Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@13:02:35 GMT

تعامل با سازمان های مختلف استراتژی آموزش و پرورش فارس است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۳۶۹۳

تعامل با سازمان های مختلف استراتژی آموزش و پرورش فارس است

به گزارش خبرنگار مهر، علی عسکر نجفی چهارشنبه شب در جلسه رؤسای ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس که با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، گفت: این استان دارای ۵۹ منطقه آموزشی با بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز و قریب به ۶۵ هزار نیروی شاغل و ۶۳ هزار نیروی بازنشسته می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: در این استان بیش از ۹ هزار مدرسه را تحت پوشش داریم که فعالیت‌های مختلفی توسط آموزش و پرورش فارس برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت در آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه گستردگی و حجم آموزش و پرورش فارس از سواحل خلیج فارس تا حوالی اصفهان پراکنده می‌باشد گفت: این ویژگی موجب گردیده که این نهاد در زمره آموزش و پرورش‌های بزرگ کشور قرار گیرد.

نجفی در تشریح مهمترین فعالیت‌ها و اقدامات آموزش و پرورش فارس در حوزه تعلیم و تربیت استان، گفت: سند تحول بنیادین به عنوان اصلی ترین و اساسی‌ترین برنامه وزارت و آموزش و پرورش استان فارس است و باید تمام اقدامات و فعالیت‌های این نهاد منطبق با این سند صورت بگیرد.

وی از راه اندازی شورای راهبردی سند تحول بنیادین و زیرگروه‌ها و زیر نظام‌های آن در سطح استان خبر داد و گفت: در این شورا تمام اهداف نظام تعلیم و تربیت در قالب سند تحول بنیادین در حال پی گیری واجر است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: از دیگر استراتژی‌ها و راهبردهایی که در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، تعامل با سایر دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی است که از جمله آنها می‌توان به مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی اشاره نمود که در جلسات متعددی بصورت فردی و گروهی نقطه نظرات خودمان را در خصوص بودجه به آنها منتقل کرده ایم.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش فارس از نظر نیروی انسانی با مشکلات عدیده ای روبرو است به نحوی که در مهر ۹۷ با کمبود حدود ۸ هزار و پانصد نیروی انسانی مواجه بودیم و با برنامه ریزی مطلوب توانستیم این کمبود را جبران نمائیم.

نجفی گفت: با توجه به روند بازنشستگی بخش قابل توجهی از همکاران در سال جاری، در مهر ۹۸ نیز با کمبود نزدیک به ۱۰ هزار نیروی انسانی مواجه هستیم که امید است با اتخاذ تدابیر اصولی در وزارت آموزش و پرورش و تلاش همکاران در استان این مشکلات به حداقل برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره نیاز نزدیک به ۲۷ درصد فضاهای آموزشی استان به بازسازی، گفت: با تلاش‌های انجام شده و با بهره گیری از ظرفیت‌های دولتی توسط اداره کل نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز استان، هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ واحد آموزشی در دست احداث در فارس وجود دارد و علاوه بر آن با تخصیص اعتبارات لازم در نوسازی مدراس در زمینه تهیه تجهیزات استاندارد مدارس نیز توفیقات قابل توجهی داشته ایم.

وی به فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی در استان نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه سرانه فضاهای ورزشی، با اقدامات انجام شده، از ۱۹ صدم متر مربع فضای ورزشی برای هر دانش آموز به ۲۴ صدم متر مربع رسیده ایم که موجب رشد چند پله‌ای فارس در زمینه سرانه فضاهای ورزشی شده است.

نجفی همچنین گفت: هم اکنون حدود ۱۵ استخر و چندین سالن ورزشی در حال احداث نیز وجود دارد که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

اشتغال ۱۵ درصدی دانش آموزان فارس در مدراس غیر دولتی، گرایش و اشتغال نزدیک به ۴۰ درصد دانش آموزان استان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و تلاش برای دستیابی به توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی در سطح استان داشته با چشم انداز گرایش ۵۰ درصد دانش آموزان، عضویت بخش قابل توجهی از دانش آموزان استان در تشکل‌های دانش آموزی و مشارکت فعال آنها در روند تعلیم و تربیت، اجرای طرح شهاب و حضور ۶۰ هزار دانش آموز استان در طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان از دیگر تلاش‌های آموزش و پرورش فارس بود که نجفی به آنها اشاره کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس ضمن قدردانی از همه افرادی آموزش و پرورش را در دستیابی به اهداف خود همراهی کردند، گفت: نقش استاندار فارس به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان و حمایت‌های وی از این نهاد، در کنار همراهی نمایندگان مجلس، خصوصاً در تصویب بودجه سال ۹۸ و اقدامات و اهتمام خوبی که در رابطه با کمک به آموزش و پرورش ستودنی است.

کد خبر 4594229

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد خضریان به گزارش عملکرد وزیر آموزش و پرورش

نماینده تهران در مجلس آخرین وضعیت طرح استیضاح رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مهرماه 1402 بود که بحث استیضاح رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش توسط جمعی از نمایندگان در مجلس یازدهم مطرح شد. این استیضاح محورهای متعددی داشت که از مهمترین آنها می‌توان به «ضعف در برنامه‌ریزی برای تأمین معلمان مورد نیاز»، تأخیر در اعلام نتایج آزمون آموزگاری و دبیری، فقدان برنامه‌ای منسجم برای اجرای سند تحول بنیادین و پرداخت افراطی به کارهای حاشیه‌ای و گفتمانی، اظهارنظرهای غیرحساب‌شده و فقدان مدیریتی صحیح مسائل آموزش و پرورش در رسانه، تراکم بالای کلاس‌های درسی و شرایط نامناسب مدارس در آغاز سال تحصیلی 1403 ـ 1402 اشاره کرد.

با گذشت چند ماه از مطرح شدن این استیضاح و در جریان بررسی آن در مجلس، مقرر شد که وزیر آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد خود را به صورت منظم ارائه کند. در پی ارسال این گزارش از سوی وزیر آموزش و پرورش به مجلس و بررسی محتوایی آن در مجلس، علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس به عنوان طراح استیضاح در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش نسبت به محتوای این گزارش انتقاداتی را مطرح کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر صحرایی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
پیرو بررسی گزارش های عملکردی ارسالی وزارت آموزش و پرورش که توسط اینجانب به همراه یک گروه کارشناسی مورد مطالعه قرار گرفت؛ در مجموع می‌توان گفت که آموزش و پرورش به شدت درگیر امور روزمره‌ای است که در همه سال‌های گذشته انجام می‌شده و اکنون نیز همان فعالیت ها در دسته‌بندی‌های جدید ارائه شده و حتی تلاش شده است این امور ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گنجانده شوند.

نکته مهم دیگر آن است که آموزش و پرورش شاخص و ساز وکاری برای سنجش اثربخشی برنامه‌های خود ندارد و در نتیجه تصمیماتی مقرر و برای اجرای آن‌ها هزینه پرداخت می‌شود که گویی در خروجی رویه آموزش و پرورش هیچ تأثیری ندارد و یا تنها به بخشی کوچکی از جامعه آموزش و پرورش بهره می‌رساند.

علاوه بر این نکات کلی، موارد دیگری در خصوص هر یک از حوزه های مصرح در گزارش عملکرد، به حضور ایفاد می شود:

حوزه فرهنگی و پرورشی
 عمده برنامه‌های پرورشی ذکر شده، کارهایی هستند که همواره در آموزش و پرورش در جریان بوده است و هیچ نقطه تحولی و امید بخشی در آن‌ دیده نمی‌شود. برای مثال طرح بهار زندگی (انتخاب مراجع تقلید و آشنایی با احکام) یا طرح محراب (برگزاری نماز جماعت) سالیان سال است که در مدارس در جریان است و حاکی از آن است که نتوانسته‌اند تربیت دینی را محقق سازند.

 در طرح برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس در سال تحصیلی (1402-1403) با وجود اذعان به برنامه‌های سابق فاقد جذابیت، اما باز هم در عمل همان مسیر قبلی و امور همچون برگزاری اردو، عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی، مسابقات و جشنواره‌ها طی شده است و برنامه‌ها تناسبی با تغییرات نسلی دانش‌آموزان و مسائل نوظهور آنان و همچنین فناوری‌های نوظهور ندارد.

هر چند که اهداف پایه در برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس در سال تحصیلی (1402-1403) به درستی «خردورزی و خود مراقبتی»، «ایمان»، «امید»، «هویت» و «نشاط» تعیین شده است اما فعالیت محوری ذیل آنان تناسبی با این اهداف ندارد. برای مثال، فعالیت محوری ذیل هدف ایمان، اقامه نماز تعیین شده است. جدای از آن که این برنامه همواره به برکت انقلاب اسلامی در مدارس برقرار بوده است اما بر اساس نظرات علمای تعلیم و تربیت اسلامی، صرف اقامه نماز نمی‌تواند به ایمان ختم شود. در برنامه‌های ذیل فعالیت محوری نیز انتظارات از مدیر مدرسه انتظاراتی کاملاً شکلی است و ابداً نمی‌تواند هدف تعیین شده را محقق سازد.

هدف پایه هویت نیز عضویت در یک تشکل دانش‌آموزی تعیین شده که این نیز کاملاً واضح و مبرهن است که نمی‌تواند هدف تعیین شده را محقق سازد و هویت‌یابی دانش‌آموزان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و فعالیت‌های علمی و هنری تخصصی است.

برنامه‌های پرورشی ذکر شده فاقد دسته‌بندی سنی و رشته‌ای می‌باشد. در حالی که کاملاً بدیهی است که بایستی برنامه‌های پرورشی و تربیت در دوره ابتدایی با برنامه‌های پرورشی دوره متوسطه دوم و در متوسطه دوم نیز بین دانش‌آموزان نظری و فنی‌وحرفه‌ای متفاوت باشد.

در خصوص برنامه‌های هدایت تحصیلی نیز هر چند که عناوین برنامه‌ها مطلوب است اما آماری از میزان دانش‌آموزان تحت پوشش و همچنین جزئیات این برنامه ارائه نشده است و در نتیجه قابل ارزیابی نمی‌باشد.

اجرائی‌سازی سند تحول بنیادین

در مجموع به نظر می‌رسد هیچ برنامه جامع و مشخصی برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود ندارد و تنها تلاش آن است که کارهای روزمره و جاری آموزش و پرورش ذیل سند تحول گنجانده شود.

 برخی از مسائل ارائه شده وظیفه ذاتی و امور جاری وزارت آموزش و پرورش است و مشخص نیست رویه این امور چه تفاوتی با قبل داشته‌اند که اکنون ذیل اجرایی‌سازی سند تحول گزارش شده‌اند. برای نمونه جذب بازماندگان از تحصیل، توزیع اعتبار برای کاهش محرومیت در مناطق لازم‌التوجه، آموزش اتباع و مهاجران خارجی، نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی، جذب عضو هیئت‌علمی، تصویب دستورالعمل استاد وابسته، اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم، پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان، رشد تسهیلات پرداختی به معلمان، جذب و آموزش خبرنگار دانش‌آموز، اتصال به پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند که اصلاً تکلیف قانونی بوده است و همچنین ساخت مدرسه!

به نظر می‌رسد برخی از موارد ذکر شده صرفاً برای ارائه گزارش عملکرد می‌باشد و هیچ خروجی مشخصی ندارد. به عنوان مثال یکی از بندهای ذکر شده تشکیل کارگروه نگاشت حقوقی اجرای سند تحول است و در ذیل آن آمده که لایحه مدرسه‌محوری آماده شده است و لایحه قانون جامع حمایت از اجرای سند تحول نیز در حال تهیه است. این در حالی است که عملاً هیچ لایحه‌ای در این خصوص به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده یا در رسانه‌ها منتشر نشده است. ضمن آنکه در متن سند تحول به صورت صریح یا ضمنی به بیش از 12 مورد قانون‌گذاری اشاره شده است که این دو لایحه ذکر شده نسبتی با آن موارد مورد نیاز ندارد.

به نظر می‌رسد برخی از امور گزارش شده تأثیر کلانی در اجرایی‌سازی سند تحول ندارد. برای مثال مسئله تصویب پرداخت هزینه‌های تحصیلی مدارس استعداد درخشان دهک‌های 1 تا 4 هر چند به عدالت آموزشی کمک می‌کند اما آن اقدام اساسی برای جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی و عدم دسترسی طبقات محروم به آموزش با کیفیت نیست توقع آن بود اقداماتی گزارش شود که موجب افزایش دسترسی دانش‌آموزان این دهک به آموزش با کیفیت نسبت به سال‌های گذشته است.

همچنین است مسئله جذب معلمان و جبران کمبود معلم که یک مسئله کلان در آموزش و پرورش است و هر ساله نیز چه سند تحول باشد و چه نباشد اجرا و تلاش‌هایی برای ارتقاء سطح کیفی انجام می‌شود اما آنچه به اجرای سند تحول در حوزه نیروی انسانی می‌انجامد. انجام راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت مصوب زیرنظام‌های سند تحول بنیادین است که اشاره‌ای بدان‌ها نشده و تغییرات گزارش شده در خصوص سازوکار جذب معلمان نیز حتی در متن گزارش به اتکاء راهکارها و راهبردهای سند تحول و زیرنظام‌های آن نیست. شواهد میدانی نیز نشان می‌دهد که این تغییرات موجب تفاوتی چشمگیر در کیفیت جذب معلم نشده است. به خصوص آنکه در صحنه عمل به دلیل طولانی شدن فرآیند، نه‌تنها قبولی‌های آزمون استخدامی، دوره یک ساله معین شده در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را ندیدند بلکه اصلاً هیچ‌گونه آموزشی قبل از شروع سال تحصیلی برای آن‌ها انجام نشد و آموزش به معلمانی که بعضاً مدرک تحصیلی‌شان هم مرتبط با دروس تدریسی‌شان نبود، در طول دوره تدریس ارائه شد!

اجرا و پیگیری مدل مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، برداشتی اشتباه از سند تحول است. این سند، سند اداره یک مدرسه نیست بلکه سند نظام تعلیم و تربیت کشور است و نمی‌شود آن را در مدرسه پیاده‌سازی کرد. برای مثال در متن سند قید شده است که تقویم آموزشی نیازمند اصلاح است، حال آیا می‌شود در یک مدرسه تقویم آموزشی متفاوتی نسبت به مدارس دیگر پیاده کرد یا این مسئله باید در سطح ستاد و نهادهای سیاست‌گذار پیگیری و اجرا شود؟

با وجود آنکه بارها بر تهیه نگاشت نهادی اجرای سند تحول بنیادین اشاره و وعده انتشار آن داده شده است و در همین گزارش نیز به تهیه آن ادعا شده است اما در عرصه عمل شاهد هیچ سندی نیستیم.

هیچ اولویت‌بندی مشخصی برای اجرای سند تحول وجود ندارد. در حالی که چنین سندی بایستی حتماً دارای اولویت‌بندی برای اجرا باشد. برخی از کارهای انجام شده اساساً هیچ کدام اولویت اجرای سند تحول نیست.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در حوزه کانون پرورش متأسفانه گزارش جامعی ارائه نشده است و صرفاً بر بخش سینمایی تمرکز شده است. گویا هیچ اهمیتی به ارائه گزارش نشده است. انتظار آن بود که با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر این کانون و ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد، شاهد برنامه‌ریزی جامعی باشیم.

فعال‌سازی تولیدات سینمایی در این دوره قابل تقدیر است. البته عمده اقدامات انجام شده به نتیجه نرسیده است و هنوز در مرحله قرارداد یا تأمین اعتبار است که امید است شاهد تولید آن‌ها باشیم.

در گزارش همچنین حضورها و جوایز ملی و بین‌المللی فیلم‌های کانون ذکر شده است که در کمال تعجب جوایز فیلم‌های بسیار قدیمی کانون همچون ساخته‌های دهه 60 آقای عباس کیارستمی نیز آمده است. بهتر آن بود که این گزارش‌ها دقیق تر ارایه و گزارش‌هایی از دوره مدیریت فعلی ذکر می‌شد. این نوع گزارش دادن شایسته وزارت آموزش و پرورش نیست.

 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

برخی از امور ذکر شده همچون پایش عملکرد یادگیری از جمله کارهای روزمره‌ای است که در همه ادوار به صورت منظم انجام می‌شود و نشانی از اقدامات انجام شده برای ارتقاء آنان نیز وجود ندارد.

بهتر آن بود شاخص‌ها به صورت درصدی گزارش می‌شد تا معین شود دقیقاً چه بخشی از دانش‌آموزان در آن برنامه‌ها مشارکت داشته‌اند.
اولویت‌ها به صورت مسئله‌مند تعبیه نشده است. در حالی که بهتر آن بود که این اولویت‌ها بر اساس نظام مسایل سازمان استعدادهای درخشان در نظر گرفته می‌شد تا بتوان با ارتقاء تدریجی سازمان مشکلات فعلی را حل کرد و به کیفیت این مدارس پرداخت.

برخی از گزارش‌های ارائه شده کلی است و نمی‌توان در خصوص آن‌ها و اثربخشی‌شان قضاوتی داشت. برای مثال در خصوص تقویت هویت ملی آمده است: «آشنا کردن دانش‌آموزان با آرمان‌های مقدس شهدا» در این خصوص هیچ قضاوتی نمی‌توان کرد.

برخی از طرح‌های آمده هیچ سنجه و جزئیاتی برای سنجش ندارند. برای مثال به اجرای طرح همیار سمپاد یا جشنواره فردوسی یا برنامه ملی شهاب اشاره شده است که مشخص نیست این طرح دارای چه جزئیات و تأثیراتی بوده‌اند و دقیقاً چه هدفی را نشانه داشته‌اند.

برخی شاخص‌ها در سال گذشته افت داشته‌اند که دلایل آن مشخص نیست. برای مثال شاخص «توانمندسازی دبیران مدارس استعدادهای درخشان دوره‌های اول و دوم متوسطه» از  66261  نفر ساعت در سال 1401 به  38400 نفر ساعت در سال 1402 رسیده است. همچنین برنامه ملی شهاب که جزئیات آن هم مشخص نیست از  5500000 نفر دانش‌آموز در سال 1401 به 4211251 نفر دانش‌آموز در سال 1402 افت داشته است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

به نظر می‌رسد در مجموع آموزش و پرورش فاقد برنامه‌ای مشخص برای بازنگری اساسی در محتوای کتاب‌های درسی و حذف محتواهای زائد است و صرفاً تلاش است با گنجاندن مطالبی یا اصلاح مواردی، مسئله را حل کند که حل شدنی هم نیست و همچنان کتاب‌های درسی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و نمی‌توانند آموزش و پروشی را متناسب با نیازهای نسل امروز و تغییرات نسلی ارائه دهند.

در تمامی موارد بیان «نتایج محقق‌شده» بسیار کلی و غیرقابل ارزیابی است و عمدتاً با ذکر «تولید محتوی مکتوب و غیرمکتوب در کتب درسی»، از آن عبور شده است. برای مثال «گنجاندن مطالبی در خصوص هدایت تحصیلی» کلی است و نمی‌توان ارزیابی کرد که آیا این محتوی ختم به برطرف کردن نیازهای جامعه و دانش‌آموزان شده است یا نه؟

در نتایج محقق شده بخش « طرح‌واره اجرای برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه» آمده است: «تهیه و تولید 80 درصد از محتوای برنامه مبتنی بر نیازهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... مخاطبان نظام تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران»، این نتیجه نامفهوم است و مشخص نیست دقیقاً چه چیزی تولید شده اما اگر منظور محتوای برنامه‌های درسی است، به نظر می‌رسد این تولید محتوا حتی اگر محقق شده باشد اما به نتیجه مطلوب نرسیده؛ چرا که پژوهش‌ها و مشاهدات میدانی خلاف این ادعا را نشان می‌دهند و همچنان محتوای برنامه‌های آموزشی با نیازهای جامعه تناسب ندارد. ضمن آنکه جای سوال دارد که 20 درصد باقی چه وضعیتی دارند، یعنی آن‌ها غیرمتناسب با نیازها تولید شده‌اند؟

در بخش «اصلاح و بهسازی محتوای کتب درسی مبتنی بر سه محور: 1) پاسخ به نیازهای فرهنگ و جامعه، 2) پاسخ به نیازهای دانش‌آموزان و مخاطبان و 3) ضرورت بسط و گسترش علم نافع» که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، باز هم نتایج محقق شده چنین گزارش شده است: «گنجاندن مطالبی در خصوص سواد فضای مجازی و مصرف رسانه، ‌هدایت شغلی، مسئله محوری و جمعیت در 35 عنوان از کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه». لازم به ذکر است که اهداف مدنظر به‌ویژه گسترش علم نافع با گنجاندن چند عنوان کلی در کتاب‌های درسی انجام نمی‌پذیرد، بلکه نیازمند تغییر نگرش اساسی نسبت به برنامه درسی و اتخاذ روش‌های جدید برای تالیف کتب درسی است.

سازمان ملی تعلیم ‌و تربیت کودک

با توجه به آنکه سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک مراحله ابتدایی تکوین خود را طی می‌کند و مشغول تدوین آیین‌نامه‌ها و فراهم‌کردن زیر ساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی اهداف مصوب است، ارزیابی عملکرد آن در نسبت با اهدف تاسیس آن زودهنگام است. باوجود این، اقدامات پیشرونده‌ای در این سازمان انجام شده است.

نکته مهم آن است که یکی از وظایف مهم این سازمان بایستی نظارت بر مهدکودک‌ها باشد. هر چند گزارش ها نشان می‌دهد در حوزه سندنگاری، این سازمان موفق بوده اما در عرصه عمل شاهد تخلفات گسترده مهدکودک‌ها و آموزش‌های غیرفرهنگی و شهریه‌های کلان این مهدها هستیم که نیازمند رسیدگی است.

با عنایت به موارد مطروحه خواهشمند است دستور فرمایید موضوع مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار گرفته و اقدامات لازم بعمل آید و نتیجه امر به دفتر اینجانب منعمس گردد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ معلمانی که وارد نظام دوری نمی‌شوند
  • دعوت از فرهنگیان فارس برای شرکت در رویداد ملی الف‌تا
  • انتقاد خضریان به گزارش عملکرد وزیر آموزش و پرورش
  • طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • آغاز مرحله دوم المپیاد دانش‌آموزی در استان اصفهان
  • تکریم مقام معلم در اداره‌ها و نهاد‌های مختلف فارس
  • مولدسازی در آموزش و پرورش با جدیت پیگیری شود