Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاکستان و ایران توافقنامه تجارت ترجیحی امضاء می‌کنند، افت سهام آسیایی از بالاترین سطح ۹ ماهه، خروج ۱۰ میلیون دلار از کشور برای واردات ابریشم، رشد اندک دلار و یورو در ایستگاه پایانی هفته، بازار اجاره امسال نگران کننده خواهد بود/ رکود تورمی مسکن در تابستان و عقب نشینی اونس طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشم انداز ۳۰ میلیارد دلاری تجارت دوجانبه ایران و ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه به دنبال راه اندازی یک مکانیزم های جدید تجارت با ایران است؛ شبیه به سیستم اینستکس که توسط کشورهای اروپایی به منظور دور زدن تحریم های آمریکا بر روی صادرات نفت ایران راه اندازی شده است. وی نسبت به مخالفت ترکیه با تحریم ها اشاره کرد و گفت: آنکارا و ایران نیازمند حفظ همکاری به منظور افزایش تجارت دو جانبه با هدف رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار یعنی ۳ برابر سطح فعلی هستند. وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود گفت: در راستای مکانیزم های موجود، چگونگی ایجاد مکانیزم های جدید مانند اینستکس و برداشتن موانع پیش روی تجارت خود را را بررسی می کنیم. چاووش اوغلو خاطر نشان شد آنچه که مهم است اتحاد و اراده میان دو کشور است. وزیر خارجه ترکیه در مورد مکانیزم های جدید جزئیات بیشتری را ارائه نکرد؛ اما ترکیه به دنبال استفاه از ارزهای ملی در تجارت بین الملل است و در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی بانک های مرکزی ایران و ترکیه به طور رسمی بر سر استفاده از ارزهای ملی توافق کردند. بر پایه این گزارش واشنگتن، ترکیه را از جمله کشورهای معاف شده برای واردات نفت ایران اعلام کرده و سخنگوی ترکیه چند روز پیش گفته بود که ترکیه انتظار تمدید معافیت واردات نفت ایران از سوی ایالات متحده را دارد. /رویترز

پاکستان و ایران توافقنامه تجارت ترجیحی امضاء می کنند

روزنامه 'دِ اینترنشنال' پاکستان روز پنجشنبه به نقل از مشاور نخست وزیر این کشور اعلام کرد که پاکستان با ایران قرارداد تجارت ترجیحی امضاء می کند. عبدالرزاق داوود، مشاور عمران خان نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، منسوجات، تولید و سرمایه گذاری ها در گفت و گو با این روزنامه افزود: از آنجایی که امضای قرارداد تجارت ترجیحی سودمندتر است، اسلام آباد ترجیح می دهد با ایران به جای قرارداد تجارت آزاد، قرارداد تجارت ترجیحی امضاء کند. وی گفت:عمران خان 21آوریل (یکشنبه اول اردیبهشت) به ایران سفر می کند تا با وجود تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در دیدار با رهبران این کشور، راههایی برای افزایش تجارت با ایران تحت عنوان قرارداد تجارت ترجیحی پیدا کنند. داوود گفت: ایران در گذشته تعرفه هایی را بر واردات از پاکستان وضع کرد، لذا پاکستان هم مجبور به اقدام متقابل شد، این درحالی است که میزان مبادلات دو کشور تحت قرارداد تجارت ترجیحی بسیار ناچیز و در سطح 35 میلیون دلار است. وی با اعلام اینکه هند، چین و ترکیه در حجم بسیار بالایی با ایران تجارت دارند، افزود: آنها این مبادلات گسترده را از طریق راه اندازی بانک های خاصی انجام می دهند. مشاور نخست وزیر پاکستان اظهارداشت: از آنجایی که هیچ تضمینی برای پاکستان جهت انجام معاملات ازطریق بانک های خاص وجود ندارد، رهبران دو کشور این بار سعی خواهند کرد در باره نحوه تعامل دوجانبه با وجود تحریم های اقتصادی آمریکا با هم مذاکره کنند. یک مقام مسئول پاکستانی دیگرنیز درگفت وگو بااین نشریه گفت که پیشتر طبق یک برنامه قراربودمقامات ایران در23-22آوریل(دو وسه اردیبهشت) در اسلام آباد یک قرارداد تجارت آزاد امضاء کنند، اما از آنجایی که زمان ورود هیات ایرانی به پاکستان نهایی نشده بود، امضای این قرارداد به تعویق افتاد.طبق برنامه جدید تلاش بر این است که یک قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور امضاء شود.

افت سهام آسیایی از بالاترین سطح ۹ ماهه

روز پنج‌شنبه، پس از افت بازارهای وال‌استریت، سهام آسیایی هم افت کردند اما درحالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌های تجاری اروپا هستند و بسیاری از آنها قبل از تعطیلات طولانی این آخر هفته به مناسبت عید پاک، دست از تجارت کشیده‌اند، حجم معاملات امروز بسیار کاهش یافت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، که در اوایل معاملات امروز به بالاترین سطح خود از ماه جولای ۲۰۱۸ رسیده بود، ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. نیکی ژاپن ۰.۸۶ درصد افت کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۰ درصد پایین آمد. در بازارهای چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۰ درصد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۸ درصد افت کردند. شاخص کوسپی کره‌جنوبی هم با سقوط ۱.۳۸ درصدی روبرو شد. در معاملات شب قبل، وال‌استریت افت کرد و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ با افت سنگین زیرشاخص سلامتی و پزشکی، که تأثیر داده‌های خوب اقتصادی آمریکا و چین را از بین برد، ۰.۲ درصد افت کرد. تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران حالا بر روی انتشار داده‌های شاخص‌های مدیران خرید (پی‌ام‌آی) اروپا قرار گرفته است، که قرار است در ادامه روز پنج‌شنبه منتشر شود. باید دید که آیا این داده‌ها نشان از تثبیت وضعیت اقتصادی و بهبود آن خواهد داشت یا خیر؟ داده‌ها نشان داد که فعالیت‌های تولیدی ژاپن در ماه آوریل با سرعت کمتری در حال افت هستند، اما سفارشات جدید صادرات با شدیدترین شتاب خود در ۳ سال اخیر کاهش یافتند، که نشان می‌دهد تقاضای جهانی همچنان در حال کاهش است. در بازار ارز، ین ژاپن در برابر دلار به پایین‌ترین سطح ۲۰۱۹ خود نزدیک شد و در نرخ ۱۱۲.۱۷ معامله شد. شاخص دلار در سطح ۹۷.۰۳۳ بدون تغییر باقی ماند.

خروج ۱۰ میلیون دلار از کشور برای واردات ابریشم

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۵۲ تن ابریشم خام از ۶ کشور جهان وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با واردات این حجم ابریشم خام به کشور بالغ بر ۱۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۳۹۲ دلار ارز از کشور خارج شد که رقم ریالی آن بالغ بر ۴۳۵ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۹۲۴ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان، لازم به ذکر است که واردات ابریشم خام از ۶ کشور چین، جمهوری کره، آلمان، اسپانیا، امارات متحده عربی و ازبکستان صورت گرفته است.

رشد اندک دلار و یورو در ایستگاه پایانی هفته

در پایان معاملات روز پنج شنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۴۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی و مجاز خریداری و با رشد ۸۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۱۳۴۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار، فروخته شد. این در حالی است که هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز، به نرخ ۱۵۴۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۵۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان گران‌تر می‌باشد.

کاهش قیمت سکه در هفته ای که گذشت همسو با ریزش اونس طلا

کشتی آرای در خصوص آخرین نرخ‌های دیروز بازار طلا و سکه تهران به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با افت ۲۰ هزار تومانی به رقم ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) با کاهش ۶۰ هزار تومانی به قیمت ۴,۷۴۰،۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲،۶۴۰،۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۲۰ هزار تومان گران‌تر می‌باشد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت ۱، ۷۰۰،۰۰۰ تومان معامله شد. هر سکه یک گرمی نیز به نرخ ۹۳۸ هزار تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه، بدون تغییر بوده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۲۸,۴۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱،۸۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد که نسبت به روز قبل، ۲۲ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در کل بازار در هفته ای که گذشت، با روند کاهشی قیمت ها همراه بود. به گونه ای که روز شنبه بهای سکه امامی ۴,۷۸۰,۰۰۰ تومان بود.

عقب نشینی اونس طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی پس از این‌که شاخص‌ها نشان داد اقتصاد آن طور که برخی نگران بودند آهسته نشده به پایین‌ترین حد خود از اواخر دسامبر به این طرف کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۷۱.۹۷ دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرده و در مسیر ثبت چهارمین کاهش هفتگی متوالی قرار دارد. اکثر بازارها روز جمعه تعطیل هستند. در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۲۷۴.۵۰ دلار رسید. به گفته برایان لاین مدیر کل شرکت گلد فیلور سنترال نگرانی‌های اقتصادی جهانی فعلاً رفع شده و طلا پس از این‌که اوایل هفته جاری به پایین سطح حمایتی ۱۲۷۵ دلار سقوط کرد تحت فشارهای کاهشی قرار گرفته است. اکنون ما شاهد آزمودن سطح حمایتی ۱۲۶۵ دلار از سوی طلا هستیم. بر اساس گزارش رویترز در میان مجموع آمارهای اقتصادی مثبتی که منتشر شدند آمارهای آمریکا و چین بود که نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برطرف کرد و از جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن کاست.

بازار اجاره امسال نگران کننده خواهد بود/ رکود تورمی مسکن در تابستان

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه از ابتدای تیر، احتمال تغییر قیمت مسکن و معاملات این بخش وجود دارد، اظهار کرد: بازار مسکن وابستگی بسیار زیادی به وضعیت اقتصادی کشور از جمله ارز، طلا و سکه دارد و در صورتیکه قیمت این بازار‌ها تغییر کند، بازار مسکن هم شاهد تحولات قیمتی خواهد بود. وی ادامه داد: در صورتیکه بازار مسکن افزایش قیمت نداشته باشد، شاهد یک رکود تورمی در این بازار خواهیم بود و قیمت‌ها به ویژه در بخش خرید مسکن جهشی نخواهد داشت، اما به طور طبیعی متناسب با نرخ تورم در این بازار، قیمت‌ها تغییر خواهد کرد. عقبایی تصریح کرد: حداکثر رشد قیمت مسکن در کلان‌شهر‌ها زیر نرخ تورم خواهد بود و در شهر‌های کوچک هم شاهد تغییر قیمتی چندانی نخواهیم بود. حداکثر افزایش قیمت در بازار مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود که این نوسانات قیمتی از ابتدای تابستان آغاز می شود. وی با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار مسکن از اواخر اردیبهشت ماه مشخص می‌شود، گفت: در سال گذشته شاهد رشد صد در صدی قیمت‌ها در بازار بودیم که همین موضوع برای تعداد زیادی از متقاضیان مشکلات متعددی را ایجاد کرد. عقبایی به وضعیت بازار اجاره هم اشاره کرد و ادامه داد: این بازار امسال بسیار نگران‌کننده خواهد بود و مالکان باید انصاف بسیار زیادی برای مستأجران خرج کنند، زیرا قدرت خرید به ویژه در اقشار ضعیف جامعه بسیار کاهش یافته است. وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد: به دلیل آنکه قدرت خرید در سال گذشته برای بسیاری از خریداران و پس‌انداز آنها برای خرید واحد مسکونی از بین رفته است، اغلب ناچار به اجازه نشینی شده اند؛ پس دولت امسال باید برنامه ویژه‌ای برای مستأجران و بازار اجاره در دستور کار خود قرار دهد.

پشت پرده گرانی ۱۰ برابری پیاز؛ بازهم دلالان؟!

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در ارتباط با دلایل افزایش قیمت ناباورانه پیاز در هفته های اخیر، اظهار کرد: همواره به خاطر آشفتگی هایی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد فاصله قیمت تولید تا مصرف زیاد است اما در ماجرای پیاز این فاصله خیلی عمیق است. وی افزود: پیازی که امروز به قیمت هر کیلوگرم 10 تا 15 هزار تومان و در مواردی بیشتر به فروش می‌رسد همان پیازی است که در زمان برداشت به قیمتی در حدود هزار و 500 تومان یا کمتر از 2 هزار تومان از کشاورزان خریداری و انبار کردند تا امروز شرایطی این چنینی در بازار ایجاد کنند. این واسطه‌ها و سودگران در این شرایط نیز به طور مرتب این طور به جامعه القا می‌کنند که صادرات (به تنهایی) باعث افزایش قیمت پیاز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند. وی تصریح کرد: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، اکنون این محصول را با 10 برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف کنندگان ندارند. ملک زاده گفت: برای درک نقش واسطه ها باید به بازار دو ماه آینده پیاز توجه داشت که قیمت این محصول به حدی در فصل برداشت پایین می‌آید که واسطه‌ها بتوانند آن را با قیمت پایینی خریداری کنند که حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید است. وی در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه بازار محصولات کشاورزی آشفتگی زیادی دارد تصریح کرد: با دادن اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت صمت و عدم اجرای درست و کامل قانونی تمرکز وظایف بخش کشاورزی (در وزارت کشاورزی) بازار محصولات کشاورزی دچار این وضعیت فعلی  و مصداق ضرب المثل «آشپز که دو تا شود، غذا شور یا بی نمک می‌شود» شده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تجارت دوجانبه ایران و ترکیه قیمت سکه کاهش قیمت اونس طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

تین نیوز

با گذشت نزدیک به یک سال از آخرین دور افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعیین زمان و میزان تغییر بلیت، بار دیگر به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که به دنبال درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و در حالی که این شرکت ها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را داشتند، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی  به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافت.

البته مناقشه درباره قیمت بلیت هواپیما به ماه های پیش از این تاریخ برمی گشت؛ زمانی که سازمان هواپیمایی از آذرماه از درخواست ایرلاین ها برای  تغییر بلیت با توجه به افزایش نرخ ارز  خبر داده بود و حتی در برهه ای هم ایرلاین ها با استناد به  آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه،  قیمت ها را تغییر دادند؛ اما پس از آن اعلام شد که شرکت ها باید صبر کنند تا افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان آخرین تغییرات رسمی در قیمت بلیت هواپیما، این موضوع بار دیگر مطرح شده است و بار دیگر شرکت ها درخواست افزایش قیمت بلیت را دارند و در مواردی حتی به صورت غیررسمی هم افزایش نرخ بلیت از سوی برخی شرکت های هواپیمایی دیده می شود، با وجود این همچون سال گذشته، هرگونه تغییر قیمت بلیت به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

در این خصوص محمد محمدی بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - ۲۰ فروردین ماه درباره  تصمیم گیری برای تعیین قیمت جدید بلیت هواپیما  گفته بود: درباره قیمت بلیت رای دیوان عدالت اداری مبنای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت ها تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

البته پس از آن اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در فاصله دو هفته ای و تا پایان فروردین منتشر شد، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این قید زمانی برای تغییر قیمت بلیت صحت ندارد و تصمیم گیری برای قیمت بلیت  منوط به جلسه ستاد تنظیم بازار است.

تغییر قیمت بلیت هواپیما منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار

در این خصوص احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- به تازگی درباره  قیمت بلیت هواپیما،  گفت که هنوز رای دیوان عدالت اداری درباره قیمت گذاری های بلیت هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه است.

به گفته او، قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر ماند تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم گیری کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • ترمز قیمت طلا کشیده شد
  • قیمت طلا کاهشی شد
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت طلا چند دلار شد؟
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز