Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@06:37:00 GMT

فقه الاجتماع به ماهیت زیرساختی مسائل اجتماعی می پردازد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۹۱۳۲

فقه الاجتماع به ماهیت زیرساختی مسائل اجتماعی می پردازد

اصفهان - ایرنا -عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فقه الاجتماع یکی از انواع فقه های تخصصی است که به ماهیت زیرساختی و عام مسائل اجتماعی می پردازد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مبلغی روز پنجشنبه در همایش 'فقه الاجتماع' در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: فقه الاجتماع مادر قوام بخش و انسجام دهنده همه فقه‌های اجتماعی است؛ تا حیات اجتماعی و ابعاد آن به درستی تحلیل نشود، سایر عرصه‌های اجتماعی نمی‌تواند سامان پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: فقه الاجتماع ناظر بر کنش هایی است که بر اثر ارتباط و روابط بین فردی و اجتماعی ایجاد می شود.
استاد حوزه علمیه قم، فقه الاجتماع را یکی از منظومه ‌های فقه شبکه‌ای قلمداد کرد و گفت: منظومه فقه اجتماعی دربرگیرنده رشته‌هایی از فقه‌های تخصصی است که همه آن‌ها در یک نقطه اشتراک و اتفاق پیدا می‌کنند و آن حیات اجتماعی است.
حجت الاسلام مبلغی، معادل فقه الاجتماع را علم الاجتماع عنوان کرد و گفت: در این راستا باید جامعه شناسان نیز برای بررسی مباحث مربوطه ورود کننند.
حجت الاسلام مبلغی افزود: فقه‌الاجتماع به رفتارهایی که در مناسبات اجتماعی قابل تصور و انجام پیرامون سنن اجتماعی نهادهای اجتماعی، روابط این نهادها با یکدیگر و هویت‌های اجتماعی باشد، می ‌پردازد.
وی بر ضرورت داشتن نظریه پیش از استنباط فقهی تاکید کرد و گفت: ‌باید استنباطات ما مسبوق به تولید دو نظریه شامل تولید نظریه دینی و کلامی، و تولید نظریه فقهی باشد.

** فقه الاجتماع بدنبال احکام مسائل فردی پس از ورود به جامعه است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهاننیز گفت: فقه الاجتماع شاخه ای از فقه مضاف است که به دنبال بررسی، ریشه یابی و اتخاذ احکام مسائل فردی پس از ورود به جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی افزود: ابتدایی ترین مسائل اجتماعی، رفتارهای فردی است ولی از همین رفتارها می تواند بسیاری از مسائل اجتماعی پدید آید.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه گفتار انسان، وقتی به عرصه بیان می رسد مسائلی را طرح می کند که از جنس اجتماعی است و یا پوشش و لباس به محض حضور در جامعه به عنوان تابلو و رسانه ای عمومی بروز می یابد که مسائل اجتماعی مختلفی را به دنبال می آورد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، رفتارهای بین فردی را از دیگر مسائل مهم در فقه الاجتماع برشمرد و گفت: این رفتارها از جمله سلام و احوالپرسی، مسافرت رفتن، داد و ستد کردن، همکاری و همراهی می تواند بسیاری از مسائل اجتماعی را موجب شود.
وی خاطرنشان کرد: آیین ها و سنت ها مانند عزاداری های، آیین ازدواج، ترحیم و ... از دیگر مسائل مهم در فقه الاجتماع است که باید بررسی و مدیریت شود.
حجت الاسلام قطبی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد زمینه ‌ای برای انگیزش طلاب در عرصه پژوهش و آموزش فقه الاجتماع عنوان کرد و گفت: این برنامه با همکاری گروه تبلیغی فتوح اندیشه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
همچنین مدیر گروه فرهنگی تبلیغی فتوح اندیشه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بحث مدیریت فقهی جامعه در کشور مطرح شد و کم و بیش مورد توجه قرار گرفت؛ اکنون که چند دهه را با مدیریت فقیه بر جامعه پشت سر گذاشته‌ایم، برای دست‌یابی به نگاهی راهبردی ضروری است سال‌های گذشته را به دقت بازخوانی کرده و بایسته‌های انقلاب را در نظر آوریم.
ابراهیم کریمی اظهار داشت: یک نظام مانند نظام جمهوری اسلامی ایران، برآیندی از خرده نظام‌هاست؛ نظام کلان اسلامی با خرده نظام‌های اسلامی محقق می‌شود و نمی ‌توان پذیرفت که گفته شود نظام کلان کشور اسلامی است ولی خرده نظام‌ها هنوز اسلامی نیست.
وی با بیان این که در مدیریت نظام کشور، اگر رویکرد 'فقه سنتیِ مساله محور' حاکم باشد گرفتار آفت مشروع سازی می‌شویم، بیان کرد: بین مشروع‌ سازی یک فکر و نظا م‌سازی بر اساس یک اندیشه تفاوت زیادی وجود دارد.
مدیر گروه فرهنگی تبلیغی فتوح اندیشه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در دوران معاصر، فقه‌های مضاف مورد توجه قرار گرفته، عناوینی همچون فقه حکومتی، فقه التربیه، فقه‌الاداره، فقه‌السیاسه و فقه‌الاجتماع برای اشاره به بخش‌هایی از فقه، با رویکردهایی متفاوت به کار می‌رود.
این همایش در ادامه سلسله سمینارهای علمی فقه مضاف، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از طلاب احوزه علمیه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان واقع در خیابان حافظ برگزار شد.
6994

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ديني دفتر تبليغات اسلامي فقه الاجتماع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دکتر ناصرعتباتی رئیس کل دادگستری استان در این دیدار گفت: نظام قضایی اسلام علاوه بر نگاه قانونی و قضایی به موضوعات و مسائل نگاه انسانی و اخلاقی هم دارد خصوصاً پیرامون زندانبانی اسلامی که به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر کشور‌های مدعی حقوق بشر نیست و زندانیان در کشور ایران از تمامی حقوق انسانی بهره‌مند هستند. 
عتباتی با اشاره به دامنه اختیارات وکلاء گفت: وکلاء در نظام حقوقی ایران از کلیه اختیارات قانونی برای دفاع از حقوق موکل خود بهره‌مند هستند. 
مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه نگاه انسانی به مقوله‌های جرم و مجرم در محاکم ایران کاملاً ساری و جاری است گفت: مجرمینی که شرایط قانونی را داشته باشند از بسیاری از ارفاقات و تخفیفات قانونی بهره مند می‌شوند و این امر در خصوص همه افراد یکسان است و اتباع دیگر کشور‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتی در پاره‌ای از مواقع اتباع خارجی از رافت اسلامی بیشتر برخوردار می‌شوند. 
رئیس کل دادگستری استان به امر صلح و سازش هم اشاره و بیان داشت، یکی از مسائل مهم و اولویت دار در نظام قضای اسلامی ایجاد صلح و سازش در بین اصحاب پرونده است و این از آموزه‌های دین مبین اسلام است و استان آذربایجان غربی فقط در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴ فقره قتل عمد را با سازش خاتمه داده است. 
ولف دیتریش هایم سفیر اتریش در ایران هم که جهت پیگیری پاره‌ای امور قضایی در استان و در دفتر رئیس کل دادگستری استان حاضر شده بود با تمجید از نگاه ارزشمند نظام قضایی ایران به امور قضایی گفت: این نگاه بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. 
هایم با اشاره به مبانی آموزش مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در یونیسف گفت: اتریش با این نهاد بین المللی ارتباط بسیار خوبی دارد که فرصتی است برای تعمیق و توسعه مبانی آموزشی برای جوانان ایرانی که می‌تواند بسیار موثر باشد. 
سفیر اتریش به مقوله سازش که در ایران به این اندازه در سیستم قضایی جا افتاده است هم اشاره و گفت: اتریش این نگاه انسانی به مقوله سازش را بسیار ارزشمند می‌داند و آن را نشانه درک بالای سیستم قضایی ایران از مسائل حقوقی، قضایی و انسانی می‌داند.

دیگر خبرها

  • آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • کیومرث هاشمی: اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی است
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
  • لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • فعالیت خدماتی، زیرساختی و امدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • طرح نور با استقبال گسترده مردم اصفهان همراه بود