Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیشرفت فناوری به ویژه علم رباتیک و هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، محیط‌هایی هستند که به زودی دستخوش تغییرات مدرن خواهند شد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با پیشرفت فناوری به ویژه علم رباتیک و هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، محیط‌های بعدی‌ای هستند که دستخوش تغییرات مدرن خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حتی می‌توان اینطور تصور کرد که در آینده‌ای نزدیک ربات‌ها نقش تدریس در دانشگاه‌ها را به عهده خواهند گرفت تا دانشگاهیان وقت بیشتری برای تحقیق داشته باشند و مطالعات خود را بیشتر به سوی رفع مشکلات جامعه پیش ببرند.   تعداد ربات‌ها در جهان به سرعت در حال افزایش است و گفته می‌شود که اتوماسیون تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۰۰ میلیون شغل را در سرتاسر جهان تهدید خواهد کرد. آنطور که تخمین می‌زنند، در بریتانیا، تا سال ۲۰۳۰، ربات‌ها جایگزین ۶/۳ میلیون کارگر خواهند شد که به معنی این است که یک پنجم کار بریتانیا توسط ماشین‌های هوشمند انجام خواهد شد.   مشاغل در آموزش عالی از این قاعده مستثنی نیستند؛ مطالعات اخیر نشان می‌دهد که به زودی این فناوری‌های مدرن در دانشگاه‌ها نیز جا خوش خواهند کرد. البته هنوز تبعات استفاده از ربات و هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است، اما گفته می‌شود که تاثیر آن‌ها بر آموزش و یادگیری عظیم خواهد بود؛ به این معنا که آموزش عالی ممکن است زودتر از بخش‌های دیگر تحت تاثیر این فناوری قرار گیرد.   هوش مصنوعی تاثیر بسزاتری در این امر خواهد داشت و نه فقط در تدریس و یادگیری، بلکه در تمامی تجربیات دانشجویان، نوآوری قرار است جایگزین پروسه‌های آکادمیکی سنتی شود. می‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد که این فناوری‌ها نه تنها کلاس‌های درس را متحول خواهند کرد، بلکه نحوه ارتباط دانشگاه‌ها با دانشجویان و حتی سخنرانی‌ها و تدریس سر کلاس نیز دستخوش تغییر خواهد شد.   استادان آهنی در راهند
افزایش حضور هوش مصنوعی و سیستم‌های رباتیک و هوشمند آموزشی در مراکز آموزشی به این معناست که صرف داشتن تجربه و مهارت لازم برای تدریس دیگر کافی نیست و دنیای مدرن امروزی چیزی فراتر از این نیاز دارد. در حال حاضر، کمبود مهارت‌های دیجیتال در میان دانشگاهیان، راه را هر چه بیشتر برای ورود ربات‌ها به دانشگاه‌ها باز می‌کند.
جالب است بدانید که یک ربات سخنران برای دانشگاهیان ساخته شده است و «یوکی» نام دارد.   یوکی در واقع نخستین سخنران ربات است که امسال در آلمان معرفی شد و هم‌اکنون به دانشجویان دانشگاه فیلیپس در ماربورگ تدریس می‌کند. این ربات در حین سخنرانی همانند یک استاد تمام عیار رفتار کند. این ربات می‌تواند حس کند که چگونه دانشجویان درس را می‌گیرند و نیاز به چه نوع حمایتی برای یادگیری دارند. یوکی همچنین از دانشجویان امتحان می‌گیرد. برخی دانشجویان معتقدند که یوکی با وجودی که هنوز جای کار دارد تا بتواند به یک استاد کامل تبدیل شود، ولی خیلی خوب از پس تدریس برمی‌آید.   انتظار می‌رود که ربات‌ها با کمک هوش مصنوعی بتوانند با تدریس در سطوح بالاتر و همچنین بالا بردن توانایی شناسایی نقاط قوت برنامه‌های آموزشی، کلا سطح آموزش را بالا ببرند و همه این‌ها یعنی به زودی کلاس‌های درس با استاد‌های آهنی پر خواهد شد و بدون شک تاثیر شگرفی در توصیف شغلی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها خواهد گذاشت.
شاید هم به این معنا باشد که وقتی ربات‌ها به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند، استادان دانشگاه برای حفظ مشاغل‌شان ناگزیر از انجام تحقیقات و کمک به ایجاد دانش خواهند بود.   تحقیقات در آینده
بر اساس آخرین گزارش «آینده تحقیقات» که توسط مراکز تحقیقاتی السویر و Ipsos MORI انجام شده است، اکوسیستم تحقیقات به لطف فناوری‌های جدید بیشترین تحولات را در بر خواهد داشت و دلایل این امر نیز دسترسی آزاد به نشریات، فرصت‌های مالی بیشتر و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت خواهد بود.
بر این اساس به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که سرعت و حجم تحقیقات در آینده به شدت تغییر خواهد کرد. تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها توسط هوش مصنوعی نیز موجب خواهد شد که حجم بسیاری از یافته‌ها به سرعت به محققان منتقل شود. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تحلیل کلان‌داده‌ها گامی به سوی سیستم بازتر از نظر تامین بودجه، جمع‌آوری اطلاعات و دسترسی آزاد به انتشار مقالات خواهد بود.
از همین رو به نظر می‌رسد که حرکت به سمت ایجاد دانش از طریق تحقیقات، به جای تدریس، بهترین راه برای پایداری شغلی برای استادان امروزی در آموزش عالی خواهد بود؛ یعنی دانشگاهیان باید بیشتر تمرکز خود را روی تحقیقات بگذارند تا تدریس و در نتیجه وقت آزادتری دارند تا از تخصص خود به نفع جامعه استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری شاخص های ارزیابی روسای دانشگاه ها متناسب با محورهای دولت

روح الله رازینی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی روسای دانشگاه ها در سال جاری گفت: ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها تجربه‌ای است که از سال ۱۴۰۱ شروع شد، به‌عنوان اولین تجربه با این گستردگی در حوزه ارزیابی رؤسا و مدیران آموزش عالی اعم از دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، تجربه خوبی بود و نقاط ضعفی نیز طبیعتاً مثل هر برنامه دیگری در اجرای اول داشت.

وی ادامه داد: یک بازنگری در ارزیابی روسای دانشگاه ها انجام دادیم، اولا سعی کردیم محورها متناسب با اولویت‌های دولت باشد، علاوه‌بر این‌که به شایستگی‌های مورد انتظار از رؤسا توجه داشتیم به اولویت های دولت نیز توجه داشتیم و یکسری محورها را اضافه کردیم.

رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: یکی از نکات مهم که به آن توجه شده است، موضوع ادراک و رضایت ذی‌نفعان است به‌هرحال مدیران آموزش عالی همه زحماتی که می‌کشند در معرض قضاوت و دید ذی‌نفعان، اعم از یاوران علمی، دانشجویان و اساتید قرار می گیرد، مهم است که بدانیم نگاه آن‌ها به عملکرد مدیران چگونه است و ادراک آن‌ها از فعالیت‌های انجام‌شده اهمیت دارد طبیعتا به لطف خدا اگر مکانیسم‌های این نظرسنجی را تمهید کنیم، آن نیز اضافه می‌شود.

وی افزود: نکته و تغییر سوم این بود که در طول سال معمولاً وزارت‌خانه و دکتر زلفی گل وزیرعلوم تحقیقات و فناوری ابلاغ‌ها و دستوراتی را در حوزه‌های عملکردی ارسال و ابلاغ می‌کنند مثل تسریع در فرآیند جذب اعضای علمی یا الکترونیک سازی خدمات و یا تدوین اسناد راهبردی دانشگاه که به‌صورت خاص از دانشگاه ها خواسته می‌شود و مجموعه انتظاراتی که درطول سال ابلاغ شده، بخشی است که به ارزیابی اضافه می‌شود که در اجلاس بعدی که امسال برگزار می‌شود این ارزیابی را خواهیم داشت.

رازینی افزود: این محورها و چارچوب به رؤسا ابلاغ می‌شود که بتواند برنامه‌های خود و گزارش‌های خود را در این مسیر تنظیم کنند انتهای دوره از آنها گزارش درخواست می شود بعد گزارشات تحلیل و ارزیابی می‌شود و براساس آن رؤسای موفق قدردانی می‌شوند و اگر مواردی از ضعف باشد به آن‌ها متذکر و مسیر اصلاح پیگیری می شود.

کد خبر 6064081

دیگر خبرها

  • لزوم توجه جدی خانواده‌ها به نیاز عاطفی و غریزی جوانان
  • لزوم توجه جدی خانواده‌ها نسبت به نیاز عاطفی و غریزی جوانان
  • بازنگری شاخص های ارزیابی روسای دانشگاه ها متناسب با محورهای دولت
  • رویکرد جدید دانشگاه الزهرا برای نقش‌آفرینی استادان خانم
  • افتتاح مرکز تحقیقات هوش مصنوعی در دانشگاه ملی سنگاپور
  • تاسیس دانشکده داروسازی در کردستان به زودی
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • بهنگام سازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی حلقه مفقوده کاربردی سازی علوم مهندسی
  • آیا هوش مصنوعی در ارائه ربات های مرسدس بنز با توجه به خودروهای این کمپانی موفق عمل کرده است؟ (تصاویر)
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه