Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@22:22:26 GMT

اخم زنان به رأی مردان بهارستان!

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۵۸۹۵

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع اعتراض این فراکسیون به عدم تصویب طرح «افزایش تعداد نمایندگان زن» گفت: «مخالفت با این مساله توسط نمایندگان مجلس به صورت جریانی نبود آفتاب‌‌نیوز : اواخر اسفندماه سال گذشته، فراکسیون زنان مجلس پیشنهادی را به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان سیده‌فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان با تأکید بر لزوم افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس، از طرح پیشنهاد «افزایش تعداد نمایندگان زن» خبر داد و گفت: «در صورت تصویب این پیشنهاد در صحن علنی و تأیید شورای نگهبان، در انتخابات سال 98 مجلس، احزاب مکلفند یک ششم فهرست‌های انتخاباتی خود را به نامزدهای زن اختصاص دهند». وی همچنین تصریح کرد: «دولت به عنوان مجری انتخابات نیز نظر مثبت و مساعدی با افزایش تعداد نمایندگان زن از طریق فهرست‌های انتخاباتی احزاب دارد». با این حال به‌رغم موافقت و تلاش دولت و نمایندگان زن برای تصویب این پیشنهاد، طرح «افزایش تعداد نمایندگان زن» از طریق وضع قانون برای لیست انتخاباتی احزاب با تنها 79 رأی موافق از دستور کار خارج شد. بر اساس آمارهای موجود، بجز 16 زن عضو فراکسیون زنان مجلس، تنها 63 نماینده مرد به طرح مذکور رأی موافق داده‌اند که در مقایسه با جمعیت حاضران بسیار کم محسوب می‌شود.
اعتراض هماهنگ نمایندگان زن به عدم تصویب طرح
در پی رد طرح مذکور در رأی گیری صحن علنی مجلس شورای اسلامی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، ناهید تاج‌الدین، زهرا سعیدی مبارکه، حمیده زرآبادی، فاطمه حسینی، زهرا ساعی و پروانه مافی، نمایندگان زن مجلس در اقدامی هماهنگ این مساله را ناشی از توسعه نیافتگی فرهنگی عنوان کردند و نوشتند: «مخالفت امروز مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش‌از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه یافتگی بود. ضمن تقدیر از نگرش٦٣ نماینده مرد موافق، اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با شعار و عمل متناقض آنان، می‌توان به بهبود وضعیت زنان و توسعه کشور امیدوار بود؟» شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که فراکسیون امید و دیگر فراکسیون‌های سیاسی موضع خاصی در قبال این طرح اتخاذ نکرده بودند و در نهایت این طرح با استقبال حداقلی رد شد. فاطمه سعیدی، نماینده زن مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: «به اتفاق تمامی زنان نماینده در مجلس تصمیم گرفتیم یک صدا و یک حرف را بزنیم. مهم نیست ما چه گرایش سیاسی داریم. اگر همه برای ستاندن حق زنان متحد باشیم، مقصود دستیافتنی است». بسیاری از زنان مجلس معتقدند که نگاه سنتی به مسائل زنان و عدم توجه به لزوم کاهش میزان تبعیض‌ها علیه زنان را مهم‌ترین عامل رأی مخالف نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح مذکور می‌دانستند. دو روز قبل نیز شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی گفته بود:‌ «از ابتدای انقلاب بحث برابری زنان و مردان هیچ‌گاه به عنوان یک هدف قرار نگرفته بود و آن را یک الگوی وارداتی غربی قلمداد می‌کردند و سوءتعبیر‌هایی ایجاد شده بود که ما بار‌ها تلاش کردیم به آنها بگوییم «برابری جنسی» با «برابری جنسیتی» متفاوت است. بسیاری این نگاه را برابر می‌دانند در حالی که اینگونه نیست و برابری جنسی با برابری جنسیتی کاملا دو مبحث جداگانه است.»
سیاوشی: موانع فرهنگی مانع از تصویب طرح شد
طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع اعتراض این فراکسیون به عدم تصویب طرح «افزایش تعداد نمایندگان زن» به «آرمان» گفت: «مخالفت با این مساله توسط نمایندگان مجلس به صورت جریانی نبود. در گفت‌وگویی که با بعضی از مخالفان و نمایندگان مرد داشتم، برداشت آنها این بود که تصویب پیشنهاد مذکور و الزام احزاب به ارائه لیستی با حضور زنان، محدود کردن انتخاب مردم است. در حالی که اصلا اینگونه نیست و طرح مذکور دخالتی در تعیین رأی مردم ندارد و صرفا به لیست‌های انتخاباتی احزاب اشاره دارد. سهمیه‌ای است که حزب یا تشکل صنفی به زنان اختصاص می‌دهد و در نهایت این رأی مردم خواهد بود که نمایندگان را چه زن چه مرد تعیین خواهد کرد». سیاووشی تأکید کرد: «آقایان این طرح را تبعیضی علیه خود و به نفع زنان دانستند و با آن مخالفت کردند. در حالی که لابی‌های بسیاری صورت گرفت و دولت هم فعالانه از طرح حمایت کرد، اما به‌رغم وعده‌های نمایندگان با رأی بسیار پایینی طرح رد شد». این نماینده زن مجلس به برخی تناقض‌های موجود در رفتار برخی نمایندگان مرد اشاره کرد و افزود: «تعداد زیادی از مردان علامت چهار را به معنی موافقت به دوربین‌ها نشان می‌دادند، در حالی که آرای نهایی و وجود تنها 63 مرد موافق با طرح مذکور نشان می‌داد که اکثریت آنها بر خلاف چیزی که نشان می‌دادند با طرح افزایش تعداد نمایندگان زن مخالفت کرده‌اند». وی اضافه کرد: «بعد از جلسه تعدادی از نمایندگان مرد از جمله آقای لاریجانی به ما گفتند که دیدید طرح طبق پیش‌بینی‌ها رد شد؟ من به آنها گفتم فارغ از تصویب یا رد پیشنهاد هدف ما مطرح شدن این بحث در جامعه و نشان دادن توسعه نیافتگی فرهنگی بود. فارغ از اینکه اصولگرایان در اقلیتند و اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارند، اما موانع فرهنگی مانع از رأی دادن آنها به طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شد.» طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به شفافیت آرای نمایندگان گفت: «مردم حق دارند بدانند که نمایندگانشان چه آرایی دارند و این حق مردم است اما برخی دوستان نیز معتقدند که این آرا می‌‌تواند در بررسی صلاحیت‌ آنها در شورای نگهبان تأثیرگذار باشد و محدودیت‌های بیشتری برای نمایندگان ایجاد کند». در حال حاضر ۱۷ کرسی از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است که بسیاری از بانوان انتظار داشتند این سهم بیشتر از این دوره شود که مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. درصد زیادی از بانوان در پست‌های مدیریتی فعالیت دارند و این آمار‌ها نشان می‌دهد که بانوان برای دستیابی به حق خودشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، اما باید جامعه را به سمتی هدایت کرد که شایسته سالاری ملاک کار در انتصاب باشد و تصویب طرح مذکور می‌تواند مقداری از حجم تبعیض‌های جنسیتی جامعه ایران را کاهش دهد.
منبع: روزنامه آرمان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فراکسیون زنان مجلس قانون انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در یادداشتی برای همشهری درباره فعالیت این معاونت درسال گذشته و دستاوردهای آن نوشت؛
معاونت پارلمانی رئیس جمهور سیزدهم از آغاز این دولت سعی کرده است تا همواره تعاملی خوب و سازنده میان قوه مجریه و قوه مقننه برقرار کند تا حل مسائل کلان کشور و مشکلات مردم همواره به عنوان مهم ترین موضوع میان قوا در دستور کار قرار گیرد. اما به بهانه پایان سال ۱۴۰۲ و آغاز سال نو، گزیده‌ای از مهم ترین اقدامات معاونت پارلمانی رئیس جمهور را به سمع و نظر مردم فهیم ایران میرسانم.

اول: برنامه ریزی و هماهنگی دیدار و جلسات سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ ارتباط رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارای ابعاد وسیعی بوده که با حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی ( 15 جلسه ) در قالب مراسم تحلیف، جلسات معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تقدیم برنامه توسعه، ارائه و دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی و ... و در مجموعه دولت در قالب جلسات مجامع استانی (31 جلسه) ، ملاقات با هیئت رئیسه مجلس –روسای کمیسیون – فراکسیون و .... ( 5 جلسه)‌و اجلاسیه های مشترک دولت و مجلس ( 5 جلسه) برقرار می‌شود. که از جمله دستاوردهای این جلسات و نشست‌ها همدلی و همراهی میان دولت و مجلس و فراهم نمودن زمینه‌های مناسب اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و .... در جامعه است.

دوم: برنامه ریزی و هماهنگی دیدار و جلسات معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ ملاقات های معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب 8 مجمع استانی شامل 101 نفر و اعضا کمیسیون‌های اقتصادی ، صنایع و معادن و بهداشت و درمان، شامل 66 نفر نماینده و فراکسیون شاهد 8 نفر و تعدادی ملاقات انفرادی برگزار گردیده است. در این نشست‌ها سخنان و درخواست‌های نمایندگان در موضوعات مهم اقتصادی و تولیدی کشور و مسایل و مشکلات حوزه های انتخابی و منطقه‌ای مطرح شده، پاسخ ها و پیشنهاداتی از سوی معاون اول بیان گردید.

سوم: برنامه‌ریزی و هماهنگی دیدار و جلسات اعضا هیئت دولت در مجلس شورای اسلامی ؛ ملاقات و جلسات اعضا هیئت دولت با نمایندگان مجلس همواره بصورت حضور در صحن ،کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و ملاقات های انفرادی در مجلس شورای اسلامی بوده است. در این میان اجرای طرح مشترک دولت و مجلس " دوشنبه‌های انس" (ملاقات وزرا و معاونین رئیس‌جمهور با نمایندگان در روزهای خاص) یکی از نوآوری‌های این دولت است که توسط اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی روابط دولت و مجلس تنظیم و اجرا گردید. همچنین حضور فعال وزرا و معاونین رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با هدف تبیین برنامه و ارائه گزارش عملکرد دستگاه مربوطه، پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم و نشست های تخصصی بوده است که نشان از اهتمام ویژه دولتمردان به تعامل و مشارکت در فرآیند کارشناسی مجلس شورای اسلامی دارد.

چهارم: دیدار و جلسات معاون اجرایی رئیس‌جمهور؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور که وظیفه پیگیری امور اجرایی کشور را بخ عهده دارد از ابتدای دولت سیزدهم با تعداد 509 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب 28 مجمع نمایندگان استانی و دیدارهای انفرادی ملاقات داشته است. این جلسات با محوریت سفرهای استانی رئیس‌جمهور، پیگیری مصوبات سفرها و سایر امور اجرایی مرتبط با حوزه‌های انتخابیه در استان‌های مختلف کشور، شکل گرفته است.

پنجم: جلسات مشترک اعضا هیئت دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ( موضوعات خاص) یکی از نوآوری های دیگر در زمینه برنامه ریزی و هماهنگی روابط دولت و مجلس شورای اسلامی در راستای تعامل بهتر، برگزاری جلسات مستمر در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه قبل از جلسه علنی است که با همکاری دفتر دولت در مجلس و آقایان حاجی بابایی و پژمانفر برگزار می‌گردد در این جلسات بر حسب مورد و اهمیت، موضوع تخصصی در دستور کار قرار می گیرد

کد خبر 840700 برچسب‌ها سید محمد حسینی دولت سیزدهم معاون پارلمانی رئیس جمهور

دیگر خبرها

  • طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است
  • برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس