Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب ها و سواحل، نسبت به وقوع يک فاجعه زيست محيطي در هورالعظيم بر اثر آلودگي نفت و گاز ناشي از آبگرفتگي تاسيسات نفتي هشدار داد.

احمد سواري روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به ورود حجم زيادي از سيلاب هاي کرخه به هورالعظيم بيان کرد: هم اکنون سيلاب تاسيسات نفتي مستقر در هورالعظيم را محاصره کرده و احتمال آلودگي نفتي و فاجعه زيست محيطي در هورالعظيم دور از ذهن نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: تعدادي از تاسيسات نفتي در هورالعظيم از مدار خارج شده يا در حال خارج کردن آنها از مدار هستند ولي در صورت ورود آب به يکي از اين تاسيسات، به طور قطع مقادير زيادي نفت وارد تالاب خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر، با بيان اينکه اطراف بعضي از تاسيسات نفتي دايک حفاظتي ساخته شده، گفت: اين سيل بندها آنقدر قوي و بلند نيست که جلوي سيلاب فزاينده را بگيرند؛ از سوي ديگر به دليل شکافتن برخي از جاده ها امکان دسترسي به تاسيسات و تحکيم سيل بندها وجود ندارد.
وي با بيان اينکه مستندات تهيه شده و گزارش آن در آينده ارايه مي شود، افزود: ما به دنبال ورود آب به هورالعظيم بوديم اما اکنون تالاب ديگر جايي براي آب ندارد؛ تاسيسات نفتي نيز اگر چه ثروت ملي است اما اکنون حفاظت از تالاب اهميت دارد، چون اگر نفت وارد تالاب بشود يک فاجعه زيست محيطي رقم مي خورد.
سواري تاکيد کرد: خطر تاسيسات نفتي فقط ورود آلودگي نيست بلکه احتمال انفجار و تصاعد گازهاي سمي و خطرناک وجود دارد که اين را با مسئولان استان و شرکت هاي نفتي مطرح کردم.
* سه پيشنهاد براي نجات هور
اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به بازديد خود در روزهاي اخير از تالاب هورالعظيم گفت: هم اکنون بيش از 70 درصد هورالعظيم پرآب شده و با شکاف هايي که در جاده هاي موجود در هور ايجاد شده، تبادل آبي ميان حوضچه هاي يک و 2 و بين حوضچه هاي 2 و 3 وجود دارد اما حوضچه شماره 5 آب کمتري دارد، عمق آب در آن به کمتر از يک متر مي رسد و در نزديکي طلاييه و يادمان شهدا تقريبا آبي وجود ندارد.
وي افزود: در حوضچه شماره 3 و 4 هورالعظيم، تاسيسات نفتي در محاصره آب هستند، به ويژه تاسيسات ميدان نفتي ياران که در قسمت عميق آب قرار دارند و ممکن است وارد شدن آب به تاسيسات مشکل ساز شود، اما در حوضچه شماره 5 تاسيساتي وجود دارد که کمتر محاصره شده اند.
سواري بيان کرد:نگراني کنوني ما، ورود آب به حوضچه شماره 5 و نفوذ آب به تاسيسات نفتي است و به مسئولان اعلام کرديم که از ورود آب بيشتر به اين حوضچه جلوگيري کنند، اين در حاليست که هم اکنون از کانال شهيد چمران، کانال اقبال، زهکش هاي EMD و CMD و کانال آب به اين حوضچه تخليه مي شود و گفته شده که از بخش عراقي هورالعظيم نيز آب به اين بخش در حال تخليه است.
وي اضافه کرد: جلسه اي با شرکت هاي نفتي داشتيم، اما سطح آب در حال افزايش است و تنها کاري که اکنون انجام مي دهند اين است که تاسيسات را از مدار خارج کنند تا آلودگي و خطر تلفات مالي و جاني احتمالي کمتر شود.
سواري با ارايه سه پيشنهاد براي کاهش خطر فاجعه احتمالي نشت نفت در هورالعظيم، گفت: از ورود آب به کانال شهيد چمران جلوگيري شود؛ هم اکنون زمين هاي زيادي در اطراف تالاب کاملا خشک است و مي توان اين سيلاب ها را در بيابان هاي اطراف تالاب مثل ديمه و يا جفير پخش کرد يا به کانون هاي گرد و غبار هدايت کرد.
وي ادامه داد: مساحت باقيمانده تالاب نبايد آبگيري شود زيرا علاوه بر تهديد تاسيسات نفتي، روستاها و شهرهايي مثل رُفيّع در خطر هستند که برگشت آب دارند و براي حفاظت از آنها آبگيري در همين حد کافي است.
مشاور استاندار خوزستان با تاکيد بر حفاظت بيشتر از تاسيسات نفتي، افزود: مشاهدات نشان مي دهد که عمليات براي محافظت از تاسيسات کم است.
وي با اشاره به تخريب جاده هاي موجود در تالاب در چندين نقطه، افزود: مصالح را بايد به هر طريقي به سيل بندهاي تاسيسات منتقل و آنها را تقويت کنند تا از فاجعه احتمالي زيست محيطي جلوگيري شود.
سواري پيشنهاد ديگر را هدايت آب به سمت تالاب مصنوعي ناصري بيان کرد و گفت: اين سيلاب نعمتي است که مي توانيم از آن براي شست و شوي بلورهاي نمکي و شوري تالاب ناصري استفاده کنيم؛ به اين ترتيب اين شوري از طريق اروندرود به خليج فارس منتقل خواهد شد.
تالاب مرزي هورالعظيم در جنوب غربي کشور در خوزستان قرار دارد که يک سوم آن در ايران (با وسعت حدود 130 هزار هکتار) و دو سوم آن در عراق است.
اگر چه هورالعظيم در سال هاي گذشته هيچگاه آب مورد نياز خود را دريافت نکرده، اما وقوع سيلاب در رودخانه کرخه از بهمن ، آب زيادي را به هور سرازير کرده، البته هنوز بخش هاي زيادي از تالاب خشک است.
بخش هايي از هورالعظيم از سال 87 براي استخراج و اکتشاف نفت به وزارت نفت واگذار شد.
9754/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی درنشست حل مشکلات و چالش های تالاب انزلی با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی با محوریت تالاب بین المللی انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان انزلی باشد افزود: اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه تالاب انزلی از معضلاتی است که سالیان متمادی مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:مسئولان باید با جرات و شجاعت به این مسئله ورود کرده و راهکارهای لازم را برای حل این مشکل ارائه دهند.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی شهرستان انزلی افزود: دفع ناصحیح پسماند اطراف تالاب مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

رئیس شورای قضایی گیلان همچنین به رسوبات تالاب و گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: برای رفع معضلات کنونی تالاب باید راهکارهای مناسب و کارشناسی ارائه شود.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه برای لایروبی تالاب انزلی باید دستورات انقلابی و قاطع هرچه زودتر صادر شود ،افزود: مشکلات شهرستان ساحلی انزلی باید اولویت بندی و از تمام ظرفیت شهرستان برای لایروبی تالاب استفاده شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • تالاب انزلی باید هر چه زودتر لایروبی شود
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • لزوم ورود مدیریت شهری به مسائل زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد بحران‌ها
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند