Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:46:03 GMT

ضرورت توجه به بهداشت روان کودکان پلدختری

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۸۱۴۶

ضرورت توجه به بهداشت روان کودکان پلدختری

خرم آباد - ایرنا - نگاه سرد معصومانه اش حکایت از دردهای سوزناک دارد؛ در گوشه ای از بوستان بی رمق شهر که زیر بار سیل مهیب خمیده است، کودکان پلدختری غرق در رویاهای غریب و تاریک سرگرم بازی هستند.

اسب سرکش غرور کودکانه در برهوت نگاهشان دیدنی است که با تلخند در هیاهو و ازدحام جمعیت این سو و سو می دوند.
انگار منتظرند تا دستان مهربان و نوازشگر گرهگشای سردی فاجعه و بی رحمی طبیعت شود، شاید که گرمای مهر و نوع دوستی انسان های نیکوکار خاطرات سیاه سیل را از ذهن شان پاک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«مائده» کودک هفت ساله پلدختری که خانه اش در سیل اخیر ویران شده و مختصر اسباب بازی اش را آب برده دیگر وسیله ای برای بازی و سرگرمی ندارد.
او چند روز است بی قرار عروسک، دلش هوای بازی می کند و برای فراموشی غم های درونش به بوستان ولایت تنها مکان تفریحی در امان مانده از سیل شهر پناه می آورد.
بوستان ولایت پلدختر هر روز عصر تا پاسی از شب محل حضور نوباوگان و نوجوانانی است که سیل اخیر شادی و نشاط کودکانه شان را خود برده و غم و‌ آلام روحی سراسر وجودشان را فرا گرفته است.
سیل در کنار زیان های اقتصادی و مالی و آسیب بسیار به بخش های گوناگون شهری و روستایی پلدختر پیامدهای ناگوار اجتماعی و عوارض روحی و ذهنی فراوان به دنبال داشته است.
بر پایه پژوهش های علمی و مطالعات میدانی، پس از وقوع حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله موضوع بهداشت روانی آسیب دیدگان و تاثیرات روحی حوادث این چنینی در کودکان‌ حتی بزرگسالان موضوعی است که از اهمیت بسزا و خاص برخوردار است.
در بسیاری از موارد، آسیب های روحی ناشی از حوادث طبیعی آن چنان عمیق، گسترده و دامنه دار است که برای محو آنها و بازگشت افراد به شرایط روحی و ذهنی پیش از بحران به سال ها زمان و برنامه های روان درمانی و بهداشتی نیاز است.
با وجود بسیج امکانات دستگاه های مختلف اجرایی کشور حتی به کارگیری توان انسانی، فنی و تجهیزاتی نیروهای مسلح در امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی به ویژه سیل استان های مختلف در حوزه مدیریت بحران و بازسازی ویرانی ها، متاسفانه در مقابل
به برنامه های روان‌شناختی و بهداشت روانی آسیب دیدگان پرداخته نشده یا اگر اقدامی شده در حد و اندازه بسیار محدود و ناچیز بوده است.
این یعنی آن که سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی در مواجهه و برخورد با حوادث و بلایای طبیعی کشور تنها منحصر و معطوف به پیامدهای جسمانی و عوارض مالی آنها بوده است.
در سیل اخیر پلدختر به عنوان یکی از مناطقی که بیشترین خسارت اقتصادی و مالی متحمل شد در کنار خرابی های مالی و جنبه عینی قضیه، مردم به خصوص کودکان و خردسالان به علت شرایط سنی و عدم درک، تجربه و باور سختی های این حادثه شدید هنوز در شوک و بحران روحی بسر می برند که برای کاهش آلام آنان نیاز به مداخله بیشتر و بهتر روانپزشکی و و خدمات بهداشت و سلامت روان است.
کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه جامعه در برابر بحران های روحی ناشی از حوادث طبیعی محتاج حمایت های ویژه بهداشتی روانی اند که به این منظور لازم است مراکز حمایت پزشکی و بهداشت روانی، خدمات مشاوره ای و مداخله در بحران های طبیعی به آنان ارایه شود.
سیل اخیر پلدختر به عنوان یکی از بلایا و حوادث طبیعی که خسارت های مادی و معنوی هنگفت و سنگین بر جا گذاشت در کنار خرابی های بسیار در حوزه های زیرساختی و مسکونی و امکانات مالی از لحاظ روانی نیز بیشترین آسیب های روحی و اجتماعی را متوجه کودکان و نوجوانان کرده است.
کودکان و نوجوانان پلدختر در شرایط کنونی پس از بحران بیش از هر کمک دیگری نیازمند خدمات سلامت روان هستند.
برای تحقق و دریافت این خدمات حضور و تقویت استقرار نیروهای متخصص روانپزشک، روانشناس و مشاوران توانمند برای مداخله در بحران و راه اندازی مراکز سلامت بهداشتی روانشناختی در کانون های شهری و روستایی بسیار ضروری و لازم است.
همهمه و جیغ و داد ناوباوگان پلدختری که سیل خانه و اسباب زندگی خانواده شان را به کام بلعید این روزها سینه خاک گرفته آسمان پر گرد و غبار شهر را می شکافد و گم می شود.
مائده دختر بچه نحیف و تکیده پلدختری هنوز غرق رویاست و به روزهایی می اندیشد که با پدر، مادر و برادر و خواهر بزرگترش زیر سقف خانه جدید و آسمان آبی شهرش بدون راحت و بدون دغدغه روحی و فکری زندگی می کند.
در سیل نیمه نخست فروردین جاری 11 هزار خانه شهری و روستایی پلدختر خسارت کلی و جزیی دید.
سیل پلدختر با وجود آسیب های کلان به بخش های مسکونی، تجاری، کشاورزی، زیرساختی و... به علت هشدارهای قبلی هواشناسی و آمادگی دستگاه اجرایی و مدیریت بحران تنها دو قربانی گرفت.
6033/3093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل پلدختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌هایی که به صورت طبیعی باعث تقویت استخوان کودک شما می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

اما با تلفیق یک سری خوراکی‌ها مغذی با سایر غذا‌ها یا سرو غذا‌های مناسب برای سلامت جسمانی کودکان با سر و شکلی بهتر می‌توان تا حد زیادی این نگرانی را مرتفع کرد. در این مطلب به شش ماده غذایی اشاره کرده‌ایم که می‌توانند به طور طبیعی به تقویت استخوان‌های کودکان کمک کنند.

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و کشک مقادیر زیادی از کلسیم، پروتئین و چربی‌های سالم که برای رشد و استحکام استخوان‌ها ضروری هستند، دارند. ساده‌ترین راه برای افزودن فراورده‌های لبنی به رژیم غذایی کودکان می‌تواند مخلوط کردن این فراورده‌ها با مواد غذایی مورد علاقه کودکان باشد.

سبزیجات

سبزی‌های دارای برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، سبزی خردل و غیره؛ منبعی عالی از کلسیم، ویتامین K، و منیزیم و فیبر هستند که می‌توانند به شما مواد مغذی کافی بدهند، سلامت کلی و سرعت متابولیسم و سلامت استخوان‌ها را تقویت کنند. یک راه آسان برای وادار کردن بچه‌ها به خوردن سبزیجات برگ‌دار این است که سبزی‌ها را به پاستا، پیتزا، نوشیدنی و ساندویچ‌هایشان اضافه کنید.

سالمون و سایر ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از ویتامین D و اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و می‌توانند گزینه‌ای سالم برای تقویت سلامت استخوان، تراکم مواد معدنی استخوان و بهبود جذب کلسیم در بدن باشند. ماهی سالمون را به عنوان غذای اصلی کباب کرده یا بپزید یا سرخ کنید، ساردین کنسرو شده را به سالاد یا ساندویچ بیافزائید یا با ادویه‌های سبک غذا‌های لذیذ تنوری درست کنید.

آجیل و دانه‌ها

مغز‌ها و دانه‌هایی مانند بادام، دانه چیا و دانه کنجد سرشار از کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی هستند که از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کنند. یک راه آسان برای گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی کودکان این است که با استفاده از این مخلوط آجیل، اسموتی و شیک درست کنید. همچنین می‌توانید آجیل و دانه‌ها را روی کاسه محتوای کشک یا بلغور جو دوسر قرار دهید.

لوبیا و حبوبات

لوبیا‌ها و حبوبات مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس و لوبیا سیاه منابع خوبی از کلسیم، فیبر، منیزیم و پروتئین هستند که برای رشد استخوان در سال‌های اولیه زندگی مهم هستند. لوبیا پخته شده را به سوپ، خورش (قورمه سبزری)، یا وعده‌های غذایی برنج و بسته بندی‌ها اضافه کنید، همچنین می‌توانید سالاد عدس یا نخود درست کنید با لوبیا را به همراه عصاره گوجه یا رب گوجه بپزید.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید
  • ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟
  • افزایش شمار جان‌باختگان سیلاب در افغانستان
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • فوت ۱۵ کردستانی در حوادث کار
  • مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل
  • مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل
  • مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است
  • غذا‌هایی که به صورت طبیعی باعث تقویت استخوان کودک شما می‌شود