Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@18:46:05 GMT

زنجان|ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیاست

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۹۴۸

زنجان|ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیاست

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت کشور ایران در معرض زلزله بالا و سیل قرار دارند، گفت: ۵۰ درصد جمعیت کشور ایران در معرض سیل قرار دارد زیرا ۶۰ درصد بارندگی سالانه در یک شبانه‌روز اتفاق می‌افتد و در نهایت سیل را سبب می‌شود. ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، فتح‌الله شمسایی در همایش پدافند غیرعامل استان زنجان با بیان اینکه نخستین ویژگی عصر حاضر پیچیدگی مسائل پیش‌رو و سرعت آهنگ تغییرات است، اظهار داشت: تغییرات به قدری سریع اتفاق می‌افتند که اگر در پاسخ به آن تاخیر ایجاد شود حوادث فاجعه باری به وقوع می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های برتر در حوزه مختلف از جمله حوزه نظامی، جهان با ناپایداری و گسترش و تنوع تهدیدات نوین مواجه شده است که شرط توفیق در این عصر بهره‌گیری از فرصت‌ها و رویارویی با چالش‌های پیش‌رو است.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل: دشمن به مؤلفه‌های جدید جنگ مردم‌محور تمرکز کرده استبرنامه جامع پدافند غیر عامل استان سمنان اجرایی می‌شودهمدان| وظایف شورای پدافند غیرعامل از ستاد مدیریت بحران تفکیک شود

به گفته استاد دانشگاه مالک اشتر و پژوهشگر حوزه پدافند غیرعامل منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس در مقایسه با هر منطقه دیگری از بی‌ثباتی بیشتری برخوردار است و در این شرایط چالش‌های امنیتی منطقه بزرگتر و متعدد شده‌اند و توانایی دولت‌ها اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مدیریت چالش مذکور به صورت یک جانبه و انفرادی کاهش یافته است.

وی تجارت اسلحه در جهان امروزی را نخستین شاخه بزرگ اقتصاد جهان اعلام کرد و یادآور شد: در تجارت جهانی حدود 800 میلیارد دلار به اسلحه تعلق می‌گیرد.

شمسایی اظهار داشت: بلایا با منشا طبیعی به صورت ناگهانی و تدریجی‌اند که زلزله، سیل، بهمن، طوفان، گرد و غبار شدید منشا ناگهانی و خشکسالی، قحطی و بیماری واگیر منشا تدریجی دارند.

 وی شدت افزایش بلایای طبیعی طی دو دهه گذشته را در جهان 4 برابر اعلام کرد و گفت: در این حوادث جان باختن افراد 7 برابر، آسیب دیدگان 5 برابر و خسارت مالی 38 برابر شده است و در این میان ایران به لحاظ شرایط جغرافیایی و زمین شناختی در زمره کشورهایی است که آسیب پذیری بالایی در مقابل حوادث دارد.

این استاد دانشگاه مالک اشتر گفت: ایران از لحاظ وقوع سوانح طبیعی در بین 10 کشور اول سانحه خیز دنیا قرار دارد و از لحاظ مرگ و میر ناشی از مخاطرات در رتبه اول تا سوم قرار گرفته است زیرا 40 درصد جمعیت کشور در معرض زلزله بالا و 50 درصد در معرض سیل قرار دارند‌.

شمسایی با اشاره به این که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، اظهار داشت: ایران بیش از 6 درصد سهم تلفات ناشی از وقوع بلایای طبیعی جهان را دارد به طوری که روزانه 10 نفر در اثر بلای طبیعی در کشور از بین می‌روند.

 وی با اعلام اینکه ایران چهارمین کشور سیل خیز دنیا است، افزود: در ایران در بسیاری از نقاط بارندگی پایین است اما در بیشتر مناطق ممکن است در عرض یک شبانه روز بیش از 60 درصد بارندگی سالانه اتفاق بیفتد و با شیب‌های تند جریان یافته و در نهایت سیل را سبب شود.

این پژوهشگر گفت: بر اساس آمارهای بانک اطلاعاتی خسارت ناشی از سیل در کشور بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال در سال است و از سال 1330 تا 1383 سیل موجب کشته شدن 11 هزار و 739 نفر و مفقود شدن 2 هزار و 381 نفر در کشور شده است.

انتهای پیام/ش

R41375/P/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۳۹۴ هزار نفر از خدمات آزمایشگاهی مراکز تامین اجتماعی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ جراحی علمداری بااشاره به اینکه سال گذشته ۳۹۴ هزار و ۶۴۸ بیمه شده تحت پوشش این سازمان از خدمات آزمایشگاهی مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی استفاده کردند، گفت: سهم سازمان برای پوشش هزینه‌های این آزمایش‌ها بیش از ۳۵۶ میلیارد ریال بود.

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد از لحاظ میزان مراجعه و بیش از ۷۲ درصد از لحاظ میزان هزینه رشد داشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان ادامه داد: سال گذشته در مراکز ملکی تأمین اجتماعی استان زنجان بیش از ۱۱۲ هزار بار برای خدمات آزمایشگاهی مراجعه شده که نسبت به سال ماقبال آن هشت درصد رشد داشته است.

جراحی علمداری با تأکید بر اهمیت دقت در نتایج آزمایش‌ها در روند بهبود بیماران، گفت: در مراکز درمانی تأمین اجتماعی نیز مثل آزمایشگاه‌های مراکز طرف قرارداد روند خدمت و دقت در خدمات به طور مستمر رصد می‌شود تا از هرگونه انحراف و خطا در خدمات تشخیصی آزمایشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید.

دیگر خبرها

  • توماس مولر: رئال مادرید و بایرن مونیخ یکی از بزرگترین بازی‌های فوتبال دنیاست
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۳۲۱ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان زنجانی در آزمون استخدامی ثبت نام کردند
  • تناسب و ضرورت دو اصل مهم در دفاع مشروع حق طبیعی یک کشور است
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • ایران در حوزه دفاعی خودکفا شده است
  • بهره مندی ۳۹۴ هزار نفر از خدمات آزمایشگاهی مراکز تامین اجتماعی زنجان
  • دومین طلای روز دوم و چهارمین طلای ایران را ساروی گرفت
  • ۲۷۱ هکتارزمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در زنجان تامین شد