Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبده سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: به منظور نهادینه کردن حفاظت از آثار تاریخی و با ارزش میراث جهانی ۱۵۰ همیار میراث فرهنگی در شهرستان مهاباد فعالیت می‌کنند.

عبده با اشاره به ضرورت توسعه ظرفیت‌های این طرح ایجاد تشکل‌های همیار میراث فرهنگی، اجرای کامل آن را گامی موثر در راستای کاهش تخریب‌های انسانی بر روی آثار تاریخی، افزود: همچنین به همیاران میراث فرهنگی آموزش‌های لازم در راستای چگونگی بازدید از آثار تاریخی و نحوه حفظ و صیانت از آن داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: از سال گذشته تاکنون ۶ نفر حفار غیرمجاز که به آثار باستانی این شهرستان تعرض کرده بودند، بازداشت و تحویل مراجع قضایی داده شدند.

انتهای پیام/ه

جذب 150 عضو همیار میراث فرهنگی در شهرستان مهاباد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی حوزه‌ای دقیق و مهم است و اقدامات در این حوزه به عنوان عاملی برای حفط مواریث تاریخی و انتقال آنها به نسل‌های بعدی است و علاوه بر عملکرد‌های یاد شده، در سال گذشته در یک بنای تاریخی نیز به ثبت جهانی رسیده است.
وی افزود: در سال گذشته با توجه به ثبت پرونده کاروانسرا‌های ایرانی در فهرست آثار جهانی، کاروانسرای سنگی صائین نیر به عنوان دومین اثر استان پس از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت که فرصت مناسبی برای حفاظت از این اثر مهم تاریخی و جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: پارسال از ۲۵ اثر استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید هشت اثر غیرمنقول، هشت اثر منقول، ۶ اثر ناملموس و سه اثر طبیعی بودند و مجموعه تاریخی جمعه مسجد اردبیل نیز به عنوان سومین پایگاه ملی میراث فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز درباره کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت بنا‌های تاریخی استان گفت: در سال ۱۴۰۲ در پنج محوطه تاریخی استان، کاوش و مطالعات باستان‌شناسی انجام یافت که کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس نمین، تپه قلعه کورائیم نیر، گورستان اولتان قالاسی مغان و تاتار تپه روح کندی بیله‌سوار و بررسی باستان‌شناسی در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار از آن جمله بود.
علیرضا دباغ عبداللهی افزود: با همکاری صندوق توسعه و احیای بنا‌های تاریخی بهره‌برداری چهار بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ به بخش خصوصی واگذار شد و باقی بنا‌های تاریخی نیز مطالعه شده و آماده واگذاری در سال ۱۴۰۳ است.
وی اضافه کرد: اقدام مهم دیگر معاونت میراث فرهنگی که به صورت مستمر انجام می‌شود مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی استان است و در این راستا نیز کارگاه مرمت ۳۵ بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ فعال بوده است.

دیگر خبرها

  • آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ساختمان‌های تاریخی نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • کشف یک گوردخمه ساسانی در شیراز + تصاویر