Web Analytics Made Easy - Statcounter

هجوم ۵۰ میلیون ملخ به شش استان جنوبی کشور، مشاهده فسیل زنده در تالاب هامون، زنده گیری یک سر تمساح سرگردان، آبگیری رودخانه قره چای در قم، انتقاد محیط زیست به حذف احتمالی بودجه گرد و غبار را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در این باره اظهار کرد: حجم گسترده‌ای از ملخ صحرایی یا دریایی که خطرناک‌ترین نوع ملخ است، به استان‌های جنوبی کشور حمله کرده و گستره وسیعی از خاک این منطقه را تحت هجوم خود در آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این ملخ‌ها که از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند شش استان جنوبی کشور یعنی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار داده‌اند و در سطح ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار باید با این ملخ خطرناک مبارزه شود.

به گفته وی، این ملخ‌ها بسیار خطرناک هستند و در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند و از بین می‌برند. در حال حاضر دسته‌های ۵۰ میلیونی به سمت شمال عربستان می‌رود که قطعاً به کشور ما خواهند آمد، نگرانی برای موج دوم ورود ملخ‌ها به کشور است این ملخ‌ها روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و تا ارتفاع ۱۷۰۰ متر پرواز می‌کنند. 

صدور حکم قضایی سبز در شهرضا

یک متخلف شکار و صید به ۲۳۰ ساعت خدمات عمومی رایگان از قبیل پاکسازی و درختکاری در مناطق شکار ممنوع شهرستان شهرضا محکوم شد.این متخلف شکار و صید  به جرم شروع به شکار و حمل اسلحه دارای جواز حمل متعلق به غیر در مناطق آزاد شهرستان به دادگاه معرفی شده بود.


دُرنای طناز در تالاب زریوار مریوان فرود آمد

برای نخستین بار گونه دُرنای طناز در حاشیه تالاب زریوار استان کردستان و برای دومین بار در غرب کشور مشاهده شده است.این گونه پرنده متاسفانه در کشورهای عربی شکار می شود و همین می تواند یکی از عوامل در خطر انقراض قرار گرفتن آن باشد. دُرنای طناز پرنده ای با ۹۵ سانتی متر طول و کاکل بلند و سفید که از پشت چشم آغاز می شود و در پس گردنش آویزان است، منقار خیلی کوچکی دارد که به آسانی از دیگر درناها قابل تشخیص است.
پروبال درنای طناز بطور کلی خاکستری مایل به آبی و صورت و جلوی گردن و سینه اش سیاه است که به یک دسته پرهای سیاه دراز و آویزان منتهی می شود و شاه پرهای بالش نیز سیاه و انتهای سیاه رنگ شاه پرهای ثانوی داخلی آن خیلی بلند و بر روی دم آویزان است که از دم درناهای معمولی نیز کم پشت تر است.

ده درصد تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شد

ایرج حشمتی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش‌های میدانی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تالاب گاوخونی گفت: در پی بارندگی‌های فروردین سال جاری نزدیک به ۱۰ درصد از تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شده است.
آخرین وضعیت یوزهای پارک پردیسان

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت یوزهای در اسارت پارک پردیسان اظهار کرد: هم اکنون ایران (یوزپلنگ ماده) بالغ شده و برای تولید مثل طبیعی آمادگی کامل دارد همچنین با توجه به تعداد کم یوزپلنگ های در اسارت تلقیح مصنوعی با روش های روز دنیا بر روی دلبر از سوی کارشناسان آلمانی انجام می شود. تمام یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان از لحاظ جسمانی برای لقاح آمادگی دارند.

قره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دید

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با رهاسازی آب سد الغدیر، رودخانه قره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دیده و مسؤولان باید تلاش کنند حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان تثبیت شود.

وی افزود: در حال حاضر آب با دبی ۵۰ مترمکعب در ثانیه در رودخانه قره چای جاری شده و پس از دو دهه سخت و ناگوار، این رودخانه جان تازه ای گرفته است.

موسوی مشکینی گفت:رهاسازی آب سد الغدیر به عنوان حقابه زیست محیطی رودخانه قره چای و دشت مسیله، موجب کاهش شوری و تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده و بدون تردید نقش بسیار مهم و مؤثری در احیای زیست بوم منطقه خواهد داشت.

کشف و ضبط دو فلامینگوی بزرگ از یک رستوران در خمینی شهر

در پی گزارش های دریافتی از شهروندان دوستدار محیط زیست مبنی بر خرید و فروش و نگهداری غیر مجاز چهار عدد فلامینگوی بزرگ در یکی از رستوران های سطح شهر درچه، ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست خمینی شهر با حکم قضایی به همراه ماموران نیروی انتظامی به محل مراجعه کردند و دو فلامینگوی بزرگ کشف و ضبط شد.

احیای تالاب بین المللی هامون و مشاهده فسیل زنده در این تالاب

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مشاهده قدیمی ترین گونه جانوری در حال انقراض در تالاب هامون خبر داد و گفت: پس از نزدیک به دو دهه خشکسالی در منطقه سیستان و آبگیری بخش هایی از تالاب بین المللی هامون پس از بارندگی در افغانستان و روان شدن سیلاب دشتمال به سوی تالاب، شاهد احیای گونه های جانوری و گیاهی تالابی بودیم.
وی افزود: یکی از گونه های جانوری که  پس از آبگیری بخش هایی از تالاب در دامنه کوه خواجه مشاهده شد، سخت پوست آبزی با نام علمی Triops Cancriformis است که در دنیا به نام "فسیل زنده" نام گذاری شده و از گونه های سخت پوست آبزی در آب های شیرین جهان است این گونه جزو گونه های در معرض انقراض ایالت متحده و اروپا رده بندی شده است.
پورمردان خاطرنشان کرد: علت نام گذاری این گونه، قدمت حیات ۳۰۰-۲۰۰ میلیون سال آن در کره زمین است. این گونه سخت پوست را به دلیل تشابه ظاهری آن با نوزاد وزغ گاهاً میگوی بچه وزغی نیز می نامند.

زنده گیری یک سر تمساح سرگردان در چابهار

یک سر تمساح پوزه کوتاه مردابی که وارد یکی از منازل روستای هوتکت پایین از توابع شهرستان چابهار شده بود توسط محیط بانان و همیاران منطقه زنده گیری شد. 
در پی گزارشات مردمی مبنی بر ورود یک سر تمساح به منزل یکی از روستائیان و ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی روستا مأمورین اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار بلافاصله در منطقه حاضر شدند.

صدور حکم قضایی برای متخلفان شکار وصید در شهرستان کاشان

متخلفان شکار و صید که اقدام به شکار غیرقانونی در زیستگاههای شهرستان کاشان کرده بودند توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دستگیر و پس از بازجویی، پرونده متهمان به مراجع قضایی ارجاع شد.

بر اساس رای صادره، دادگاه تخلف شکارچیان را محرز دانسته و متخلفان علاوه بر پرداخت جزای نقدی محکوم به ضبط سلاح و مهمات به نفع دولت ( وزارت دفاع و پشیبانی نیروهای مسلح) شدند.

انتقاد محیط زیست به حذف احتمالی بودجه گرد و غبار

علی‌ محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از احتمال ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار در نتیجه سیل‌های اخیر خبر داد و مخالفت خود را با حذف اعتبارات مقابله با گرد و غبار در بودجه سال ۹۸ اعلام کرد.

وی با بیان اینکه وقوع سیلاب‌های بهاره در فروردین ماه سال جاری، که طی دو دهه اخیر در سطح کشور بی‌سابقه بوده است و متاسفانه باعث خسارت‌های جانی و مالی به بیش از هشت استان کشورشد، همه نگاه‌ها و تلاش‌ها را به بحران‌های ناشی از آن معطوف کرده است،اظهارکرد: به دلیل گستردگی خسارات ناشی از سیل اخیر به زیرساخت‌های تامین خدمات و سرمایه‌های مردمی، پیشنهادهایی مبنی بر جابجایی‌ در ردیف‌های بودجه ابلاغی دولت مطرح و حذف اعتبارات مقابله با گرد وغبار یکی از گزینه‌های مدنظر اعلام شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تالاب تالاب گاوخوني حکم قضایی دستگیری شکارچی شکارچی متخلف فلامینگو کاشت درخت گردو غبار محيط زيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری