Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:32:45 GMT

مدرسه مطهری معمولان با خاطره ها و خاطره سازانش

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۶۱۳

مدرسه مطهری معمولان با خاطره ها و خاطره سازانش

تهران -ایرنا- در مدت اخیر که سیل چندین استان کشور را در بر گرفت، خیلی ها ، اعم از نیروهای نظامی، داویر دولتی و گروه های دانشجویی و بسیجی تحت عنوان نیروهای داوطلب یا جهادی برای امداد و کمک به سیلزدگان راهی این مناطق شدند؛ آدم هایی که هم خاطره ساز شدند و هم خاطره.

آنان بار دیگر ثابت کردند نیرو و قدرت مردم بویژه هنگامی که دست در دست هم دارند، چه ظرفیت های بزرگی دارد؛ بطوری که مدیر دبیرستان پسرانه معمولان می گفت، اولین بار بعد از وقوع سیل وقتی وارد مدرسه شدم و اوضاع را دیدم شوکه شدم و فکر کردم تا دوباره مدرسه مدرسه شود، 6 ماه وقت لازم است ، اما با کار جهادی 3روزه کار پاکسازی و راه اندازی مدرسه تمام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش خبرنگار ایرنا را که با جمعی از داوطلبان و گروه های جهادی در معمولان ، واقع در استان لرستان همراه شد، می خوانیم.

*سفر به شهری ناشناخته
برای اولین بار ششم فروردین ماه بود که با نام معمولان آشنا شدم؛ در آن روز اعلام شد که در استان لرستان سیل جاری شده و شهرهای معمولان و پلدختر دچار سیلاب شده اند، ولی از قرار معمول سیل خسارت های چندانی به این دو شهر وارد نکرده بود.
12 فروردین ماه بود که شبکه خبر و بخش های دیگر خبری از جاری شدن دوباره سیل ولی این بار سهمگین در شهرهای معمولان و پلدختر خبر دادند.
سیل 12 فروردین ماه معمولان به قدری سنگین بود که زیرساخت های این شهر به ویژه جاده ها و مخابرات آسیب دیدند؛ حدود 48 ساعت خبری از این شهر سیل زده نبود؛ بالاخره بعد از دو روز مشخص شد که معمولان متحمل خسارات شدیدی شده است.
18 فروردین ماه بود که در قالب یک گروه داوطلب و جهادی وارد شهر سیل زده معمولان شدیم؛ در مسیر و قبل از رسیدن به این شهر و در جاده پلدختر - معمولان، متوجه خسارت های فراوان شدیم؛ وقتی به پلدختر رسیدیم انگار وارد یک شهر جنگ زده شده ایم؛ در ابتدای این شهر نفربرهای دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی که به کمک مردم این منطقه آمده بودند را مشاهده کردیم.
با توجه به وظیفه ای که برای ما تعیین شده بود، یعنی پاکسازی شهر معمولان، در پلدختر توقف نکردیم و به راه خود برای رسیدن به معمولان ادامه دادیم؛ هرچه جلو می رفتم عمق فاجعه بیشتر رخ می نمود، جاده های تخریب شده، خانه های زیر آب و مردمی که در ماندن و رفتن مردد بودند.
مسیر پلدختر تا معمولان حدود 50 کیلومتر است که زمانی حدود نیم ساعت با خودرو برای رسیدن به آن کافی است، ولی به دلیل این که قسمت های زیادی از جاده این مسیر را آب برده بود، حدود 3 ساعت طول کشید تا از پل دختر به معمولان برسیم.
در بین راه مجبور شدیم چهار بار از مینی بوس خود پیاده شویم تا این خودرو بتواند در مسیری که نیروهای زحمتکش راهداری ایجاد کرده و یا در حال ایجاد بودند، عبور کنیم.
بالاخره به معمولان رسیدیم، شهری که همانند پلدختر جنگ زده به چشممان آمد، آفتاب موجب خشک شدن خاک های اطراف خیابان 45 متری و اصلی این شهر شده بود و با عبور خودروها خاک نسبتا زیادی بلند می شد.
یک حسینیه در وسط این شهر محل تجمع و تقسیم نیروهای جهادی بود و مسئولیت آن با یک روحانی بود؛ وی با رسیدن گروه به این حسینیه به سرعت ما را برای تحویل وسایلمان به مصلای کوچک این شهر فرستاد؛ پس از خواندن نماز ظهر و عصر و خوردن نهار با بیل های تحویلی، سریعا به مدرسه آسیب دیده شهید مطهری در کنار رودخانه کشکان که به رودخانه کرخه ختم می شود، رفتیم.

*مدرسه شهید مطهری معمولان روز اول
هنگام ورود به این مدرسه با حجم انبوه گل و لای مواجه شدیم؛ حیاط این مدرسه را به ارتفاع بیش از یک متر گل فرا گرفته بود، ماموریت ما خالی کردن گل و لای داخل مدرسه شهید مطهری بود؛ روحانیون و طلبه های بسیجی جهادی اعزامی از اصفهان هم بودند.
بیش از نیم متر و در برخی نقاط مدرسه تا یک متر گل و لای انباشت شده بود. در کنار روحانیون و طلبه های بسیجی اصفهانی ابتدا شروع به تمیز کردن سالن ورودی این مدرسه کردیم و سپس وارد پاکسازی کلاس ها شدیم؛ کار پاکسازی سالن نسبت به کلاس های درس راحت تر بود، چرا که در کلاس ها میز و صندلی ها زیر گلا و لای مدفون شده بودند و این کار تخلیه را مشکل می کرد.
در این سه روز که همه اش خاطره شد ، در کنار کار بی وقفه اشک بود که از برای رنج و محنت مردمان این دیار وطن جاری بود و درعین حال شوخی و لبخند هم بود.
هربار که گامی به سمت پایان کار برداشته می شد، بچه ها با صلوات خوشحالی خود را ابراز می کردند، تا اینکه بالاخره پس از سه روز کار جهادی پاکسازی مدرسه تمام شد.
در زمان پاکسازی مدرسه شهید مطهری معمولان مدیر این مدرسه و مستخدم آن دوشادوش و در کنار نیروهای جهادی حضور داشتند و فعالیت می کردند؛ روز آخر پاکسازی نیز سه تن از دانش آموزان این مدرسه به کمک نیروهای جهادی آمدند و در کار پاکسازی سهیم شدند.

*خاطرات مدیر مدرسه
بالاخره پس از پایان کار پاکسازی دبیرستان پسرانه دوره اول شهید مطهری معمولان فرصتی دست داد تا با 'ایمان سیاه منصور' مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول شهید مطهری شهر معمولان درباره سیل این شهر و مشکلات مربوط به آن صحبت کنیم و او از وقایع رخ داده در شهر سیلزده معمولان برایمان روایت کند.
ایمان گفت: پس از حادثه سیل وقتی با حجم انبوه گل و لای وارد شده به مدرسه مواجه شدم اولش شوکه شدم و حداقل زمانی که برای تخلیه آن تصور کردم شش ماه بود،اما جهادی ها با تلاش مثال زدنی خود سه روزه مدرسه شهید مطهری را از گل ولای پاکسازی کردند.
وی درخصوص سیل اخیر و آسیب های آن می گوید: 12 فروردین ساعت 8:30 صبح بود که سیل اصلی اتفاق افتاد؛ در سیل اول که ششم فروردین اتفاق افتاده بود هیچ آسیبی به این مدرسه نرسیده بود و خسارات به منازل مردم نیز کم بود، ولی سیل دوم که 12 فروردین ماه روی داد، بسیار سنگین بود، به حدی که بر اثر خسارت های وارده تمامی امکانات منازل مسکونی مردم اطراف رودخانه کشکان و مدرسه از بین رفت، ولی مدرسه به خاطر اینکه از استحکام خیلی خوبی برخوردار بود، در مقابل سیل مقاومت کرد و باقی ماند.

*فقط 10 دقیقه فرصت داشتیم
مدیر دبیرستان شهید مطهری معمولان در خصوص نحوه مطلع شدن از بالا آمدن رودخانه کشکان و اینکه مدرسه شهید مطهری نیز در معرض سیل قرار داشت، گفت: ساعت 8:30 روز 12 فروردین بود که مستخدم مدرسه تماس گرفت و اعلام کرد که سیل وارد مدرسه شده و ما فقط 10 دقیقه فرصت داشتیم تا مدارک مهم مدرسه و کامپیوتر اصلی را از آن خارج کنیم.
'من فقط توانستم پرونده دانش آموزان امسال و دفاتر امتحانات سال های گذشته را طی این 10 دقیقه از مدرسه خارج کنم.'

*همه تجهیزات مدرسه از بین رفته
سیاه منصور با اشاره به این که این مدرسه 23 سال پیش ساخته شده و از استحکام خیلی خوبی نیز برخوردار است، گفت: این مدرسه به دلیل کمبود زمین در معمولان در کنار رودخانه کشکان ساخته شده و سیل اخیر موجب شده مدرسه شهید مطهری به دلیل خسارت های وارده قابل استفاده نباشد؛ تمام تجهیزات آموزشی، رفاهی، اداری و کارگاه ها و آزمایشگاه این مدرسه که با زحمات زیادی تهیه شده بود نیز کاملا از بین رفت.
وی افزود: هم اکنون به دنبال آن هستیم تا دانش آموزان به طور موقت در شیفت دوم دبیرستان طالقانی و یا در کانکس به تحصیل خود ادامه دهند.
مدیر مدرسه شهید مطهری با بیان این که در سال تحصیلی 97- 98، 151 دانش آموز در این مدرسه مشغول تحصیل بودند، گفت: تمام کتاب ها، لباس ها و لوازم التحریر دانش آموزانی که منازل آن ها دچار سیل شده از بین رفته و هم اکنون به دنبال تهیه کتاب و لوازم التحریر برای آن ها هستیم.

*مشکل قطع جاده ارتباطی
وی با اشاره به این که مدرسه شهید مطهری تنها مدرسه پسرانه متوسطه اول شهر معمولان است که دانش آموزان برخی روستاهای اطراف شهر نیز در این مدرسه درس می خوانند، اظهار داشت: یکی از مشکلات فعلی برخی دانش آموزان که از اطراف شهر و روستاها به معمولان می آمدند، قطع جاده های ارتباطی است که باید سریعا برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.
وی با بیان این که منازل شمار زیادی از مردم معمولان در سیل اخیر زیر آب رفته که 40 نفر از آنها فرهنگی هستند، افزود: فرهنگیان معمولان انتظار داشتند که وزیر آموزش و پرورش به دلیل سیل اخیر و آسیب های وارده به مراکز آموزشی این شهر، از شهر معمولان بازدید می کرد که دلگرمی خوبی برای معلمان و فرهنگیان بود که این موضوع عملی نشد، هر چند یکی از معاونان وی به منطقه آمد.
سیاه منصور در خصوص آسیب دیدن دیگر مدرسه معمولان نیز گفت: تنها دبیرستان متوسطه دخترانه حضرت خدیجه کبری (س) و همچنین کار و دانش و فنی و حرفه ای حجاب شهر که در کنار هم قرار دارند نیز از بین رفته و با توجه به این که دانش آموزان این مدرسه در آستانه کنکور هستند، باید تمهیدات ویژه ای برای آن ها در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به دیگر آسیب های موجود در شهر معمولان تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنان درگیر پیامدهای سیل هستند و هیچگونه امکاناتی ندارند و با توجه به اینکه فصل کاشت محصولات کشاورزی است و تمام راه های دسترسی به زمین های کشاورزی، موتورهای آب و پمپ های آب کشاورزی از بین رفته و درآمد بسیاری از خانواده های معمولان نیز از همین راه کشاورزی است، باید چاره ای فوری در این باره اندیشیده شود.
مدیر مدرسه شهید مطهری معمولان تخریب جاده های مواصلاتی این شهر را از مشکلات اصلی مردم این شهر برشمرد و افزود: برخی از پدران دانش آموزان معمولانی راننده خودروهای سنگین هستند و به دلیل تخریب جاده های ترانزیتی با مشکل کسب درآمد مواجه شده اند و تا زمانی که جاده ها درست نشود، نمی توانند اقساط خود را پرداخت نمایند.
وی با اشاره به تخریب جاده معمولان- خرم آباد گفت: با توجه به تخریب جاده معمولان به خرم آباد، تمامی دسترسی ها به مراکز درمانی تخصصی از بین رفته و مسیری را که مردم این شهر در زمان قبل از سیل در 50 دقیقه طی می کردند، الان باید سه ساعته طی نمایند.
'قبل از حادثه سیل اخیر کرایه خودروهای سواری از معمولان به خرم آباد 7 هزارتومان بود که اکنون به بیش از 30 هزار تومان رسیده که این هم برای مردم معمولان به ویژه دانشجویان به دغدغه تبدیل شده است. '
وی مشکل بعدی را رفت و آمد برخی دبیران و کادر اداری ادارات به معمولان دانست و گفت: با توجه به اینکه برخی دبیران و کارکنان ادارات این شهر از خرم آباد به معمولان می آمدند با توجه به بسته شدن راه دیگر نمی توانند به این شهر بیایند.
سیاه منصور تاکید کرد: اگر راه دسترسی خرم آباد به معمولان سریعا باز نشود با توجه به کمبود امکانات در شهر معمولان این شهر متروکه خواهد شد و مردم نیز مجبور به مهاجرت می شوند.
وی مشکل دیگر مردم آسیب دیده از سیل اخیر را از بین رفتن مدارک شناسایی آنها اعلام کرد و گفت: بسیاری از خانه های مردم معمولان در اثر سیل آسیب دیده، بسیاری از زیرساخت های این شهر از بین رفته و بسیاری از اسناد و مدارک شناسایی مردم معمولان نیز از بین رفته که نیاز است سریعا ادارات مربوطه اقدام به صدور آنها نمایند.

*با این بودجه کاری نمی شود کرد
مدیر مدرسه شهید مطهری معمولان دست آخر با گریزی به بودجه این مدرسه بیان داشت: سرانه مدرسه شهید مطهری در سال تحصیلی 97- 96 ، 850 هزار تومان بود که 350 هزار تومان آن به عنوان تهیه مجله و دیگرعناوین به آموزش و پرورش بازگردانده شده و در سال تحصیلی فعلی نیز بودجه اختصاص یافته به این مدرسه نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار تومان است که با توجه به شرایط موجود و حضور دانش آموزان بی بضاعت به هیچ وجه کفاف امورات را نمی دهد.
وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که مشکل مردم شهر معمولان با گذشت زمان با شتاب بیشتری حل شود و به دست فراموشی سپرده نشود.
م ج/1770/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي معمولان سيل مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه زنجان ۴۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی برگزار می‌کند

حجت الاسلام حسن بیگدلی روز پنجشنبه در نشست خبری به نقش و تاثیر شهید مطهری در تقویت بنیان های نظری انقلاب و نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: آثار این شهید گرانقدر امروز هم پاسخگوی نیازهای معرفتی است و بهره گیری از افکار و اندیشه های شهید مطهری،گام نهادن و طی مسیر درست را تضمین می کند.
وی ادامه داد: سپاه پاسداران در عین اینکه یک مجموعه نظامی است یک مجموعه عقیدتی و مذهبی نیز هست و نمی تواند از عقیده و اعتقاد الهی و قرآنی جدا باشد.
حجت الاسلام بیگدلی اظهار کرد: وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در راستای تامین و ترویج معارف انقلابی و روحیه جهادی، ارتقای بصیرت دینی و انقلابی، تعمیق بصیرت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی، پاسداری از انقلاب و ارتقای عمل مکتبی است.

وی به اقدامات و برنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته در حوزه سیاسی نزدیک به ۲۰ هزار جلسه بصیرتی برگزار شد و ۸۰ هزار نفر در برنامه ها و دوره های عقیدتی و معرفتی بسیج در استان حضور یافتند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان اینکه سپاه به هیچ جریانی وابستگی ندارد و اجازه بهره برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی دهد، اظهار کرد: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک می کند و در کنار آنها حضور می یابد.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان به برنامه های پیش بینی شده برای هفته عقیدتی و سیاسی اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده های معظم شهدا، حضور در نماز جمعه و اجتماعات مختلف برای تبیین مباحث عقیدتی و سیاسی، برگزاری همایش حکمت مطهر، مسابقات قرآن و آثار شهید مطهری، مسابقات ورزشی، زنگ سپاس از مقام معلم، نشست های معرفتی و بصیرتی، تولید محتوا بر اساس آثار شهید مطهری و به اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله این برنامه هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب
  • مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد
  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • سپاه زنجان ۴۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی برگزار می‌کند
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • حل مشکل شهروندان با پیگیری خبری
  • ۲۳۰ مربی در سپاه و بسیج استان سمنان فعالیت می‌کنند
  • امروز همه چشم‌ها به یاد خاطره‌ای سرخ، بارانی شدند