Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:00:18 GMT

جانمایی غرفه های نمایشگاه کتاب چرا دیر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۹۳۹۴

جانمایی غرفه های نمایشگاه کتاب چرا دیر شد

تهران - ایرنا - کمتر از یک هفته تا شروع سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی است، ناشران عمومی تازه جانمایی خود را آغاز کرده اند هرچند مسئولان این نمایشگاه علت تاخیر را تعطیلات طولانی نوروزی ،برگزاری مسابقات قرآن درمحل مصلا عنوان می کنند اما آنها این نوید را هم داده اند که این رویداد بدون تاخیر و با حضور همه ناشران آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب مهم ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در زمینه نشربه به شمارمی آید که همه ساله همزمان با فرارسیدن اردیبهشت دومین ماه بهار ،فصل تازه ای نیز با بهار کتاب در پایتخت رقم می خورد.
اما امسال به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تصمیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن شد که این رویداد به سبب حضور همه ناشران و فعالان سراسر کشور کمی زودتر از موعد مقرر هر سال برگزار شود از این رو سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران یک هفته زودتر (4 تا 14 اردیبهشت 98) میزبان علاقمندان خواهد شد.
با وجود تصمیم‌گیری‌ها برای برگزاری این رویداد در تاریخ یادشده در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلایلی که ذکر شد برنامه‌ریزی جانمایی و واگذاری غرفه‌ها تا روز گذشته در بخش ناشران داخلی و عمومی به تاخیر افتاد که این موضوع موجب نگرانی شماری از ناشران عمومی شده است.
در گفت‌وگوی تلفنی خبرنگارفرهنگی ایرنا روز گذشته با چند ناشر بزرگ و حتی ناشرانی که برای نخستین بار در نمایشگاه حاضر می‌شوند، مشخص شد محل و ابعاد غرفه های آن‌ها به تازگی معلوم شده است. ضمن اینکه جای‌گیری غرفه و تعداد کتاب‌هایی که می توانند در نمایشگاه داشته باشند، از مواردی است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.
این درحالی است که دست اندرکاران این دوره نمایشگاه کتاب در نشست خبری این رویداد ( چهارشنبه 28 فروردین ماه 98) اعلام کردند که هیچ جای نگرانی برای جانمایی غرفه‌ها در بخش‌های مختلف وجود ندارد و تمامی موارد در زمان مقرر با توجه به کمبود زمان انجام خواهد شد.

** تاکید برجانمایی ناشران در محل های مسقف
قائم‌مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره موضوع جانمایی غرفه‌ها ،گفت: روند ساخت و ساز در سالن‌های بخش ناشران خارجی، کودک و نوجوان و دیجیتال از کمی پیش‌تر آغاز شده و در مراحل نهایی قرار دارد که در موعد مقرر کار چیدن غرفه‌ها و دیگر تجهیزات نیز انجام خواهد شد.
«قادر آشنا» به افزایش فضای مسقف نمایشگاه هم اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به قرار گرفتن برپایی نمایشگاه در فصل بهار زمان ریزش باران به عنوان رحمت الهی ،تلاش کردیم اکثر بخش‌ها در فضای مسقف برپا شوند تا در صورت بارندگی شدید یا بروز باد و طوفان به هیچ غرفه ای آسیبی وارد نشود.
به گفته وی هرچند تنها بخش دانشگاهی در فضای مسقف قرار نمی‌گیرد اما مابقی بخش‌ها در رواق‌ها و سالن‌های مختلف مصلا جانمایی شده‌اند.
قائم مقام نمایشگاه کتاب در ادامه با بیان اینکه بخش ناشران خارجی، بین المللی، کودک و نوجوان و آموزشی حضوری آبرومندانه دارند ،تصریح کرد :ایمن‌سازی و مسائل ایمنی هم از اولویت‌های جدی ما بوده و هست که توانستیم با همکاری نهادهای دست اندرکار آن را به پیش ببریم.
برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها، امور اجرایی و کار آماده‌سازی نمایشگاه کتاب در این دوره با سرعت بیشتری در حال انجام است.

** شرایط قبل نمایشگاه کتاب متفاوت بادوره های قبل
سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا که چرا جانمایی غرفه‌های ناشران داخلی هنوز شروع نشده است، گفت: امسال به طور کلی شرایط ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب متفاوت با دیگر دوره شد به طوریکه معمولا از مدت زمانی جلوتر بسیاری از امورکاری و اجرایی نمایشگاه بعد از تعطیلات کوتاه نوروزی آغاز می‌شد و این روند تا حدود ابتدای ادیبهشت پایان می یافت اما امسال تعطیلات بلند مدت و طولانی نوروزی از یک سو و تقارن برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در قسمت شبستان مصلای امام خمینی (ره) باعث شد تا با کمی تاخیر روند فوق‌الذکر عملی و اجرایی شود.
«ایوب دهقانکار» ادامه داد: این درحالی است که دیگر جانمایی‌های این دوره نمایشگاه در رواق‌های غربی و شرقی انجام گرفته و آماده بهره برداری است.
وی با اشاره به اتمام مسابقات بین المللی قرآن در محل شبستان مصلا ،گفت :روند جانمایی در این بخش آغاز شده و با سرعت در حال انجام است لذا تلاش می کنیم بصورت شبانه روزی هم که شده کار جانمایی ها انجام و به موقع کار غرفه سازی و غرفه آرایی توسط خود ناشران انجام و به هنگام افتتاحیه نمایشگاه مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
آنچه حائز اهمیت است اینکه در مسیر روند امور اجرایی اعم از جانمایی، تجهیز، غرفه آرایی تمامی اقدامات و تلاش های دست اندرکاران نمایشگاه به کار بسته شده تا جایی برای دغدغه ناشران از بابت عدم تحویل به موقع و اعلام جانمایی و دیگر امور باقی نماند.
ناشران خود نیز بر مواردی که ذکر شده آگاه بوده و نهایت همکاری را با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و دارند، در این میان همگان بر محور همکاری و همدلی دست در دست داده‌اند تا نمایشگاهی در شان فرهنگ جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از چهار تا 14 اردیبهشت با شعار «خواندن، توانستن» در مصلی تهران میزبان کتاب دوستان خواهد بود.
گزارش از منیره زینلی
فراهنگ ** 9211 ** 1355

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب كتاب 98 جانمايي غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

سید نظام الدین موسوی گفت: نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین رویداد‌های فرهنگی کشور و فرصت مناسبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است که می‌توان دیپلماسی فرهنگی را پیوست برگزاری آن کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدنظام‌الدین موسوی؛ عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم گسترش فضای ارتباط دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی هنوز کتاب جایگاه خود را در جوامع به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی حفظ کرده است. در همه جای دنیا کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است و ابزار فرهنگی دیگری هنوز نتوانسته جایگزین کتاب شود. به همین دلیل است که هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد سیل حضور مشتاقان کتاب و کتابخوانی هستیم و این نمایشگاه به واقع یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب از جمله رخداد‌هایی است که جمعیت‌های زیادی استقبالش می‌کنند و در آن حضور به‌هم می‌رسانند. اگر چند رویداد مهم فرهنگی در طول سال داشته باشیم، نمایشگاه کتاب یکی از آنهاست. از طرف دیگر حضور چهره‌ها فرهنگی و شخصیت‌های ادبی در نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی نشان دهنده اهمیت این رویداد است و حضور ناشران و مولفان دیگر کشور‌ها در نمایشگاه موجب می‌شود تا نمایشگاه کتاب محل محک زدن دپلماسی فرهنگی کشور باشد و شاید هیچ رویداد دیگری این ظرفیت را نداشته باشد که دیپلماسی فرهنگی کشور را تا این اندازه جلو ببرد.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایشگاه کتاب محلی است که مولفان، نویسندگان و چهره‌های روشنفکری، علمای دینی، هنرمندان و اساتید دانشگاه‌های کشور‌های دیگر از آن بازدید می‌کنند، این رویداد می‌تواند نقش مهمی در حیطه دیپلماسی فرهنگی داشته باشد. تاکنون گام‌های خوبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت نمایشگاه کتاب در سال‌های مختلف انجام شده، اما هنوز به طور کامل از ظرفیت این رویداد مهم و اثرگذار در حوزه دیپلماسی فرهنگی بهره‌برداری نکرده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه کتاب ضروری است



موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این موضوع که لازم است برنامه‌ریزی جدی در نمایشگاه کتاب برای بهبود دیپلماسی کشور انجام دهیم، ادامه داد: اگر از قبل بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی و همچنین تشکل‌های صنفیِ مردمی، دانشگاهی و فرهنگی پیش قدم شوند و برای استفاده از رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی برنامه‌ریزی کنند، حتماً به نقطه مطلوبی در این رابطه خواهیم رسید.

وی به فعالیت‌های فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حدود چهار سال گذشته حول محور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: دوستان در فراکسیون اهمیت و مسائل نمایشگاه کتاب را به عنوان فرصت دیپلماسی فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه مدام دنبال می‌کنند و نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را نسبت به رویداد مهم نمایشگاه کتاب جلب کردند. دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول پیشنهاد‌های خود را در این زمینه داده‌اند، اما هنوز بهره‌برداری مطلوب از نمایشگاه کتاب توسط دستگاه‌های مختلف مرتبط با دیپلماسی فرهنگی، صورت نگرفته است.

انتخاب کشور‌های دیگر به عنوان میهمان ویژه کمک به دیپلماسی فرهنگی است

موسوی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی باید پیوست برگزاری نمایشگاه کتاب باشد، گفت: نظیر تصمیمات متعددی که در امور مختلف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انخاذ می‌شود، لازم است پیوست دیپلماسی فرهنگی نیز برای این رویداد مهم بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود تا بتوان استفاده حداکثری از این ظرفیت داشت. این اقدامی بسیار عالی است که نمایشگاه کتاب از دوره‌های گذشته کشور‌هایی را به صورت میهمان ویژه میزبانی می‌کند. این میزبانی قدمی برای رشد دیپلماسی فرهنگی بین دو کشور است.

وی اضافه کرد: به نظرم مولفان و ناشران کشورمان می‌توانند خودشان در زمینه دیپلماسی فرهنگی فعال شوند و باب تعامل دو طرفه نمایشگاهی را میان فعالان حوزه نشر در دیگر کشور‌ها باز کنند؛ کما اینکه ارتباط ایران با دیگر نمایشگاه‌های کتاب در کشور‌های جهان برقرار است و همواره از کشور ما در نمایشگاه‌های جهانی مولفان، ناشران و علاقه‌مندان به حوزه کتاب مشارکت و حضور دارند. این یک امکانی چند جانبه در حوزه فرهنگ است و فعالان صنفی به خوبی می‌توانند در آن ورود کنند.


سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد