تبیین نظریه ولایت از جمله مقدمات ظهور است
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۶۶۵۰
قم- ایرنا- دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع ولایت باید در جامعه به درستی تبیین شود اظهار داشت: از جمله مقدمات ظهور،تبیین نظریه ولایت امر الهی و ولایت ائمه اطهار(ع) است.
به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز پنجشنبه در آئین افتتاحیه پانزدهمین دوره همایش بین المللی دکترین مهدویت در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم، ادامه داد: آماده سازی فکری در پذیرش نظریه ولایت امر الهی و ولایت ائمه اطهار(ع) از جمله وظایفی است که باید روحانیون و نهادهای فعال در این زمینه نقش آفرینی پررنگ تری داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه خداوند درقرآن 2 وعده دنیوی و اخروی به مومنان داده است گفت: وعده اخروی بهشت و وعده دنیوی فتح و پیروزی بر کفر محض و نفاق است که پیروزی بر کفر به دست پیامبر اکرم (ص) محقق شد و پیروزی بر جریان نفاق نیز به دست امام زمان(عج) به دست خواهد آمد.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بااشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی درتبیین و گسترش فرهنگ مهدوی در جهان ادامه داد: در چهل سال پر برکت انقلاب اسلامی در تبیین نظریه ولایت و مهدویت دستاوردهای خوبی داشته ایم که باید تلاش در این زمینه استمرار داشته باشد.
وی بزرگترین حادثه آینده جهان پیش از قیامت را قیام دولت مهدوی دانست و گفت: ایجاد این دولت حادثه بزرگ و عظیمی است که دگرگونی همه جانبه ای را در جامعه بشر به وجود خواهد آورد.
وی اساس تمدن غربی را عزل حاکمیت خدا بر جهان دانست و گفت: نظریه امامت و ولایت که شیعه به آن معتقد است مبنی بر ولایت خدا بر عالم ست که پروردگار به وسیله حجت خود این ولایت را در جهان اعمال و اجرا می کند.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه همه ائمه اطهار(ع) حاکم بالفعل بوده اند گفت: چیزی به عنوان جهان، جامعه و انسان رها در اندیشه های شیعه وجود ندارد و ائمه اطهار(ع) در تمام دوران ها حاکم بالفعل بوده و اینکه تصور شود آنان در دوران مختلف حاکمیت نداشته و اقدام سیاسی نکرده اند، تصور نادرستی است.
اراکی، با تاکید بر اینکه غیبت به معنای غیبت امامت نیست اظهار داشت: محال است امامت غایب باشد و حکومت بالفعل امام عصر(عج) در جامعه نباشد.
وی افزود: دشمنان مختلف با تمام قوا و ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی جامعه شیعه را محاصره کرده ولی با وجود قرن ها دشمنی با شیعه به ویژه در دوران معاصر ، این شجره طیبه همواره رویش و دستاوردهای خود را ادامه داده است.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تاکید بر اینکه به طور قطع تصمیم ها و اقدام های امام(ره) در انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن بدون تاییدات امام زمان(عج) نبوده است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در 30 سال رهبری جامعه اسلامی در این تنگناها و پیچ و خم های بسیار حساس با اقتدار کشور را مدیریت و در برابر تمام چالش ها، انقلاب و نظام را به این خوبی هدایت کردند و این جز با تصدیق امام زمان(عج) ممکن نیست.
پانزدهمین دوره همایش بین الملل دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و چالش ها» با حضور شخصیت هایی از کشورهای مختلف جهان آغاز شد و عصر امروز با برگزاری چهار کمیسیون علمی تخصصی، ارائه مقالات برگزیده و برنامه های مختلف به کار خود پایان می دهد.
تجلیل از 18 تَن از مهدی یاوران برتر کشور، رونمایی از پنج کتاب مهدوی و شماره های جدید مجله های علمی -تخصصی مهدوی از دیگر برنامه های این همایش است. 220 مقاله به پانزدهمین دوره همایش دکترین مهدویت ارسال شده است که از این تعداد مقاله 64 مقاله پذیرفته شده است.
7404/ 6133/
منبع: ایرنا
کلیدواژه: اجتماعي آيت الله اراكي مهدويت قم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان
حجاب مقولهای شرعی و اعتقادی است که پس از انقلاب اسلامی در تقاطع با سیاست، به امری هویتی و گفتمانی تبدیل شد که به تبع آن در سالهای اخیر بستر منازعات اجتماعی میان برخی از اقشار جامعه بوده است. مهمترین عامل تغییر نگاه و رویکرد جامعۀ ایرانی نسبت به مقوله حجاب و تبدیل آن از یک واجب دینی به امری اجتماعی و سیاسی، سخنرانیهای امام خمینی(ره) در بحبوحه مبارزات سیاسی مردم علیه حکومت پهلوی بود.
امام(ره) به عنوان رهبر و شخصیتی کاریزماتیک، نقش مهمی در جذب زنان به گفتمان انقلاب اسلامی داشت. کلید واژه «زن» که مکرر در این سخنرانیها به کار میرفت کدی بود که به جامعه ضرورت حضور و عاملیت زنان در تمامی عرصههای اجتماعی و مذهبی -سیاسی را گوشزد مینمود، حضوری که نمادش حجاب بود.
مینو صمیمی یکی از وابستگان دربار پهلوی در توصیف گرایش فراگیر زنان محجبه تظاهرکننده به چادر مینویسد: «در میانشان زنانی از هر صنف و طبقه وجود داشت. دانشجو، خانهدار، کارمند، متخصص، حتی زنان مربوط به طبقه متوسط تحصیل کرده در کشورهای غربی و حضور یکپارچه این زنان علاوه بر اینکه نمایشی تحسین برانگیز از جرأت و شهامت و اراده زنان ایرانی محسوب میشد، نشان دهنده جنبههای مذهبی انقلاب ایران نیز بود». طبق چنین گفتمانی که رویکرد ایجابیای به حجاب یعنی تبیین حجاب به عنوان شاخصه هویتی زن مسلمان و عامل تکریم او داشت؛ زن بواسطه حجاب، نه تنها خانه نشین و محدود نمیشد بلکه هویتی ارزشمند پیدا میکرد.
نماد انقلابی گری زن مسلمان
شواهد تاریخ انقلاب اسلامی نشان میدهد در این مقطع طیف گستردهای از زنان جامعه با میل و رغبت حجاب را انتخاب میکنند. حجابی که آن را مایه مباهات به دیگر زنان و نماد انقلابیگری زن مسلمان میدانند. اگر چه حجاب در میان انقلابیون غیر مذهبی، پذیرفته نشد اما مخالفتی هم با آن وجود نداشت و بالعکس. تصاویر موجود در آرشیو اسناد انقلاب اسلامی به خوبی گویای مبارزات انقلابی هم زمان زنان با حجاب و بیحجاب در کنار یگدیگر است. در واقع گفتمان انقلاب اسلامی مانند چتر فراگیری سوژههای اجتماعی- سیاسی مختلف را زیر سایه خود گرفت و همگان را در یک نقطه مشترک گرد هم جمع کرد که آن همان «ضدیت بر ضد شاه وگفتمان مدرنیزاسیون او بود». یکی از این سوژهها زنان بودند که توانستند در عینیتیابی گفتمان انقلاب اسلامی کنشگری فعال باشند.
گفتمان انقلابی امام(ره) تا پایان دفاع مقدس برگ برنده جمهوری اسلامی بود و کارکردهای مثبت فراوانی نیز برای جامعه مسلمان ما داشت اما بعد از این مقطع، کم کم شاهد به حاشیه رفتن رویکرد مذکور و ظهور گفتمان سنتی و محافظه کارانهای از اسلام هستیم که تمایلی به حضور زنان در جامعه ندارد. در این گفتمان دینی؛ الگوی سنتی، ترویج و مورد ستایش قرار میگیرد و مبلغین و متولیانش رویکرد غالباً سلبی به حجاب، یعنی تبیین حجاب به عنوان عامل بازدارنده انحرافات مردان جامعه را در پیش میگیرند. گفتمان سنتی مذکور در مواجهه با ورود مظاهر مدرنیته و رسانههای جدید و نیز بروز تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دهه ۷۰ که موجی از غرب گرایی را در ایران رواج داد، موضعی انفعالی داشته است.
حجاب و رویکردهای فرهنگی منفعلانه و بحران اقتصادی
در سالهای اخیر جامعه ما در عرصه اقتصادی هم به شدت دچار بحران بوده است. تحریمهای فلجکننده بینالمللی از یک سو و ناکارآمدی و فساد مدیریتی برخی از مسئولین و کنشگران سیاسی از سوی دیگر، به وضعیت نابسامان موجود دامنزده و بستر بروز تبعیضها و بیعدالتیهای فراوان شده است. روندی که موجب نارضایتیهای گسترده در میان اقشار مختلف جامعه است. این نارضایتیهای عمومی شدید نسبت به وضعیت معیشتی، یکی از عوامل اصلی نافرمانیهای مدنی چند سال اخیر مردم؛ از جمله حوادث پیرامون گشت ارشاد بود. حوادثی که کنشگران اصلی آن، زنان و دختران جوانی بودند که بیش از دیگران نسبت به موقعیت خود در جامعه، احساس فرودستی و تبعیض داشتند و مخالفت با حجاب به عنوان یکی از ارزشهای نمادین جمهوری اسلامی را نوعی کنش مبارزاتی تلقی میکردند چرا که اساساً نه تنها با مفهوم حجاب، احساس قرابت هویتی نداشتند بلکه آنرا مانع و محدودیتی برای بروز زنانگی خود میدیدند. این طیف از زنان بواسطه عدم آگاهی از فلسفه اصیل و هویت بخش حجاب که تحت تأثیر نگاه متحجرانه بود و دیگری متأثر بودن از فرهنگ متجدد غرب و رسانههای معاند با جمهوری اسلامی و احساس تبعیض و عدم رضایت از حکومت، به راحتی با اغتشاشگران همراه میشدند.
امام خمینی(ره) و برساخت هویت زنانه در انقلاب اسلامی
این خط مبارزاتی اگر چه توسط مخالفین جمهوری اسلامی، ظرف چند سال و خارج از مرزهای ایران توسط شبکههای اجتماعی به آنها دیکته شده بود اما زمینه و بسترش سالها پیش بواسطه بیتوجهی ما نسبت به زنان و عاملیت مهم آنها در جامعه اسلامی، فراهم شد. مقطعی که غالباً زنایده ال مسلمان؛ زنی محجوب و مستور در خانه ترسیم میشد که در مواجهه با دوگانه خانه داری و فعالیت اجتماعی؛ خانه داری را ترجیح میدهد. در آن مقطع هر گاه از ضرورت حجاب سخن گفته شد، غالباً نه به این منظور بود که حضور همراه با امنیت را برای زن در عرصه اجتماع تسهیل کند؛ بلکه هدف، جلوگیری از انحراف جامعه بود. هدفی که اگر چه از کارکردهای مثبت حجاب است اما به هیچ وجه از بیان صریح قرآن مستفاد نمیشود. اتفاقاً دال محوری در آیه ۵۹ احزاب؛ تشخص و هویت زن باایمان است که بواسطه حجاب نمود ظاهری و بیرونی مییابد و حجاب عامل حفاظتش در برابر آسیبهای اجتماعی است. این نوع نگاه به زن و حجاب همان نگاهی است که در بدو انقلاب توسط امام خمینی(ره) رواج داده شد. امام(ره) بواسطه این اجتهاد در زمانی کوتاه، بسیاری از زنان را با گفتمان انقلاب اسلامی همراه نمود. با پیوستن زنان به مبارزات بود که در کمتر از شش ماه، حکومت پهلوی سرنگون و انقلاب به پیروزی نهایی رسید. امام خمینی(ره) با تیزبینی و تیزهوشی خاص خود دریافته بود که انقلاب اسلامی ایران بدون شرکت بانوان به ثمر نخواهد رسید. ایشان در پاریس موکدا و صریحاً اعلام نمودند که شرکت خانمها در تظاهرات و راهپیماییها ولو با منع صریح پدران و شوهرانشان مواجه شوند، واجب است و آنها حق ندارند مانع شرکت زنان شوند. طرح مسئله تکلیف شرعی زنان برای شرکت در فرآیند انقلاب از سوی امام، تمامی محیطهای خصوصی و عمومی را به چالش کشید.
امروز اگر به دنبال پایان دادن به چالشهای پیرامون موضوعات فرهنگی مانند حجاب که اساساً مربوط به زنان است هستیم؛ راهی جز بازگشت به گفتمان امام خمینی(ره) نداریم. گفتمانی که در آن زن مسلمان ضمن داشتن هویتی مستقل در جامعه از عاملیتی همسان با عاملیت مردان برخوردار است و حجاب مقوم چنین عاملیتی میباشد.
منبع: روزنامه قدس