Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-20@02:06:18 GMT

علت کابوس دیدن در خواب مشخص شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۶۲۲۹

علت کابوس دیدن در خواب مشخص شد

پول‌نیوز - کارشناسان به تازگی دریافته‌اند که عدم تعادل میان دو ناحیه در مغز که هم در سمت راست و هم در سمت چپ مغز وجود دارد، دلیلی برای دیدن کابوس‌های ناخوشایند به هنگام خواب است.

می‌توان گفت دیدن خواب بد زمانی رخ می‌دهد که بخش ویژه‌ای از فعالیت‌های مغزی در یک طرف مغز بالا باشد. در این تحقیق که توسط محققان کشورهای انگلیس، فنلاند و سوئد انجام شد، ۱۷ نفر داوطلب که از سلامتی کامل بهره می‌بردند مورد بررسی قرار گرفتند و قبل، بعد و حین خواب از آنها اسکن مغزی گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از میان این داوطلبان ۷ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند.

سپس تنظیم احساساتی مانند خشم و کنجکاوی توسط مغز به هنگام خواب دیدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دو شب را در یک آزمایشگاه خواب گذراندند و از مغز آن‌ها نوار مغزی گرفته شد. نوار مغزی ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود.

محققان دریافتند، شرکت کنندگانی که به هنگام بیداری در قشر پیشانی سمت راست مغز خود فعالیت مغزی کمتری نسبت به همتای این بخش در سمت چپ داشتند، در خواب کابوس بیشتری می‌دیدند. البته این اتفاق در زمان خواب "آرای‌ام” هم صادق بود.

خواب "آرای‌ام”( REM) یا خواب همراه با حرکات سریع چشم یکی از مراحل خواب در پستانداران است که در آن بدن در حالت خواب عمیق به سر می‌برد ولی واکنش مغز در حالت بیداری است. خواب "آرای‌ام”(REM) یا خواب همراه با حرکات سریع چشم نوع مهمی از خواب است زیرا الگوهای خواب ما با رفتارهایی مانند حرکت سریع چشم، ضربان تندتر،تنفس سریع‌تر و حرکات بدن مشخص می‌شود که در آن صورت خواب دیدن هم بیشتر اتفاق می‌افتد.

محققان پروژه معتقدند که این الگوهای مغزی راهی مناسب برای پیش‌بینی کنترل احساسات توسط افراد است. نتایج این پژوهش در مجله "JNeurosci” انتشار یافت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کابوس خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع ۲

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید درباره آزمایش بالینی ایمپلنت مغزی نورالینک
  • اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • دستگاه‌های پوشیدنی را متا توسعه می‌دهد
  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • بزرگترین کابوس رئال مادرید در لیگ قهرمانان
  • (ویدیو) رونمایی کابوس هادی چوپان از عضلات ترسناکش