Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@11:11:27 GMT

زنگ خطر برای مستاجران به صدا در آمد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۰۷۶

زنگ خطر برای مستاجران به صدا در آمد

در حالی حدود دو ماه به آغاز فصل نقل‌ و انتقالات بازار اجاره‌ای باقیمانده که در نبود برنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه به‌عنوان متولی این بخش، نرخ اجاره‌بها به شدت در حال افزایش است. ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵ اقتصادی راه و مسکن نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاونت امور مسکن و ساختمان کشور به‌عنوان متولی بخش مسکن کشور در دوره جدید نتوانسته برنامه‌ای برای بازار نابسامان اجاره‌بهای مسکن تهیه و تدوین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساسا اگر برگزاری جلسات بررسی ساخت 400 هزار مسکن (200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن) را فاکتور بگیریم، معاونت مذکور طی 3 ماه اخیر خروجی قابل توجه و تاثیرگذار بر بازار مسکن نداشته است.

به تازگی نیز بازنگری طرح جامع مسکن به لیست برنامه‌های این معاونت اضافه شده، طرحی که با حدود 700 میلیون تومان در سال 94 مورد بازنگری قرار گرفت و وزارت راه و شهرسازی نیز اتمام آنرا اعلام کرده بود.

بازنگری طرح جامع مسکن، نقطه سر خط؛ 700 میلیون تومان هدر رفت

در این شرایط خبر می‌رسد در فاصله حدود دو ماه مانده به آغاز نقل و انتقالات بازار اجاره مسکن، نرخ‌ها به تأسی از افزایش قیمت سال گذشته مسکن نسبت به نرخ‌های سال گذشته به شدت در حال افزایش است.

اذرماه سال گذشته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی باید یک برنامه جدید برای بازار مسکن در سال آینده داشته باشد، گفته بود:‌یکی از نگرانی‌های ما بازار اجاره‌بهای مسکن در سال آینده است؛ دولت باید تا دیر نشده به این حوزه ورود جدی داشته باشند و با برنامه‌هایی از جمله مسکن استیجاری قیمت‌ها در این بخش را کنترل کند.

حسام عقبایی با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی باید یک برنامه جدی برای سال آینده (98) مسکن به خصوص اجاره‌بها داشته باشد، افزود: مسکن در رکود به سر می‌برد و وزیر راه و شهرسازی متولی اصلی مسکن است باید این بخش را جدی بگیرند، در این صورت می‌توانیم به آینده آرام بازار مسکن امیدوار باشیم.

به گزارش تسنیم، انتظار می رفت با تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه مسکن، برنامه‌های جدید و کارآمدی برای مدیریت بر این بخش مهم اقتصادی کشور توسط معاونان وزیر تهیه و بلافاصله اجرا شود. اما تا اینجای کار دستگاه‌های ذی‌ربط به برگزاری "جلسات بررسی طرح ساخت 400 هزار مسکن" که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد،‌ اکتفا کرده‌اند. طرحی که البته هنوز در ابتدای کار است و امکان تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن طی سال جاری در حد صفر درصد پیش بینی می‌شود.

کارشکنی بانک‌ها در بازار مسکن/ نگرانی از افزایش شدید اجاره‌بها در سال 98بازنگری طرح جامع مسکن، نقطه سر خط؛ 700 میلیون تومان هدر رفت

انتهای پیام/

R1012188/P1010113/S7,81/CT1 واژه های کاربردی مرتبط محمد اسلامی معاونت مسكن وزارت راه وزارت راه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمد اسلامی معاونت مسكن وزارت راه وزارت راه محمد اسلامی معاونت مسكن وزارت راه وزارت راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند

در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشور ما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند.

به گزارش آرمان امروز، رضایی معاون شرکت عمران شهر‌های جدید می‌گوید ۴ دهک از جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند و در مسکن مهر افرادی هستند که پول شارژ ساختمان را هم ندارند. ۶ دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند. با مردمی مواجه هستیم که حتی اگر مسکن شان را تامین کنیم توان نگهداری آن را هم ندارند.

طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ چیزی حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بوده اند؛ اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است و در مقابل با رشد جمعیت و به دلیل ناتوانی مردم از خرید مسکن، اجاره نشینی در این بازه زمانی حدود دو برابر شده است. تورم و کاهش قدرت خرید مردم در جای خالی مدیریت دقیق بازار مسکن وارایه تسهیلات ناچیز از سوی دولت به مردم درحوزه مسکن سبب شده است، بحث مسکن و مدیریت و سامان دهی آن به یکی از مسائل مدیریتی کشور بدل شود.

به گفته کارشناسان، در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشورما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند. در سال‌های اخیر، علاوه بر کند شدن شدید تولید و عرضه مسکن، رشد غیرمنطقی قیمت مسکن، قدرت خرید و استطاعت مسکن برای مردم را به شدت کاهش داده و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را بیش ازپیش از خانه دار شدن دور کرده است. به همین دلیل درصد کمتری از خانوار‌ها به تهیه مسکن ملکی قادر بوده و بخش عمده آن‌ها به ناچار متقاضی مسکن استیجاری شده و سیلی از مردم به سمت اجاره نشینی پناه بردند که این موضوع خودافزایش مضاعف و بی سابقه اجاره بها رابه دنبال داشته است.

دیگر خبرها

  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند
  • مستاجران مراقب سامانه خودنویس املاک باشند
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟
  • خروجی تکلیف دولت در قانون جهش تولید مسکن، پایان انحصار مشاورین املاک و رایگان شدن عقد قرارداد اجاره
  • فروش دلاری، تخلفی محرض در صنعت ساختمان