Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- ارتقای روستای یکه سعود، مرکز بخش جرگلان و غلامان، مرکز بخش غلامان به شهر در شهرستان رازوجرگلان، از مطالبات مردم و مدیران این شهرستان بود که از 10 سال پیش پیگیری می شد و در آخرین روزهای سال 97 مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی در آخرین روزهای سال 97 از موافقت هیات دولت با ارتقای این 2 روستا به شهر خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ولی الله حیاتی با اشاره به مصوبه هشتم اسفندماه 97 هیات وزیران مبنی بر تبدیل روستاهای یکه سعود و غلامان به شهر، از انتظار استان برای ابلاغ این مصوبه سخن گفته بود.
اکنون اهالی این 2 منطقه منتظرند تا با ایجاد شهرداری و تعیین شهردار، برداشتن نخستین گام های مسئولان برای ارتقای این 2 روستا به شهر و توسعه این مناطق را شاهد باشند.
برخی از ساکنان این نواحی می گویند که وعده ارتقای سیاسی این 2 روستا از سالها پیش در کارزارهای انتخاباتی داده شده و اکنون که این طرح به تصویب رسیده و مردم چشم انتظار تحقق عملی این امر هستند.
آنان می گویند که علیرغم خسارت های زیادی که از ناحیه سیل به جرگلان وارد آمده و اکنون نیازمند کمک دولت برای جبران خسارت ها هستیم اما مردم منطقه این آمادگی را دارند تا برای ایجاد شهرداری و تعیین شهردار و تسهیل برخی امور کمک کنند.
شماری از اهالی یکه سعود و غلامان از اختلاف نظرها در مورد تعیین شهردار در این 2 نقطه خبر داده و نبود اعتبار و محل مناسب برای استقرار شهرداری و امکاناتی مانند تأمین نیرو و تجهیرات را نیز از موانع شکل گیری این 2 شهر ذکر می کنند.
فرماندار راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باید بسترهایی برای ارتقای این دو نقطه فراهم شود، گفت: ارتقای این 2 روستا ابلاغ شده است اما برای ایجاد شهرداری نیاز به اعتبار و امکاناتی مانند فراهم کردن تجهیزات و ماشین آلات است.
محمد زارعی افزود: برای تعیین شهردار نیز در حال پیگیری و رایزنی هستیم.
وی افزود: شهر یکه سعود شامل روستاهای حسن آباد، یکه سعود بالا و پایین است و در حدود 6 هزار نفر جمعیت دارد و غلامان نیز از روستاهای پر جمعیت بخش غلامان است.
بخشدار جرگلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ارتقای روستای یکه سعود به شهر رسما به بخشداری اعلام شده است.
پولاد نجاهی افزود: برابر مقررات برای معرفی شهردار و ارتقای این نقطه به شهر اقدام خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش هایی از یکه سعود پایین خارج از طرح هادی بوده به محض الحاق این بخش ها به طرح هادی و با توجه به نتیجه کمیسیون بنیاد مسکن استان این روستا به شهر تبدیل می شود.
نجاهی با بیان اینکه هیچ اختلاف نظر و مشکلی برای تهیه مقدمات ارتقای عملی این روستا به شهر وجود ندارد اظهار داشت: ادغام 3 روستا تمام شده است و برابر مقررات، شورای 3 روستا را ادغام و با نظر اعضای شورا، شهردار را معرفی می کنیم.
بخشدار غلامان اما مشکل اعتبار و جانمایی محل شهرداری را از اهم مشکلات در زمینه اجرای این طرح دانست و اظهار داشت: برای این موارد هنوز برنامه ریزی نشده است و اقدامات عملی از هفته آینده آغاز می شود.
جواد جوان نوش افزود: غلامان، شهری جدیدالتأسیس است که تا کنون با دهیار اداره می شده است.
وی افزود: برای ایجاد شهرداری نیاز به ماشین آلات و اعتبار داریم و در غلامان ساختمانی که مناسب استقرار شهرداری باشد نداریم و ممکن است یک مدرسه را با تغییر کاربری به این امر اختصاص دهیم.
وی اظهار داشت: تأمین بودجه اولیه برای راه اندازی، استخدام چند کارمند، کرایه خودرو و آموزش نیروی انسانی از چالش های پیش روی ارتقای غلامان به شهر است و از سوی دیگر مساله تعیین شهردار، تخصص او و بومی بودن یا نبودن شهردار نیز وجود دارد.
جوان نوش افزود: دقت در این موارد لازم است و باید به شکلی کار شود که گرهی به مشکلات مردم غلامان افزوده نشود.
راز و جرگلان، بخشی مرزی در تابعیت شهرستان بجنورد بود که در 28 اسفند سال 1391 به شهرستان تبدیل شد و هم اکنون این شهرستان دارای سه بخش غلامان، راز و جرگلان است.
با ارتقای راز و جرگلان به شهرستان، شهر راز به عنوان مرکز بخش راز و شهرستان اعلام شد و بخش غلامان به مرکزیت روستای غلامان و جرگلان به مرکزیت یکه سعود 2 بخش تابعه آن تعیین شد.
شهر غلامان 3 هزار و 600 نفر و یکه سعود 6 هزار نفر جمعیت دارد.
75 درصد از مردم شهرستان راز و جرگلان را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند که دارای مذهب تسنن هستند. از دیگر اقوام این شهرستان می‌توان به رازی‌ها، ترک‌ها، کردها و تات‌ها اشاره کرد.
ب/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ارتقاي روستاها راز و جرگلان خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، ابوالقاسم محی الدینی در دیدار با مدیران مجموعه پارک علم و فناوری استان گفت: پیشنهادی از سوی شهرداری مطرح شد مبنی بر این که طرح اولیه‌ای با همکاری مشترک شهرداری و پارک علم و فناوری استان تهیه و ارائه شود تا دیوار‌های مقابل کارخانه برداشته شده و فضای مقابل کارخانه که در اختیار مجموعه کارخانه هم باشد، به عنوان یک فضای شهری زیبا برای استفاده شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.

شهردار یزد افزود: با افزوده شدن این فضا به فضای در دسترس شهروندان، علاوه بر زیباسازی بصری شهری، تعامل بین مردم و مجموعه فناوری نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مدیران مجموعه پارک و علم و فناوری استان پس از بررسی‌های لازم، آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنند.

محی الدینی در خصوص مباحثی که در حوزه اجرای شبکه فیبر نوری در سطح شهر یزد مطرح شده بود، گفت: متأسفانه پیمانکاران شرکت سرمایه گذار مشکلاتی در اجرای فیبر نوری ایجاد کرده بودند که مقرر شد با اخذ تعهدات لازم و همچنین پرداخت هزینه خسارتی که این شرکت‌ها وارد کرده اند، مجوز جدیدی صادر می‌شود تا شبکه فیبر نوری در سطح شهر تکمیل شود.

شهردار یزد درباره تعامل و همکاری شهرداری با صندوق پژوهش و فناوری استان اظهار داشت: با توجه به این که شهرداری یزد از سال گذشته سهامدار این صندوق شده است، به زودی تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و رئیس صندوق امضا خواهد شد که انشاالله بستر همکاری‌های سازنده بین دو نهاد در زمینه‌های فناوری، نوآوری و خلاقیت به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری و ایجاد ناحیه فناوری هم مقرر شد مجموعه پارک علم و فناوری استان طرح‌های خود را درخصوص ایجاد این ناحیه به شهرداری ارائه کند تا پس ازبررسی این طرح‌ها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر، جهت اخذ مجوز به کمیسیون‌های مربوطه ارسال شود.

دیگر خبرها

  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار برای استان همدان
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال
  • کشف تعداد ۶۱ کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان
  • دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود
  • ۳۷ هکتار زمین مسکن ملی در خاش تأمین شد
  • ایجاد قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • بورل: پیشرفتی برای کاهش فاجعه بشری در غزه رخ نداده است
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌