Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:15:23 GMT

مسائل مرزی و همکاری اقتصادی ایران و پاکستان بررسی می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۲۶۴۰

مسائل مرزی و همکاری اقتصادی ایران و پاکستان بررسی می شود

تهران-ایرنا- سفیر اسلام آباد در تهران گفت: حل مسائل مرزی، استحکام و امنیت مرزها و همکاری های اقتصادی از جمله موضوعات مهمی است که در سفر نخست وزیر پاکستان به ایران پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «رفعت مسعود» عصر چهارشنبه در آیین روز ملی پاکستان که در برج میلاد تهران برگزار شد، به گسترش روابط اقتصادی تهران و اسلام آباد اشاره کرد و گفت: حجم روابط تجاری دو کشور در حال حاضر2 میلیارد دلار است که این میزان باید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در مورد مسائل امنیتی و مرزی ایران و پاکستان اظهار کرد: با افزایش روابط سیاسی و نظامی دو کشور، مشکلات مرزی حل خواهد شد.
مسعود در ادامه ضمن ابراز همدردی با هموطنان در خصوص حادثه سیل گفت: پاکستان 2 هواپیما شامل مواد غذایی، پتو و ... برای کمک به سیل زدگان ایران ارسال کرده است.
وی تاکید کرد: هر زمان که ایران خواستار کمک های پاکستان باشد، اسلام آباد در این زمینه اقدام خواهد کرد.
سفیر پاکستان روابط دو کشور را تاریخی وعمیق توصیف کرد و افزود، هنوز هم می توان با استفاده از ظرفیت های موجود سطح روابط سیاسی، اقتصادی، دفاعی و فرهنگی را افزایش داد.
مسعود با بیان اینکه وجود اشتراکات فراوان میان ایران و پاکستان سبب نزدیکی قلوب مردم دو کشور به همدیگر می شود گفت، برای تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی دوجانبه برنامه های زیادی صورت گرفته که در زمینه فرهنگی می توان به برنامه قوالی (مجلس سما)، سخنرانی اقبال و برگزاری نمایشگاه کشمیر با عنوان «کشمیر ایران کوچک» اشاره کرد.
در آیین برگزاری روز ملی پاکستان سفرای برخی کشورها از جمله فرانسه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، کوبا و ارمنستان حضور داشتند. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن تجارت نیز مهمان ویژه این مراسم بود.
به مناسبت روز ملی پاکستان رویداد فرهنگی و نمایشگاهی به مدت سه روز در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
عمران خان 66 ساله نخست وزیر و رئیس حزب جنبش عدالت (تحریک انصاف) پاکستان به عنوان حزب حاکم این کشور که قرار است به گفته برخی از منابع 21 اردیبهشت امسال به ایران سفر کند، با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران در مورد همکاری های دوجانبه در زمینه های گوناگون بوی‍ژه اقتصادی و امنیتی، اوضاع افغانستان و تحولات جهان اسلام گفت و گو می کند.
سیام**1058**شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سفير پاكستان روز ملي پاكستان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس دولت انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و موثر عنوان کرد.

بنابر روایت ایرنا، رئیسی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان ۲ راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس دولت با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

هیچ کدام از احزاب پاکستانی مخالف روابط دوستانه با ایران نیستند

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به رئیسی خوش‌آمد گفت و افزود: هیچ کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

رئیس مجلس ملی پاکستان همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

رئیسی: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است

همچنین بنابر روایت ایرنا، سید ابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس‌ دولت با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌ دولت با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس دولت با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

نخست وزیر پاکستان: سفر رئیسی به اسلام آباد به پاکستان عزت بخشید

«شهباز شریف» هم در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

شهباز شریف ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

شهباز شریف همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898397

دیگر خبرها

  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود