Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه یزد گفت: نقش بانک ها در مساله تولید مثل یک شمشیر دولبه است که می تواند هم مثبت بوده و هم بسیار مخرب باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه یزد در مصاحبه با یزدرسا، ضمن اشاره به نامگذاری سال 98 به نام سال "رونق تولید" گفت: نقش بانک ها در مساله تولید مثل یک شمشیر دولبه است که می تواند هم مثبت بوده و هم بسیار مخرب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی شفیعی افزود: اگر سیاست گذاری عملکرد بانک ها صحیح بوده و شاخص هایی که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود به درستی انجام شود، بانک ها می توانند حامی تولیدکننده باشند. اما اگر رفتار بانک‌ها درست سیاستگذاری نشود می‌تواند در هر کشوری ریشه تولید را بخشکاند.

وی خاطرنشان داد: کار مثبتی که بانک‌ها انجام می‌دهند این است که منابع مالی خرد را از طریق سپرده گذاران جمع آوری کرده و با شناسائی کارفرمایان از طریق ارائه وام این نقدینگی را در اختیار آنها می گذارند. پس از این جنبه بانک‌ها می‌توانند به تولید کمک کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به جنبه منفی فعالیت نادرست بانک ها بر تولید تصریح کرد: لبه دیگر شمشیر بانک ها -به خصوص در کشور ما- این است که بانک ها منابعی که جمع آوری می کنند را بدون این که به تولید برسانند هزینه سفته بازی کرده و عملاً به سوداگران بازار تبدیل می شوند. این اتفاق باعث افزایش هزینه مواد اولیه و در نتیجه افزایش هزینه تولید می شود.

وی اذعان داشت: حتی در اغلب موارد زمانی که بانک ها به درستی تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می کنند،  خود این متقاضیان تسهیلات را در جای دیگر هزینه می کنند. به عنوان مثال وام بانک پرداخت می‌کند اما به جای این که این وام بخواهد به سمت ساخت مسکن برود، در بخش خرید و فروش زمین مصرف می شود. این موضوع باعث می شود هم منابع خُردی که از مردم جمع‌آوری شده نابود شود و هم عملاً قیمت زمین افزایش پیدا کند. در نتیجه با افزایش قیمت زمین ساخت و ساز هم کمتر می شود و از این طریق باعث می شود که بخش عظیمی از تولید در کشور ما از رونق بیفتد. گفتنی است منابع غیر رسمی ادعا می کنند حدود ۷۰ درصد از منابع بانکی از محلی که تخصیص داده می شود منحرف می شوند.

شفیعی تاکید کرد: از طرف دیگر بانک ها با افزایش نرخ بهره بانکی می توانند در مسیر تولید سنگ اندازی کنند. به این صورت که بانک ها وقتی در رقابت می افتند، نرخ بهره و پرداخت سود سپرده ها را افزایش می دهند که خود مانع تولید در کشور است. زیرا یک فرد کارآفرین وقتی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، مقایسه می کند که از طریق تولید با هزار دردسر مثلاً ۱۰ درصد سود به دست می آورد اما سودی که بانک‌ها پرداخت میکنند بدون هیچ دغدغه و دردسری ۱۵ درصد است، لذا فرد به جای آن که پولش را در بخش تولید سرمایه گذاری کند آن را در بانک سپرده گذاری می کند.

وی گفت: از طرف دیگر بانک ها وقتی نرخ سود شان را بالا ببرند باید به سپرده‌گذاران خود پاسخگو باشند به همین دلیل هم منابع پولی که به دست آورده اند را به راحتی به افراد وام نمی‌دهند، زیرا باید مطمئن باشند تا بتوانند این وام را پرداخت کنند. خود این موضوع هم بسیار مهم است و اقتصاددانان بزرگ دنیا صد سال است که به این موضوع واقف هستند که یکی از عوامل اصلی بیکاری در کشور همین است که مردم پس انداز می کنند اما این پس انداز تبدیل به سرمایه گذاری نمی شود.

 استاد دانشگاه یزد بالا بودن نرخ بهره بانکی را یکی دیگر از عوامل مانع رونق تولید ارزیابی و بیان کرد: متاسفانه نرخ بهره بانکی در ایران حداقل سه برابر کشورهای دیگر دنیا است. این عامل هم یکی دیگر از موانع اصلی تولید است. فرض کنید تولید کننده ما بخواهد با تولید کننده خارجی رقابت کند. وقتی یک تولیدکننده با کمبود نقدینگی مواجه می شود و می خواهد به بانک مراجعه کرده و پول را دریافت کند باید پول را حداقل با نرخ ۱۵ درصد قرض بگیرد، اما تولید کننده خارجی می تواند این پول را با نرخ بهره خیلی پایین‌تر قرض بگیرد. خود این عامل باعث می‌شود قدرت رقابت پذیری تولید کننده های ما در برابر تولید کننده خارجی از این حیث کمتر شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

داوود منظور عصر پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی دامغان در سالن جلسات دانشگاه دامغان در قالب برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، افزود: طبق آمارها طی سه سال گذشته رشد تولید در کشور رقم خورد، اما کشور می‌تواند جهش داشته باشد که رشدی فراتر از معمول محقق شود و این جهش، بدون شک حاصل فعالیت و مشارکت مردم است.

وی به رشد تولید در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی، سال ۱۴۰۲ ایران به رشد بالای ۶ درصد رسید که این امر با تلاش مضاعف فعالان اقتصادی، تبدیل تهدیدها به فرصت، فاصله‌گیری از خام‌فروشی و در سایه روحیه تعاملی شکل گرفت.

منظور اضافه کرد: برای جهش تولید باید از ظرفیت منطقه ای و بین‌المللی استفاده شود، به شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر توجه داشت و سهم دانش را در تولید افزایش داد و از تولید منبع‌محور به تولید دانش‌پایه حرکت کرد.

وی گفت: فعالان عرصه تولید بهترین مشاوران دولت در تحقق اهداف اقتصادی هستند که با تعامل متقابل آنها رونق اقتصادی شکل می‌گیرد.

به گفته این مسوول، فعالان عرصه تولید بهترین مشاوران دولت در تحقق اهداف اقتصادی هستند که نقش دولت و فعالان اقتصادی به واقع مکمل یکدیگر است و با این تعامل، یک مشارکت عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: نتیجه این رویکرد همکارانه با وجود تمام فشارهای دشمن، تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، جهش و شکوفایی اقتصادی است.

منظور اظهار داشت: تولید کلید حل مسائل کشور است و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی و ترکیبی هستند که این امر نشان می‌دهد کلید حل مشکلات به دست تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: تولید وقتی سرعت و جهش می‌گیرد که گره از پای تولید باز شود و این امر با پشتیبانی و برنامه‌ریزی درست شکل می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند
  • بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟