Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@21:46:25 GMT

بارندگی‌های سال جاری به معنای شروع ترسالی‌ است؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۶۲۶۳

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی گفت: شیب روند افزایش دما در دهه‌های اخیر بسیار شدیدتر شده است و بارندگی‌های سال جاری به معنای شروع ترسالی‌ نیست. آفتاب‌‌نیوز : رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی گفت: شیب روند افزایش دما در دهه‌های اخیر بسیار شدیدتر شده است و بارندگی‌های سال جاری به معنای شروع ترسالی‌ نیست.
ایمان باباییان در همایش توسعه پایدار با رویکرد فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ترشیز که در محل مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر نه تنها کشور بلکه کل زمین در اثر گرمایش جهانی دچار تغییر اقلیم شده و دمای کره زمین افزایش قابل توجهی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر آمار 60 ساله کشور را به دو بخش 30 سال اول و دوم تقسیم کنیم میانگین بارش کشور در 30 سال اول 250 میلیمتر و در 30 سال دوم حدود 235 میلیمتر بوده که در دهه اخیر این میزان بارش به 210 میلیمتر کاهش یافته است.
رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی اظهار کرد: دمای کشور نسبت به دوره 30 سال اول 9 دهم درجه افزایش یافته و در دهه اخیر 1.3 درجه نسبت به دوره 30 سال اول که نشان می‌دهد با افزایش دما در کشور مواجه هستیم.
وی عنوان کرد: حداکثر آستانه تحمل کره زمین برای میزان گرمایش 1.5 درجه است و اگر بیش از 2 درجه باشد برخی گونه‌های گیاهی و جانوری کلا از بین خواهند رفت.
بابائیان گفت: شیب روند افزایش دما در دهه‌های اخیر بسیار شدیدتر از دوره 150 ساله است و از سویی شاهد کاهش بارش هستیم.
رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی بیان کرد: از سال 73 به بعد هر ساله به جز امسال درگیر خشکسالی بوده‌ایم هر چند وضعیت امسال نیز به معنای ادامه ترسالی‌ها نیست.
وقتی خرد اقلیم‌ها را از بین برده‌ایم انتظار توسعه پایدار نابه‌جا است
در این همایش مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: یکی از موضوعاتی که امروز بسیار روی آن بحث می‌شود توان اقلیمی است آنچه که طی سال‌های گذشته در نظر نداشته‌ایم و اکنون اثرات آن بی‌توجهی را مشاهده می‌کنیم.
مجید بیجندی بیان کرد: به هم زدن توان اقلیمی مناطق مختلف و جابه‌جا کردن محصولات مختلف موجب شده اکنون شاهد توسعه ناپایدار باشیم.
مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی عنوان کرد: اگر انسان دست درازی نمی‌کرد تمام خرده اقلیم‌ها به اندازه نیاز آب مورد نیاز خود را دارند، اما زمانی فرونشست‌ها و افزایش عمق چاه‌ها آغاز شد که توان اقلیمی را رعایت نکردیم.
وی افزود: نظم حوزه توان اقلیمی را در اکثر نقاط کشور به هم زده‌ایم و امروزه به دلیل رعایت نکردن توان اقلیمی حوزه در بسیاری استان‌ها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم.
بیجندی ادامه داد: وقتی اقلیم را به هم زده‌ایم و خرد اقلیم‌ها را از بین برده‌ایم انتظار توسعه پایدار بسیار نابه‌جا است.
وی گفت: وقتی صحبت از توسعه پایدار می‎کنیم باید به توان اقلیم احترام بگذاریم هرچند برای بسیاری از سیاست‌گذاران و سیاستمداران موضوع جدیدی است.
50 درصد شدت بارش‌ها افزایش یافته است
در این همایش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: اگر تغییر اقلیم را جدی نگیریم بدون شک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد چون تغییر اقلیم ذاتا اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل برخی کشورهای دنیا وزارتخانه سازگاری با تغییر اقلیم را ایجاد کرده‌اند.
علیرضا صحرایی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته 50 درصد شدت بارش‌ها افزایش یافته و خسارت‌های فروردین‌ماه امسال به دلیل فراوانی وقوع سیلاب و شدت بارش‌هایی است که در گذشته پیش بینی می‌شد.
وی گفت: متاسفانه در خصوص پیشگیری هیچ همتی را از جانب مسئولان نداشته‌ایم در صورتی که سیل و مخاطرات آن کاملا قابل پیشگیری است.
سیل اخیر زنگ خطر را به صدا درآورد
در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: سیل اخیر در کشور این زنگ خطر را به صدا درآورد که اگر توسعه پایدار به خوبی در کشور نهادینه شده بود، شاید امروز دچار این مشکلات نشده بودیم.
بهروز بنیادی ادامه داد: هرکجا که نخبگان و فرهیختگان حضور پیدا کردند بدون شک راه توسعه و سعادت بیش از گذشته و با سرعت بیشتری فراهم شده است.
وی ادامه داد: صنعت گردشگری، کشاورزی و معادن سه سرمایه‌ و پتانسیل مهم در منطقه ترشیز هستند.
بنیادی بیان کرد: به رغم این که 90 درصد پتانسیل منطقه کشاورزی است اما همچنان سنتی هستند در صورتی که دانشگاه باید در این حوزه وارد شود و در ارائه آموزش‌های لازم، بهبود کیفیت محصولات و افزایش تولیدات همکاری لازم را داشته باشد.
وی با توجه به مشکلات بخش کشاورزی و خشکسالی‌های دو دهه گذشته تغییر الگوی کشت را در منطقه ضروری ذکر کرد.
رابطه بین دانشگاه و حوزه اجرایی بیشتر شود
در ادامه فرماندار کاشمر گفت: همیشه تاکید داشته و داریم که برای ایجاد فرصت‌های بهتر در توسعه شهرستان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید کمک کنند.
محمدعلی نبی‌پور عنوان کرد: اگر رابطه بین دانشگاه و حوزه اجرایی بیشتر و فاصله کمتر شود بدون شک توسعه پایدار بیشتر رشد خواهد کرد.
وی افزود: بدون شک مرکز آموزش عالی کاشمر می‌تواند یکی از مراکز مهم علمی و حامی مجموعه حوزه اجرا و مدیران اجرایی منطقه و بستر ساز برای توسعه پایدار منطقه باشد.
در ادامه مدیر مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: بدون شک این رویداد به دنبال هم اندیشی و تضارب آراء صاحب نظران، دغدغه مندان، متولیان و ذینفعان توسعه کشور است تا با اشتراک گذاری تجارب و ایده‌های نو در مسیر ارتقاء جایگاه کشور در بستر توسعه پایدار با تاکید بر شفافیت، عدالت، انصاف، اجماع و مشارکت همگانی ایفای نقش کنند.
هادی معماریان گفت: بدون شک مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان مرکز منطقه‌ای پیشرو در آموزش، پژوهش و ظرفیت‌سازی برای استقرار تفکر همبست آب، غذا و انرژی و ارائه رویکرد خشک زیست بوم در بستر توسعه پایدار می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترسالی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تولید و حداقل ۱۰.۵ میلیون تن خریدتضمینی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سهراب سهرابی به مناسبت نامگذاری روز ۳۱ فروردین با عنوان "روز ملی گندم و نان" افزود: هماهنگی‌های لازم با شرکت بازرگانی دولتی ایران و مجموعه وزارت جهادکشاورزی انجام شده و بیش از ۱۱۰۰ مرکز خرید تضمینی، آماده تحویل گندم کشاورزان است.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته را ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عنوان و اظهارکرد: با این روند در یک برنامه دو تا سه ساله به خودکفایی پایدار گندم خواهیم رسید. گندم مورد نیاز کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است.

وی درباره برداشت گندم در سال زراعی جاری گفت: برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

سهرابی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده ارایه خدمات به کشاورزان است، گفت: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی برایشان صادر شده است و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و در شب گندم برداشت نکنند.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی در همین حال از کشاورزان خواست با توجه به ادامه بارش‌ها و افزایش بیماری‌ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری، به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و طبق دستورالعمل‌ها مبارزه را انجام دهند.

وی توصیه کرد: آبیاری مزارع در اراضی آبی نیز بر اساس دستورالعمل‌ها و در زمان‌های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

وی افزود: مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت به خصوص در مناطق معتدل کشور و اقلیم‌های سرد کشور مهم است و عملیات مصرف کودهای پتاسه و سولفات آمونیوم و ریزمغذی‌ها باید اجرا شود.

سهرابی ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلند مدت به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

وی دلیل نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور با عنوان "گندم و نان" را به دلیل اهمیت آن در زنجیره غذایی انسان‌ها و نقش آن در امنیت غذایی و تامین پروتیین مورد نیاز مردم ایران دانست.

کد خبر 746018

دیگر خبرها

  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • وضعیت خانه های گران قیمت دبی بعد از باران‌های سیل‌آسا + فیلم
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • رکورد ۷۵ ساله بارندگی در دبی شکست
  • امنیت پایدار مناطق غربی کشور موجب توسعه این مناطق خواهد شد
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت 50 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت
  • هوای آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود