Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدفاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امشب 29 فروردین در گردهمایی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد، در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) بیان کرد: بیانیه انقلاب به قدری ارزشمند و از جایگاه والا و بالا برخوردار است که می‌طلبد همایشات بزرگ و عمیق علمی تشکیل و مورد دقت و بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خواستار تدوین مقالات و مجلاتی در خصوص این بیانیه شد و اظهار کرد: نزدیک به 30 سرفصل عمده در بیانیه و صدها مسئله ریز و درشت که رهبری در بیانیه فرمودند تغذیه خوبی برای محافل علمی، آموزشی و پژوهشی است و باید شاهد تحقق علمی و عملی آن باشیم.

این قرآن‌پژوه با اشاره به جایگاه مسجد در منظومه فکری اسلام به روایت «انما نصبت المساجد للقرآن» اشاره کرد و ادامه داد: این مسئله به معنای این نیست که هر نوع شعری در مسجد خواندن، ایراد دارد زیرا در سوره شعرا، وقتی بحث یتبعهم الغاون را برای برخی شاعران آورده شاعر اهل عمل صالح و ایمان را مستثنی کرده است لذا بسته به محتوای شعر است.

فاکر میبدی ادامه داد: این روایت درصدد این است که مسجد برای قرآن قرار داده شده است و چون قرآن جامع است، مسجد هم جامع افراد مختلف است؛ بنابراین این دو می‌توانند با هم پیوند بخورند و متخصص قرآنی از جامعیت قرآن برای اقشار مختلف مردم حاضر در مسجد بهره ببرد.

فاکر میبدی با تاکید بر اینکه باید از قصص قرآنی گرفته تا تفسیر و تجوید و ... برای اقشار علاقه‌مند در مسجد برگزار شود تصریح کرد: پیامبر فرمود مسجد برای قرآن است و اگر کار دیگری هم مانند شعرخوانی انجام می‌شود باید برای قرآن و در این راستا باشد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مسجد وقتی در یکجا ساخته می‌شود نخستین کتابی که وارد آن می‌شود قرآن است و به دنبال آن کتب صحیفه و نهج البلاغه و ... و قرآن، محوریت ایجاد یک کتابخانه می‌شود  و از طرفی قرآن واجد این امتیاز بزرگ است که مردم  در هر گروه و سنی که باشند در زبان قرآن مشترک هستند.

وی تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند محور مشترک برای همه مردم حاضر در مسجد باشد، قرآن است بنابراین باید عنصر قرآن‌پژوهان، کانون های مساجد و مردم و استادان با پیوند یکدیگر بررسی کنند که در مورد بیاییه انقلاب چه گامی می‌توانیم برداریم.

تدوین میثاق‌نامه در مورد بیانیه 

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با تاکید بر بررسی بیانیه از منظر قرآن گفت: این بیانیه دارای مبانی قرآنی قوی است؛ لذا در دانشگاه علوم و معارف قرآن بررسی مبانی قرآنی بیانیه را شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه میثاق نامه‌ای در این خصوص نیز در مورد بیانیه تدوین شد افزود: بنده معتقدم که باید وظائف مشخصی بر دوش استادان قرآنی از یکسو و کانون‌های مساجد بگذاریم وگرنه با بیان حرف‌های شعاری و بعد هم دنبال زندگی خود رفتن قطعا اتفاقی از سوی جامعه قرآنی در این زمینه رخ نمی دهد.  

نقیب بیان کرد: اگر فارغ از همه مسائل موجود مانند فعالیت هیئت امناء و بسیج و ... در مساجد بخواهیم کار قرآنی بکنیم نتیجه نخواهیم گرفت زیرا فعالیت قرآنی در مسجد تابع مولفه‌هایی است که لازم است آن مولفه نیز با رویکرد ما همراهی داشته باشند.

در ادامه این نشست، محمدرضا ستوده نیا، استاد دانشگاه و داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قرار است در این نشست تعامل مسجد و قرآن بررسی شود گفت: در طول تاریخ مساجدی داشتیم که کمتر از وجود قران بهره برده است و الان هم در ترکیه مساجدی وجود دارد که از قرآن خبری نیست و صوفیه در آن هورا می‌کشند.

وی اظهار کرد: در بین اندیشمندان همیشه تعامل در تئوری‌ها و مسائل کلی بیشتر است اما در بین عامه مردم تمایلی به این مسائل کلی وجود ندارد و به جزئیات بیشتر اهمیت می‌دهند لذا پیشنهاد من این است که اگر در مساجد فعالیت‌هایی قرار است انجام شود باید از گروه‌های اندیشمندان بهره ببریم.
وی افزود: در القای آیات الهی به عموم مردم باید از هنر استفاده کنیم، کانون‌های مساجد باید روی عامل معنویت و تطهیر معنوی توجه بیشتری کنند یعنی معنویت و حالت روحانیت در کانون های مساجد باید به درستی القا شود.
ستوده‌نیا اظهار کرد: مساجد باید کانون برای مراجعه همگان باشد، مسجد باید مامن مومنین و غیرمومنین و پناه معنوی و مادی همه مردم باشد، ولی آیا در حال حاضر مساجد کشور به این مکان امن تبدیل شده‌اند؟.
این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به این‌که جایگاه قرآن بسیار بالا و رفیع است ادامه داد: گاهی مردم در مقام مقایسه خود با قرآن کریم قرار می‌گیرند و سبب می‌شود که برای تلاوت قرآن کریم هراس داشته‌باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مساجد بیانیه انقلاب دارالقرآن علامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محفل»؛ تحول در برنامه‌سازی قرآنی

برنامه «محفل» هویتی خود ساخته دارد و تبدیل به یک برند برنامه‌سازی قرآنی شده است. این نشان از جسارت و همت برنامه‌سازان است که محفل قرآنی را از مخاطبان خاص معارفی به توده مردم با سلایق گوناگون سوق داده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ جای خالی برنامه تلویزیونی آن هم با محتوای قرآنی در تلویزیون احساس می‌شد. از سال گذشته و در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با عنوان محفل روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. این برنامه پیش از افطار پخش می‌شد. اکنون بعد گذشته یک سال شاهد رشد و تقویت این برنامه تلویزیونی هستیم. محفل با ظاهری متفاوت از دیگر برنامه‌های تلویزیونی قرآنی و سوژه‌ها و مهمانان خود توانست مخاطبان با سلایق گوناگون را پای برنامه‌ای دینی و قرآنی بکشاند.

حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، رضوان درویش از سوریه و حسنین حلو از کشور عراق کارشناسان و میزبانان این فصل از برنامه محفل هستند.

در این برنامه شاهد تنوع فرم و محتوا بودیم که کنار یکدیگر قالبی جدید از برنامه سازی رمضانی را تشکیل داده‌اند. اولین بخشی که به چشم میخورد دوری از فضای غمبار برنامه‌های مذهبی است. اینبار با انرژی سرشار و فضایی متفاوت روبه‌رو هستیم که در فضای چیدمان دکور و محتوای گروه نویسندگان به وضوح مشخص است. فضایی که صرفا نمایانگر حزن و غم نیست و ورای دیگری از مفاهیم قرآنی را با ظاهری جذاب و مخاطب پسند ارائه می‌دهد. دکور عظیم و مهمانان که تعداد آن‌ها از فصل‌های گذشته بسیار شده به زیبایی بصری و حس و حال معنوی برنامه تلویزیونی افزوده است.

دوری از نمایشی شدن و به روایتی تبدیل به تلنت شدن، لبه باریکی است که محفل از آن عبور کرده است. دکور و فرم سبب نشده که گرفتار ظواهر شویم. گا‌ها برنامه‌ها در فضا و قالب دکور باقی می‌مانند و مخاطب این دست برنامه‌ها را پس می‌زند، اما محفل در کنار ظاهر، محتوایی غنی دارد و به عبارت دیگر قرآن و تلاوت آیات به برنامه ارزش می‌دهد نه دکور و ظاهر!

محفل در شکل باقی نماند و پیشرفت در محتوا که بازوی دیگر برنامه‌سازی است را همپای فرم پیش برد. تنوع در سوژه‌ها و مهمانان و بررسی دقیق ظرفیت‌های موجود برنامه قرآنی سبب شد تا در سی قسمت پخش شده در ماه مبارک رمضان شاهد تکرار و عدم ریتم نباشیم. بررسی سه هزار سوژه و انتخاب ۱۲۰ سوژه نهایی نشان از دقت و وسواس در برنامه است. به واسطه تفاوت‌ها و گستردگی مخاطبان و جذب تمام ذائقه‌ها شاهد مهمانان متفاوتی بودیم. علاقه نوجوانان امروزی به هنرمندان کره‌ای بر کسی پوشیده نیست. حال خواننده‌ای کره‌ای به نام داوو کیم در برنامه‌ای قرآنی حضور پیدا میکند. این نشان از اتاق فکر پویا است که تمام جوانب و مخاطبان را در نظر می‌گیرد. حضور مشاور و روانشناس که در قالب طنز و سرگرمی مفاهیم زندگی و دینی و احکام و موضوعات این دست را بیان می‌کند از جذابیت‌های دیگر محفل است.

ما شاهد معرفی و تماشای سلبریتی‌هایی قرآنی از میان مردم هستیم. درست برعکس دهه‌های گذشته که برنامه‌های تلویزیونی با مهمانان و سلبریتی‌هایی از میان هنرمندان و یا نمایشی از غم و فراق و دوری بود و بیشتر لحظات پایانی افطار حال و هوایی غمبار از زندگی را شاهد بودیم. البته این دست برنامه‌ها نیز در برهه خود مخاطبان خاصی داشت که علاقه به تماشای این برنامه‌ها داشتند. اما اکنون یک برنامه مذهبی با روایت‌هایی از جنس قرآن باری دیگر مخاطبان را پای تلویزیون کشاند.

از خلاقیت‌های دیگر این برنامه سفر به شهر‌های دیگر بود. استقبال مردم از این برنامه و تماشای تلاوت قرآن در میان مردم تصاویری ماندگار را خلق کرد. محفل قرآنی امام حسنی‌ها هم در هفتم فروردین ماه در ورزشگاه آزادی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد که به عنوان بزرگترین جشن محفل قرآنی در حافظه مخاطبان باقی ماند.

امسال شاهد انس با قرآن و مشاهده زیبایی‌های کتاب آسمانی از یک برنامه تلویزیونی حساب شده بودیم. این نشان از این امر دارد که برنامه سازان و مسئولان رسانه ملی ظرفیت‌های لازم برای ساخت برنامه‌های مخاطب پسند و حرفه‌ای را دارند. مفاهیم قرآنی نیز با گستردگی بسیار همراه است که پرداخت به آن باز هم دریچه‌ای دیگر از عظمت‌های کتاب آسمانی را به نمایش می‌گذارد. باید دید این تحول در برنامه سازی در رسانه ملی در دیگر آثار به چه صورت پیش می‌رود و در سال‌های پیشرو شاهد بازگشت مخاطب کوچ کرده و دوری از برنامه سازی کلیشه‌ای رسانه ملی خواهیم بود یا خیر!

محفل ثابت کرد که با دقت و توجه به ظرفیت‌های تصویری و اتاق فکر و حساسیت در معرفی سوژه‌ها میتوان برنامه‌ای مخاطب پسند آن هم با مفاهیم قرآنی راهی آنتن رسانه ملی شود.

دیگر خبرها

  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • تبلیغ در مدارس مهمتر از مساجد است
  • فعالیت بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • «محفل»؛ تحول در برنامه‌سازی قرآنی
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • ۱۵۰۲ عضو جدید به کانون های مساجد خراسان شمالی اضافه شدند