Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان- حسین قراباغی از تدوین تقویم زمانی و عملیاتی فعالیت های این کمیسیون در شش ماهه نخست سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین،حسین قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در نخستین جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا در سال ۹۸ گفت: اگر به دنبال رونق اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری در شهر همدان هستیم ، نباید تنها به شعار بسنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قراباغی به ارائه تدوین تقویم زمانی پیشنهادی برنامه‌های سرمایه گذاری  و گردشگری شورا در شش ماه نخست سال ۹۸ شورا پرداخت وادامه داد: در سال جدید امید است حمایتهای همه جانبه بالفعل و برنامه ها در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری عملیاتی شود.

وی با اشاره به انتقادات بعضی از افراد در خصوص سرمایه گذاری‌ها، اظهار کرد: دیدگاه ها و افکار منفی برخی از افراد در بحث سرمایه گذاری وجود دارد که باعث دلسردی سرمایه گذاران و کاهش انگیزه آنها در امر سرمایه‌گذاری در همدان می شود.

قراباغی با بیان اینکه همدان شهر صنعتی نیست، تاکید کرد: پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ظرفیت‌های خوبی در امر سرمایه‌گذاری دارد و چنانچه در این راستا سرمایه‌گذار را حمایت نکنیم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و ایجاد سرمایه گذاری اشتغال هزاران نفر را به دنبال دارد.

سرمایه گذاران مبلغان و سفیران اقتصادی هستند

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان سرمایه گذاران را مبلغان و سفیران اقتصادی دانست و افزود: چنانچه سرمایه گذاران مورد حمایت قرار بگیرند می توانند علاوه بر تبلیغ، عامل افزایش انگیزه در جذب سرمایه گذاران دیگر برای شهر همدان نیز باشند.

وی تایکد کرد: ما باید با حمایتهای خود قطار سرمایه‌گذاری که راه افتاده است را تقویت بخشیم.

قراباغی از پیگیری و رفع موانع برخی از سرمایه گذاران خبر داد و یادآور شد: با پیگیریهای به عمل آمده در کمیسیون متبوعه  مشکلات تعدادی از پروژه های شهری که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری در حال اجرا بود، مرتفع گردیده است  

وی همچنین به تدوین برنامه گذر فرهنگی  وگردشگری برای پیاده راه‌های همدان اشاره کرد و یادآور شد: باید این گذرها هدفمند تدوین شود و در این راستا می‌طلبد کار مطالعاتی صورت پذیرفته تا شاهد یک محور هدفمند گردشگری درکهن شهرهمدان باشیم.

 قراباغی همچنین به فعالیت کارتن به دستان و خانه مسافرهای غیر مجاز درسطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: قرار بود این خانه مسافرها ساماندهی و کانکسی برای این موضوع در سطح شهر مستقر شود ولی این امر محقق نشد و شهرداری باید پیگیری های لازم را انجام داده و با کمک ادارات و سازمان های ذیربط در این راستا حرکت کند.

 تدوین تقویم سرمایه‌گذاری اقدام ارزشمندی است

کامران گردان هم در این جلسه با بیان اینکه کمیسیون سرمایه گذاری با تلاش و فعالیت هایی که انجام داده و انگیزه مضاعفی هم که در دبیرخانه کمیسیون و رئیس کمیسیون وجود دارد باعث شده اقدامات مناسبی انجام شود.

رئیس شورای شهر همدانبا اشاره به اینکه سرمایه گذاری زمان بر است، افزود: علی رغم این موضوع باید مقدمات سرمایه گذاری را فراهم کرد و امسال تا پایان سال تعدادی از طرح های سرمایه گذاری به نتیجه برسد.

گردان با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا روش مناسبی را در جذب سرمایه گذار و رونق گردشگری در پیش گرفته است، اضافه کرد: تدوین تقویم سرمایه‌گذاری اقدام ارزشمندی است که بر اساس آن برنامه ها را پیش خواهد برد و آنچه باید در این کمیسیون و شهر همدان دیده شود به ثمر رسیدن این تلاش ها است .

وی تاکید کرد: باید موانع سرمایه گذاری را با جدیت پیگیری کرده و رفع کرد و چنانچه در شهرداری مانعی وجود دارد ضمن شناسایی این موانع با کمک اعضای شورا در راستای رفع آن اقدام کنیم.

گردان همچنین به فعالیت و عملکرد ستاد تسهیلات نوروزی اشاره کرد و یادآور شد: حضور مستمر مدیریت سازمان فرهنگی ورزشی و هنری شهرداری همدان یکی از نقاط قوت این ستاد بود .

به گفته گردان امسال رضایتمندی خوبی را مقامات استان و مسافران ابراز داشتند و لازم است عوامل اجرایی ستاد تسهیلات نوروزی و ستاد رفع موانع سیل و سیلاب تقدیر به عمل آید.

برف زمستان همدان ظرفیتی برای جذب گردشگران

حمید بادامی نجات هم با اشاره به اینکه سرمایه گذاری زمانبر است و شاید سالها طول بکشد که نتیجه دهد، افزود: تهیه تقویم سرمایه گذاری توسط کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا اقدام ارزشمندی بود که علاوه بر محتویات برنامه، این تقویم می‌تواند مدیریت شهری را در اجرای برنامه های هدفمند کمک کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با شاره به تأکید اعضای شورا در بهاء دادن به سرمایه‌گذار، اظهار کرد: امیدواریم به بلوغی برسیم که سرمایه‌گذاران را کمک کنیم تا در این راستا اتفاقات خوبی در استان رخ دهد.

 وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی های خوبی هم در حوزه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، اظهار کرد: انتظار می رود از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان در حوزه های مختلف بهره گرفته شود و تمام فصول سال همدان در جذب گردشگر مورد توجه باشد به ویژه فصل زمستان با داشتن برف جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.

بادامی نجات حضور گردشگران را باعث رونق چرخه گردشگری و اقتصادی شهر دانست و یادآور شد: لازم است در راستای جذب توریسم داخلی و خارجی برنامه‌های مختلفی لحاظ شود و در این راستا شناسایی نقاط ضعف امری ضروری است تا همدان به عنوان مقصد گردشگری واقع شود.

وی  تبلیغات محیطی به ویژه در شهرهای مبدا جهت لحاظ کردن همدان به عنوان مقصد گردشگری را ضروری و حائز اهمیت دانست.

رئیس کمیسیون نظارت بازرسی امور اداری شورا نیز اظهار کرد :مسایل و امور سرمایه‌گذاری باید خارج از نوبت پیگیری شود.

مسعود عسگریان اظهار کرد: تاکید شورا باید بر تسریع در روند تسهیل و مشکلات و رفع موانع پرونده سرمایه گذاران باشد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟

ابیانه روستایی بسیار زیبا و دیدنی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است. این روستای تاریخی و زیبا ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۸ به ثبت ملی رسیده است، علاوه بر خود روستا لباس مردمانش، صنایع دستی‌اش و زیورآلات مردمان این روستا نیز ثبت ملی شده است.

ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و دامنه کوه کرکس قرار دارد. خانه‌های این روستا روی دامنه پرشیبی در شمال رودخانه برزرود بنا شده است به صورتی که پشت‌بام مسطح خانه‌های پایین‌دست، حیاط خانه‌های بالادست را به وجود آورده است و هیچ دیواری هم آنها را محصور نمی‌سازد، بر این اساس ابیانه در وهله اول روستایی چند طبقه به نظر می‌آید و معماری عجیب و شگفت انگیز بناهای این روستا آن را در شمار نمونه‌های کم نظیر دیدنی‌های جهان درآورده است، خانه‌هایی از خشت و گل آجر سرخ که زیبایی بی نظیری را در دل کوچه باغ‌ها به رخ می‌کشند.

اطراف روستا و در کوچه‌باغ‌های باریک که زیبایی‌شان با دیوارهای کاهگلی کوتاه چندبرابر می‌شود، می‌توانید درختان زیادی ببینید. درختانی که در فصل بهار پر از شکوفه می‌شوند و جلوه خاصی به روستا می‌بخشند و در پاییز طوفان رنگ‌ها را به پا می‌کنند تا دل گردشگران را بربایند.

اتاق‌های ابیانه به پنجره‌های چوبی اُرُسی مانند مجهز هستند و اغلب دارای ایوان‌ها و طارمی‌های چوبی پیش آمده مشرف بر کوچه‌های تنگ و تاریک اند که خود به صورت مناظر جالبی جلوه می‌کنند.

ابیانه به معنای بیدستان است و به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش در زمره استثنایی‌‏ترین روستاهای ایران به شمار آمده است.

مردم ابیانه به سبب کوهستانی بودن منطقه و دور بودن محل آنها از مراکز پر جمعیت و راه‌های ارتباطی، بسیاری از آداب و رسوم قومی و سنتی و از جمله زبان و لهجه قدیم خود را حفظ کرده‌اند.

زبان مردم ابیانه فارسی با لهجه خاص ابیانه‌ای است که با لهجه‌های متداول در جاهای دیگر تفاوت اساسی دارد. زبان مردم ابیانه از زبان‌های ایرانی شمال غربی که البته در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده و اکنون فقط تعداد کمی از واژه‌های اصیل پهلوی در گویش آنان شنیده می‌شود.

لباس سنتی هنوز هم میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تاکید و تعصب از خود نشان می‌‏دهند به نوعی که شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه برای آقایان و پیراهن بلندی از پارچه‌های گلدار و رنگارنگ برای بانوان رواج دارد، علاوه بر این، زن‌های ابیانه معمولاً چارقدهای سفیدرنگ بر سر دارند.

آتشکده «هارپاک» قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای ابیانه است که مانند دیگر بناهای این روستا در سراشیبی قرار گرفته و بنا دارای سه طبقه و چهار طاقی است، مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و گچ هستند. این بنا روی شیبی پست و بلند واقع شده است. این آتشکده دارای طبقه مخصوص آداب مذهبی، یک سرسرا که از سه جز گنبدوار تشکیل شده است.

مدرکی که دقیقاً قدمت زمانی ابیانه را معلوم کند در دست نیست اما پیشینهٔ ۶ هزار ساله را برای آن تخمین می‌زنند و آن را از کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران می‌دانند. آثار و بناهای تاریخی که در ابیانه وجود دارد مربوط به دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار است. این آثار نشان‌دهندهٔ قدمت تاریخی این زیست‌گاه انسانی است.

همه این ویژگی‌ها مسؤولان را بر آن داشته تا با توجه به سیاست اخیر سازمان گردشگری جهانی در خصوص ثبت جهانی روستاهای هدف گردشگری، ابیانه را نیز به عنوان روستایی جهانی به ثبت برسانند، در این ارتباط شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه سازمان جهانی جهانگردی از سال ۲۰۲۱ معرفی روستاهای هدف جهانگردی را در دستور کار قرار داده است  می‌گوید: از این رو از کشور ایران نیز هشت روستا به عنوان نامزد دریافت این عنوان معرفی شده که روستای تاریخی و زیبای «ابیانه» نیز یکی از هشت روستای معرفی شده است.

او با اشاره به اینکه روستای ابیانه همه شاخص‌های مورد نظر سازمان جهانی گردشگری برای انتخاب روستای هدف جهانگردی را دارا است، تصریح می‌کند: همه مدارک مورد نیاز به وزارت میراث فرهنگی تحویل و وزارتخانه نیز این مدارک را به سازمان جهانی گردشگری ارسال کرده است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز در روستای ابیانه برگزار شد، ابراز می‌کند: همه این برنامه‌ها نیز مستندسازی و برای سازمانجهانی گردشگری ارسال شده است.

او در خصوص شاخصه‌های تعیین روستای هدف گردشگری جهانی می‌افزاید: ساختار میراثی، مسیرهای گردشگری، گردشگرانی که تاکنون از روستا بازدید کردند، زیرساخت‌های گردشگری شامل اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، آداب و رسوم، حفظ ساختار و شاخص‌های میراث فرهنگی، لباس سنتی، آداب و رسوم و ثبت‌های ملی است که صنایع دستی، زیورآلات و لباس روستاییان ابیانه به ثبت ملی رسیده است.

امیری با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های گردشگری در ابیانه نسبت به دیگر روستاها بیشتر و بهینه‌تر است، می‌افزاید: همچنین روستاییان به منظور برخورد و میزبانی از گردشگران آموزش دیده‌اند و پایگاه ملی حفاظتی میراث فرهنگی نیز در ابیانه فعال است که البته در گذشته این پایگاه استانی بوده و بعد به پایگاه ملی تبدیل شده است.

او ابراز می‌کند: ابیانه مسیرهای دسترسی مناسبی دارد و استقبالی که در سطح ملی و بین المللی انجام می‌شود باعث شد که ابیانه به عنوان یک مقصد هدف گردشگری جهانی روستایی معرفی شود.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه پرونده‌ها ارسال شده است و امیدواریم هر هشت روستا ثبت جهانی شود، اظهار می‌کند: در این صورت فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری بین‌المللی کشور است و ما امکان استفاده از فرصت سازمان‌های بین المللی به صورت رایگان برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری را داریم.

او در خصوص قدمت تاریخی روستای ابیانه نیز تصریح می‌کند: باید توجه داشت که تاریخ فلات مرکزی ایران بیش از ۱۰ هزار سال قدمت دارد و بیش از هفت هزار سال سابقه حیات متمدنانه در آن تأیید شده به ویژه منطقه نطنز به واسطه محوطه باستانی اریسمان که سابقه زندگی متمدنانه بشر را به بیش از ۶ هزار سال می‌رساند.

زیبایی‌های طبیعی و تاریخی ایران بی شمارند و در نقطه نقطه این خاک گهربار آثاری وجود دارد که نمی‌توان آن را با دیگری مقایسه کرد، امید داریم با جهانی شدن روستاهای تاریخی و زیبای ایران و به ویژه استان اصفهان شاهد رونق دوباره زندگی در روستاها و توسعه اقتصاد روستایی باشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • اسکواش استان همدان رتبه پنجم کشور را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد
  • ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورای پیش رود
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • تدوین برنامه مشارکت مردم در صندوق توسعه کشاورزی
  • قیمت گذاری ۲۹ پرونده امور زمین در بهشهر
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟