افتتاح جشنواره جهانی فجر با کنایه به ابراهیم حاتمیکیا
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۲۶۸۸
ساعت 24- هوشنگ گلمکانی در مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر با کنایه تاکید کرد که فیلم «دیدهبان» مربوط به زمانی است که حاتمیکیا بیشتر فیلم میساخت تا اینکه جنجال بهپا کند.
مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) با حضور اهالی سینما و علاقهمندان در سینما فلسطین برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابراهیم حاتمیکیا، رضا میرکریمی (دبیر جشنواره)، شهاب اسفندیاری، رضا کیانیان، مجید رجبیمعمار، ستاره اسکندری و... از جمله چهرههای حاضر در این مراسم بودند.
در ابتدای این مراسم، رضا کیانیان در حالی که لباس امدادگران هلال احمر را پوشیده بود، کیک سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فجر را برید و ضمن خوشامدگویی به مهمانان، درباره این رویداد سینمایی گفت: «جشنواره ما، جشنواره سادهای است و امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید. همانطور که میدانید تمامی عواید فروش بلیت و محصولات فرهنگی این دوره جشنواره به هموطنان سیلزده اختصاص مییابد. دل ما با همه هموطنان سیلزدهمان در خوزستان، لرستان، شمال کشور و ... است. ما به یاد شما هستیم.»
رونمایی از کتاب سه زبانه «دیدهبان»
در ادامه این مراسم، در حضور ابراهیم حاتمیکیا، از کتاب سه زبانه «دیده بان» به مناسبت نمایش نسخه مرمت شده فیلم «دیدهبان»، رونمایی شد و این کارگردان یک نسخه از کتاب را امضا کرد.
در ادامه برنامههای افتتاحیه، تیزر سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با محوریت فیلم «دونده» ساخته امیر نادری پخش شد.
سپس کلیپی از فیلم مرمتشده «دیدهبان» ابراهیم حاتمیکیا با نمایش بخشهایی از نسخه قدیمی و صحبتهای حاتمیکیا، اصغر پورهاجریان (بازیگر و مدیر جلوههای ویژه فیلم)، احمد طالبینژاد و مهرزاد دانش (منتقد)، سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی)، سعید قطبیزاده و آرش خوشخو (منتقد) درباره این فیلم پخش شد.
ابراهیم حاتمیکیا در این کلیپ درباره «دیدهبان» گفت: «من از جنگ به سینما آمدم. در آن فضا بودم و در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شده بودم که باید دوربین را هم به دست بگیرم. «دیدهبان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.»
کیانیان: نمیخواهیم جشنواره جهانی را پرخرج کنیم
پس از پخش کلیپ، رضا کیانیان با حضور روی صحنه در سخنانی درباره ویژگیهای جشنواره امسال گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره کمخرجی است؛ نه میخواهیم پرخرجترش کنیم نه میتوانیم ولی در این چهارسال اتفاقات ویژهای در این جشنواره افتاده است. امسال ۱۶۰ فیلم نشان میدهیم که از شما دعوت میکنم همه این فیلمها را ببیند، هرچند مطمئن هستم در طول هشت روز نمیتوانید همه آنها را ببینید. ولی حتما ببینید چون در جای دیگری این فیلمها را نمیتوانید ببینید. بسیاری از آنها برای اولین بار است که در ایران نمایش داده میشوند.»
او افزود: «امسال که جشنواره همزمان با نیمه شعبان است، خیابان برادران مظفر را با همکاری شهرداری تهران تزیین کردیم، فیلم نشان میدهیم و موسیقی اجرا میشود. سعی داریم با کمک شهرداری در سالهای دیگر هم این جشنها را داشته باشیم. امیدوارم این گذر فرهنگی، جایی باشد برای اینکه لبخند به لب شما بیاورد و این برنامه ها ادامه یابد.»
کیانیان با اشاره به بخش فیلمهای کلاسیک مرمتشده بیان کرد: «در همه جای دنیا، فیلمهایی را که در حال نابود شدن است با کمک دیجیتال مرمت میکنند و ما هم در ایران فیلمها را مرمت میکنیم. در سالهای اخیر فیلمهای مهمی از تاریخ سینمای ایران در این بخش مرمت شده و به نمایش درآمده است. اینجا لازم است که از فیلمخانه ملی ایران و خانم لادن طاهری مدیر فیلمخانه ایران بسیار تشکر کنم.»
این بازیگر در پایان صحبتهایش به موسیقی فیلم «دیدهبان» ساخته ابراهیم حاتمیکیا اشاره کرد و گفت: «جا دارد از محمد میرزمانی آهنگساز این فیلم تشکر کنیم. این فیلم اولین فیلم دفاع مقدس ایرانی بود که به جشنوارههای خارجی رفت.»
گلمکانی: عنوان دفاع مقدس برای سینمای جنگ ایران مناسب است
در ادامه، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز با اشاره به حادثه سیل در استانهای مختلف، بیان کرد: «هنوز در برخی نقاط کشور آب وجود دارد و مردم در گلولای زندگی میکنند و ما به فکر آنها هستیم ولی همان پیام معروف عباس کیارستمی به یادمان میآید که زندگی ادامه دارد. به هر حال اقدامی که جشنواره انجام داد و با سیلزدگان همدردی کرد، قابل احترام است.»
او درباره فیلم «دیدهبان» بیان کرد: «ژانر که اصطلاح مناقشه برانگیزی در بین منتقدان است از غرب آمده است. برخی اوقات هم این اصطلاح به اشتباه به کار میرود ولی به هر حال ژانر جنگی یک ژانر تثبیت شده در همهجای دنیاست.»
این منتقد با اشاره به اینکه برخی از کشورها ژانر اختصاصی دارند مانند ژانر سامورایی، عنوان کرد: «در مورد سینمای جنگ ایران، استفاده از عنوان دفاع مقدس بسیار مناسب است چون به وجه عارفانه دفاع اشاره میکند.»
گلمکانی ادامه داد: «فیلمهای جنگی ایدئولوژیک غیرایرانی این وجه عارفانه سینمای جنگی ایران را ندارند، بنابراین به کاربردن این اصطلاح بهترین توضیح برای فیلم دفاع مقدس است. «دیدهبان»، «پرواز در شب» و اصولا ابراهیم حاتمیکیا و ملاقلیپور شروعکنندگان این نوع فیلمها در سینمای ایران بودند. بیتردید چه فیلمهای حاتمیکیا را دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم، او یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران است.»
این منتقد در سخنانی کنایهآمیز گفت: «این فیلم مربوط به زمانی است که حاتمیکیا بیشتر فیلم میساخت نه اینکه جنجال به پا کند! او در سالهای اخیر از هر فرصتی برای جنجال استفاده میکند ولی من هنوز هم آن حاتمیکیا را بیشتر دوست دارم. میخواهم برادرانه به او توصیه کنم که فیلمهایش را بسازد، چون وقتی جنجال به پا میکند برای منتقدان قضاوت درباره فیلمهایش را سخت میکند. حتی برای دوست دارانش.»
گلمکانی ضمن تشکر از فیلمخانه ملی ایران برای مرمت آثار سینمای ایران گفت: «البته از فیلمهای قبل از انقلاب فقط فیلم «گاو» اجازه نمایش دارد و بقیه مورد توجه قرار نمیگیرند، انگار که اصلا وجود نداشتهاند.»
حاتمیکیا: همیشه در زمان حال زیستهام
ابراهیم حاتمیکیا، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر، با اشاره به پوستر فیلم «دیدهبان» که روی صحنه به نمایش درآمده است، گفت: «آن عکسی که روی پوستر میبینید برای ۳۰ سال پیش است که من جوان بودم ولی الان موهایم سفید شده است. یک عده مرا از فیلم «از کرخه تاراین»، برخی از «مهاجر»، برخی از «آژانس شیشهای» میشناسند و قبول دارند. «دیدهبان» کسی است که دشمن را میبینید و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه میکند.»
این نویسنده و کارگردان سینما تاکید کرد: «من همیشه در زمان حال زیستهام و به آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان دادهام. زمانی که «دیدهبان» را ساختم، موج عقبنشینیها شروع شده بود. فضایی که در این فیلم مطرح است، یعنی آن خط حامل یا احساس من به عنوان فیلمساز، نسبت به آن دوران است. بخشی از جامعه نمیخواستند فیلمهای مرا ببینند و از فیلم «از کرخه تا راین» بود که من شناخته شدم. آن جوان ۲۷ ساله الان ۵۷ ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسایل دیگری برایم مساله است.»
حاتمیکیا اضافه کرد: «من هیچوقت نمینشینم فیلمهای خودم را ببینم چون برایم بسیار عذابآور است! از فیلمخانه ایران بسیار متشکر هستم که این فیلمها را مرمت میکنند چون اگر این کار را نکنند، بچههای ما وقتی نسخه های قدیمی این فیلمها را میبینند فکر میکنند از دوران چارلی چاپلین عقبتر است، چون فیلمهای چاپلین شفافتر و فوکوستر از فیلمهای ماست.»
پایان بخش این مراسم، نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «دیدهبان» بود.
در حاشیه این مراسم، تفاهمنامه ای میان سیدرضا میرکریمی و علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور امضا شد.
خبرآنلاین
منبع: ساعت24
کلیدواژه: جشنواره جهانی فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانوادهای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.
به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.
شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستانهای مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.
اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش میخواست نام «شجریانها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامههای رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.
شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.
شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگفر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.
سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگفر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دورههای خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.
شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آنها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایرانای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.
tags # محمدرضا شجریان سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟