Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، سیدعلی حسینی خامنه‌ای فرزند مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد حسینی خامنه‌ای، در 29 فروردین‌ماه سال ۱۳۱۸ شمسی برابر با ۱۳۵۸ قمری در مشهد مقدس چشم به جهان گشودند. او دومین پسر خانواده بود و زندگی مرحوم سید جواد خامنه‌ای هم مانند بیشتر روحانیون و مدرسان علوم دینی، بسیار ساده بود که خود ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «پدرم روحانی معروف اما خیلی پارسا و گوشه‌گیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی ما به‌سختی می‌گذشت. من یادم هست شب‌هایی در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت برای ما شام تهیه می‌کرد که آن شام هم نان و کشمش بود»

زوایایی از تحصیلات مقام معظم رهبری

سیدعلی خامنه‌ای تحصیل را در سن چهار سالگی از مکتب‌خانه و با فراگیری قرآن کریم آغاز کردند. دوره‌ دبستان را در نخستین مدرسه‌ اسلامی مشهد به نام دارالتعلی دیانتی، گذراندند در همین ایام، یادگیری قرائت و تجوید قرآن را نزد برخی قاریان قرآن مشهد آغاز کردند.
هم‌زمان با تحصیل در کلاس پنجم دبستان، تحصیلات مقدماتی حوزوی را نیز آغاز کردند. شوق وافر ایشان به تحصیلات حوزوی و تشویق والدین سبب شد که وی پس از اتمام دوره‌ دبستان، وارد دنیای طلبگی شوند و تحصیل علوم دینی را در مدرسه‌ سلیمان‌خان ادامه دهند. وی بخشی از مقدمات را نیز نزد پدر طی کردند. سپس به مدرسه‌ی نواب رفتند. هم‌زمان با تحصیلات حوزوی دوره‌ دبیرستان را تا سال دوم متوسطه ادامه دادند.
ایشان معالم‌الاصول را نزد آیت‌الله سیدجلیل حسینی سیستانی و شرح لمعه را نزد پدر و میرزا احمد مدرس یزدی فرا گرفتند. رسائل، مکاسب و کفایه را نیز نزد پدر و آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی آموختند. در سال ۱۳۳۴شمسی، در درس خارج فقه آیت‌الله سید محمدهادی میلانی حاضر شدند.
 حوزه نجف
آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۳۶شمسی طی سفر کوتاهی همراه خانواده به نجف اشرف مشرف شدند و در دروس مدرسان بنام حوزه‌ی علمیه‌ نجف، از جمله آیات سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی و میرزا حسن بجنوردی حضور یافتند، ولی به دلیل عدم تمایل پدر برای اقامت در آن شهر به مشهد بازگشتند و به مدت یک سال دیگر در درس آیت‌الله میلانی حاضر شدند. سپس در سال ۱۳۳۷شمسی به شوق ادامه تحصیل عازم حوزه‌ی علمیه‌ قم شدند در همین سال و پیش از عزیمت به قم، آیت‌الله محمدهادی میلانی به وی اجازه‌ روایت داده بودند.
 حوزه قم
سید علی خامنه‌ای، در قم نزد بزرگانی چون آیات سین بروجردی، ‌امام خمینی، حاج شیخ‌مرتضی حائری یزدی، سیدمحمد محقق داماد و علامه طباطبایی تلمذ کردند و در  مدت اقامت در قم اکثر وقت خود را به تحقیق، مطالعه و تدریس می‌گذراندند.
آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۴۳شمسی به دلیل عارضه‌ بینایی پدر و کمک به وی به ضرورت از قم به مشهد بازگشتند و بار دیگر در جلسات درس آیت‌الله میلانی حضور یافتند که تا سال ۱۳۴۹ ادامه داشت. ایشان  از ابتدای حضور در مشهد، به تدریس سطوح عالی فقه و اصول (رسائل، مکاسب و کفایه) و برگزاری جلسات تفسیر برای عموم همت گماشتند. در این جلسات جمعیت کثیری از قشر جوان به ویژه دانشجویان حضور پیدا می‌کردند. در جلسات تفسیر خود، مهمترین پایه‌های فکری اسلام و اندیشه اسلامی را از خلال آیات قرآن استخراج و بیان می‌کردند و به تعمیق بنیان‌های اندیشه مبارزه و براندازی حکومت طاغوت می‌‌پرداختند در صورتی که شرکت‌کننده در درس تفسیر او به این نتیجه ضروری و طبیعی می‌رسید که حکومتی بر پایه اسلام و معارف دین باید در کشور تحقق یابد.

ایشان از سال ۱۳۶۹شمسی تدریس خارج فقه را آغاز کردند و تاکنون به تدریس ابواب جهاد، قصاص، مکاسب محرمه و صلاة مسافر پرداخته‌اند. به همین منظور برای شناخت بیشتر این مقام دینی مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری آماده‌ کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در دوران آغازین حکومت اسلامی بحثی با محوریت اینکه آیا علما و بزرگان برای تشکیل حکومت اسلامی باید قدم بردارند یا خیر؟ به وجود آمد و به همین دلیل امام خمینی(ره)درس ولایت فقیه را برگزار کردند و مباحث مربوط به این موضوع را در این کلاس‌ها آموزش دادند.

وی با بیان اینکه بحث اطاعت از ولایت فقیه را امام خمینی(ره) مطرح کردند، تصریح کرد: در روایت‌ها به این موضوع اشاره شده است که در زمان غیبت که حاکم اسلامی جامعه را اداره می‌کند برای پرهیز از گمراهی به علما و بزرگان دین مراجعه کنید. منظور از ولایت فقیه در حکومت اسلامی شخصی است که جانشین امام شده است که این شخص شرایط و ویژگی‌هایی دارد که در قانون اساسی مطرح شده است.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به اینکه امام راحل مستقیماً کسی را به عنوان رهبر بعدی جامعه معرفی نکردند، اظهار کرد: در زمان حیات امام(ره) مجلس خبرگان که وظیفه انتخاب رهبری را بر عهده دارد تشکیل شد و حضرت امام در سخنرانی‌های خود به صورت غیرمستقیم از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان کسی که صلاحیت رهبری را دارد نام می‌برد که همین اشارات ایشان سبب شد تا بعد از وفات امام خمینی(ره) ذهن اعضا را به این سمت سوق داد و آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای به عنوان رهبر جامعه اسلامی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای انتخابی بسیار زیبا است، افزود: این انتخاب آرزوی همه دشمنان که بر هم‌زدن و نابودی انقلاب اسلامی ایران بود را برملا کرد و همه شخصیت‌های خارجی بر صلاحیت و رهبری ایشان اذعان کردند که تا کنون بارها و بارها با درایت و خطابه‌های بجایشان توانستند کشتی انقلاب را سکانداری کنند.

 نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیرشان بیان کردند به آینده خوش‌بین هستم، گفت: امیدواریم بتوانیم قدردان این نعمت الهی یعنی شخص مقام معظم رهبری باشیم. در اطراف ما انقلاب‌های بسیاری رخ داده است اما خلع رهبری در همه آن‌ها به چشم می‌خورد و به واسطه نظام سلطه‌ای که در کشورشان حاکم است انقلاب و آرامششان از بین رفته است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از قبل از انقلاب سابقه مبارزاتی در راه دین و پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است، افزود: آیت‌الله خامنه‌ای در دوران قبل از انقلاب در مشهد مقدس در عرصه مبارزات دینی با امام راحل هم‌گام بودند که توسط ساواک دستگیر و به شهرهای ایرانشهر و جیرفت تبعید شدند. بعد از پیروزی انقلاب نیز فعالیت‌هایشان ادامه دار بود از جمله اینکه عضو شورای انقلاب اسلامی، دو دوره رئیس جمهور کشور، عضو مجلس خبرگان و در نهایت نیز در سال 68 به عنوان رهبر کشور ایران انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام زمانی با بیان اینکه رهبری در جامعه مانند فرمانده در دوران جنگ است که نافرمانی یک نفر از دستوراتش سبب شکست و رخنه دشمن به سپاه می‌شود، بیان کرد: رهبر در جامعه نیز همین حکم را دارد و مسئولان و مردم وظیفه اطاعت از دستورات حاکم جامعه را دارند. اگر ببینیم که حاکم تصمیماتش عاقلانه و در امور کارگشایی می‌کند وظیفه داریم از دستوراتش اطاعت مطلق داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اگر زمانی در عمل به قانون دچار مشکل شدیم و حاکم جامعه حکمی داد که در آن صلاح بر عدم اطاعت از قانون بود اطاعت از دستور حاکم بر اطاعت از قانون ارجحیت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تجربه ثابت کرده است که باید مطیع امر مقام معظم رهبری باشیم اما متأسفانه برخی از افراد گاهی از دستورات سرپیچی می‌کنند که عواقب این عملشان کشور و ملت را دچار مشکل می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مجتهد جامع‌الشرایط و حاکم حکومت دینی هستند لذا امر ایشان دستور است و حتی مراجع اعظام نیز از دستورات ایشان اطاعت می‌کنند اما مجلس خبرگان نیز تشکیل شده است تا اگر خدای ناکرده خطایی از رهبر جامعه اسلامی مشاهده شود و صحت این خطا بر همگان ملموس باشد وارد عمل شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است

به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی، در گفتگو با رویداد٢۴ درباره سلامتی این اسلام‌پژوه و محقق که به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس محکوم شده، توضیح داده است.

 

به گفته ابراهیم زاده خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیک بینایی خود را اخیرا به طور کامل از دست داده و این موضوع در آزمایش‌هایی که ۲۷ فروردین ماه در انتقال ایشان از زندان به بیمارستان فارابی انجام شده، مورد تایید پزشک قرار گرفته است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: روند از دست رفتن بینایی در خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیکی است. اینطور نبوده که ایشان به خاطر زندان بینایی را از دست داده باشد. او گفته نام این بیماری RP است، ژنتیکی است و خیلی از افراد در ایران به آن مبتلا هستند. در این بیماری روند کم‌بینایی به مرور افزایش پیدا می‌کند.

ابراهیم‌زاده گفته اواخر فروردین‌ماه خانم وسمقی از زندان به بیمارستان فارابی منتقل شد. در این بیمارستان تخصصی چشم، در بخش‌های مختلف اعم از شبکیه، قرنیه، خشکی چشم و پلک مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش‌ها حدود ۳ ساعت طول کشید و من هم حضور داشتم. نتایج آزمایش‌ها و معاینات هم در پرونده پزشکی ایشان در زندان نوشته شد و به بهداری زندان اوین تحویل داده شد. قرار بود نتیجه به پزشکی قانونی هم داده شود. تا دو سه روز پیش اما هنوز این نتایج به پزشکی قانونی داده نشده است.

ابراهیم‌زاده علت انتقال خانم وسمقی به بیمارستان را توضیح داده و گفت در زندان متوجه شدند ایشان نمی‌تواند راه برود و زمین می‌خورد. ایشان می‌گوید من فقط مزاحم دوستان بند هستم. نمی‌توانم غذای خودم را بیاورم یا ظرف‌هایم را بشورم. حتی برای سرویس بهداشتی هم به یک نفر احتیاج دارم.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: ماموران زندان بعد از مشاهده این وضعیت ترتیب معاینات چشم را دادند.

آقای ابراهیم‌زاده می‌گوید در نتایج معاینات بیمارستان فارابی قید شده که ایشان تحمل حبس ندارد. این نتایج باید از طرف بهداری زندان به پزشکی قانونی ارسال می‌شد اما هنوز ارسال نشده است.

او گفته یک آزمایش در بیمارستان فارابی مانده بود که انجام بدهند و آن مربوط بود به میدان دید. پزشک ایشان گفته بود احتیاجی به اندازه‌گیری میدان دید ندارد، چون اصلاً دید ندارد.

ابراهیم‌زاده می‌گوید خانم وسمقی قبل از بازداشت، میدان دید داشت و این دید مرکزی در طول این مدت از دست رفته است، هرچند زندان در از دست رفتن این دید تاثیر نداشته است.

خانم وسمقی دچار بیماری قلبی شده است

آقای ابراهیم‌زاده تاکید می‌کند آنچه در زندان برای خانم وسمقی حادث شده، بیماری قلبی است. او گفته هفته نخست فروردین‌ماه خانم وسمقی به دلیل مشکل قلبی و سوزش قفسه سینه از بهداری زندان به بیمارستان طالقانی در ولنجک منتقل شده و در‌ آنجا با توصیه پزشک به مدت یک شب در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شده است اما در نهایت گفتند مشکل قلبی و فشار خون خانم وسمقی با دارو قابل کنترل است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید بهداری زندان مدت‌ها با داروهای دم‌دستی سعی می‌کردند مشکل قلبی ایشان را رفع کنند اما در نهایت متقاعد شدند که مشکل جدیست و در نهایت ایشان به بیمارستان طالقانی منتقل شده.

او تاکید می‌کند ایشان قبل از حبس هیچ‌گونه مشکل قلبی نداشته است. امیدوارم این بیماری نباشد و‌ تنها ناشی از فشار زندان باشد.

علیزاده طباطبایی: برای ایشان درخواست عدم‌تحمل حبس داده‌ایم

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل صدیقه وسمقی، هم به رویداد۲۴ می‌گوید به دلیل از دست‌رفتن بینایی، درخواست عدم تحمل حبس برای ایشان کردیم. این درخواست با پزشک قانونی هم مطرح شده و گزارش مثبت داده‌اند و در حال حاضر این درخواست برای دادستان ارسال شده و اگر موافقت کند، ایشان به خاطر عدم تحمل حبس آزاد خواهند شد.

به گفته وکیل صدیقه وسمقی، حال او در زندان مناسب نیست. خانم صدیقه وسمقی علاوه بر از دست‌دادن بینایی با مشکل تپش قلب و فشار خون بسیار بالا مواجه است و در زندان هم امکان پرستاری از ایشان نیست چرا که درخواست پرستار هم کرده بودند ولی این درخواست اجرایی نشد.

علیزاده طباطبایی می‌گوید: صدیقه وسمقی به فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شد اما گفت تا دلیل این اتهام را نگویید، نمی‌آیم. برای بازداشت او ریختند در خانه‌اش؛ اقدامی که برای اتهام فعالیت علیه نظام بسیار غیرمنطقی بود.

وکیل وسمقی می‌گوید: او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به چهار ماه حبس و به دلیل عدم رعایت حجاب شرعی به یک میلیون جزای نقدی محکوم شد. همان زمان ما تسلیم به رای زدیم و میزان حبس شد ٩۶ روز. الان به دلیل مشکل عدم تحمل حبس، درخواست آزادی مشروط دادیم.

علیزاده طباطبایی می‌گوید هفته آینده ایشان یا به دلیل آزادی مشروط یا به دلیل عدم تحمل حبس باید آزاد شوند. نگاه‌داری ایشان در زندان با این حال دیگر درست نیست.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است
  • بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند