس منظم و برنامه ‌‌ریزی شده در یک کشور دور دست خلیجی است، نه مراسم عروسی یا مهمانی در یک تالار کابل.»
انها همچنین گفته اند که در این نشست با هیچ فردی که به نمایندگی از دولت وحدت ملی شرکت کرده باشد دیدار نخواهند کرد.
به گفته تحلیلگران حالا این سوال پیش می آید که حضور این تعداد مذاکره کننده در نشست آتی صلح در قطر نتیجه‌ای خواهد داشت و به جنگ طولانی مدت این کشور خاتمه خواهد داد یا نه.
«هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهور افغانستان با ارسال یک پیام به رسانه‌ها گفته است، نمایندگان از همه اقشار جامعه برای حضور در این نشست تعیین شده اند.
وی افزود، دولت افغانستان فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه را، که از طرف مقامات داخلی معرفی شده بودند و در آن از تمام اقشار جامعه حضور دارند، امروز نهایی کرد.
در این فهرست 250 نفری نمایندگان احزاب سیاسی، رهبران جهادی، خانواده‌های قربانیان، شورای عالی صلح، دانشمندان، نمایندگان مجلس، شهروندان عادی، زنان، جوانان، روزنامه‌ نگاران، مسئولین حکومتی و بزرگان قومی، حضور دارند.
نشست دوحه، که از آن به عنوان نشست 'بین-الافغانی' نیز نام برده می‌شود، در حالی برگزار می شود که پیش از این هیاتی از نمایندگان آمریکا به مدت پنج روز با طالبان گفت و گو کرده بودند.
«زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پیش از این به رسانه ها گفته بود، انتظار می‌رود امسال سال صلح باشد و وقت آن رسیده است، که جنگ در این کشور به پایان برسد.
طالبان به خبرگزاری ' رویترز گفته‌اند، که برای نخستین بار زنان هم در میان هیات مذاکرکننده آنها هستند و در نشست دوحه با هیات مذاکرکننده آمریکا و نمایندگان افغان در مورد آینده افغانستان بحث می‌کنند.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان، در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته است که در نشست دوحه، زنان نیز عضو هیئت طالبان هستند. اما سپس مجاهد در صفحه توییتر خود نوشت، که صحبتهای او نادرست برداشت شده و قرار نیست در نشست قطر زنان در هیات مذاکره کننده طالبان نخواهند بود.
برخی کارشناسان بر این باورند که طولانی بودن فهرستی که حکومت افغانستان منتشر کرده است، موجب بی‌ نتیجه بودن این نشست خواهد شد.
به نظر این کارشناسان، افراد این فهرست، نمایندگان گروه ها و طبقه‌های مختلف جامعه هستند، که دیدگاه های گوناگون دارند و هرگز نمی‌توانند نظری واحد ارائه کنند و در مذاکرات به نتیجه ‌ای برسند، بنابراین دست خالی بازخواهند گشت.
ایالات متحده آمریکا سعی دارد تا طالبان را برای گفت و گو با دولت افغانستان بر سر میز مذاکره آورد؛ طالبان دولت کابل را دست نشانده غرب می داند و تاکنون از گفت و گوی مستقیم با آن ها خودداری کرده‌اند.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مذاكرات صلح افغانستان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۹۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در نشستی با اشاره به منافع غربی‌ها اظهار داشت دشمنان به‌دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد طالبان حکومت طالبان در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد.

وی افزود: ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم؛ این مهمترین رسالت همه ماست.

 معاون وزارت اقتصاد طالبان پیش از این در یک گردهمایی در «غزنی» گفته بود مردم افغانستان از جنگ حمایت نمی‌کنند و حامی نظام اسلامی هستند.

نظری با اظهار اینکه طی 20 سال گذشته حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان مردم مالک سرزمین خود نبودند، تاکید کرده بود: در حال حاضر این کشور آزاد و مستقل است.

«انس حقانی» برادر سرپرست وزارت کشور طالبان چندی قبل با مسئول دانستن آمریکا برای دو دهه جنگ در افغانستان گفته بود  سازمان سیا برای تجزیه «امارت اسلامی افغانستان» تلاش می‌کند.

یادداشت| از تهییج به جنگ تا حمایت از تجزیه افغانستان؛ «شرق» آرام خواهد ماند، فکری به حال خود کنیدطالبان: سازمان سیا به‌دنبال تجزیه افغانستان استطالبان: به هیچکس اجازه تجزیه افغانستان را نمی‌دهیم

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟