Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: وزیر انرژی امارات گفته بود که الفالح امیدی به حصول یک توافق در این نشست ندارد. وقتی الفالح از ایران خواست که به حرکت جمعی کاهش تولید بپیوندد، وزیر نفت ایران، این درخواست را رد کرد و کشورهای عرب خلیج فارس را به تصرف بازار نفت ایران متهم کرد.


وقتی اعضای اوپک ماه دسامبر در وین با هم دیدار کردند، با خطر انفجار از درون مواجه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت نفت سقوط کرده بود. قطر از این کارتل خارج شده بود و ترامپ نیز بر سعودی‌ها فشار می‌آورد تا بهای نفت را پایین نگه دارند. در حالی که مذاکرات در آستانه شکست بود، کمک از ناحیه کشوری رسید که حتی عضو اوپک نبود؛ روسیه. ولادیمیر پوتین موافقت کرد که به شرط ادامه تولید ایران در همان سطح، روسیه هماهنگ با سایر اعضای اوپک از تولید خود بکاهد.
میزان دلخوری و رنجش حاکم بر فضای آن نشست و نقش حیاتی روسیه در پیدا کردن راه‌حل خروج از بحران، پیشتر مورد مشابهی نداشت. مذاکراتی که در پشت در‌های بسته رخ داد نقشی محوری در تبدیل شدن روسیه از کشوری که هرگز با اوپک همکاری نمی‌کرد به کشوری داشت که شریکی جداناشدنی از اوپک تلقی می‌شود.
در حالی که این کارتل نفتی مدام از بحرانی به بحران دیگر برمی خورد مانند سقوط بهای نفت، تغییر حکومت در کشور‌های عضو، اختلافات داخلی و حملات متعدد ترامپ، روسیه به کشور قدرتمندی تبدیل شده که قادر است به آن کمک کند. این مسأله به پوتین قدرت زیادی داده تا بازار ۱.۷ تریلیون دلاری نفت را هدایت کند و از نفوذ بیشتری در خاورمیانه برخودار شود.
هلیما کرافت، استراتژیست آر بی سی کپیتال مارکتس می‌گوید اکنون روسیه به طبیب درمانگر اوپک تبدیل شده است. وزیر نفت عربستان، خالد الفالح اخیرا به شوخی گفته بود بیشتر از همکارانش در کابینه با آلکساندر نوواک، همتای روسی خود صحبت می‌کند. او پیشتر گفته بود در سال ۲۰۱۸ دوازده بار با او دیدار کرده بود.
در نشست بعدی اوپک که قرار است در ماه می‌برگزار شود، مقامات روسیه و عربستان در مورد رسمیت بخشیدن به اتحاد غیررسمی خود مذاکره خواهند کرد. برای دهه‌های متمادی بود که آمریکا با در آغوش کشیدن عربستان، آن را متحد راهبردی خود در خاورمیانه قلمداد کرده و با فروش عمده تسلیحات به آن، از این کشور به عنوان قدرت ثبات بخشی در منطقه استفاده کرده است. در عوض واشنگتن عرضه باثبات نفت در بازار به منظور جلوگیری از جهش قیمت و آسیب به اقتصاد آمریکا را از عربستان انتظار داشته است. اما با ائتلاف جدید با روسیه، عربستان دیگر فقط معشوقه آمریکا نخواهد بود.
با روی کار آمدن ترامپ، سیاست عدم مداخله آمریکا در تصمیمات اوپک نیز تغییر یافت. او بار‌ها در توییتر از این کارتل خواسته که با افزایش تولید قیمت را کاهش دهد و طی تماس‌های تلفنی مستقیم از رهبران عربستان بار‌ها خواسته که شیر‌های نفت خود را باز کنند.
یکی از اعضای ارشد دولت ترامپ می‌گوید روابط آمریکا با عربستان اهمیت زیادی برای حفظ ثبات در خاورمیانه و حفظ فشار بر ایران دارد و این رابطه مستحکم خواهد ماند. واقعه قتل جمال خاشقجی، مخالف حکومت آل سعود در ترکیه موجب شد که شکافی در روابط این دو کشور ایجاد شود. روسیه از این فرصت برای نزدیک شدن به عربستان استفاده کرد و به نفوذ در اوپک دست یافت. روابط اوپک با مسکو از دو سال پیش با سه انتصاب جدید استارت خورد.
ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان تصمیم گرفته دخالت بیشتری در صنعت نفت این کشور داشته باشد در حالی که رهبران پیشین این کشور ترجیح می‌دادند این صنعت را به بروکرات‌های وزارت نفت بسپارند. در اواسط ۲۰۱۶ او وزیر کهنه‌کار نفت این کشور، علی النعیمی را با رییس آرامکو، الفالح جایگزین کرد. پوتین نیز نوواک را به عنوان مسئول پیگیری راهبرد بین‌المللی نفتی روسیه برگزید. اوپک نیز محمد بارکیندو، ارشدترین عضو خود که اهل نیجریه است را برای دبیر کلی انتخاب کرد.
بهای نفت در سال ۲۰۱۶ سقوط کرده بود و امیدی به بهبود آن وجود نداشت. این سه نفر به یک توافق جامع برای احیای بهای نفت نیاز داشتند. در نهایت روسیه و اوپک برای کاهش عرضه به توافق رسیدند. در اواسط سال گذشته بود که در نتیجه کاهش عرضه اوپک و بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان، قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفت. اما در پایان سال، منازعه تجاری میان چین و آمریکا موجب شد چشم‌انداز اقتصادی جهان بار دیگر تاریک شود.
در ماه دسامبر موعد برگزاری اجلاس اوپک، قیمت نفت در شش هفته متمادی ۳۰ درصد کاهش یافته بود. ایران که با آمریکا درگیر بود، با هر گونه کاهش تولید خود مخالفت می‌کرد و لیبی و ونزوئلا نیز در نتیجه مشکلات داخلی، کاهش تولید را نمی‌پذیرفتند.
در آستانه برگزاری نشست اوپک، قطر نیز با خبر خروج از این کارتل دنیا را غافلگیر کرد. قطر یکی از کشور‌هایی بود که احساس می‌کرد در سایه روابط مسکو و ریاض، به حاشیه رانده شده است. یکی از مقامات قطری گله می‌کرد که اوپک فقط به شنونده تصمیمات بن سلمان و پوتین تبدیل شده است.
در آغاز نشست، الفالح با تقاضا‌های متعددی مواجه بود. ترامپ در پنهان و آشکار خواستار افزایش تولید اوپک میشد. او در توییتی اعلام کرده بود که امید دارد اوپک قیمت را در همین سطح حفظ کند، زیرا دنیا بهای بالای نفت را نمی‌پذیرد.
در عین حال الفالح نیاز داشت که تامین مالی نیاز‌های دولت عربستان را تضمین کند. ۸۷ درصد بودجه عربستان از فروش نفت تامین می‌شود. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفته بود که الفالح امیدی به حصول یک توافق در این نشست ندارد. وقتی الفالح از ایران خواست که به حرکت جمعی کاهش تولید بپیوندد، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، این درخواست را رد کرد و کشور‌های عرب خلیج فارس را به تصرف بازار نفت ایران متهم کرد. شاهدان می‌گویند او با انگشت به المزروعی رییس جلسه اشاره کرد و گفت: شما دشمن کشور من هستید. او سپس تهدید کرد که عضویت ایران در اوپک را به حالت تعلیق در خواهد آورد. نتوانستیم از مقامات نفتی عربستان و امارات در این باره نظرخواهی کنیم.
قرار بود در پایان آن روز اعضای اوپک به توافق برسند و روز بعد با روسیه و سایر کشور‌های هم‌پیمان از جمله آذربایجان و قزاقستان جلسه‌ای برگزار کنند. اما المزروعی ناچار شد جلسه را بدون توافق به پایان برساند. یکی از مقامات اوپک که در آن جلسه حاضر بود می‌گوید یکی از روز‌هایی بود که همه تصور می‌کردند ناکامی در توافق بسیار محتمل است. همه نگران بودند که ببینند عضو بعدی که اوپک را ترک می‌کند، کدام است.
نوواک که در وین بود، روز بعد به مسکو بازگشت تا درباره تنش در اوپک با پوتین مشورت کند. طبق اظهارات اعضای هیات روسی، نوواک روز قبل با الفالح که اصرار داشت مسکو و ریاض سهم مساوی در کاهش تولید داشته باشند، مشاجره کرده بود. اما گویا در مسکو پوتین به نوواک اجازه داد که پیشنهاد کاهش تولید روسیه به میزان بیشتر از قبل را ارایه کند. او به نوواک دستور داد به وین بازگردد و اجازه ندهد اجلاس بدون توافق پایان بیابد.
نوواک پس از بازگشت به وین با وزیر نفت ایران که تهدید به تعلیق عضویت کرده بود، ملاقات کرد. او به زنگنه اطمینان داد که سعودی‌ها را به معافیت ایران از کاهش تولید راضی خواهد کرد. نوواک در دیدار با الفالح نیز وعده داد که روسیه با کاهش تولید به میزان برابر با روسیه موافقت کند. در عوض از ریاض خواست که به ادامه تولید ایران بدون کاهش رضایت بدهد. نوواک به اعضای اوپک گفته بود که ما نیز تحت تحریم آمریکا هستیم و به قیمت دست‌کم ۶۰ دلاری برای هر بشکه نیاز داریم بنابراین از کاهش عرضه، روسیه نیز نفع می‌برد.
در نهایت این ائتلاف، از ماه ژانویه تولید خود را کاهش داد و قیمت نفت از ابتدای سال ۳۰ درصد رشد را تجربه کرد که بهترین استارت سال نو در سی سال گذشته اوپک تلقی می‌شود. سعودی‌ها می‌گویند بیش از سهم متعهد شده از تولید خود کاستند. روسیه متعهد شده بود که روزانه ۲۳۰۰۰۰ بشکه از تولیدش بکاهد، اما طبق گزارش اوپک در ماه مارس تنها ۱۲۰۰۰۰ بشکه از تولید خود کاست. کارشناسان می‌گویند از آنجا که ریاض به حمایت بین‌المللی نیاز دارد، تخطی مسکو از تعهدش را نادیده می‌گیرد. یکی از مقامات این کشور می‌گوید ما تحمل از دست دادن این شریک را نداریم. برچسب ها: وزیر انرژی امارات ، توافق ، روسیه ، ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: وزیر انرژی امارات توافق روسیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟

فرارو- لینا الهَذلول؛ فعال حقوق بشر و رئیس ALQST یک سازمان حقوق بشری است که موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی را مستند می‌سازد. "لجین الهذلول" فعال حقوق بشری خواهر لینا است. لجین در اول دسامبر ۲۰۱۴ میلادی پس از تلاش برای عبور از مرز امارات به عربستان سعودی با خودروی خود به خاطر اتهام نقض قانون ممنوعیت رانندگی زنان در پادشاهی عربستان بازداشت و به مدت ۷۳ روز زندانی شد. در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۱۷ میلادی او در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در شهر دمام برای دومین بار دستگیر و زندانی شد. دلیل دستگیری او مشخص نیست و به او اجازه گرفتن وکیل یا تماس با خانواده اش داده نشد. لجین الهذلول به ۵ سال و هشت ماه زندان محکوم شد. لینا الهذلول خواهر لجین اکنون به دلیل اتهامات وارد شده از سوی دولت عربستان سعودی علیه خود به دلیل فعالیت در رسانه‌های اجتماعی در تبعید به سر می‌برد.

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، عربستان سعودی در حال تغییر وجهه خود در عرصه بین المللی است. رژیم سعودی از سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که برای اولین بار برنامه‌های خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد آن کشور اعلام کرد میلیارد‌ها دلار برای این که آن پادشاهی در چشم خارجی‌ها مترقی‌تر به نظر برسد سرمایه گذاری کرده است. این که مطرح می‌سازد که اکنون زنان سعودی می‌توانند رانندگی کنند و در مشاغلی مشغول به کار شوند که پیش‌تر از حضور در آن منع می‌شدند. مبالغ هنگفتی در پروژه‌های آینده نگر و معماری مانند لاین ابرشهر بیابانی و گسترده سرمایه گذاری می‌شود تا گردشگران خارجی جذب عربستان سعودی شوند. با این وجود، در داخل پادشاهی سعودی وضعیت برای شهروندان آن کشور متفاوت است.

براساس برخی گزارش‌ها در پس زمینه پروژه‌های بزرگ با هدف ارائه تصویری متفاوت از عربستان سعوید به جهان خارج هزاران شهروند سعودی با ممنوعیت‌های خودسرانه و غیر قانونی برای سفر مواجه شده و ممنوع الخروج شده اند. جرم آنان چه بوده است؟ صرفا دفاع از حقوق اولیه بشر.

در میان آن افراد "لجین الهذلول" خواهرم نیز حضور دارد. لجین یک مدافع برجسته حقوق زنان سعودی است که کارزار مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان را رهبری کرد و به طور خستگی ناپذیر برای لغو سیستم قیمومیت مردان مبارزه نمود. فعالیت شجاعانه و صریح لجین با سرکوب از سوی مقام‌های سعودی مواجه شد. در مارس ۲۰۱۸ میلادی او از خیابان‌های امارات متحده عربی ربوده شد و به زور به عربستان سعودی بازگردانده شد. زمانی که او در خاک عربستان بود تحت ممنوعیت سفر غیرقانونی قرار گرفت و از خروج از کشور منع شد، اما چند ماه بعد به طور خودسرانه دستگیر شد. اتهاماتی که علیه او مطرح شده به صراحت به فعالیت‌های حقوق بشری اش اشاره داشته اند.

خواهرم تحت قوانین ضد تروریسم در دادگاه کیفری تخصصی محاکمه شد که معمولا به عنوان ابزاری برای سرکوب جامعه مدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لجین  در فوریه ۲۰۲۱ تحت شرایط سخت از جمله ممنوعیت خروج از پادشاهی سعودی از زندان آزاد شد. قرار بود ممنوعیت سفر او پس از نزدیک به سه سال در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ پایان یابد. با این وجود، در ماه فوریه سال جاری پس از پایان مدت زمان ممنوعیت به لجین گفته شد که او کماکان تحت ممنوعیت سفر دائمی بدون هیچ گونه موعدی برای منقضی شدن آن حکم قرار دارد. مقام‌های سعودی هیچ گونه توجیهی برای عدم لغو ممنوع الجروجی خواهرم ارائه نکرده اند و هم چنان به پرسش‌های ما بی توجهی نشان داده اند.

این مورد نه صرفا در مورد لجین بلکه برای آن دسته از اعضای دیگر خانواده ما که در عربستان سعودی باقی مانده اند نیز صدق می‌کند. انان در سال ۲۰۱۸ میلادی متوجه شدند که بدون ارجاع به هیچ گونه حکم قضایی ممنوع الخروج شده اند و از آن زمان تاکنون قادر به حل این موضوع نبوده اند. این نقض آشکار حق جابجایی و سفر آزادانه افراد است که در تضاد با قوانین بین المللی و هم چنین در تضاد با چارچوب قانونی عربستان سعودی می‌باشد.

زندگی در عربستان سعودی تحت ممنوعیت سفر به معنای زندگی در حالت ترس دائمی است. رویه معمول در عربستان سعودی آن است که معمولا پادشاهی سعودی پس از آن که یک فرد را ممنوع الخروج کرد او را بازداشت می‌کند.

من در بروکسل زندگی می‌کنم و بیش از شش سال است که اعضای خانواده ام را ندیده ام. هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم باید پیگیری کنم که آیا اعضای خانواده ام هنوز در امان هستند یا خیر. دلم برای شان تنگ شده و آرزو می‌کنم که همانند بقیه این فرصت را داشته باشم که برای دیدن آنان به عربستان سعودی بازگردم، اما می‌دانم که اگر به کشورم بازگردم من نیز در آنجا گرفتار خواهم شد. داستان خانواده من یکی از داستان‌های بسیار برای فعالان مدنی در عربستان سعودی است.

"مریم العتیبی" یکی از فعالان شجاع حقوق زنان نیز بازداشت و سرکوب را تجربه کرده است. او در سال    ۲۰۱۹ میلادی تحت ممنوعیت سفر غیر قانونی قرار گرفت. هنگامی که او رفتار رژیم سعودی علیه خود را در رسانه‌های اجتماعی محکوم کرد توسط پلیس احضار شد و به دلیل صحبت در مورد آن چه بر او رفته متهم شناخته شد. او به چهار ماه زندان و ۱۰۰۰۰۰ ریال سعودی (۲۱۳۰۰ پوند) جریمه محکوم شد.

این یک مسئله سیستماتیک است که به خودی خود از بین نمی‌رود. علیرغم آن که پادشاهی سعودی تلاش می‌کند نشان دهد که در حال پیشرفته شدن است، اما به طور معمول از ممنوع الخروج کردن خودسرانه به عنوان ابزاری برای سرکوب استفاده می‌کند. در نتیجه، افراد از درگیر شدن در کار‌های حقوق بشری برای حفظ امنیت خود و بستگان شان منصرف می‌شوند. از آنجایی که چنین ممنوعیت‌های مسافرتی‌ای فاقد مبنای حقوقی هستند هیچ راهی برای تجدید نظر رسمی در مورد پرونده‌های مرتبط با آن وجود ندارد. افرادی که تحت تاثیر ممنوع الخروجی قرار می‌گیرند اغلب از پیش مطلع نمی‌شوند و صرفا هنگام تلاش برای خروج از کشور از محدودیت اعمال شده مطلع می‌شوند. آنان نمی‌توانند اهداف شخصی خود را دنبال کنند یا با اعضای خانواده در خارج از کشور ملاقات نمایند.

از آنجایی که عربستان سعودی به شکل فزاینده‌ای به دنبال تغییر وجهه خود به عنوان یک قدرت میانه رو در صحنه جهانی می‌باشد ما نباید ریاکاری آشکار رژیم سعودی را در ترویج گردشگری نادیده بگیریم چرا که همزمان آن رژیم شهروندان خود را از حقوق اساسی شان از جمله حق آزادی سفر محروم کرده است. جامعه بین‌الملل باید عربستان سعودی را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر مورد بازخواست قرار دهد و اجازه ندهد رژیم سعودی از طریق اقداماتی، چون نشان دادن وجهه‌ای مثبت از خود از طریق مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و جذب ورزشکاران مشهور توجه افکار عمومی از زندگی واقعی و روزانه شهروندان آن کشور را منحرف سازد.

زمان آن فرا رسیده که عربستان سعودی نه تنها به روی گردشگران بلکه به روی صدای مردم خود نیز باز شود. تا آن زمان نمای پیشرفت درخشان عربستان سعودی هم چنان پوششی برای مخفی نگهداشتن واقعیت خشن سرکوب و بی عدالتی در جریان در آن کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه