Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@18:48:41 GMT

سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۷۸۹

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به آخرین وضعیت آبخوان‌های کشور پس از بارندگی‌های اخیر گفت: عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند. آفتاب‌‌نیوز : ابوالقاسم حسین پور، با بیان اینکه بارش‌های اخیر سال خوبی را برای آبخوان‌های کشور رقم زد، اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیش از دو میلیارد متر مکعب افزایش تغذیه در آبخوان‌ها به علت اثربخشی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این به معنای آن نیست که بیلان آبخوان‌های کشور مثبت شده است. عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شود هر چند که شاید بعضی از آبخوان‌های کوچک که فشار زیادی روی آن‌ها نبود و کسری مخزن زیادی نداشتند به واسطه تغذیه طبیعی ناشی از بارش‌ها و طرح‌های آبخوان‌داری متعادل شده باشند.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه شاید در حال حاضر آب‌های منابع سطحی کشور در شرایط خوبی قرار داشته باشند اما این به معنی رفع خشکسالی نیست، تصریح کرد: باید این مورد را در نظر بگیریم به دلیل نوسانات اقلیمی ممکن است که در سال‌های بعد با کم بارشی و کمبود منابع آب‌های سطحی مواجه شویم.
حسین‌پور با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌های کشور نیاز به حمایت‌های مستمری در بلندمدت دارند، گفت: بسیاری از آبخوان‌های کشور در انتظار تغذیه بیشتر و حذف فشار اضافه برداشت‌ها هستند برای مثال اگر ۲۰ درصد آبخوان‌ها را بیشتر تغذیه کنیم نباید ۸۰ درصد اضافه برداشت چه از روش‌های مجاز و چه از روش‌های غیرمجاز داشته باشیم.
وی در پایان با بیان اینکه اگر آب را در دل زمین ذخیره کنیم علاوه بر حفظ رطوبت خاک جلوی وزش گرد و غبار را نیز می‌گیریم، اظهار کرد: هدف آبخوان‌داری حفظ آب در طبیعت و پایداری چرخه اکوسیستم‌های طبیعی است.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سفره های آب زیرزمینی دشت جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۰ متری آبخوان دشت غربی البرز

حمیدرضا رحیمی گفت: از آنجا که برداشت آب برای مصارف کشاورزی ، صنعتی و شرب در دشت غربی استان البرز از منابع آب زیرزمینی است بر همین اساس شاهد افت شدید این سفره ها هستیم.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای استان البرز در کنار طرح اجرای طرح جامع آبرسانی و تامین آب از سدها با سرعت در حال کنترل چاه های غیر مجاز آب در دشت غربی استان است.

رحیمی گفت : سال گذشته افزون بر انسداد کامل ۱۹۵ حلقه چاه غیر مجاز ، تعداد ۱۳۸ حلقه چاه نیز در نظرآباد تا زمان تعیین تکلیف پلمب شده است؛ با انسداد چاههای غیر مجاز از هدر روی ۲۵.۳ میلیون متر مکعب آب در دشت نظرآباد جلوگیری به عمل آمد.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از فرونشست زمین در دشت غربی البرز طرح های پیشگیرانه شامل شناسایی و انسداد چاههای غیر مجاز و نصب کنتور بر روی چاههای مجاز در نظرآباد با جدیت دنبال می شود.

رحیمی گفت : با توجه به افت شدید سفره های زیر زمینی ، دشت غربی البرز طبق ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب ، جزو دشت های ممنوعه کشور قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ضمن توقیف ۶ دستگاه حفاری چاه ، ۱۰۱ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز نظرآباد نصب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • تاکیدوزیرکشور:جدیت استانداردسازی راه‌ها درسیستان وبلوچستان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • سد و نیروگاه سریلانکا ساخت مهندسان ایرانی آماده بهره برداری شد
  • آبخیزداری و آبخوان‌داری باید مورد توجه جدی قرار بگیرد
  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • افت ۲۰ متری آبخوان دشت غربی البرز
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد