Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@18:21:06 GMT

ترکیب گوسفند پرتولید در نی ریز

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۵۵۳۴

ترکیب گوسفند پرتولید در نی ریز

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ذبیح الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز فارس گفت: پروژه ترکیب گوسفند پرتولید از خرداد سال ۹۷ برای اولین بار در شهرستان نی ریز و استان فارس شروع و انجام شد که به نتیجه رسید.
وی افزود: پروژه ترکیب گوسفند پرتولید به معنای تلاقی گوسفند محلی با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیروسی ادامه داد: نی ریز در این زمینه پیشرو است و در اسفند ماه سال ۹۷ نیز دومین پروژه اجرا شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ دو طرح با جمعیت ۳۵۰ راس دام سبک اجرا شد و در سال جاری نیز دو طرح دیگر با جمعیت ۴۰۰ راس دام در دستور کار است.

سیروسی گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید گوسفند گوشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده با ۵۰ درصد خلوص پدری و ۵۰ درصد خلوص مادری است.

سیروسی اضافه کرد: اصلاح نژاد دام در دستور کار جهاد کشاورزی است که به همین منظور طرح‌هایی از این گونه در اولویت دریافت تسهیلات هستند و قریب به هفتاد درصد بودجه استانی این پروژه به نی ریز اختصاص یافته است که تاکنون سه میلیارد ریال وام کم بهره به مجریان طرح واگذار شده است.

نژاد رومانف متعلق به دره ولگای علیا در روسیه است که بعد‌ها به فرانسه و کشور‌های دیگر انتقال یافته است.

کاربرد اصلی این نژاد، اصلاح گله گوشتی است.

این نژاد زودرس است و بره‌های آن در سن چهارماهگی خصوصیات بلوغ از خود نشان می‌دهند.

از دیگرویژگی‌های این نژاد می‌توان به باروری بسیارخوب، فصل تولید باروری بسیار طولانی، امکان تولید مثل در تمام طول سال، سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی و چند قلوزایی اشاره کرد.

گوسفند رومانف در هر زایش دو تا شش بره تولید می‌کند و حتی رکورد تولید ۹ بره در روسیه و هفت بره در آمریکا ثبت شده است.

شهرستان نی ریز در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/م

ترکیب گوسفند پرتولید در نی ریز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟

به گزارش صدای ایران به نقل از تجارت‌نیوز، گویا پس از خرید و فروش خودرو و دلار با کارت ملی حالا نوبت به معامله گوسفند رسیده است. با این همه نکته قابل توجه در این تبلیغات آن است که قصاب هم به صورت رایگان برای کشتار گوسفند ارسال می‌شود.

به نظر می‌رسد کلاهبردارن برای دسترسی به کد ملی افراد از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و حالا پس از بلوای بازار خودرو به گوسفندفروشی رسیده‌اند. در همین زمینه مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فروش گوسفند با کارت ملی صحت ندارد.

مسعود امراللهی گفت که اکنون فروش دام به طور معمول در حال انجام است. اگر مبادله‌ای با کارت ملی صورت گرفته باید گزارش شود تا با آن برخورد لازم انجام شود.

حال پرسش این است که اصل ماجرا چیست؟ به نظر می‌رسد کلاهبردان برای دستیابی به کد ملی افراد از هر راهی وارد می‌شوند. در این مدت بار‌ها مسئولان اعلام کرده‌اند که افراد به هیچ عنوان کد ملی و اطلاعات هویتی‌شان در اختیار کسی نگذارند.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در رابطه با خرید گوسفند با کارت ملی، گفت: چنین خبری را هنوز ندیده‌ام و قصد چنین کاری معلوم نیست. متاسفانه در فضای مجازی تبلیغات عجیبی دیده می‌شود، اما چنین جیزی وجود ندارد. در حال حاضر حجم زیادی از گوسفند در بازار وجود دارد و نیازی به خرید گوسفند با کارت ملی نیست. شاید از کارت ملی برای مقاصد دیگری استفاده می‌شود.

او در ادامه با اشاره به وزن دام‌های سبک و حدود قیمتی آنها توضیح داد: در حال حاضر بره‌ها در وزن‌های مختلفی در بازار موجود هستند. بره‌های شیری وزنی حدود پنج تا هشت کیلوگرم دارند. بره‌های علف‌خور وزنی حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم دارند. پس از آن بره‌ها مناسب کشتار وزنی میان ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم دارند. بره کوچک نیز بین ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم است و بره نر کشتاری که بیشترین استفاده را دارد وزنی بین ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم دارد. اگر بره به صورت گله‌ای خریداری شود قیمتی بین ۱۹۵ تا ۲۰۰ تومان دارد. متاسفانه زمانی که بره‌ها وارد میادین بار می‌شوند در آنجا افراد با هر قیمتی که دوست داشته باشند، آنها را می‌فروشند. معمولا قیمت یک بره ۴۰ کیلوگرمی با احتساب هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان برای دامدار، حدود ۸ میلیون قیمت دارد، اما میدان بار هر راس را بیشتر از این قیمت می‌فروشد.

وی در پایان با اشاره به ازدیاد جمعیت دامی کشور تشریح کرد: به طور کلی در حال حاضر جمعیت دامی کشور یک میلیون راس است که عدد بالایی محسوب می‌شود. باید در سال جاری ۱۸ میلیون از این جمعیت کشتار شود. اگر میزان کشتار کم باشد، برای تولیدکننده داخلی مشکل ایجاد خواهد شد. دولت باید به این موضوع ورود کند و با خرید حمایتی و اعطای مجوز صادرات این دام‌ها این مشکل را برطرف کند.

آنطور که به نظر می‌رسد مسئولان باید به‌طور جدی‌تر باید با کلاهبرداری‌های اخیر برخورد کنند؛ چرا که کلاهبردان به‌تازگی از هر محصولی که برای مخاطبان جداب است استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات هویتی آنها را در اختیار داشته باشند و آزادانه نیز در حال فعالیت هستند.

دیگر خبرها

  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • شفافیتمون کجا بود؟
  • کارایی‌های عجیب کارت ملی در ایران؛ از خرید خودرو تا گوسفند!
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چه بود؟
  • پشت ماجرای فروش گوسفند با کارت ملی چیست؟