Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران گفت: نتیجه مانورهای مقابله با شرایط اضطراری در سیل اخیر خود را نشان داد و اکنون نیز تمرینات مقابله با بحران در سطح صنعت گاز کشور ادامه دارد.

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا یوسفی‌پور گفت: مانورهای مقابله با سیل پیش از این در مجموعه شرکت‌ ملی گاز ایران برگزار شده است و نتایج این مانورها نیز در زمان مدیریت بحران سیل‌های گسترده اخیر نمایان شد، به همین سبب تمرینات مقابله با شرایط اضطراری همچنان در سطح صنعت گاز برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: روز ۲۶ فروردین‌ماه دو۲ مانور جامع و سراسری در پالایشگاه‌­های پارس جنوبی و ایلام با هدف ارتقای سطح آمادگی کارکنان و تجهیزات و آزمودن عملکرد شرکت‌های مربوطه برگزار شد؛ مجتمع گاز پارس جنوبی که راهبری ۱۰ پالایشگاه بزرگ گازی کشور و تامین بیش از ۷۰ درصد گاز کشور را به‌عهده دارد در کنار پالایشگاه گاز ایلام به عنوان تنها پالایشگاه واقع شده در غرب کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و باید آمادگی لازم برای مقابله با بحران را داشته باشند.

 

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران از تشکیل گروهی شامل مسئولان و کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنار مدیریت اچ‌اس‌یی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به عنوان ارزیاب مانور خبر داد و گفت: این گروه به منطقه عسلویه اعزام شدند تا فرصت­‌ها و تهدیدها در زمان بحران را شناسایی کنند.

 

یوسفی­‌پور درباره برگزاری مانور در شرکت پالایش گاز ایلام توضیح داد: گرچه میزان تولید گاز پالایشگاه ایلام نسبت به کل کشور درصد کمی است، اما قرار داشتن این پالایشگاه در غرب کشور به عنوان تنها تولیدکننده گاز طبیعی، جایگاه ویژه­‌ای به آن بخشیده است، به همین دلیل دومین مانور برنامه­‌ریزی شده به صورت غیرمنتظره در پالایشگاه گاز ایلام با نظارت مسئولان ارشد اچ‌اس‌یی ستاد شرکت ملی گاز ایران با موفقیت برگزار شد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسافران استان‌های غربی، وضعیت هوا را در مسیر خود رصد کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در پی صدور هشدار سیل در ۵ استان غربی کشور،  آقایان کبادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آقای فلاحی دوست، مدیرکل هلال احمر استان کهگیلویه و بویر احمد، آقای عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور و آقای حسن بهرام نیا، استاندار استان ایلام مهمان برنامه گفتگوی ویژه دوشنبه ۲۸ اسفند ماه بودند.

سوال: پس از اعلام هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در ۵ استان در نیمه‌ی غربی کشور، آمادگی‌های لازم را برای مقابله با سیلاب چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری برای مردم این استان‌ها اتخاذ شده و در حال برنامه ریزی و همچنین عملیاتی شدن است.  سامانه بارشی که از روز‌های گذشته وارد کشور شده و البته بارش‌های امروز در شمال غرب که آغاز شده و تا مناطقی از غرب و البته مرکز کشور هم رسیده است.  آقای بزرگ زاده، از یک سو تدابیر امنیتی برای مقابله با بروز سیلاب، از یک سو هم برای صنعت آب کشور یک نعمت الهی محسوب می‌شود.

بزرگ زاده  انشاالله که با این پیش بینی که می شود و با این اطلاع رسانی که انجام می شود نوروزی بهتر و شادتر برای مردم در پیش باشد

سوال : اقای نامی 5 استانی که هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی را دریافت کردند، اول بفرمایید کدام استان ها هستند و سطح عملیات از سوی سازمان مدیریت بحران کشور الان در این ۵ استان به چه صورت هست ؟

نامی: استان های ایلام ، لرستان ، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین چهار محال و بختیاری و قسمتی از شمال استان فارس یعنی منطقه ی ممسنی و نورآباد در وضعیت قرمز هستند ، سطح آماده باش نه از امروز بلکه الان یک هفته است، مستحضر هستید که استانداران محترم ، روسای ستاد بحران در استان ها و فرمانداران محترم ، روسای ستاد بحران در شهرستان ها هستند که عملیات بررسی و شناسایی مناطق پرخطر را انجام می دهند و بر اساس آن اقدامات بعدی را انجام می دهند، یک کار خوبی را که ما در این سه سال مخصوصا به آن رسیدیم، این است که ما هر چه سطح عملیاتی مان شناسایی مان را بیشتر بکنیم و مناطق پرخطر را تشخیص بدهیم و مردم را از آنجا خارج بکنیم ، تلفاتی نداشتیم به طور مثال سیستان و بلوچستان یکی از همین موارد بود که هشدارها قبلا داده شده بود ، عزیزان اخطار را دریافت کرده بودند، شما ببینید همین دیروز و امروز به تمامی 5 استان پیامک صادر شد، این پیامک کافی نیست چون یک عشایر عزیزی که در انتهای دره و در انتهای رودخانه است که دریافت نمی کند، آنجاست که فرمانداران و استانداران محترم و معاونین شان و حتی دهیاران ، بخشداران باید بروند ببینند کسی آنجا نباشد .

سوال : الان این اطلاع رسانی در این سطحی که اشاره می کنید ، در لایه ی نزدیک به مردم در مناطق مختلف یعنی فرمانداران هم ایجاد شده در این ۵ استان ؟

نامی: بله ، فرمانداران مسئولیت اصلی را دارند چون دهیاران به ویژه بخش ها این ها بایستی نظارت میدانی داشته باشند، گفتیم به هیچ وجه پذیرفته نیست که کسی در منطقه ای باشد و در مسیر سیلاب باشد و ما نرفته باشیم ببینیم آن منطقه کسی وجود داشته یا نه، بایستی بازدید میدانی داشته باشند و مخصوصا حالا هم خود آقای رئیس جمهور، هم معاون اول جناب آقای دکتر مخبر و هم آقای دکتر وحیدی دائما هم یا خودشان بازدید می کنند یا تلفنی پیگیری می کنند، این تلفن فقط به یک بار دو بار نیست، دائما پیگیری می کنند و همیشه هم اظهار می کنند که هیچگونه تلفاتی برای ما قابل پذیرش نیست.

سوال : الان که اشاره کردید شناسایی نقاط پرخطر الان مثلا در این استان ها ایلام را نام بردید ، نقاط حادثه خیز در اثر وقوع سیلاب ، شناسایی شده ؟ اعلام خطر کردید مسئولان استانی این آمادگی را در این مناطق دارند ؟

نامی: بله همه روستا‌ها، همه بخش‌ها و همه شهر‌ها و حتی شهر‌هایی مثل مرکز استان بازدید شدند، یعنی تمام مناطق شان بازدید شدند، استان‌ها هم استانداران محترم و هم فرمانداران حتی دهیاران اختیار دارند که اگر یک منطقه‌ای را پرخطر تشخیص دادند، حتی کسانی که در آنجا ساکن هستند نخواهند بیرون بیایند، با هدایت اجباری این‌ها باید هدایت شوند، در سیل گذشته ما ۶۶ هزار نفر آدم را جابجا کردیم و در اردوگاه‌های اسکان اضطراری ساکن کردیم، اگر نمی‌کردیم تلفات می‌دادیم، این بازدید میدانی ضرورت دارد، بر این اساس مانور زیادی هم گذاشتیم ما چندین هزار مانور در سطح کشور انجام دادیم، کار بزرگی است، همین‌ها تمرین می‌شود.

سوال : یکی از موضوعاتی که آمادگی لازم را برای سازمان مدیریت بحران کشور ایجاد می کند در اینگونه حوادث همین انجام مانورهایی است که حضرتعالی به آن اشاره می کنید، حتما در جایی از این گفتگو به آن خواهم پرداخت اما اجازه بدهید که ارتباط بگیریم با جناب آقای بهرام نیا ضمن این که حتما آقای بزرگ زاده هم برای ما توضیح خواهند داد که در خصوص تامین آب شرب مناطقی که هشدار دریافت کردند وضعیت در صنعت آب کشورمان تمهیدات به چه صورتی خواهد بود ، ارتباط ما برقرار است با آقای بهرام نیا استاندار محترم استان ایلام.

آقای بهرام نیا برای ما توضیح بدهید که الان وضعیت در مناطق و شهرستان های مختلف استان ایلام به چه صورتی هست ؟ عادی است ؟ بارش نرمال بارندگی را دارید یا نه؟ ما در برخی از مناطق وقوع سیلاب را هم در این لحظه که داریم با شما صحبت می کنیم در استان وجود دارد ؟

بهرام نیا: من تشکر می‌کنم از برقراری ارتباط تان و همچنین شنیدیم صحبت‌های جناب اقای دکتر نامی را، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را، همین طور که جنابعالی اشاره داشتید، سامانه‌ی بارشی وارد استان ایلام شده و از صبح امروز ما شاهد بارش‌های به صورت متوالی و منقطع و بعضا رگباری را شاهد بودیم و این بارش‌ها تاکنون به صورت منقطع ادامه داشته و هم اکنون که من دارم با جنابعالی صحبت می‌کنم این بارش به صورت پیوسته ادامه دارد و ادامه خواهد داشت به طوری که تاکنون یعنی تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه میزان بارش در حوزه‌ی شمالی و حوزه‌ی جنوبی استان در دو شهر را من خدمت شما عرض می‌کنم.

در دره شهر که در واقع حوزه‌ی جنوبی استان می‌شود، حدود ۲۱ میلیمتر بارندگی را داشتیم و در حوزه‌ی شمالی در شهر ارکواز، حدود ۱۸ میلیمتر بارندگی تا این لحظه داشتیم و همچنان این بارندگی به صورت پیوسته گاهی به صورت رگباری و گاهی به صورت خیلی ضعیف ادامه دارد و حسب گزارش هواشناسی استان انشاالله با خواست خدا البته این را ما رحمت الهی می‌دانیم، اما از جهتی باید پیشگیری ها، پیش بینی ها، تمهیدات و امکانات لازم را برای جلوگیری از حوادث و خسارت وارده به مردم عزیز و همچنین اماکن خصوصی و شهر‌ها را داشته باشیم که الحمدالله همه‌ی پیش بینی‌ها با توجه به تشکیل ستاد بحران از روز گذشته که در استان ایلام شکل گرفته تاکنون ادامه داشته و الان همه‌ی عزیزان به صورت آماده باش صد در صد در خدمت مردم عزیز استان به منظور امدادرسانی اگر نیاز باشد و پشتیبانی اگر نیاز باشد، همچنان آماده و مهیا در خدمت هستند.

سوال: آقای بهرام نیا ما را تصویری همراهی کنید از استودیوی ایلام ، محور و پرسش های دیگری در خصوص محورهای مواصلاتی این استان همچنین تدابیری که اشاره کردید، در جلسه ی ستاد بحران استان شما و دیگر همکاران تان در نظر گرفتید برای این هشدار سطح قرمز در شهرستان های مختلف استان ایلام از محضر شما خواهم پرسید ضمن این که ، آقای بزرگ زاده الان وضعیت تامین آب این ۵ استان و مناطقی که هشدار سطح قرمز را دریافت کردند به چه صورتی هست ؟

بزرگ زاده: ما امروز چندمین جلسه مدیریت سیلاب را در سطح وزارت نیرو با حضور آقای وزیر برگزار کردیم، به حمدالله آخرین وضعیت تامین آب این شهرها ، بخش اصلی این جلسه بود که به حمدالله مشکلی نبود و تمهیدات پیش بینی شده ، اما وزارت نیرو در کل در چنین رخدادهایی سه دسته وظیفه یا خدمت به شهروندان ارائه می کند، پیش از سیلاب عمدتا کمک می کند که پیش بینی های سازمان هواشناسی که مدل های جوی هستند تبدیل به مدل های روان آب بشوند و پیش بینی بشود که در مقاطع مختلف ما چقدر روان آب و سیلاب از نظر کمی خواهیم داشت چون بارش یک چیزی است، سیلاب در رودخانه در یک مقطعی، یک چیز دیگری است و مقاطع خطر چگونه است ؟ این ها را اطلاع رسانی می کنیم به آقای نامی به استانداران محترم ، به دیگران که محل استفاده هستند برای این طور کارها ،

سوال: پس ما تجربیات سال‌های گذشته را مثلا اگر اشتباه نکنم فروردین ۹۸ بود که همچنین بارندگی داشتیم وقوع سیلاب را داشتیم الان ...

بزرگ زاده: فروردین ۹۸ البته بارش گسترده تری بود بسیار هم شدت  داشت و هم ...

سوال: نه وام بگیریم از تجربیات آن و ببینیم که آیا الان در این مقطع که هشدار قرمز در این سطح دریافت کردیم، از نگاه وزارت نیرو و صنعت آب کشور داریم تمهیدات لازم را انجام می دهیم ؟

بزرگ زاده: ببینید ما بازه های پرخطر را شناسایی کردیم و اعلام هم کردیم هم به استان هم به مدیران خودمان، هم به مدیران دستگاههای اجرایی دیگر که البته همه هم در این ایام مشغول کار هستند و تعطیلات نوروزی نخواهند داشت و در محل کار خودشان حاضرند. از آن تجربیات و با کمک مدل سازی های تکمیلی استفاده می کنیم که این بازه ها را شناسایی کنیم، کار دیگری که ما انجام می دهیم حین سیلاب است، در حین سیلاب ما سازه هایی را در حوزه های آبریز داریم که سدهای ما هستند، این بارش بخشی از آن در بالادست سدها باریده می شود و امکان تله اندازی در سدهای ما را دارد، بخشی از آن هم در پایین دست است و سدها روی کانون های جمعیتی شهرها و روستاها ریخته می شود و یا در بازه هایی که اصلا ما پروژه نداریم.

برای این طور کارها ما کاری که می کنیم مدیریت سیلاب انجام می دهیم، یعنی کاری می کنیم که اگر در شهر پایین دست و یا کانون پایین دست که خودش محل بارش است و مستقیم سیل دارد ، سیل ها را در بالادست با کمک سدهایمان نگه می داریم تا به یکباره هم افزایی رخ ندهد و بسیج پیک آب صورت نگیرد، این کارهایی است که ما در حین سیلاب انجام میدهیم و بخش مهمی که انجام می دهیم بعد از سیل است که از جمله ...

سوال: الان برای بخشهایی که اتفاق افتاده، هشدار را دریافت کرده اند، برای این که ممکن است اتفاق بیفتد در این ۵ استان ، این مراحل و اقداماتی که دارید می گویید در این ۵ استان انجام شده است ؟

بزرگ زاده: بدون شک، نه فقط در این ۵ استان، ببینید ما ۵ استان قرمز داریم و تعداد زیادی از استان‌ها نارنجی، نارنجی هم سطح خطر بالایی است، ممکن است چنین سیلابی، چنین بارشی، رخداد بارشی را ما یک زمان دیگری داشته باشیم این قدر نگران آن نباشیم، ما در مدیریت ریسک اشاره داریم که یک خود میزان خطر است و دیگری پیامد‌های آن خطر است، چون تقارن با نوروز داریم، چون به صورت سنتی ایرانی‌ها گشت و گذار‌های نوروزی دارند و در معرض خطر بیشتر هستند.

ما با چنین بارشی در واقع واکنش‌های وزارت نیرو در سطح بسیار بالاتری تنظیم شده، البته همین طور بقیه‌ی دستگاه‌ها حالا من دارم در مورد وزارت نیرو حرف می‌زنم، واکنش درصد بسیار بالاتری در واقع ارزیابی شده تا کم بشود، شرب و تامین آب شرب مسئله‌ای است که بعد از سیلاب نگرانی‌های اصلی آن می‌آید که پیامدهایش را دیدید که همانطور که جناب نامی عزیز فرمودند ما در بلوچستان به هرحال آزمایشگاه‌هایی مستقر کردیم، آزمایشگاه‌های تکمیلی که وضعیت شرب را پایش بکنیم از نظر میکروبی، از نظر آلودگی و همین طور از نظر تامین کمی و این کار را هم قطعا داریم و به روش‌های مختلف تامین خواهیم کرد.

سوال: در این ۵ استان آقای دکتر نامی، چقدر نیرو اعزام کردید، چقدر تجهیزات الان مستقر هست؟

نامی: من اجازه می‌خواهم که یک دقیقه‌ای یک مقدمه‌ای را عرض کنم، ببینید این نیست که فقط برای الان ما آماده هستیم چرا؟ چون تغییرات نظم آب و هوای جهان کاملا به هم خورده است، دلیل آن چیست؟ از ۹۳ تا ۹۷ سال پیش تا به حال دو میلیارد تن گاز‌های گلخانه‌ای رها شده توسط کشور‌های صنعتی که بیشترین تولید گاز‌های گلخانه‌ای را دارند مثل آمریکا، چین، ژاپن، کره، فرانسه، آلمان و بقیه، این می‌رود زیر لایه‌ی اوزون گیر می‌کند و یک تغییراتی را حادث می‌شود، یعنی ما هر لحظه باید آماده باشیم، چون یک زمانی انتظار داریم باران بیاید، نمی‌آید، یک زمانی انتظار نداریم، می‌آید و همه را به هم می‌ریزد، نکته مهم این است که ما حتی در تابستان  ما هفت استان مان هست که در طول سال سیل داریم، استان‌هایی مثل اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، گا‌ها نیمه‌ی جنوبی استان فارس، نیمه جنوبی استان کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، پس ما همیشه باید آماده باشیم. همین تابستان گذشته در همین چند استانی که من عرض کردم خدمت شما، ۱۱ تا سیل داشتیم و تخریب زیادی داشتیم، پس باید همیشه آماده باشیم.

سوال: ما تصاویر فروردین ۹۸ را هم همزمان با صحبت‌های شما داریم...

نامی: حالا اقای دکتر بزرگ زاده فرمودند، اما سیلی که توسط توده‌ی مونسون در مردادماه گذشته وارد کشور ما شد عجیب بود، چرا؟ شاید به گستردگی سال ۹۸ نبود، اما به لحاظ خطر خیلی بالاتر از آن بود، چرا؟ چون یک جا انتظار نداشتیم مثل بالای امامزاده داوود، درست مانند این هلیکوپتر‌هایی که شما سبد می‌بندید، باز می‌شود، یک مرتبه دریایی از آب را در یک منطقه محدود فرو می‌ریزد.

سوال: آقای دکتر نامی، چون داریم این تصاویر را نشان میدهیم، ما الان از نظر آمادگی و هماهنگی دستگاه‌هایی که برای پیشگیری و کاهش خسارت‌ها، کار می‌کنند، این آمادگی را در این ۵ استان داریم که خسارت‌های جانی کاهش پیدا کند؟ تخلیه مناطق اتفاق بیفتد و حتی وقوع خسارت‌ها هم به کمترین حد خودش برسد؟

نامی: رودخانه‌ها به صورت دائم مخصوصا خود آقای دکتر وحیدی که آدم عملیاتی هستند، دائما رودخانه‌ها را تاکید می‌کنند، استانداران محترم دائما رودخانه‌ها را. مثلا یک استانی مثل گلستان که در سیل ۹۸ بیشترین خسارت را داشت، امسال با تاکید آقای دکتر وحیدی و تلاش آقای دکتر زنگانه، حدود ۳۸۴ کیلومتر رودخانه لایروبی شد، الان در این دو سه سال، وزارت نیرو بیشترین تلاش را روی رودخانه‌ها گذاشته به لحاظ برید، به لحاظ ساحل سازی، رادیه بندی زیر پل‌ها، خیلی تلاش کرده، این آب می‌آید اگر رودخانه جلویش گرفته شود، آب بالا می‌آید و خریب می‌کند و تلفات انسانی می‌گیرد خودرو و خانه‌ها ...

سوال: می‌خواهم اشاره کنم به همین نکته‌ای که آقای دکتر به آن اشاره کردند، سیل استان سیستان و بلوچستان که خسارت زا بود، ما الان آن تجربه را دیگر در این ۵ استان با توجه به این که ما هشدار سازمان هواشناسی را دریافت کردیم و البته آمادگی دستگاه‌ها را هم الان داریم.

نامی: آنجا هم قبلا که ما تلفات ندادیم، به خاطر این که از یک هفته قبل، ده روز قبل، فرمانداران محترم، خود استاندار محترم، آقای دکتر کریمی در منطقه حضور پیدا کردند، به جز یک کشاورز که در باغ مانده بود و این هم توسط قایق نجات داده شد، ما هیچ تلفاتی نداشتیم، می‌رویم کنار دست آن بلوچستان و پاکستان از ۴۸ نفر تا ۵۸ نفر گفته می‌شود تلفات دادند علت چه بود؟ بخاطر این که آماده بودیم.

ما برایمان مهم این است که تلفات انسانی ندهیم، بالاخره احتمال دارد سیل بی موقع بیاید، منطقه‌ای را هم تخریب کند، تخریب را می‌توانیم درست کنیم همانگونه که درست کردیم مثلا شما ببینید با یک دستور آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم در بندر امام الان ۵۷۰۰ واحد در حال ساخت است، تعدادی از این‌ها از سیل آسیب دیدند، اما بقیه هم که به لحاظ فرسودگی داشتند، ایشان دستور دادند بقیه را هم درست کنید. عرض من این است که الان دو هزار و ۱۰۰ تیم عملیاتی در منطقه آماده است استان‌های معین، تماما آماده هستند با تجهیزات مهندسی کامل.

سوال : چند استان معین آماده هستند؟

نامی: ۱۰ استان معین آماده هستند، الان در خود استان، استانداران محترم ما اگر بخواهیم آقای دکتر حیدری، استاندار محترم چهار محال و بختیاری، آقای دکتر احمدزاده، استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد، اقای دکتر محراب، استاندار محترم خوزستان، آقای دکتر زیویار استاندار محترم لرستان و آقای دکتر بهرام نیا، این‌ها یک هفته است دائما با تمامی فرمانداران، معاونین شان و بخشداران در سطح استان محل را پایش می‌کنند، عشایر عزیزی که در آن پایین است، ما ظرف همین چند روز شاید میلیون‌ها پیامک دادیم، اما عشایر عزیزی که در پایین رودخانه هست که این پیامک را نمی‌بیند، ما رفتیم به صورت عملیاتی، این‌ها را رانش دادیم و این مهم است که همه‌ی عزیزان به صورت عملیاتی آمادگی را دارند.

سوال: آقای کبادی در استودیو دیگر با ما همراه هستند، آقای کبادی با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی برای ۵ استان نیمه غربی کشورمان، الان جمعیت هلال احمر به چه صورتی وارد عمل شده به جهت اعزام نیروها و سطح آمادگی لازم در این ۵ استان؟

کبادی: در پی هشدار وضعیت قرمز هواشناسی در ۵ استان کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در 5 استانی که متاثر از سیل هستند، در وضعیت ۱۰۰ درصدی آماده باش هستند و ۱۰ استان ما به عنوان استان معین و پشتیبان در وضعیت آماده باش هستند. تیم‌های واکنش سریع و تیم‌های تخصصی امداد نجات از سیلاب جمعیت هلال احمر هم به همین صورت، طی ابلاغی که صورت گرفت از ۱۰ استانی که به عنوان استان معین هستند، ۵۰۰ تیم امدادی آماده هستند که در صورت بروز حادثه به منطقه اعزام شوند.

در مناطق عملیاتی ما در ۵ استان، از امروز تمامی تیم‌ها در مرکز استان به همراه لجستیک سبک و سنگین، قایق‌های نجات و همچنین تجهیزات تخصصی آماده عملیات هستند. جمعیت هلال احمر علاوه بر آماده سازی تیم‌های عملیاتی در بحث اسکان اضطراری متاثرین از سیل، تدابیر ویژه‌ای را اندیشیده است. طی جلساتی که  مدیران جمعیت هلال احمر در شورای مدیریت بحران در استانداری‌ها داشتند، برنامه‌های عملیاتی مبنی بر اسکان اضطراری در مناطق مختلف را در دستور کار داریم و همچنین از ساعت ۱۷ امروز با دستور ریاست محترم سازمان مدیریت بحران و همچنین ریاست جمعیت هلال احمر، سازمان امداد و نجات میزبان عزیزانمان از دستگاه‌های مختلف است، با حضور نماینده سازمان مدیریت بحران با تمامی استان‌ها از طریق مرکز کنترل عملیات سازمان امداد و نجات ارتباط تصویری مستقیم داریم و نمایندگان همه حضور دارند و دائماً شرایط استان‌ها رصد می‌شود و آماده عملیات هستیم.

سوال: ممنون از شما، ارتباط تصویری با آقای فلاحی دوست برقرار شده، مدیرکل هلال احمر استان کهگیلویه و بویر احمد، گویا آقای دکتر نامی مطلبی دارند.

 نامی: من از فرد نمی‌خواهم تشکر کنم از جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات هلال احمر اینجا تشکر کنم که در همه بحران‌ها پیشتاز هستند. الان هم مسئول آن آقای کولیوند، واقعاً یک انسان عملیاتی هستند آقای دکتر سلیمانی دبیر جمعیت، آقای دکتر محمودی، رئیس سازمان هلال احمر واقعاً من تشکر می‌کنم از کل پرسنل سازمان.

سوال: انشاالله که حاصل این تلاش‌ها بشود کاهش خسارت‌ها در استان‌ها و تحقق اهدافی که مدنظر است از ستاد مدیریت بحران کشور، آقای فلاحی دوست الان در استان با توجه به این که یکی از استان هایی هستید که هشدار سطح قرمز را دریافت کردید و این آمادگی در استان برای مقابله با سیلاب برقرار است ؟

 فلاحی دوست: به محض ابلاغ و اعلامیه‌هایی که صادر شد هم از طرف جمعیت هلال احمر و هم از مدیریت بحران با دستور استاندار محترم استان و با تجربه خوبی که ما در سیل ۱۴۰۱ داشتیم، جلسات مدیریت بحران در استان انجام شد. در جمعیت هلال احمر هم با تاکیدی که خود ریاست محترم جمعیت هلال احمر دیشب داشتند و تماس مستقیمی که دفترشان با استان‌هایی که درگیر این موضوع هستند داشتند، جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷ پایگاه ثابت و سیار و ۹ شعبه و بیش از ۲۰۰ امدادگر تخصصی پای کار آمده و آشنا با سیلاب و موارد مرتبط با موضوع بحران بارش‌ها آماده هستند. ما تیم‌هایمان را در نزدیک‌ترین مناطقی که مستعد بحران هستند و احتمال می‌دادیم مشکلاتی برایشان پیش بیاید، امشب مستقر می‌کنیم.

تیم‌های امدادی مان را امشب در نزدیک‌ترین مناطق به روستاهایمان داریم مستقر می‌کنیم و آمادگی کامل را داریم اگر خدای نکرده مشکلاتی برای هموطنانمان پیش آمد بتوانیم نزدیک‌تر باشیم و انشاالله مداخله کنیم.

سوال: ممنون از شما، برمی‌گردم به استان ایلام، آقای بهرام نیا خیلی از هموطنانمان الان یا راهی شدند در جاده هستند یا قرار است طی روزهای آینده‌ای که هشدار سطح قرمز برای استان ایلام دریافت شده، راهی سفر شوند. احتمال بسته شدن محورهای مواصلاتی و جاده‌ها وجود دارد؟ راه‌های رسیدن به استان ایلام فکر می‌کنید کدام راه مناسب‌تر است؟ اگر راهی شدند و قرار شد به استان شما سفر کنند به جهت بارش‌ها و به جهت مناسب بودن و اطمینان بیشتر کدام راه را پیشنهاد می‌کنید؟

بهرام نیا: یکی از استان‌هایی که جزو استان‌های قرمز است استان ایلام است . ما در مسیر استان ایلام از سمت شمال به جنوب رودخانه ای را به نام رودخانه سیمره داریم که این رودخانه آب‌های ناشی از نزولات جوی که از سمت غرب کشور یعنی از سمت شهرستان نهاوند جاری می‌شود، هدایت می‌شود تا از مسیر ایلام و از آنجا نزدیکی‌های شهر آبدانان و بدره که آنجا سد سیمره است، پشت این سد این آب‌ها تجمع پیدا می‌کنند و خودش به نوعی یک عامل بازدارنده به منظور جلوگیری از سیلی است که امکان دارد شهرهایی که پشت سد قرار گرفتند و نزولات جوی دارند همین آب‌ها اضافه بر آن نزولات نشود و باعث خسارات به شهروندان عزیز بشود.

اوج مسافرت فردا است، بنابراین به عزیزانی که قصد سفر به استان ایلام را دارند توصیه ما این است که سعی کنند از راه‌های اصلی وارد استان ایلام، مرکز استان ایلام، شهر ایلام شوند و همین طور جاهایی را که انتخاب کرده‌اند به طور مثال استان ایلام به دو قسمت تقسیم می‌شود، حوزه شمالی و حوزه جنوبی، حوزه جنوبی اگر عزیزان قصد دارند به حوزه جنوبی تشریف بیاورند، اگر از سمت اندیمشک تشریف بیاورند بهتر است، این را توصیه می‌کنیم چون در آنجا مسیر رودخانه‌ها کمتر است اما اگر ناچاراً از سمت غرب کشور قصد عزیمت به استان ایلام را دارند، سعی کنند از راه‌های اصلی ورود پیدا کنند تا راه‌های فرعی، هرچند که ما یک راه‌هایی را به عنوان راه‌های پدافند غیرعامل مد نظر قرار دادیم که اگر عزیزی وارد حوزه استان ایلام از سمت شمال شد، می‌تواند از سمت گردنه قلاجه وارد شهر ایوان شود و از آنجا وارد شهر ایلام و از شهر ایلام وارد شهرهای حوزه جنوبی بشود، این توصیه ما است. البته جای نگرانی نیست چون همه تمهیدات لازم پیش بینی شده و می‌توانند هم از سمت چرداول و شباب ورود پیدا کنند و هم اگر احیاناً مشکلی پیش آمد، قبل از ورود به حوزه استان ایلام می‌توانند از سمت اسلام آباد تشریف ببرند و از سمت ایوان به سمت استان ایلام، مرکز ایلام تشریف بیاورند.

سوال: ممنون از شما، آقای بزرگ‌زاده بفرمایید.

بزرگ‌زاده: همه داریم تلاش می‌کنیم که نوروز خوب و ایمنی برای مردم و شهروندانمان فراهم کنیم. وزارت نیرو توصیه تخصصی اش این است که اولین راهکار رفع مشکل و مقابله یا مدیریت سیلاب، اجتناب از در معرض قرار گرفتن است. ما فکر می‌کنیم شهروندان ، کسانی که قصد سفر دارند باید زمان سفر و مسیر سفر و مقصدشان را متناسب با رفتار جبهه بارشی انتخاب کنند. اتفاقی نمی‌افتد اگر فردا که قرار است این پنج استان بیشترین بارش را دریافت کنند کمی برنامه مسافرت را جابجا کنیم، این که شهروند محترمی به امید کارهای تهاجمی که مهندسین، تکنسین‌ها و عوامل اجرایی و امدادی در عرصه انجام می‌دهند، خودش را در معرض جبهه بارشی قرار بدهد واقعاً توصیه اول نیست.

توصیه اول این است که به هر حال اطلاع رسانی شده، همین سیل اخیری که در بلوچستان آمد، کشورهای جنوب خلیج فارس که در معرض سیل قرار گرفتند ، پاکستان آن اتفاق برایش افتاد اما در بلوچستان جنوبی ما اتفاقی نیفتاد، به این علت که به توصیه‌ها گوش کردند، خسارت مالی اتفاق افتاد اما به حمدالله خسارت جانی نبود، تمام این تلاش ها را ما داریم می‌کنیم. وزارت نیرو این همه مدیریت سیلاب را، ستادش را راه انداخت، روزانه چند وعده جلسه می‌گذاریم و اطلاعات می‌دهیم که به مردم بگوییم اولین راهکار این است که اصلاً در معرض سیلاب قرار نگیرید و یک مقدار روزهای سفر را جابه جا کنید.

سوال: آقای دکتر نامی شرایطی که داریم راجع به آن صحبت می‌کنیم، تا چه زمان در کشور ادامه خواهد داشت مخصوصاً در این ۵ استان خاص؟

نامی: اساساً پیش بینی برای دو روز است، قسمت پیکش برای دو روز است، یعنی روز سه‌شنبه و چهارشنبه و  روز پنجشنبه شرایط تقریباً مناسب می‌شود. این دو روز را مردم باید دقت کنند.

خواهش من از مردم عزیز این است که اگر برایشان امکان دارد به ویژه از ساعت ۱۰ یا ۱۱ امشب مسافرتشان را به تاخیر بیندازند و برای چهارشنبه شب بگذارند،  عزیزان می توانند سفر ایمن تری را داشته باشند، مثلاً همین جا که آقای دکتر بهرامی‌نیا فرمودند وقتی که ما سه راهی اهواز- اندیمشک می‌خواهیم به سمت دهلران بیاییم از پل کرخه عبور می‌کنیم ، میاییم دشت عباس، از دشت عباس وارد عین خوش می‌شویم، دشت عباس خیلی پر خطر نیست اما عین خوش را که سرازیر می‌شویم، از یک طرف رودخانه دویرج را داریم که از دامنه‌های آبدانان سرچشمه می‌گیرد و از آن طرف رودخانه دهلران می‌آید، این منطقه تا بالای دهلران، تا برسیم به مهران منطقه پرخطری است. عزیزان اگر شب در آنجا حرکت کنند باید حتماً به این امر توجه داشته باشند.

سوال: پس تقریباً همه توصیه‌های بزرگواران این است که اگر ضروری نیست در این یکی دو روز که هشدار سطح قرمز در این پنج استان هست، سفرها را تا پنجشنبه به تعویق بیندازند. ارتباطی بگیریم با استودیوی دیگر آقای کبادی یک جمع‌بندی داشته باشید راجع به اقدامات هلال احمر، آن چیزی که برای این ۵ استان مهم است.

کبادی: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ۵ فروند بالگرد امدادی را در استان‌های متاثر مستقر کرده است، نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم همانطور که عزیزان و آقای دکتر نامی اشاره فرمودند، مهمترین اقدام، رعایت نکات ایمنی و توجه ویژه هموطنان به هشدارهای هواشناسی است، آن چیزی که مهم است در این چند روز آینده تا جایی که امکان دارد از سفرهای غیر ضروری پرهیز شود، اگر بیمارانی را دارید، اگر بانوی باردار دارید، در شهرها یا مناطق روستایی که زندگی می‌کنید، به نزدیک‌ترین شهرها انتقال داده شوند تا بتوانند از ظرفیت‌های پزشکی در صورت اضطرار استفاده کنند.

خواهشم این است عزیزان فراموش نکنید، اگر سفرهایی صورت می‌گیرد صرفاً مبدا و مقصد شرایط هواشناسی را مدنظر قرار ندهید، در طول سفر مناطقی است که مستعد سیل است و این مناطق هم باید بررسی شود، مد نظر قرار بگیرد. نکته بعدی این که جزو آموخته‌های سیل سال ۹۸ ما تجمع مردم ما در کنار رودخانه‌ها و جاهایی است که آب خروشان است. هرگاه صدای سیل خروشان یا آب خروشان را شنیدید، از توقف در کرانه رودخانه‌ها و مسیل ها جدا پرهیز شود. خواهش ما این است که هم‌وطنان حتماً هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

سوال: ممنون از شما، آقای بهرام نیا از شما هم تشکر می‌کنم و با شما خداحافظی می‌کنم و توصیه‌های پایانی آقای بزرگ‌زاده را می‌شنویم.

 بزرگ‌زاده: همانطور که مهمان برنامه اشاره کردند، حاشیه رودخانه‌ها، بستر، حریم، سیلاب دشت‌ها، محل‌هایی نیست که بخواهیم این یکی دو روز به گشت و گذار بپردازیم. شواهدی وجود دارد که ما بدانیم کدام مناطق  مخاطره آمیز است، محل‌ سازه‌های تقاطعی، جاهایی که پل داریم، جاهایی که آب گذر داریم، جاهایی که پل‌های آبنما هستند و سیلاب از روی آنها رد می‌شوند، اینجاها را اجتناب کنند، جاهایی که در جاده‌های کوهستانی دره داریم که ختم می‌شود به جاده یا رودخانه، کنار آن، این‌ها در معرض‌های خطر هستند که معمولاً یا هجوم آب را داریم یا هجوم آب و گل را داریم، جاهایی که تابلوهای سقوط سنگ و مصالح سنگی است، آنجا می‌تواند به دلیل خیس شدن توده‌های سنگ و یا خاک چسبندگی آن توده کم شود و مخاطرات زمین لغزش را داشته باشیم.

البته باز هم اصلی‌ترین توصیه وزارت نیرو این است که شهروندان محترم خودشان را در این یکی دو روز در معرض خطر قرار ندهند اما وزارت نیرو با تمام تاسیساتش و با تمام نیروی انسانی اش در خدمت شهروندان است و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که بهره‌برداری از سدهایمان به گونه‌ای باشد که این آب سدها، به سیلی که به هنگامی که در مناطق مسکونی رخ می‌دهد اضافه نشود و بتوانیم به مدیریت سیل کمک کنیم و ایمنی بیشتر را برای مردم داشته باشیم.

سوال: آقای دکتر نامی توصیه‌های سازمان مدیریت بحران کشور چیست؟

نامی: تمامی فرماندهان عملیات پاسخ به بحران در ستادهای بحران‌های استان‌ها و شهرستان‌ها آمادگی کامل خودشان را تا پایان روز چهارشنبه به صورت ۱۰۰ درصدی باید داشته باشند که اگر اتفاقی افتاد بتوانیم بدون درنگ وارد شویم و در صورت نیاز به امداد و نجات در کمترین زمان و کمترین تلفات بتوانیم حضور داشته باشیم و توصیه آخرم این است.

من می‌خواستم از صدا و سیما تشکر کنم واقعاً خوب وارد شد اگر ما همه این کارها را می‌کردیم و صدا و سیما وارد نمی‌شد، شاید نمی‌توانستیم مردم را این گونه مطلع کنیم و بتوانیم این پیشگیری را انجام بدهیم. یعنی صدا و سیما مهمترین نقش را در حوزه پیشگیری دارد، بحران سه قسمت است پیشگیری، آمادگی و پاسخ بازسازی و بازتوانی، حوزه پیشگیری من امشب فکر می‌کردم واقعاً صدا و سیما نقش ارزنده ای داشته و در این دوره کاملاً دارد می‌درخشد. من جا دارد از همه عزیزان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کنم و خواهش می‌کنم این روند اطلاع رسانی به همین صورت ادامه داشته باشد چون صدا و سیما است که می‌تواند عزیزان را در سراسر کشور از خطری که پیش رو است مطلع کند.

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته بحران شرکت متن در پی هشدار هواشناسی در استان‌های غربی کشور
  • سنگ بنای نفت ملی، ۷۴ سال پیش
  • نفت و گاز اروندان معین شهرستان دشت آزادگان برای مقابله با حوادث سیل احتمالی شد
  • نفت ملی شد، دست استعمار کوتاه
  • بار بحران سومدیریت در مصرف بر دوش پالایش نفت بندرعباس
  • مسافران استان‌های غربی، وضعیت هوا را در مسیر خود رصد کنند
  • آماده‌ باش مدیریت بحران شرکت فرودگاه‌ ها به ۵ فرودگاه
  • نقش مؤثر روابط عمومی‌های صنعت گاز در به ثمر رسیدن مأموریت‌های سازمان
  • آماده‌باش مدیریت بحران شرکت فرودگاه‌ها به ۵ فرودگاه
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند