Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@16:33:15 GMT

سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان؛ سیاسی یا اقتصادی؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۰۲۱۱

سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان؛ سیاسی یا اقتصادی؟

یک روزنامه نزدیک به قطر به بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ریاض پرداخت و آن را دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی دانست.

به گزارش مشرق، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چهارشنبه (هفدهم آوریل) در رأس هیأتی بلندپایه برای نخستین بار به عربستان سعودی رفت.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در کاخ پادشاهی میزبان عبدالمهدی بود و طرفین نشستی برگزار کردند که در آن، امرا، وزرا و شخصیتهای بلندپایه سعودی و عراقی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: در دیدار نخست وزیر عراق و محمد بن سلمان چه گذشت؟

نخست وزیر عراق که با یازده وزیر، شصت‌وهشت مسئول دولتی و حدود هفتاد بازرگان به عربستان رفته، تأکید کرد که سفر وی به ریاض، «نشانگر رویکرد و تمایل دولت عراق برای توسعه روابط با ریاض در همه زمینه‌هاست و تبادل این سفرها در این سطح عالی، افقهای گسترده‌ای ایجاد، خواسته‌های دو ملت را برآورده و امنیت و ثبات را برای عموم ملتهای منطقه محقق می‌کند».

شاه سعودی نیز برای عراق، ثبات، شکوفایی و پیشرفت را آرزو و از تحول و ثباتی که عراق شاهد آن است، ابراز خرسندی کرد.

یک مسئول عراقی که در هیأت این کشور در ریاض حضور دارد، به صورت تلفنی به روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- گفت که «این توافقات درباره مبادلات تجاری، هماهنگی امنیتی، مرزهای مشترک، ویزای دو کشور و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین طرفین است».

این منبع اعلام کرد که احتمالاً در جریان دیدارهای امروز بین مسئولان سعودی و عراقی، زمان بازگشایی گذرگاه مرزی بین دو کشور که از ۳۰ سال پیش بسته است، اعلام خواهد شد.

یک مسئول عراقی حاضر در بغداد هم گفت که عبدالمهدی و هیأت عراقی توافقاتی در خصوص مسائل نظامی و اقتصادی امضا خواهند کرد، و این سفر در تحکیم روابط دوجانبه مهم است.

وی همچنین تصریح کرد که بغداد از طریق چنین سفرهایی در تلاش است که «فرصت سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش دهد و با شرکتهای عربی و بین‌المللی تعامل داشته باشد».

«ضیاء المرسومی» عضو «التیار المدنی العراقی» (جریان مدنی عراق) اما به العربی الجدید گفت که «سفر نخست وزیر [عراق] به سعودی، بیش از اینکه تجاری و اقتصادی باشد، سیاسی است؛ زیرا بازار عراق در انتظار سعودی‌ها نیست و سعودی‌ها نمی‌توانند هیچ استفاده‌ای از آن داشته باشند».

المرسومی ادامه داد: «توافقاتی که امروز امضا خواهد شد –هر چند محتوای آن اقتصادی یا سرمایه‌گذاری است- ولی در ضمن تلاشهای عراق است که ثابت کند جانبدار هیچیک از دو محور اصلی منطقه (ایران و سعودی) نیست؛ به ویژه اینکه بغداد توافقنامه‌های مشابهی با ایران امضا کرد که چندی پیش اجرایی شد».

وی اعلام کرد که اگر این سفر دارای ابعاد اقتصادی قلمداد شود، «کاملا نادرست است …و اگر کمک مالی برای شهرهای آزاد شده از دست داعش به حاصل شود، می‌توان آن را دست‌کم در راستای جلب منافع برای عراق دانست؛ زیرا عراق چیزی ندارد که بخواهد صادر یا با سعودی سرمایه‌گذاری کند».

العربی الجدید هم در پایان گزارش خود تأکید کرد که «همگرایی عراقی-سعودی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تمایل پادشاهی [سعودی] برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری خود در عراق است»؛ به ویژه اینکه این همگرایی پس از «امضای بیش از ۱۳۰ معاهده اقتصادی و تجاری بین بغداد و تهران» حاصل شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل سفر عربستان سعودی نخست وزیر عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان

سید عمار حکیم در دیدار با محمد بن سلمان با تاکید بر ضرورت پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی خاطر نشان کرد که گفت‌وگو بین نیرو‌های منطقه‌ای باید ادامه یابد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تحولات سیاسی عراق و منطقه و راه‌های تقویت روابط دو کشور و دو ملت را بررسی کرد.

در این دیدار که در سفر رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان انجام شد، حکیم بر اهمیت ادامه گسترش روابط کشورهای عربی و اسلامی با عراق تأکید کرد.

طرفین همچنین بر تقویت اشتراکات میان کشورهای منطقه تأکید و اشاره کردند که ثبات عراق بازتاب مثبت بر امنیت منطقه داشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین خواستار استفاده از فرصت‌هایی شد که عراق در عرصه‌های سازندگی و توسعه عرضه می‌کند و از عربستان خواست که در نهضت سازندگی عراق مشارکت داشته باشد.

وی همچنین خواستار بهره‌برداری از قطع‌نامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و امدادرسانی به آوارگان و بازسازی نوار غزه شد.

حکیم در ادامه بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها میان نیروهای منطقه‌ای و نیز بر تمایل عراق به پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • دومین حمله عراقی‌ها به پایگاه‌های صهیونیستی درکمتر از۲۴ساعت
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • (ویدئو) ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه