Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- حفتر همچنان به حمايت کشورهاي خارجي اميدوار است و احتمال مداخله نظامي فرانسه در ليبي مي رود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل ازتلويزيون الجزيره ، در حمله هوايي نيروهاي وابسته به خليفه حفتر به محور «عين زاره» نزديک طرابلس، سه تن از نيروهاي دولت وفاق ملي ليبي کشته شدند.
از سوي ديگر، نيروي هوايي وابسته به دولت وفاق ملي، برخي مواضع نيروهاي حفتر را در شهر غريان در جنوب طرابلس بمباران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبر ديگر اينکه بر اثر چندين دور حمله راکتي در بخش هايي از طرابلس پايتخت ليبي دستکم دو نفر کشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي اورژانس پايتخت ليبي گفت بر اثر اين حملات دستکم چهار نفر هم زخمي شدند. حملات در طرابلس پس از آن رخ داد که خليفه حفتر فرمانده نظامي قدرتمند ليبي تصميم به در اختيار گرفتن پايتخت گرفت.
بر اساس اين گزارش، هفت انفجار قدرتمند در طرابلس به گوش رسيد.
شاهدان عيني از ستون هاي مهيب دود بر فراز محله ابوسليم واقع در جنوب پايتخت خبر دادند که مورد اصابت چندين راکت قرار گرفت. اين نخستين باري است که مرکز شهر طرابلس در درگيري هاي اخير مورد اصابت قرار مي گيرد.
در همين حال منابع پزشکي در طرابلس از کشته شدن دست کم 6 غير نظامي و زخمي شدن بيش از 20 نفر در بمباران محله ابوسليم به دست نيروهاي حفتر خبر دادند.
به نوشته پايگاه اينترنتي العربي الجديد، شهرداري محله ابوسليم از لغو حالت فوق العاده براي نيروهاي امنيتي و تيم هاي پزشکي بيمارستان هاي سوانح و نفت در اين محله خبر داد.
عبد الرحمان الحامدي شهردار طرابلس گفت تا به حال دست کم شش غير نظامي کشته شده اند که چند نفر از آنان اعضاي يک خانواده هستند. الحامدي با اشاره به بمباران اين محله با پنج موشک گراد تاکيد کرد: اين اتفاق جنايت جنگي است و بايد هر چه سريعتر با مداخله بين المللي جنايت هاي حفتر پايان يابد.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، از زمان شروع عمليات ارتش وفاق ملي ليبي تحت رهبري حفتر براي در اختيار گرفتن پايتخت دستکم 174 نفر کشته و بيش از 758 نفر زخمي شده اند.
همچنين براساس تازه ترين گزارش سازمان ملل ، درگيري هاي ليبي بيش از 18 هزار آواره بر جا گذاشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس از قاهره ، مقامات سازمان ملل متحد اعلام کردند، درگيري هاي اخير بين رقباي شبه نظامي ليبي براي به دست گرفتن کنترل طرابلس پايتخت اين کشور بيش از 18 هزار آواره بر جا گذاشته است.

حمله به سفارت آمريکا در طرابلس
`خليفه العبيدي` مدير دفتر رسانه‌اي فرماندهي کل نيروهاي مسلح ليبي اعلام کرد که شبه نظاميان مسلح به سفارت آمريکا در پايتخت حمله کردند.
به گفته وي، کارمند يا نگهباني در مقر سفارت آمريکا حضور نداشته و شبه نظاميان با حمله به ساختمان، توانستند چند خودروي زرهي را به کنترل خود درآورند.

تاکيد سازمان ملل برضرورت توقف حملات به طرابلس
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره فرستاده سازمان ملل به ليبي گفت براي حفظ سلامت سه ميليون غير نظامي که در طرابلس زندگي مي کنند، حملات به طرابلس بايد فورا متوقف شود.

دولت وفاق ملي به دادگاه لاهه متوسل مي شود
`فائز سراج` رئيس شوراي رياست جمهوري ليبي و فرمانده ارتش در طرابلس اعلام کرد: اکنون همه مستندات و مدارک لازم را براي محکوميت حفتر به عنوان جنايتکار جنگي، به دادگاه لاهه تحويل خواهيم داد.
وي افزود: ما شوراي امنيت و جامعه جهاني را مسئول قانوني و انساني تعقيب و مجازات حفتر به عنوان جنايت کار مي دانيم.
سراج همچنين صبح امروز از محله هاي مسکوني که هدف بمباران هاي بي هدف نيروهاي حفتر قرار گرفتند، بازديد کرد.
وي نيروهاي نظامي وابسته به حفتر را متهم به انجام اين بمباران ها دانست.
در جريان اين حملات که ديشب با موشک هاي `گراد` انجام شد، شماري از ساکنان غيرنظامي طرابلس کشته يا زخمي شدند.
مردم ليبي امروز در اعتراض به بمباران هاي بي هدفِ محله هاي مختلف طرابلس پايتخت، به خيابان ها آمدند.
معترضان با متهم کردن نيروهاي وابسته به خليفه حفتر، شعارهايي عليه وي سر دادند.

ديدار السيسي با خليفه حفتر
رئيس جمهور مصر با خليفه حفتر نظامي بازنشسته ليبي ديدار کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، عبدالفتاح السيسي از پس از ديدار با حفتر از پايگاه نظامي «محمد نجيب» در شمال غرب مصر و نزديک مرزهاي غربي با ليبي بازديد کرد.

پهلو گرفتن کشتي هاي جنگي ترکيه در سواحل طرابلس و مصراته
شبکه تلويزيوني الحدث گزارش داد: نيروي دريايي ليبي از پهلو گرفتن کشتي هاي جنگي ترکيه در سواحل طرابلس و مصراته در ليبي خبر داد.

موگريني: درگيري‌ها در ليبي راه‌حل نظامي ندارد
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني تاکيد کرد که بحران ليبي راه‌حل نظامي ندارد.
«فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخنراني در پارلمان اروپا درباره اوضاع ليبي گفت که درگيري‌ها در ليبي هيچگونه راه‌حل نظامي ندارد و در صورتي که جنگ ادامه يابد تنها منجر به درد و رنج بيشتر خواهد شد.
وي در ادامه گفت: من از تمامي بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌خواهم که در حمايت از اقدامات سازمان ملل براي چشم انداز سياسي و گفت‌گوها در ليبي پشتيباني کنند.

احتمال مداخله نظامي فرانسه در ليبي
کارشناس سياسي با اشاره به حمايت فرانسه از خليفه حفتر گفت احتمال مداخله نظامي پاريس در ليبي در حال افزايش است.
شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي گزارش داد وقوع يک حادثه در مرز بين ليبي و تونس در حال افزايش سوالاتي در ارتباط با مداخله يک کشور خارجي در تحولات در ليبي است.
بر اساس اين گزارش, اين اتفاق در روز يکشنبه رخ داد, زماني که چندين نفر که گفته مي شود پاسپورت هاي ديپلماتيک فرانسوي داشتند براي ورود به ليبي تلاش کردند. وزير دفاع تونس با صدور بيانيه اي اعلام کرد يک گروه مسلح متشکل از سيزده تبعه فرانسوي روز يکشنبه سوار بر چهار خودرو براي عبور از مرز زميني تحت پوشش ديپلماتيک تلاش کردند ."
اين در حالي است که سفارت خانه فرانسه در تونس اعلام کرد اين گروه اعضاي تيم حفاظتي بودند که حفاظت هاي امنيتي از سفير فرانسه در ليبي ارائه مي کنند."
مجري برنامه سپس با الياس فرحات تحليل گر مسائل نظامي گفتگو کرد و گفت چندين کشور نقشي فعال در درگيري ها در ليبي ايفا مي کنند. بر کسي پوشيده نيست که فرانسه از خليفه حفتر در ليبي حمايت مي کند . نظر شما اين گروه فرانسوي در حال حاضر چه کاري مي توانند در ليبي داشته باشند؟ و آنها در حال ارائه چه حمايتي خواهند بود؟
فرهت در پاسخ به اين سوال گفت: "فکر مي کنم حمله ژنرال حفتر به طرابلس تنها محدود به سفر او به مصر يا نشست روز گذشته بين ملک سلمان و وليعهدش با محمد بن زايد وليعهد امارات عربي نيست. چند ماه پيش, دولت تحت حمايت سازمان ملل متحد در طرابلس با سفير فرانسه تماس گرفت و به مداخله فرانسه در درگيري هاي اخير در ليبي اعتراض کرد. البته فرانسه اين موضوع را رد کرد اما در حال حاضر ورود خودروهاي حامل افراد مسلح از تونس به ليبي سبب ايجاد سوالاتي در ارتباط با مأموريت احتمالي آنها در داخل ليبي و بر عهده گرفتن فرماندهي و کنترل برخي از نيروها شده است. اين تهاجم احتمالا از حمايت ديگر نيروها نيز برخوردار است. "

حفتر همچنان به حمايت کشورهاي خارجي اميدوار است
به گزارش رويترز، با وجود شکست حمله نظامي ژنرال حفتر به طرابلس، وي هنوز مي تواند براي تفوق بر کشور به کمک و حمايت کشورهاي خارجي اميدوار باشد. هجوم نظامي اوايل ماه جاري ميلادي خليفه حفتر براي تسخير طرابلس، فعلا شکست خورده است، اما اين حاکم شرق ليبي به اتکاي حمايت هاي خارجي، براي کنار گذاشتن برنامه اي از طرف جامعه بين الملل تحت فشار نيست.
رويترز به نقل از منابع ديپلماتيک افزود: حاميان ژنرال حفتر اعم از امارات عربي متحده، مصر و فرانسه، همچنان وي را براي پايان دادن به کابوس ليبي و چنددستگي حاکم بر اين کشور از زمان سقوط معمر قذافي در سال 2011، بهترين راه حل مي دانند. حضور اسلام گرايان راديکال در صف مخالفان حفتر باور اين حاميان خارجي را به اينکه حفتر بهترين سنگر در مقابل تروريسم افراط گراست، تقويت مي کند. نيروهاي ارتش ملي ليبي، تحت فرمان حفتر، تا نزديکي هاي جنوب طرابلس پيشروي کردند و در آنجا با نيروهايي که به نام دولت وفاق ملي نخست وزير فائز سراج مي جنگند، درگير شدند که فعلا اين نيروها پيشروي بيشتر نيروهاي حفتر را مانع شده اند. نيروهاي دولت وفاق ملي در اين اواخر با پيوستن افرادي مانند صلاح بديع، رئيس شبه نظاميان مصراته، تقويت شده اند. بديع که پيوندهايي با گروه هاي افراط گراي جهادي دارد و به وي نيز جاه طلبي تسخير طرابلس با نسبت مي دهند و چند بار با افرادش به اين کار اقدام کرده و به طرابلس حمله کرده است، در فهرست سياه شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار دارد.
بر اساس فيلم هايي که از صحنه نبردها منتشر شده است، علاوه بر بديع، افراطيون قبلا وابسته به گروه انصار الشريعه نيز با نيروهاي حفتر مي جنگند. اين گروه هماني است که مسئوليت حمله به محل نمايندگي سياسي آمريکا در بنغازي در سال 2012 را به عهده گرفته است که طي آن چهار آمريکايي کشته شدند.
در اين ميان با اينکه فرانسه خواستار آتش بس شده است، اما همزمان در قالب همين اعلام موضع، يادآور شده است که افراطيون در صفوف مدافعان طرابلس قرار دارند. يک ديپلمات فرانسه از بابت نوعي "ساده سازي افراطي" اظهار تاسف مي کند و مي گويد " موضوع به اين سادگي نيست که بگوييم حفتر بدجنس در برابر آدم هاي خوب و مهربان طرابلس و مصراته قرار گرفته است". در مقابل دولت وفاق ملي اهميت حضور افراطيون در صف نيروهاي ضد حفتر را اندک ارزيابي مي کند. وزير امور خارجه ليبي، محمد سيالا Mohamed Siyala مي گويد: " افراد متهم به خشونت و زياده روي در هر دو اردوگاه حضور دارند." واقعيت اين است که صدها نفر از پيکارجويان سلفي در ميان نيروهاي حفتر ديده مي شود و يکي از فرماندهان وي به خاطر اعدام هاي خودسرانه ده ها نفر در بنغازي تحت پيگرد ديوان کيفري بين المللي قرار دارد.
رويترز افزود: ژنرال حفتر در سال 2014 نيز "عمليات منزلت" خود را از همين مرکز شرق کشور شروع کرد و در ادامه نيروهايش را به عنوان " ارتش" سازماندهي کرد تا آنها را از گروه هاي مسلح متعد و پراکنده ديگر متمايز نمايد. وي در سال 2017 نبرد بنغازي عليه نيروهاي اسلام گرا را با کمک ابوظبي، قاهره و پاريس برنده شد، اما اکنون برخي از دشمنان شکست خورده اش در طرابلس تشنه انتقام جويي هستند. خليفه حفتر يکشنبه گذشته در قاهره با ژنرال عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر ملاقات کرد که اين يکي بر حمايت مصر از " تلاش ها براي مقابله با تروريسم " تاکيد کرد. ولفرام لاشر، پژوهشگر موسسه آلماني SWP، عقيده داردکه حضور اسلام گرايان در ميان نيروهاي ضد حفتر، با هدف بهره برداري هاي تبليغاتي، بزرگنمايي مي شود. وي مي گويد: " اين عناصر اقليتي در ميان نيروهايي هستند که با حفتر مقابله مي کنند، اما اگر نبردها ادامه يابد اين مهم مي تواند يک پيشگويي خود محقق کننده شود ( و اين نوع نيروها افزايش يابند). هر کسي که منافع اش ايجاب مي کند مانع از بسيج افراطي ها شود بايد امروز و الان براي توقف جنگ اقدام کند". ديپلمات ها و تحليل گران بر اين باورند که امارات و مصر در گذشته از حفتر حمايت هاي هوايي کرده اند اما معلوم نيست اين بار نيز چنين کنند. براي فرانسه، حفتر يا يک ارتش باثبات در طرابلس، براي ادامه قوي تر و جامع تر مقابله با افراطيون جهادي در منطقه ساحل آفريقا، امري اساسي است. فرانسه 4500 نظامي را در قالب نيروهاي عمليات برخان در منطقه ساحل به کار گرفته است مي خواهد اطمينان يابد که مرزهاي ليبي به روي نيروهاي جهادي نفوذ ناپذير است. حمايت فرانسه از حفتر همچنين ممکن است با بروز خسارات و تلفات غير نظامي احتمالي دستخوش تغيير شود. سازمان ملل در گزارشي در روز دوشنبه از کشته شدن 75 نفر از جمله 17 غير نظامي طي يک هفته درگيري ها خبر داده است. تغيير احتمالي موضع امارات نيز موضوعي است که مي تواند در معادلات تغيير ايجاد کند. جلال هرشاوي پژوهشگر در انديشکده Clingendael در لاهه عقيده دارد: " با وجود اينکه فرانسه مي کوشد نشان دهد سياست اش در مورد ليبي، سياست پاريس است اما کمابيش سياست امارات عربي متحده را دنبال مي کند. اين بدان معناست که تا وقتي که محمد بن زايد در ابوظبي از شکست خوردن پروژه حفتر به شکل غيرقابل جبران نااميد نشده است، مکرون نيز احتمالا سياست حمايت از حفتر را تغيير نمي دهد. "

احتمال جنگ جهاني در ليبي
«عبدالباري عطوان» تحليلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌‌اي «راي‌اليوم» به تقابل قدرت‌ها در ليبي پرداخته و از احتمال مداخله نظامي بين‌المللي براي يکسره کردن سرنوشت نبرد چند ضلعي در اين کشور آفريقايي سخن گفته است.
ژنرال حفتر مي‌خواهد روياي تاريخي‌اش يعني رياست‌جمهوري بر ليبي، ولو به مدت يک روز، را محقق کند و از رقيبان اسلام‌گرايش و هواداران اخوان‌المسلمين انتقام بگيرد؛ چرا که تمامي پيشنهادهايي که در چارچوب حل و فصل سياسي به او مطرح شد او را از تحقق اين هدفش محروم مي‌کند و آينده‌اش را تنها در سمت‌هاي فرمانده ارتش يا وزير دفاع محدو مي‌کند. حفتر اين پيشنهادها را رد مي‌کند و حتي در آينده نزديک نيز با انها مخالفت خواهد کرد.
مهم‌ترين تحول در صحنه ليبي پرواز غافلگير کننده ژنرال حفتر به قاهره در روز يکشنبه (ديروز) و ديدارش با «ژنرال عبدالفتاح السيسي» رئيس‌جمهوري مصر- که بزرگ‌ترين حامي حفتر و بارزترين دشمن اخوان‌المسلمين و اسلام سياسي است- در کاخ «الاتحاديه» در قاهره است.
نمي‌دانيم در اين نشست «غافلگير کننده» چه توافق‌هايي شده است ولي بعيد نمي‌دانيم که ژنرال حفتر از دوستش، السيسي خواستار حمايت نظامي مستقيم براي پايان دادن به وضعيت بن‌بست کنوني در طرابلس و سرعت بخشيدن به روند دستيابي به نتيجه اقدام نظامي، شده است.
به نظر مي‌رسد که ژنرال حفتر، در جريان سفر غافلگير کننده‌اش به مصر و ديدار با رئيس‌جمهوري اين کشور، مشارکت نظامي مستقيم مصر در جنگ طرابلس را درخواست کرده است. هم‌چنان‌که احتمال مي‌رود امارات و فرانسه نيز به نفع ژنرال حفتر از اين جنگ حمايت نظامي کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ليبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۹۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ساختمان تاریخی بورس دانمارک تسلیم شعله‌های آتش شد

(تصاویر) ساختمان تاریخی بورس دانمارک تسلیم شعله‌های آتش شد

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین/ هشدار نخست‌وزیر اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است
  • اشتباهات نتانیاهو کاتالیزور تحولات مهم
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • طعنه امانوئل مکرون به رئال مادرید: امیدوارم باشگاه بعدی ام باپه مانع از حضور او در المپیک نشود
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • (تصاویر) ساختمان تاریخی بورس دانمارک تسلیم شعله‌های آتش شد
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی