Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@13:11:08 GMT

ایجاد یک میلیون شغل جدید در گرو افزایش صادرات

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۸۴۳۷

پول‌نیوز - رضا رحمانی، وزیر صمت در جلسه هم اندیشی معدن و صنایع معدنی، کمبود اتاق‌های فکر را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: در کشور‌های توسعه یافته از تحلیل‌هایی که کارشناسان و اتاق‌های فکر ارائه می‌کنند، می‌توان به جهت گیری‌های آن کشور‌ها در عرصه‌های مختلف پی برد که در این خصوص مسوولان کشور ما نیز باید به اتاق‌های فکر وصل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به شرایط خاص کشور در سال ۹۸ از تدوین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با محور‌های تعمیق ساخت داخل، معدن و صنایع معدنی، صادرات، فناوری، توسعه امکانات لجستیک، بهبود فضای کسب و کار خبر داد و افزود: در حوزه معدن ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد و در برخی موارد نیز باید ظرفیت سازی شود و در این خصوص که از اکتشاف، بهره برداری معادن تا صنایع مربوطه را در بر می‌گیرد، نقشه راه را تدوین و ابلاغ کردیم.

رحمانی با بیان اینکه برای معدن باید نهضت راه بیاندازیم، گفت: در این حوزه ظرفیت بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شود، در حوزه اکتشاف نیز ضعف‌هایی وجود دارد که باید بر طرف شود.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت توان و اراده لازم در این وزارتخانه برای اجرای سیاست‌های اصولی و کارشناسی وجود دارد که نتیجه آن در آینده قابل لمس خواهد بود.

وی صادرات را سومین محور برنامه‌های وزارت صنعت خواند و گفت: اگر چه بازار داخلی ایران ظرفیت قابلی دارد ، اما فرصت صادراتی خوبی به خصوص برای کشور‌های همسایه به وجود آمده که باید از آن استفاده کنیم.

رحمانی اضافه کرد: کشور‌های همسایه ایران ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و هرکدام نیز دروازه ورود به بازار دیگر کشور‌ها از شمال آفریقا گرفته تا جنوب اروپا و آسیای میانه هستند.

او افزود: اما متاسفانه صادرات ما به این کشور‌ها تنها دو درصد از واردات آن‌ها را تشکیل می‌دهد که این رقم قابل پذیرش نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کیفیت برخی محصولات، کمبود شرکت‌های تخصصی صادرات و زیرساخت را مشکلات حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: ۲۵ میلیارد دلار به کشور‌های همسایه صادرات داریم که با دوبرابری آن بر اساس شاخص‌های جهانی دست کم می‌توانیم یک میلیون شغل جدید و پایدار ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر تامین نیاز داخل به محصولات گفت: بعضا مردم ذهنیت منفی نسبت به صادرات کالا دارند و هر کمبودی را ناشی از صادرات آن کالا می‌دانند که رفع این مشکل نیازمند فرهنگسازی و تغییر نگاه جامعه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود محیط کسب و کار را دیگر محور کلیدی برنامه‌های این وزارتخانه دانست و افزود: برای بهبود فضای کسب و کار ۱۰ شاخص وجود دارد که به اعتقاد بنده برای تغییر وضعیت فعلی باید به بیشتر از این شاخص‌ها بیاندیشیم و نیازمند تغییر باور‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در این حوزه قوانین پیشرفته و بروزی داریم، اما متاسفانه این قوانین تا به امروز به درستی اجرا نشده است.

رحمانی با اشاره به تفویض اختیارات وزارتخانه به بخش خصوصی و استان‌ها گفت: تامین مالی و سرمایه در گردش واحد‌ها برای سال ۹۸ را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و در حوزه تامین نیاز‌های ارزی نیز با توجه به پیچیدگی ها، باید راهکار‌های جدیدی به کار بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به وابستگی ۹۰ درصدی واحد‌ها به تامین سرمایه درگردش و... از بانک‌ها بر لزوم توجه به بازار سرمایه تاکید کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: افزایش صادرات وزارت صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۸۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰ میلیون دلار صادرات اردبیل در سال ۱۴۰۲

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در سال گذشته مجموع صادرات استان اردبیل بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مسعود ایرانی عصر شنبه در جریان بازدید از گمرک اردبیل، گفت: 250 هزار تن انواع کالاهای تولید شده در استان به مرحله صادرات رسیدند که عمده آنها شامل محصولات کشاورزی، فلزی و ساختمانی بوده است.

وی تصریح کرد: نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن رشد 25 درصدی را در صادرات استان شاهد بودیم تا 250 هزار تن انواع کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بالاتر به کشورهای هدف صادر و رضایت تجار و بازرگانان را فراهم کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با توسعه صنایع در استان اردبیل به ویژه صنایع پتروشیمی صادرات محصولات پتروشیمی از تنوع خاصی برخوردار بوده و ما موفق شدیم با راه‌اندازی کارخانه پتروشیمی از بهمن ماه سال گذشته بالغ بر 15 هزار تن متانول به کشورهای هدف صادر کنیم.

ایرانی افزود: در استان اردبیل با راه‌اندازی واحدهای صنعتی متنوع از باتری و صنایع چوبی گرفته تا صنایع فلزی و فرآوری محصولات کشاورزی، وضعیت صادرات به مراتب بهتر شده و در چشم‌انداز امسال امیدواریم 2 برابر رشد صادراتی استان را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حضور فعالان اقتصادی و صادراتی استان در نمایشگاه‌های برون مرزی فرصتی را فراهم می‌آورد تا محصولات تولید شده این استان در معرض دید و تماشا قرار گرفته و امکان انعقاد قرارداد با فعالان اقتصادی سایر کشورها فراهم آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: در یک سال گذشته فعالان اقتصادی و صادرکنندگان این استان در بیش از 30 نمایشگاه بین‌المللی حاضر شده تا توانمندی‌های اقتصادی استان اردبیل را به رخ بکشند.

ایرانی بیان کرد: عمده مقاصد صادراتی این استان در یک سال گذشته روسیه، آذربایجان، عراق، ترکیه، گرجستان، بلاروس و افغانستان بوده و صادرات محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز جز رویکردها و برنامه‌ریزی‌های پیش رو است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل یادآور شد: تلاش بر این است تا در سالی که مزین به جهش تولید با مشارکت مردم است، در کنار افزایش تولید بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی به ویژه تجار و بازرگانان برای تقویت مؤلفه‌های صادراتی محصولات متنوع این استان بهره بگیریم.

انتهای پیام/131

دیگر خبرها

  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان
  • اجرای پروژه های آبی توسط مهندسان ایرانی در ۲۰ کشور جهان
  • ایجاد بیش از ۶ هزار شغل در بخش صمت در کردستان
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد
  • اختصاص ۵۲ درصد سهم ارزش افزوده بخش های اقتصادی به بازرگانی و صنعت البرز
  • اختصاص بیش از ۵۲ درصد از سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی البرز به حوزه بازرگانی و صنعت
  • ۶۰۸۳ شغل در بخش صمت طی سال گذشته در کردستان ایجاد شد
  • ۱۲۰ میلیون دلار صادرات اردبیل در سال ۱۴۰۲
  • نیاز سالانه کشور ۳۱ میلیون حلقه لاستیک است