Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – دبیر روابط خارجی حزب آزادی و عدالت مصر معتقد است که رأی پارلمان مصر درباره تغییر قانون اساسی و طولانی کردن دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی در راستای اهداف واشنگتن و تل‌آویو برای اشغال تمام سرزمین فلسطین است.

«محمد سودان» که از سال 2013 به این‌سو در لندن به سر می‌برد روز چهارشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: السیسی برای اجرای پروژه موسوم به معامله قرن از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سرکار آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این پروژه ایجاد یک سرزمین جدید برای فلسطین است که در آن بخش‌هایی از صحرای سینا جداشده و به غزه اضافه شود و در کرانه باختری نیز زمین‌هایی از اردن تفکیک‌شده و فلسطینیان کرانه باختری به آنجا اخراج شوند.
وی افزود: عربستان سعودی و برخی دیگر از شیوخ حاشیه خلیج‌فارس از مشوقان این پروژه هستند والسیسی برای نشان دادن حسن نیت خود به‌طرف صهیونیستی چند چاه گاز در منطقه دریایی مرزی با این رژیم را به آنان بخشیده است.
به گزارش ایرنا، پارلمان مصر برای فراهم شدن زمینه تمدید دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی ماده 140 قانون اساسی این کشور را اصلاح کرد. بر اساس طرح جدید پارلمان مصر با اصلاح قانون اساسی دوره ریاست جمهوری را از 4 سال به 6 سال افزایش می‌یابد و همچنین به عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری این کشور این امکان داده می‌شود که یک دوره دیگر هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
سودان گفت: 'السیسی می‌خواهد رئیس‌جمهوری مادام‌العمر باشد. او دوره جدیدی از دیکتاتوری را آغاز کرده و به فکر جانشینی یکی از پسرهای خود است.' به گفته وی، یکی از پسرهای السیسی در ارتش خدمت می‌کند و دیگری عضو ارشد نیروهای پلیس است و وی قصد دارد یکی از آن‌ها را پس از خودش به قدرت برساند.
وی درزمینهٔ ترکیب نمایندگان پارلمان مصر، بابیان اینکه این افراد در اواخر سال 2014 میلادی انتخاب ‌شده‌اند، افزود: 'اکثر آنان توسط مردم انتخاب‌ نشده‌اند چون انتخابات تقلبی بود. حتی صندوق‌های رأی هم قلابی بود و هیچ صفی در مقابل حوزه‌های اخذ رأی دیده نشد.'
این فعال مصری تصریح کرد: 'مجلس فعلی یک مجلس نمایشی است و فقط دستورات السیسی را اجرا می‌کند. پارلمان مصر یک پارلمان واقعی نیست، بلکه تحت سلطه دیکتاتوری است و توسط اطلاعات ارتش تأسیس‌شده است.'
سودان، انتخابات ریاست جمهوری مصر که السیسی را به قدرت رساند ساختگی و قلابی خواند و او را سیاستمداری در خدمت رژیم صهیونیستی و نه در خدمت مردم این کشور توصیف کرد.
وی گفت که تنها خدمت السیسی به مردم مصر، ساخت زندان‌های هرچه بزرگ‌تر و سرکوب فعالان سیاسی بوده است.
تحولات حاضر در حالی اتفاق می‌افتد که هشت سال پیش و در ادامه آنچه بهار عربی نامیده شد، با کنار رفتن «حسنی مبارک» از قدرت و بر سرکار آمدن «محمد مرسی» امیدهایی برای تحول به‌سوی دموکراسی در مصر دیده می‌شد.
محمد سودان در مورد آخرین وضعیت رئیس‌جمهوری سابق مصر، محمد مرسی گفت: 'کسی نمی‌داند چه بر سر او آمده است. بعد از رفتن به زندان از او خبری نیست.فقط قاضی پرونده تنها کسی است که می‌تواند صدای او را بشنود و کسی نمی‌تواند با او ملاقات کند. '
وی با اشاره به قطع خدمات درمانی و اجازه ملاقات با محمد مرسی گفت: آخرین ملاقات با وی در اوت سال 2018 میلادی بوده که آن‌هم بسیار کوتاه بوده است.
دوره ریاست جمهوری السیسی سال 2022 به پایان می‌رسد اما با ایجاد اصلاحات جدید، وی می‌تواند تا 2034 در قدرت بماند. شماری از فعالان مصری ضمن مخالفت با این اصلاحات، اقدامات قضائی لازم را برای مقابله با آن آغاز کردند.
اروپام ** هـ ن **1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس مصر محمد سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۱۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود

«لطف‌الله فروزنده» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی جایگاهی ویژه در نظام و قانون اساسی دارد؛ نمایندگان مجلس مسائل کشور را مورد بررسی قرار داده و با قانون‌گذاری و نظارت خود، ریل‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی، باید نمایندگانی وارد مجلس شوند که مردمی و پاک‌دست هستند؛ بنابراین در این راستا مهم‌ترین نقش را مردم بر عهده دارند و این مردم هستند که باید نمایندگانی با این ویژگی‌ها را انتخابات کنند.

فعال سیاسی تصریح کرد: در دور اول انتخابات مجلس شاهد حضور پُر شور مردم بودیم و ان‌شاء الله در دور دوم نیز شاهد حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی خواهیم بود.

فروزنده با بیان اینکه حضور در انتخابات حق قانونی مردم و تکلیفی برای آن‌هاست، ادامه داد: حضور پُر شور مردم و انتخاب نمایندگان اصلح باعث می‌شود مجلس کارآمد تشکیل شود.

وی با اشاره به اولویت مجلس دوازدهم تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مساله کشور موضوعات اقتصادی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب شعار سال را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، مجلس هم باید در این راستا گام بردارد. برخی قوانین برای جهش تولید وجود دارد و در برخی زمینه‌ها هم باید قانونگذاری صورت بگیرد.

فعال سیاسی اظهار کرد: در بُعد سیاسی و بین‌المللی هم پس از انجام عملیات دفاعی ایران علیه رژیم صهیونیستی، فضای ویژه‌ای برای ما ایجاد شده است؛ لذا مجلس شورای اسلامی باید ظرفیت‌ها و سیاست‌های لازم را فراهم کند تا دولت‌مردان بتوانند در صحنه بین‌المللی، دیپلماسی فعال داشته باشند.

فروزنده تصریح کرد: امروز در سایه عملیات «وعده صادق» فضای اقتدار و انسجام و وحدت در کشور ایجاد شده که طبیعتاً مجلس شورای اسلامی باید این مهم را تقویت کند.

وی کمک به دولت را از اولویت‌های دیگر مجلس دانست و افزود: علی‌رغم همه چالش‌هایی که از دوره قبل باقی مانده، دولت سیزدهم در حال تلاش و کوشش جهت رفع مشکلات کشور است؛ لذا مجلس آینده باید با دولت همکاری لازم را داشته باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6084223 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • کرملین: دست درازی آمریکا به دارایی های روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • رایزنی تلفنی «ماکرون» و «السیسی» درباره تحولات منطقه
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود