Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم امروز29فروردین‌ماه در نشست علمی ـ تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد، با اشاره به این‌که هر فعالیت فرهنگی مناسب در مساجد باید با در نظرگرفتن گروه‌های فعال مساجد مانند بسیج انجام شود، بیان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به بحث رونق مساجد پس از انقلاب اشاره کردند که کارکردهای بزرگی از جمله اعتکاف، بسیج و مراسمات مذهبی را به بار داشت که همه این مسائل را می‌توان جزء کارکردهای مساجد در گام دوم نیز بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جوانی که مسئله ازدواج و خرج ابتدایی روزمره برای او مشکل‌ساز شده‌است تمایلی برای یادگیری تفسیر قرآن کریم ندارد، ما باید تفکر و تامل کنیم که جوانانی را که مسجد نمی‌آیند به سمت مسجد سوق دهیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: مساجدی که دارای شرایط خوبی هستند قطعا دارای امام جماعت، بسیج و یا گروه‌های فعال است اما اگر بین جاذبه‌های بیرون و درون مسجد مقایسه کنیم قطعا می‌بینیم که جاذبه‌های خارج از مسجد برای جوانان بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که ایجاد یک فضای آموزشی، فرهنگی، ورزشی و حتی اقتصادی در پیرامون مساجد از جمله جاذبه‌های مهم مساجد است، بیان کرد: بسیاری از رزمندگان ما در مساجد مراسم عروسی خود را برگزار می‌کردند؛ اشکالی ندارد که در کنار یک مسجد سالن ازدواج جوانان را بسازیم.

 نقیب با یادآوری این‌که یک طیف سنتی و مذهبی همیشه در مساجد حضور دارند اما باید عموم مردم را در نظر بگیریم، گفت: در گام دوم انقلاب اگر قرار است قدمی برداشته شود باید تلاش کنیم سایر مردم که تمایلی برای مسجد آمدن ندارند، مشتاق آمدن به مساجد شوند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآورشد: سپردن مدیریت به جوانان، مشارکت های مردمی، ارتقای بینش سیاسی، نقش مساجد در افزایش روحیه اخلاقی در جامعه، پاسداری از انقلاب، عدم غفلت از شعارهای انقلاب ،نقش جوانان، سبک زندگی اسلامی، ایجاد نشاط و امید، شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان، طهارت اقتصادی، توجه به قشر ضعیف جامعه و مساله کار جوانان و زمینه سازی ظهور از موضوعات مهمی هستند که در مساجد به آن توجه خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تکمیل این وظایف نیز کار اهالی قرآن است، گفت: کارهای اصلی که باید توسط قرآنیون انجام شود قطعا فراتر از برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن است و ذهن جوانان باید در حین کلاس‌های حفظ و تفسیر ساده و قرائت به سرفصل‌های مهم بیانیه گام دوم نیز میل پیدا کنند.

نقیب اظهارکرد: بسیاری از زنان جامعه ما معتقد به حجاب هستند ولی حجاب عرفی را قبول دارند نه شرعی و 35 درصدی از زنان که تابع مسایل شرعی تام در حوزه حجاب هستند پایه ثابت مساجد هستند ولی باید در گام دوم به حضور افراد دیگر در مساجد اقدام کرد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به این‌که ارائه آموزش‌های دقیق به ائمه جماعات در حوزه قرآنی بسیار مهم است، یادآور شد: در مرحله بعد، باید به مساله جاذبه‌های مسجد نیز توجه کرد؛ وضعیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور در نوع حضور جوانان در مسجد تاثیرگذار است و قرآنیان برای توسعه مباحث قرآنی در مساجد نمی‌توانند در خلا تصمیم‌گیری کنند بلکه باید عوامل موثر در این حوزه را شناسایی کنند.

انتهای پیام

   

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محسن رضایی، به همراه کارشناسان ستاد از مسجد امام رضا(ع) و کانون فرهنگی و هنری موسی بن الرضا ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این مسجد قرار گرفت.

وی  در این بازدید گفت: با توجه به وجود آسیب های اجتماعی مختلف در جامعه باید تلاش کنیم که نوجوانان و جوانان را به سمت مساجد هدایت کنیم و مهمترین هدف ما جذب دهه هشتادی ها است.

رضایی افزود: ما در ستاد به دنبال آبادانی مسجد هستیم و ارکان مساجد در این راستا باید دست در دست هم دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت های ستاد سطح بندی کانون ها است تا کانون های فرهنگی و هنری که پیش رو هستند الگویی برای دیگر کانون ها در برنامه های فرهنگی و هنری باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی گفت: همانگونه که مساجد در سال های دفاع مقدس محلی برای اعزام رزمندگان به جبهه ها بودند، امروز هم باید در جنگ فرهنگی و رسانه ای سنگری برای تربیت و رشد جوانان و نوجوانان باشند.

 

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است