Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهاباد - ايرنا - مدير جهاد کشاورزي سردشت گفت: يکهزار و 500 هکتار از اراضي شيبدار در دهستان «آلان» اين شهرستان به باغ تبديل مي شود.

احمد عليپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طرح احداث باغات در اراضي شيبدار در قالب دستورالعمل هاي ارسالي سازمان جهاد کشاورزي است که در مناطق مستعد دهستان آلان واقع در بخش مرکزي اين شهرستان اجرا مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: پيش طرح احداث باغات در اراضي شيبدار در روزهاي آتي و در قالب چهار فاز توسط تيم کارشناسي مديريت جهاد کشاورزي اين شهرستان تهيه و جهت بررسي اوليه به معاونت سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان غربي ارسال مي شود.
وي اظهار داشت: در راستاي اجراي اين دستورالعمل و پس از تامين اعتبارات اجراي طرح، در اين سطح از اراضي اين دهستان باغات انار، انجير، زيتون، گل محمدي، سماق و انگور سياه احداث مي شود.
عليپور اظهار داشت: دهستان آلان با شرايط ويژه اقليمي داراي 2 منطقه گرمسيري و سردسيري بوده که در خصوص پيش رَسي برخي از محصولات از نظر درآمدزايي و توجيه اقتصادي براي روستاييان مرزنشين اين شهرستان حايز اهميت فراواني است.
وي با بيان اينکه بخش زيادي از روستاييان دهستان آلان وابسته به درآمدهاي مرزي هستند، گفت: اين طرح در راستاي کاهش نرخ بيکاري در سطح شهرستان تهيه و به عنوان يکي از مطالبات چندين ساله اهالي اين دهستان مطرح مي شود.
مدير جهاد کشاورزي سردشت اضافه کرد: طرح احداث باغات در اراضي شيبدار دهستان آلان به 2 صورت ديمي و آبي انجام مي شود که روستاهاي همجوار رودخانه زاب در قالب ايستگاه پمپاژ از اين طرح بهره مند مي شوند و در اراضي زراعي واقع در ترازهاي بالاتر به شيوه ديمي اقدام به کشت سماق، انگورسياه و گل محمدي مي شود.
وي با بيان اينکه در اين رابطه با معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان بحث و تبادل نظر لازم صورت گرفته و قول هاي مساعدي داده شده است، گفت: برهمين اساس مقرر شده است براي شروع عمليات و جذب اعتبارات طرح در اسرع وقت پيگيري هاي لازم صورت پذيرد.
وي در رابطه با ساخت ايستگاه پمپاژ نيز گفت: قرار است اين موضوع به وزارت جهاد کشاورزي ارسال و در نهايت براي بررسي بيشتر طرح احداث باغات در اراضي شيبدار کارشناسان معاونت باغباني وزارت جهادکشاورزي در سردشت حضور پيدا کنند.
عليپور از اجراي اين طرح براي روستاهاي بخش وزينه نيز خبر داد و اظهار داشت: اين طرح براي روستاهاي ميرآباد همچون «نيزه عليا»، «سفلي» و «گرور» تا قلعه تاسيان در سطح هزار و 500 هکتار نيز پيش بيني شده است تا پس از تامين اعتبارات اجرايي شود که محصول مورد نظر در اين باغات انگورسياه سردشت با سيستم داربستي خواهد بود.
وي ابراز اميدواري کرد که با اجراي طرح احداث باغات در اراضي شيب دار، سردشت به يکي از قطب هاي مهم توليد محصولات باغي در منطقه تبديل شود.
به گزارش ايرنا، مجموع اراضي کشاورزي سردشت 28 هزار هکتار است که از اين ميزان هشت هزار هکتار زير کشت باغ است و 20 هزار هکتار اراضي زراعي است.
عمده ترين محصول باغي سردشت با پنج هزار هکتار انگور ديم است.
دهستان آلان با 1500 خانوار و جمعيت پنج هزار نفري در جنوب شهرستان سردشت و هم مرز با اقليم کردستان عراق قرار گرفته است؛ در سال هاي اخير به علت وابستگي اين دهستان به بازارچه مرزي اشکان و انسداد آن از سوي کشور عراق بخش زيادي از مردم اين منطقه بيکار شده اند که اجراي چنين طرح هايي در اين بخش از شهرستان زمينه اشتغال پايدار را براي روستاييان فراهم و مانع از کاهش جمعيت روستايي مي شود.
7562/6185/7129
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۸۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر

به گزارش خبرگزاری جام جم آنلاین ؛ محمد محمدی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) (بسیج سازندگی سپاه استان) در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پروژه به طول ۸ کیلومتر و با لوله پلی اتیلنی اجرا می‌شود که از این مقدار ۵ کیلومتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: فاز اول این پروژه به طول ۶کیلومتر طی چند ماه گذشته به اتمام رسیده که با بهره برداری از فاز دوم، جمعیتی افزون بر ۳ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه ایلام با پیشرفت ۷۶ درصدی پیشگام در پروژه‌های جهاد آبرسانی (طرحی برای رساندن آب به روستا‌های بدون آب سالم بهداشتی و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی) است، خاطرنشان ساخت: جهاد آبرسانی طرحی است برای رفع تشنگی روستا‌ها که بر اساس آن در فاز اول، ۱۲۸ روستای استان ایلام از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند..

لازم به ذکر است دهستان “ارمو” با جمعیت سه هزار نفر از دهستان‌های شهرستان دره شهر می‌باشد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان