Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@19:19:47 GMT

سیل بیاید، اتوبان امام علی شبیه دروازه قرآن می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۱۳۵۴

ساعت 24- محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: موضوع سیلاب که به صورت فراگیر و گسترده همه جامعه ایرانی را درگیر کرد، می‌تواند نقطه عطفی در تغییر نگاه و باور عمومی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان مدیریت شهری و دولت باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اگر سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، اتوبان امام علی (ع) می‌تواند مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد، از همین رو باید درخصوص این اتوبان تمهیداتی اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: موضوع سیلاب که به صورت فراگیر و گسترده همه جامعه ایرانی را درگیر کرد، می‌تواند نقطه عطفی در تغییر نگاه و باور عمومی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان مدیریت شهری و دولت باشد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از تصمیم‌گیری‌هایی که در اقصی نقاط کشور گرفته شده، پیوست‌های مطالعاتی در آنها به طور کامل انجام نشده و موجب بروز برخی مخاطرات و حوادث غیرطبیعی شده است.

وی افزود: در گلستان شهر آق قلا در محدوده‌ای از اراضی که مثل یک کاسه گود بوده، جانمایی شده است. مشخص بود که وقتی بارندگی زیاد شود، در چنین منطقه‌ای آب جمع می‌شود و منجر به سیلاب می‌شود. مسئولانی که در آن مقطع زمانی محدوده آق‌قلا را برای شهر انتخاب کرده‌اند و ادارات فنی و کارشناسی که مسئولیت بررسی مطالعات فنی و امکان سنجی جانمایی شهر را به عهده دارند، باید مواخذه شوند.

سالاری با اشاره به سیل پلدختر گفت: این شهر در جایی احداث شده که در سابقه تاریخی مسیر سیلاب بوده است. مشاهده کردیم که بسیاری از زیرساخت‌های پلدختر در استان لرستان در اثر سیل از بین رفت.

وی یادآور شد: درست است که وقتی سیل می‌آید حتی در کشورهای توسعه یافته دنیا بعضا خساراتی وارد می‌شود، اما این حجم از خسارت که همه زیرساخت‌ها و شبکه‌های بزرگراهی و عبور و مرور آسیب ببینند و از بین بروند نشان می‌دهد، ما در فرایند تصمیم‌گیری‌هایمان دچار مشکل هستیم.

سالاری در ادامه بیان کرد: در شهری مثل تهران هم که پایتخت کشور است و اساسا هر نوع تصمیم‌گیری چه در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و چه در حوزه های فضای سبز، میراثی و تاریخی و شهرسازی و معماری که در شهرهای دیگر از آن الگوگیری می‌شود، شاهد اقداماتی هستیم که پیوست‌های مطالعاتی در آنها مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: به عنوان مثال در اتوبان امام علی (ع)، اتوبان پایین‌تر از کد ارتفاعی مناطق مجاور گودبرداری شده و با حفاری و خاک‌برداری در لایه‌های پایینی خاک ایجاد شده است. از آنجا که نوع توپوگرافی و اقلیم تهران به نوعی است که در کوهپایه قرار گرفته و آب‌ها مسیر شمالی جنوبی را طی می‌کنند و رود دره‌ها و رودخانه‌های ما شمالی جنوبی بوده‌اند و در اتوبان امام علی آثاری از این رودخانه‌ها بوده است، به نظر می‌رسد اگر یک سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد. در دروازه قرآن ما در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت شاهد از دست دادن جان تعداد قابل توجهی از هموطنانمان بودیم و همان اتفاق در اتوبان امام علی هم می‌تواند رخ دهد. حجم آب می‌تواند، روی هم جمع شود و ماشین‌ها را با سرنشین‌هایشان به سمت جنوب ببرد. همین اتفاق در بعضی دیگر از اتوبان‌های شمالی_جنوبی هم می‌تواند رخ دهد.

وی تأکید کرد: البته در دنیا این گونه نیست که در چنین مسیرهایی اصلا اتوبان نسازند. در کشورهای توسعه یافته این مسائل را پیش بینی می‌کنند. یعنی با توجه به اینکه در تاریخ اقلیمی و آب و هوایی شهر تهران سیل‌های شمالی جنوبی وجود داشته و اکنون ما مسیری را با بتن درست کرده‌ایم که به هیچ عنوان نمی‌توان جای آن را تغییر داد، باید به این موضوع فکر شود که اگر خطر سیل باشد چه باید کرد.

سالاری با تاکید بر اینکه در خصوص اتوبان امام علی پیوست‌های مطالعاتی به صورت کامل وجود ندارد، اظهار کرد: شاید برای سیلاب‌های عادی این اتوبان جوابگو باشد، اما در سیلاب‌های بسیار شدید قطعا دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: اتوبان‌های تهران که غالبا شرقی_غربی هستند، همه از روی رود دره‌های شمالی-جنوبی عبور کرده‌اند. سازمان زمین شناسی کشور در همین صحن علنی شورای شهر بر اساس مطالعات بسیار جامعی که انجام داده بود هم موضوع اتوبان امام علی را مطرح کرد و هم به این مبحث اشاره کرد که تونل‌هایی که برای انتقال آب از شمال به جنوب ذیل اتوبان‌های تهران تعبیه شده‌اند، غالبا پاسخگوی دبی سیلاب‌های شدید نخواهند بود. این امر باعث می‌شود اتوبان‌ها از بین بروند و در موقعیت بحران که نیاز است، نهادهای امدادرسانی وضعیت را مدیریت کنند به دلیل وجود این اتوبان‌ها دچار مشکل جدی می شوند.

او در مورد مصنوع‌کاری‌هایی که در جداره‌های رود دره‌ها انجام می‌شود، گفت: اینکه در مدیریت شهری گذشته هم رود دره‌ها به تفرجگاه‌های عمومی تبدیل شده‌اند یک کار ارزشمند بوده، اما یکی از مخاطرات طبیعی که در این خصوص وجود دارد و سازمان زمین شناسی هم آن را مطرح کرده، این است که فضاهای تفرجگاهی به خصوص در پایین دست رود دره‌ها ممکن است سبب شود در مواقع سیلابی شدید و مواقعی که به صورت نقطه‌ای بارش شدید داریم و پیش بینی‌ها خیلی دقیق نیست، سیلاب شهروندان حاضر در تفرجگاه‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

سالاری اضافه کرد: اگر مصنوع کاری‌هایی مثل بتن‌کاری و سنگ چینی موجب ناتراوا کردن سطح جداره رود دره‌ها شود، بارندگی‌هایی که باید در طول سال خاک را به صورت اشباع شده نگاه دارد، نمی‌تواند نفوذ کند و لایه‌های زیرین خاک پوک می شود و این امکان ایجاد می‌شود که سیلاب شدید بتواند لایه‌های خاک را با خود ببرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین ساماندهی رود دره‌ها و تبدیل آنها به تفرجگاه را نمی‌توان زیر سوال برد، اما طراحی‌ها باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی و فنی و با در نظر گرفتن پیوست‌های مطالعاتی پدافند غیرعامل باشد.

وی تأکید کرد: اگر شهرداری تهران در مقاطعی از بارش باران به دلیل نگرانی از وقوع سیل شدید اتوبان امام علی را مسدود کند تا مردم در آن تردد نکنند، ما در مدیریت شهری مسئول هستیم تا نسبت به ارزیابی این موضوع تصمیم بگیریم و لازم است مجموعه‌ای از کارشناسان به این مبحث ورود کنند و مشاور و پیمانکاری که در ساخت اتوبان دخیل بوده‌اند توضیح دهند؛ شاید توضیحات این افراد قانع‌کننده باشد.

وی خاطرنشان ساخت: این اتوبان در مواقع بحرانی و سیلاب‌های شدید می تواند ایجاد مشکل کند و بنابراین باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

همشهری آنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما چقدر شبیه انسان‌های نئاندرتال‌‌ هستیم؟

یک متخصص ژنتیک گفت: DNA نئاندرتال‌ها اثرات کوچک، اما قابل تشخیصی بر روی انسان امروزی دارد که از دوران باستان که انسان و نئاندرتال با هم آمیخته بودند، نشات می‌گیرد.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، اعتقاد بر این است که انسان‌های مدرنی که از آفریقا و آسیا در حدود ۶۰۰۰۰ سال پیش پراکنده شدند با نئاندرتال‌ها آمیخته شدند و در همین راستا DNA نئاندرتال در سراسر جهان پخش شد.

«سِبنم آنلویسلر» مهندس ژنتیک می‌گوید که ژن‌های نئاندرتال بر همه چیز از مو گرفته تا اعتیاد به نیکوتین در افراد مدرن تأثیر می‌گذارد.

«آنلویسلر» که در یک موسسه احیا کننده در لندن کار می‌کند، گفت: «DNA نئاندرتال تنها درصد کمی از ژنوم انسان مدرن را نشان می‌دهد، و این تاثیرات تنها بخشی از پازل ژنتیکی است که هر فرد را منحصر به فرد می‌کند.»

سیگار کشیدن

یک بخش خاص از DNA نئاندرتال‌ها به طور قابل توجهی خطر اعتیاد به نیکوتین را در افراد افزایش می‌دهد. البته با توجه به اینکه نئاندرتال‌ها ۴۰ هزار سال قبل از ورود تنباکو در اروپا بودند، این نظریه طنزآمیز به نظر می‌رسد. 

محققان دانشگاه «وندربیلت» می‌گویند که این توالی‌های DNA ممکن است با ورود نئاندرتال‌ها به محیط‌های جدید، مزایای انطباق و سازگاری را برای نئاندرتال‌ها فراهم کرده باشند، اما اکنون پیامد‌های منفی از جمله تأثیر بر احتمال اعتیاد به نیکوتین را با خود با همراه آورده‌اند. محققان همچنین دریافتند که تعدادی از انواع DNA نئاندرتال‌ها با افسردگی، اثرات روانپزشکی و عصبی مرتبط است.

«آنلویسلر» در این راستا می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که بین DNA نئاندرتال و خطر اعتیاد به نیکوتین ارتباط وجود دارد. افراد با اجداد نئاندرتال ممکن است تا حدی احتمال وابستگی به نیکوتین را داشته باشند».

داشتن مو‌های ضخیم و صاف

DNA نئاندرتال بر مو‌های افراد مدرن تأثیر می‌گذارد؛ به ویژه، افرادی که مو‌های ضخیم و صاف دارند ممکن است DNA نئاندرتال داشته باشند. «آنلویسلر» گفت: DNA نئاندرتال با تغییراتی در ویژگی‌های مو مرتبط است. برخی از افراد با تبار نئاندرتال ممکن است موهایشان کمی ضخیم‌تر یا صاف‌تر باشد. «مطالعات همچنین نشان داده که فراوانی بیشتری از یک نوع ژنتیکی مرتبط با مو‌های قرمز در نئاندرتال‌ها وجود دارد.»

سحرخیز بودن

ژن‌هایی که از افراد باستانی از جمله نئاندرتال‌ها به دست می‌آیند ممکن است به شما دیکته کند که شما چقدر در سحرخیز بودن خوب هستید. تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌های مربوط به ریتم شبانه‌روزی بدن، که بر زمان بیداری و خواب ما حاکم است، از نئاندرتال‌ها می‌آیند.

محققان دانشگاه وندربیلت دریافتند که ۱۶ نوع مرتبط با سحرخیز بودن انسان مدرن در ژنوم یک نئاندرتال ۱۲۰۰۰۰ ساله و یک نئاندرتال ۵۲۰۰۰ ساله یافت شده است. برخی از این ژن‌های به اصطلاح «ژن‌های ساعت»، مرتبط با ریتم شبانه‌روزی بدن هستند که ممکن است به افراد اولیه کمک کرده باشد که زودتر از خواب بیدار شوند، زیرا آنها در طول به مناطقی با تغییرات زیاد محیطی می‌رفتند. 

«آنلویسلر» می‌گوید: «DNA نئاندرتال ممکن است بر ریتم شبانه روزی و الگو‌های خواب تأثیر بگذارد. این ممکن است تحت تأثیر عوامل اپی ژنتیکی مانند آب و هوا، پویایی اجتماعی و قرار گرفتن در معرض نور باشد. افراد با تبار نئاندرتال ممکن است تغییراتی را در چرخه خواب و بیداری خود تجربه کنند.

داشتن دماغ بزرگ

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه کالج لندن صورت گرفته، بینی‌های بلند از بالا به پایین احتمالا از مواد ژنتیکی نئاندرتال‌ها به ارث رسیده‌اند. محققان از داوطلبانی از سرتاسر آمریکای لاتین استفاده کردند و اطلاعات ژنتیکی را با عکس‌های صورت آنها مقایسه کردند.

این تحقیق نشان داد که یک منطقه ژنومی - ATF ۳ - دارای مواد ژنتیکی است که از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده است و ممکن است محصول انتخاب طبیعی باشد، زیرا انسان‌های باستانی پس از ترک آفریقا با آب و هوای سردتر سازگار شدند. محققان بر این باورند که بینی‌های بلندتر ممکن است به نئاندرتال‌ها کمک کند تا با هوای سردتر خارج از آفریقا سازگار شوند.

نکته جالب اینکه در ماه‌های اولیه همه‌گیری ویروس کرونا، یک مطالعه نشان داد که یک ناحیه کروموزومی به ارث رسیده از نئاندرتال‌ها، افراد را مستعد ابتلا به COVID-۱۹ می‌کند. افراد دارای منطقه ارثی نئاندرتال بیشتر احتمال دارد که از موارد شدید COVID-۱۹ از جمله مشکلات ریوی رنج ببرند.

میل به برنزه شدن

ژن‌های نئاندرتال‌ها ممکن است بر میزان برنزه شدن انسان‌ها و اینکه آیا مستعد برنزه شدن هستند یا خیر، تأثیر بگذارد. پژوهشی در سال ۲۰۱۸ توسط موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان، DNA نئاندرتال را با «دی ان ای» ۱۱۲ هزار شرکت‌کننده در مطالعه آزمایشی Biobank بریتانیا مقایسه کرد.

محققان چندین ژن همردیف مختلف نئاندرتال (انواع DNA) را مشاهده کردند که به رنگ پوست و مو کمک می‌کنند. «آنلویسلر» در این راستا می‌گوید: «افراد با اجداد نئاندرتال ممکن است به رنگ پوست روشن‌تر یا تیره‌تر تمایل داشته باشند. همچنین برخی از افراد دارای ژن‌های همردیف مرتبط با رنگ پوست روشن‌تر ممکن است در مناطق کم‌نور مقاومت بیشتری در برابر نور فرابنفش خورشید داشته باشد.»

به گزارش راز بقا، نئاندرتال‌ها اجداد انسان بودند که به طور مرموزی در حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش از بین رفتند. این گونه هزاران سال قبل از انتقال به اروپا، حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش با انسان‌های اولیه در آفریقا زندگی می‌کرد. بعد‌ها انسان‌هایی که حدود ۴۸۰۰۰ سال پیش وارد اوراسیا شدند به آنها پیوستند.

نئاندرتال‌ها گونه پسر عموی انسان‌ها بودند، اما نیای مستقیم انسان نبودند این دو گونه از یک جد مشترک جدا شدند که حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش از بین رفت. 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد نئاندرتال‌ها مردگان دفن کرده، آنها را نقاشی کرده و حتی با انسان‌ها آمیخته شده اند. آنها هنر بدن داشتند و از مواردی مانند رنگدانه‌ها و مهره‌ها استفاده می‌کردند و اولین هنرمندان باستان بودند. هنر غار نئاندرتال‌ها (و نمادگرایی) در اسپانیا ظاهراً به حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل از اولین هنر مدرن بشری بر می‌گردد. گمان می‌رود که آنها در خشکی شکار کرده و ماهیگیری کرده اند. با این حال، آنها حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش به دنبال موفقیت هوموساپینس‌ها در اروپا منقرض شدند.

tags # انسان اولیه سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • سرعت بالا در اتوبان دکتر حسینی سنندج حادثه آفرید
  • پارکینگ ساخته شده روی سیل برگردان غرب تهران برچیده شد
  • تخریب پارکینگی که بر روی سیل برگردان احداث شده بود | خطر سیلاب از این مناطق تهران دور شد
  • تزیین دروازه بین‌المللی پایتخت با ۲۰۰۰ متر ریسه‌های رنگی
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • تفاوت همدلی با همدردی چیست؟
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی تهران
  • جشن بزرگ قرآنی امام حسنی ها در ورزشگاه آزادی | قرآن خوانی ۱۰۰ هزار نفری در ولادت کریم اهل بیت
  • ما چقدر شبیه انسان‌های نئاندرتال‌‌ هستیم؟