Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:35:02 GMT

نیمی از خسارات سیلاب به بخش کشاورزی کشور در خوزستان است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۰۰۸

نیمی از خسارات سیلاب به بخش کشاورزی کشور در خوزستان است

اهواز - ایرنا - رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم بالای خسارات وارده سیلاب به مجموعه بخش کشاورزی خوزستان بیان کرد: نیمی از خسارات سیلاب مهیب اخیر در 20 استان کشور متعلق به خوزستان است.

احمدعلی کیخا روز چهارشنبه در جریان بازدید جمعی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی از مناطق سیل زده غرب و مرکز خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:بر اساس برآوردهای اولیه ، سیلاب اخیر بیش از 130هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی کشور وارده کرده که حدود 60تا 70هزار ریال حجم خسارات در خوزستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه حجم خسارت سیلاب در خوزستان بسیار بالا و گسترده است و زندگی بخش اعظمی از مردم خوزستان را تحت تاثیر خود قرار داده است افزود: احتمال می رود برآورد خسارات وارده به بخش کشاورزی کشور ، بیش از ارقام موجود که توسط مسئولان اعلام شده باشد.
کیخا تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس وظایف قانونی خود مکلف است به مشکلات مردم رسیدگی کند و بازدید امروز اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس در همین راستا است.
وی افزود:بازدید میدانی نمایندگان مجلس در فرایند تصمیم گیری برای حل مشکل ملی مربوط به بحران سیل و آلام مردم درگیر آن بسیار موثر است وپس ازاین بازدید تلاش می شود تصویری منطبق با واقعیات سیلاب در استان های خوزستان ، لرستان ، گلستان ،فارس و مازندران به مجلس ارایه شود.
وی گفت: چنانچه تصمیم سازی های دولت و مجلس منطبق با واقعیت بحران سیل نباشد گرفتاری هایی برای مردم و کشور ایجاد می شود از این رو باید ابعاد مختلف این سیلاب بی سابقه روشن و متناسب با وضعیت موجود تصمیم دقیق تری از سوی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شود.

** تامین خسارات سیلاب از منابع قانون بودجه ممکن نیست
رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به نظر می سد منابع قانون بودجه سال 1398 ظرفیت تامین خسارات سیل را ندارد چون حجم خسارات بسیار سنگین است افزود: چنانچه دولت نتواند اعتبار لازم را از محل بودجه جاری تامین کند برداشت از حساب صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات وارده منطقی به نظر می رسد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حل سریع مشکلات مردم سیل زده و بازسازی خرابی های ناشی از سیل اظهار داشت: با توجه به درپیش بودن کشت های تابستانه و پاییزه در استان های سیل زده ضروری است هرچه زودتر اراضی کشاورزی که هم اکنون دچار آبگرفتگی شده اند برای کشت های آینده آماده سازی شوند تا معیشت مردم دچار مشکل نشود.

** بهبود وضعیت آب تالاب های کشور
رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود خسارات زیاد ناشی از سیلاب اخیر در برخی مناطق کشور از جمله خوزستان ، وضعیت آب تالاب های کشور بهبود یافته است.
کیخا با اشاره به وضعیت مناسب 2 تالاب شادگان و هورالعظیم افزود: این تالاب ها سال ها با کم آبی و خشکسالی رو به رو بودند ولی به برکت بارش مناسب سال آبی جاری ، بیشتر تالاب های کشور از بحران خارج شده اند.
اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان که وضعیت ورودی و خروجی سدهای شمالی استان را مشخص می کند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز شرکت کردند.
بروز سیلاب و طغیان سه رودخانه دز ، کرخه ، کارون سبب آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شده و زندگی 400هزار نفر را در استان با مخاطرات جدی رو به رو کرده است.
سیلاب بسیاری از مزارع گندم مناطق روستایی شوش ، شوشتر (شعیبیه) ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، خرمشهر و اهواز را که آماده برداشت بودند نابود کرده هفته ها زمان لازم است تا آب سیلاب از اراضی کشاورزی با فروکش کردن طغیان رودخانه ها خارج شود و زمین ها آماده کشت تابستانه شوند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین ، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
6065/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كشاورزي خسارات سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند فرهنگی خوزستان مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، مجید منادی صبح امروز سه‌شنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز در روز میلاد آقا امام حسن مجتبی (ع) و در ایام ماه مبارک رمضان توانستیم برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را رونمایی کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان گفت: یکی از خلأها و نقاط خلأ فرهنگی که در کشور و در استان وجود داشت، نبود یک نقشه و سند جامع و کامل برای فعالیت‌های فرهنگی و حوزه کلان فرهنگی بود که این کار در خوزستان انجام شد.

وی افزود: در کل کشور ۱۲ یا ۱۳ استان موفق شدند سند خود را در یک فرآیند طولانی با حضور بخش عمده‌ای از کارشناسان و دستگاه‌هایی که پایش‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی را انجام دادند، تدوین کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با بیان اینکه سند فرهنگی استان چند ماه پیش آماده شده بود، تصریح کرد: این سند امروز با حضور حاج آقا خسرو پناه، سایر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان رونمایی شد که یک مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است.

منادی عنوان کرد: قصد داریم از فعالیت‌های موازی، بدون برنامه و بدون نگاه کلان، دوری کنیم که این سند می‌تواند موضوع را هدایت، ریل گذاری و مسیر حرکت را مشخص کند و از این رو کار مؤثر و خوبی می‌تواند شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه نظام و شورای فرهنگی عمومی «خوزستان» را به عنوان قرارگاه فرهنگی می‌داند، اظهار کرد: امیدواریم با این نگاه بتوانیم مجموعه فعالیت‌های استان را در یک ریل مشخص و با یک هدف مشخص شکل دهیم تا پراکنده‌کاری و موازی کاری صورت نگیرد و کارها به گونه‌ای نباشد که بی‌اثر یا کم اثر باشد بلکه کارها با برنامه باشد و این خلأ را به این صورت پُر کنیم.

کد خبر 6062831

دیگر خبرها

  • طرح‌های آبخیزداری می‌توانند معجزه کنند/ بیشتر آب‌های سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به دریا ریخته شد
  • اقدامات موثر شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب ها
  • اقدامات موثر شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب‌ها
  • بارندگی‌های سیل‌آسا به زیرساخت‌های ارتباطی و کشاورزی بخش «لوداب» خسارت وارد کرد
  • شخم بیش از نیمی از شالیزار‌های شهرستان ماسال
  • نشست تشکل‌های کشاورزی با منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • پایانه بندر خشک در شهرستان بروجن ایجاد می‌شود
  • لزوم استفاده از فرصت‌های فرهنگی در کشور
  • سند فرهنگی خوزستان مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است