Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@04:29:28 GMT

سيل 133 هزار ميليارد ريال به بخش کشاورزي خسارت زد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۲۰۷۴

سيل 133 هزار ميليارد ريال به بخش کشاورزي خسارت زد

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - رييس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: سيل حدود 133 هزار ميليارد ريال به بخش کشاورزي در کل کشور خسارت وارد کرده که 50 درصد اين خسارات در استان خوزستان بوده است.

احمد علي کيخا عصر پنجشنبه در جريان بازديد از سد و نيروگاه کرخه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باتوجه به ارزيابي کميسيون کشاورزي مجلس، امکان جبران خسارت ها از طريق بودجه سال 98 وجود ندارد لذا مقرر شد با اجازه مقام معظم رهبري يک ميليارد دلار براي جبران اين خسارت ها از صندوق توسعه ملي برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه کارشناسان کميسيون برنامه و بودجه مجلس يک طرح دو فوريتي براي پيش بيني ساير منابع درآمدي در نظر دارند، گفت: انتظار بر اين است براي تسريع در امور از تمام ظرفيت هاي موجود براي جبران خسارات استفاده شود.
کيخا با اشاره به حضور اعضاي اين کميسيون در استان هاي شمالي و جنوبي درگير سيل گفت: پرداخت سريع خسارات سيل از مطالبات مهم مردم به ويژه کشاورزان است.دولت در جريان سيلاب تمام قد پاي کار بوده و از هيچ تلاشي در اين زمينه دريغ نکرده است.
وي با بيان اينکه سال زراعي گذشته کم آب ترين و سال زراعي جاري پرآب ترين سال در 50 سال گذشته بوده اند، گفت: برخي از زمين هاي کشاورزي و واحدهاي مسکوني با توجه به اين حجم بارش ها با مشکل آبگرفتگي و سيلاب مواجه شدند.
** 50 درصد خسارات سيل مربوط به خوزستان است
رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي افزود: طبق اعلام مجلس و دولت حدود 50 درصد خسارت هاي ناشي از سيلاب هاي اخير مربوط به استان خوزستان است بنابراين با توجه به حجم بالاي خسارت ها انتظار مي رود 50 درصد توجه ها نيز به اين استان معطوف شود.
وي با اشاره به وعده مسئولان براي جبران خسارت هاي سيل اظهار داشت: تقريبا بعد از انقلاب نخستين بار است که همه ارکان نظام در پي يک حادثه طبيعي پاي کار آمده اند.
کيخا افزود: مردم در سيل اخير با ايجاد سيل بندها در حريم روستاها و مزارع حماسه آفريدند لذا اميدواريم خسارات آنها نيز خيلي سريع و عادلانه پرداخت شوند.
وي گفت: تاکنون اعتبارات قانوني صادر نشده اند ولي از محل اعتبارات بانک کشاورزي به سرعت 50 درصد خسارات کشاورزان بيمه شده استان خوزستان پرداخت شد.
رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي افزود: قرار است بانک ها فعلا پيگير مطالبات مربوط به تسهيلات قبلي کشاورزان نباشند تا ظرفيت قانوني ديده شده در بودجه اجرا شود.
وي اظهار داشت: به طور قطع بحث استمهال در همه وام هاي کشاورزان آسيب ديده از سيل مطرح بوده و دولت انجام اين کار را پذيرفته است.
کيخا با بيان اينکه هيات دولت تسهيلات بسيار خوبي از ديروز براي کشاورزان در نظر گرفته است، افزود: دولت براي اراضي آبي 50 ميليون ريال به صورت بلاعوض و 50 ميليون ريال وام چهار درصد بدون در نظر گرفتن بدهکار بودن کشاورز در نظر گرفته است همچنين براي دام سنگين از پنج تا 30 ميليون ريال اعطا مي شود.
وي هدف از سفر کميسيون کشاورزي مجلس به استان خوزستان را ابراز همدردي با مردم اين استان دانست و گفت: اعضاي کميسيون در اين سفر از نزديک با نحوه خدمات رساني به کشاورزان و آسيب ديدگان آگاه شدند.
** سيل 750 هزار تن محصول کشاورزي خوزستان را نابود کرد
نماينده شوش در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار داشت: 230 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي استان خوزستان و 20 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي مردم شوش در سيلاب اخير به زير آب رفت.
سيدراضي نوري با بيان اينکه حدود 750 هزار تن محصولات کشاورزي خوزستان در سيل اخير از بين رفت، افزود: با توجه بارش خوب سال زراعي جاري اميد است اين خسارات و کاهش توليد جبران شود.
محمد رضا يزداني مديرعامل سد و نيروگاه کرخه نيز ورودي و خروجي اين سد را طي امروز به ترتيب يکهزار و 300 و يکهزار و 400 مترمکعب بر ثانيه اعلام کرد.
رييس و اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه علاوه بر بازديد از سد کرخه از منازل روستايي و مزارع کشاورزي آسيب ديده نيز ديدن کردند و سپس براي بازديد از مناطق سيل زده استان لرستان عازم شهرستان پلدختر شدند.
مديرکل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزي، رييس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان و مسئولان بانک و بيمه کشاورزي نيز در اين بازديدها حضور داشتند.
7280/3022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی درخصوص تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگف وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان طی فردا (پنجشنبه) هشدار زردرنگ صادر کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، بر این اساس احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

در این خصوص، سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفر‌های برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی؟

سازمان هوانشناسی همچنین امروز و پیش از هشدار زرد، درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرده بود که براساس آن نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان فردا (پنجشنبه) دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف

دیگر خبرها

  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال زکات فطریه در خوزستان
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • بارندگی، سه میلیارد ریال به شهرستان دیّر خسارت وارد کرد
  • خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به استان
  • خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد
  • جبران خسارت ۳۴۰ میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه
  • عضو کمیسیون امنیت ملی : خسارات سنگینی را به دشمن صهیونیست وارد کردیم/ مستندات و جزئیات میزان خسارت به اسرائیل منتشر می‌شود