Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمکی گفت: نمی‌گذارم که کسی چوب لای چرخ خیرین سلامت بگذارد و فردی که بخواهد ترمز کار خیر را بکشد، برکنار خواهم کرد و با هیچ کسی هم تعارف ندارم.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در دیدار رئیس و مدیران مجمع خیرین سلامت کشور اظهار کرد: بنده حق ندارم وزارت بهداشت را به سیاست آلوده کنم البته ممکن است خودم دیدگاه‌هایی داشته باشم، اما بنا دارم که از تمام ظرفیت‌های کشور و همه اندیشه‌هایی که دلشان برای آینده این مملکت می‌تپد، استفاده کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
عواملی که نظام سلامت را دچار بحران‌های شدید کرده است

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم که دولت در سال‌های آینده بدون کمک مردم، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد کار موثری نمی‌تواند انجام دهد. دورانی با ۵ دلار، فرزندان مان را علیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می‌کردیم و عوامل تهدید کننده سلامت، محدود بود، اما امروز عواملی مانند فشار خون، دیابت، حوادث جاده ای، سرطان ها، سلامت روان و شیوه زندگی نادرست، نظام سلامت را دچار بحران‌های شدید کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سهم سلامت از GDP از ۶ به حدود ۹ درصد، افزود: این حفره باز هم پرشدنی نیست در حالیکه این شاخص در برخی کشورها از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس شاید کمتر است و باید بدانیم که بضاعت کشور در حل و فصل مسائل نظام سلامت، محدود است.

پتانسیل خیرین سلامت در کشور مغفول مانده است

نمکی ضمن تقدیر از تلاش‌های وزرای بهداشت پیشین، بیان کرد: به نظر بنده، در امور خیرین دو سه خطای استراتژیک داشته ایم؛ اول اینکه از آن‌ها با برنامه کمک نگرفته‌ایم، هفته پیش به استان فارس سفر کردم و در شهر‌های مختلف آن حاضر شدم و احساس کردم که چه پتانسیل عظیمی از خیرین سلامت در کشور داریم که مغفول مانده و نه تنها یک منطقه یا استان، بلکه ایران را می‌توان با استفاده از ظرفیت خیرین، ساخت.

وی با بیان اینکه به سرمایه برخی از خیرین سلامت، جفا کرده ایم، گفت: متاسفانه می‌بینیم که گاهی در فاصله ۱۵ کیلومتر در دو شهرستان، دو کار جزیره‌ای موازی انجام داده ایم و منابع را به هدر داده ایم درحالیکه اگر به خیرین می‌گفتیم که بر اساس نقشه راه سلامت، می‌توانید در این مکان یا این حوزه مشارکت داشته باشید، به مردم هر منطقه و کلیت نظام سلامت خیر می‌رساندیم.

به جای  غیردولتی کردن سازمان خودمان، خیرین سلامت را دولتی کرده‌ایم

وزیر بهداشت تاکید کرد: به جای اینکه سازمان خودمان را غیردولتی کنیم، خیرین سلامت را دولتی کرده ایم. همیشه می‌گویم که یک دایناسور با تنه بزرگ و مغز کوچک ایجاد کرده ایم که کل کشور را به گل می‌کشاند و متاسفانه می‌خواهیم خیرین را هم به این معضل مبتلا کنیم و ساختار مردم نهاد جامعه محور را می‌خواهیم دولتی کنیم.

نمکی یادآور شد: سومین خطای ما در وزارت بهداشت در استفاده از ظرفیت خیرین این بود که با سرمایه و منابع پاک خیرین، در برخی موارد آلودگی ایجاد کرده‌ایم و خیرین را اینقدر پشت در‌های بسته نگه داشته‌ایم.

سیاسی نیستم و با عینک سیاسی نمی‌بینم

وی با تاکید بر اینکه فردی سیاسی نیستم و با عینک سیاسی نمی‌بینم، اضافه کرد: سیاسی کاری، انسان را به کج قضاوتی می‌اندازد و عینک سیاسی کاری، انسان را از انصاف دور می‌کند. وقتی عینک سیاست نباشد و عینک مصلحت و منافع ملی باشد، مسائل را شفاف‌تر می‌توان دید، اما نگاه سیاسی کارانه، انسان را به بیراهه می‌برد.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است و مطلقا نباید به سیاست آلوده شود و امور خیرین سلامت هیچ ارتباط و ضرورتی ندارد که در یک معاونت خاص، ادغام شود بلکه باید یک ساختار مستقل مردم نهاد با تصمیم گیری بیرون از وزارت بهداشت برای خیرین، متولی آن باشد و آن سازمان باید برای وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و وزارت بهداشت باید نقشه‌ها و استاندارد‌ها را مشخص کند.

نمکی یادآور شد: به شدت امور خیرین را بیش از قبل دنبال خواهم کرد و متولی این کار، بیشتر از قبل، دیدگاه‌های خیّر محور و مردم محور خواهد داشت و مستقیما این حوزه را اداره خواهم کرد و با واسطه این حوزه را اداره نمی‌کنم و امانت دار سرمایه افرادی خواهیم بود که منابع مالی خود را برای مردم هزینه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: نمی‌گذارم که کسی چوب لای چرخ خیرین سلامت بگذارد و فردی که بخواهد ترمز کار خیر را بکشد، برکنار خواهم کرد و با هیچ کسی هم تعارف ندارم.

وزیر بهداشت از مجمع خیرین سلامت به عنوان اتاق فکر وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: مجمع خیرین سلامت، برای مشارکت خیرین در حوزه سلامت، مرامنامه تهیه کند که ما باید چه کنیم. در استان فارس از خیرین خواستم که نقشه راه برای آینده نظام سلامت این استان تهیه کنید که می‌خواهم به چه چیزی برسیم.

افتتاح ۱۸ خانه بهداشت سیار عشایری در استان فارس

نمکی با اشاره به افتتاح ۱۸ خانه بهداشت سیار عشایری در استان فارس، افزود: روز اول که به عنوان سرپرست وزارت بهداشت مسئولیت گرفتم، تاکید کردم که عشایر باید خدمت مستمر بهداشتی دریافت کنند و از بین عشایر، فرزندانی را انتخاب و به عنوان بهورز تربیت کردیم و یک کانکس به همراه پانل خورشیدی و وانت به همراه عشایر، کوچ می‌کند و در آینده، تعداد خانه‌های بهداشت عشایری حتی به ۴۰۰ خانه بهداشت افزایش می‌یابد و هزینه این کار، چه بسا کمتر از ساخت ۱۰ تخت بیمارستانی خواهد بود و با این کار جمعیت مولد عشایری را در برابر بسیاری از خطرات و بیماری ها، بیمه می‌کنید.

وی یادآور شد: از مجمع خیرین سلامت می‌خواهم که در کنار خیرین استانها، نقشه راه توسعه ۵ سال آینده نظام سلامت هر استان را تهیه کند و سهم خیرین و دولت مشخص باشد و نیازی به اخذ مجوز و مراحل بوروکراسی اداره نداشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: وقتی برای دیابت، چاقی و فشار خون باید سبک زندگی را تغییر دهیم، بهترین مکان تغییر سبک زندگی، مدرسه است. وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم، طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزی) را تصویب کردیم و یا طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس نوشتیم که تبدیل به یک مگاپروژه می‌شود، باید اقدامات خود را از مدارس آغاز کنیم.

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر قطعی برق بیمارستان‌های غزه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه هشدار داد که پس از گذشت ۱۹۳ روز از جنگ، نگرانی زیادی در مورد توقف ژنراتورهای برق در بیمارستان‌های این باریکه وجود دارد.

این وزارتخانه اشاره کرد که شواهد نشان می‌دهد ژنراتورهای برق در بیمارستان‌های غزه هر لحظه ممکن است از کار بیفتد که این مسئله منجر به وقوع فاجعه‌ای بهداشتی خواهد شد.

وزارت بهداشت غزه تمامی نهادهای ذی‌ربط را به تهیه ژنراتورهای جدید یا تلاش برای بازگرداندن خطوط برق به بیمارستان‌ها فراخواند.

کد خبر 6079676 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • فرانسه از رژیم صهیوینیستی خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • کارشناسان بهداشت محیط در صیانت از سلامت جامعه
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • خطر قطعی برق بیمارستان‌ های غزه را تهدید می‌کند
  • خطر قطعی برق بیمارستان‌های غزه را تهدید می‌کند
  • پیمان سپاری تنها راه مقابله با خروج سرمایه
  • آغاز مهارت افزایی دانشجویان داروسازی با همکاری صنایع سلامت محور