Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@10:10:21 GMT

عربستان 13 توافقنامه با عراق امضا کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۲۷۲۱

عربستان 13 توافقنامه با عراق امضا کرد

به گزارش گروه سیاسی برنا، عبدالمهدی پس از دیدار با سلمان گفت که وی تمایل دارد که روابط دو کشور در تمامی زمینه ها تقویت شود و این گونه دیدارها در این سطح می تواند چشم انداز گسترده ای میان دو کشور را باز کند.
عبدالمهدی اضافه کرد: سفرم به عربستان نشان دهنده رویکرد و تمایل دولت بغداد برای توسعه روابط همه جانبه با ریاض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست وزیر عراق افزود: انجام سفر رهبران میان دو کشور دراین سطح، تحقق بخش آرزوهای دو ملت و برقرار کننده امنیت و ثبات برای تمامی ملت های منطقه است.
عبدالمهدی در راس هیاتی 80 نفره از فعالان اقتصادی و شماری از وزیران عراقی امروز چهارشنبه وارد ریاض شد.
رسانه های عراق هیات همراه عبدالمهدی را بزرگترین هیات اعزامی عراق به ریاض در طول 16 سال گذشته بر شمرده اند.
وزیران نفت، دارایی، امور خارجه، برنامه ریزی و تجارت، آموزش عالی و تحقیقات علمی، کشاورزی، وزیر جوانان و ورزش، صنعت و معدن، برق و حمل نقل را همراهی می کنند.
علاوه بر این افراد، مشاور نخست وزیر در امور انرژی، به علاوه مدیرانی از وزارتخانه های دفاع و کشور، همراه نخست وزیر عراق در عربستان حضور دارند.
طبق اعلام رسانه های عراقی و سعودی عبدالمهدی در این سفر علاوه بر سلمان، با محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
«قحطان الجنابی» سفیر عراق در ریاض در اظهاراتی گفته است که در این سفر توافقنامه هایی که قرار است امضا شوند در هشت زمینه شامل تجارت و صنایع، انرژی، کشاورزی، آموزش و پرورش و حمل و نقل به علاوه امور سیاسی و هماهنگی های امنیتی و نظامی است.
پیش از عبدالمهدی، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق 27 آبان ماه 97 و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق 26 آذرماه 97 به عربستان سعودی سفر کرده و پیرامون گسترش روابط با سعودی ها بحث و گفت وگو کرده بودند.
روابط عراق و عربستان سعودی از دو سال قبل روند روبه رشدی در پیش گرفته و قرار است که بعد از سفر عبدالمهدی، «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی نیز به بغداد برود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش تجارت عراق عربستان سعودی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد

کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در خاندان حاکم سعودی مدعی شد: ریاض در مقابله با حمله شامگاه شنبه ایران نقش داشت.

شنبه کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول سیاسی صهیونیست گفت: همکاری خوبی با تعدادی از کشور‌ها در کنار آمریکا وجود دارد که از جمله آنها فرانسه، انگلیس و کشور‌های عربی مجاوری هستند که پیام‌هایی را ارسال کردند مبنی بر اینکه قصد دارند با تهدیدات هوایی که در مسیر اسرائیل است مقابله کنند.

اواسط فوریه رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: عربستان آماده قبول تعهدات سیاسی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطین در ازای عادی سازی روابط است. این تلاشی برای دستیابی به موافقت با معامله دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

دو منبع در منطقه در گفتگو با رویترز تأکید کردند: عربستان برای تقویت امنیت خود و مهار تهدیدات تلاش می‌کند تا بتواند چشم‌انداز‌های خود را برای تغییر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش ببرد. به خاطر ایجاد فضایی برای تلاش در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و توافق با آمریکا مسئولان عربستانی به همتایان آمریکایی خود اعلام کردند ریاض بر این مسئله اصرار ندارد که اسرائیل گام‌های ملموسی را برای تشکیل کشور فلسطین اتخاذ کند و به جای آن تعهد سیاسی را درباره راه حل تشکیل دو دولت قبول خواهد کرد. مسئولان عربستانی محرمانه واشنگتن را ترغیب کردند تا بر اسرائیل برای پایان جنگ غزه و تعهد به یک افق سیاسی برای تشکیل کشور فلسطین فشار بیاورد. این مسئولان تأکید کردند ریاض پس از آن روند عادی سازی روابط و کمک به بازسازی غزه را آغاز خواهد کرد.

ژانویه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد ریاض از مذاکرات با رژیم صهیونیستی برای حل مسئله فلسطین و تحقق ثبات در منطقه استقبال می‌کند.

سایت آکسیوس پیشتر گزارش داد عربستان همچنان به توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از پایان جنگ غزه توجه دارد. مذاکرات عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر و شروع جنگ غزه متوقف شد.

منبع: ایسنا

tags # عربستان ، اسرائیل ، ایران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل