Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل شمال آفریقا در تشریح آخرین وضعیت میدانی و سیاسی لیبی و ابعاد تداوم درگیری‌های نظامی در اطراف طرابلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه از بطن اخبار و داده‌های میدانی بر می‌آید نشان می‌دهد که درگیری‌ها در طرابلس بین نیروهای حفتر و شبه نظامیان مستقر در پایتخت (طرابلس) به شدت ادامه دارد و متاسفانه تاکنون حدود ۲۰۰ نفر نظامی و غیر نظامی در اثر تبادل آتش کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه کنیم که جنگ طرابلس برای حفتر جنبه حیاتی دارد؛ چراکه حضور ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر در این شهر  پایان بخش حیات سیاسی و نظامی سایر گروه‌های رقیب خواهد بود. لذا حفتر و طرف‌های حامى نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پایتخت را تسخیر کنند و با حضور خود در آن به یک موفقیت منطقه‌ای دست پیدا کنند. حفتر معتقد است که جنگ طرابلس برای آنها یک جنگ حیثیتی است که نباید در آن با شکست مواجه شوند. لذا باتوجه به اصرار خلیفه حفتر و حامیان وی، بعید به نظر میرسد تلاش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی به نتیجه برسند.

 وی ادامه داد: اخیراً برخی منابع افشاء کردند حفتر پس از سفر به عربستان و مصر سلاح‌های جدیدی به دست آورده و این امر به خوبی نشان می‌دهد که طرف های خارجی می‌خواهند کار را با حضور نیروهای حفتر در طرابلس یکسره کنند. واکنش‌های ضعیف بین‌المللی و عدم قاطعیت شورای امنیت سازمان ملل جهت متوقف کردن پیشروی‌های ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر و تشدید حملات آن، دولت وفاق ملی به رهبری «فائز السراج» در یک موقعیت کاملاً انفعالی قرار داده است. به نظر می‌رسد مجموع تحولات شمال آفریقا  و حتی کشور سودان به نوعی با یکدیگر ارتباط زنجیره‌ای دارد که در پشت آن، حضور و تلاش‌های پررنگ مصر، عربستان و امارات دیده می‌شود و شاید برای جمهوری اسلامی ایران یکه‌تازی این محور به این نحو چندان جالب نباشد. واقعیت این است که آمریکا و غربی‌ها با هر دو محور کار می‌کنند اما نسبت به محور مصر، عربستان و امارات گرایش بیشتری دارند. آنها به دنبال این هستند تا دوگانگی موجود در لیبی یعنی ادامه حیات دو دولت شرق و غرب پایان یابد و این امر کاملاً در موضوع یمن و تحریم فروش سلاح به عربستان سعودی قابل مشاهده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به انفعال نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل در پرونده یمن و لیبی، گفت: شورای امنیت پس از دو ساعت تنها یک بیانیه صادر کرد که طی آن خواستار توقف جنگ بر علیه یمن شد و نهایتاً‌ درخواست کرد که ارسال سلاح به عربستان جهت استفاده در جنگ متوقف شود؛ اما آمریکایی‌ها به این بیانیه اعتنایی نکردند و ارسال سلاح به ریاض را ادامه دادند. این مثال به خوبی نشان می‌دهد که محور فوق الذکر اصرار دارد جنگ در لیبی ادامه پیدا کند تا به نتیجه مورد نظر خود برسند. آرایش جنگی در پایتخت لیبی در حال حاضر به این شکل است که یک طرف محور قطر و ترکیه که حامی و پشتیبان نیروهای دولت وفاق ملی به رهبری «فائز السراج» است قرار دارند و در سوی دیگر شبه نظامیان مستقر در پایتخت از جمله نیروهای مصراته در حال ایفاء نقش آتش بیار فائز السراج هستند. این در حالیست که گفته می‌شود ترکیه با افتتاح یک خط هوایی در جزیره مالت، در حال انتقال نیروهای داعش از خاک سوریه به لیبی است.

مصدق‌پور افزود: نیروهای ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر هم اکنون در دروازه‌های چند شهر دیگر لیبی از جمله مصراته، بنغازی ، هلال نفتی و جفره مستقر شده‌اند اما یکی از فرماندهان نظامی آنها اعلام کرد که نیروها فعلاً بخاطر جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان در مواضع خود  باقی خواهند ماند. البته آنها معتقدند پس از این محاصره و تمام شدن آذوقه‌ها و مواد غذایی شهرها یکی پس از دیگری سقوط خواهند کرد. طرف مقابل تصمیم گرفته تا یک هفته یعنی زمان برگزاری «اجلاس غدامس» مقاومت کند؛ بلکه سازمان ملل بتواند حفتر را وادار به شرکت در این اجلاس کند. در این بین برخی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که امکان دارد درگیری‌های نظامی در لیبی مدتها ادامه پیدا کند و یک وضعیت مشابه وضعیت یمن بوجود آید و با ورود جریان‌های اسلامگرا، کشور لیبی را در راستای سیاست " فوضی خلاقه" یا هرج و مرج برنامه‌ریزی شده بیشتر تضعیف کنند. تا جایی که «سیف‌الاسلام قذافی» در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها خواستار پایان دادن به درد و رنج مردم و ریشه کنی شبه نظامیان شد که نشان از وخیم بودن اوضاع دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه سناریوهایی در مورد لیبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: محور سازش در منطقه خاورمیانه دچار شکست‌های بزرگی شده؛ لذا تلاش دارد به سمت شمال آفریقا متمایل شود و در این میان بر روی لیبی و الجزایر تمرکز زیادی کرده‌اند تا این شکست را جبران کند. معتقدم که چشم‌انداز وقایع بعدی و همچنین آینده کشور لیبی چندان امید بخش نیست و البته سناریوهای متعددی قابل پیش‌بینی است. یکی از این سناریوها  ادامه جنگ و درگیری مانند یمن است وسناریوی دوم یکسره کردن اوضاع به نفع حفتر و پایان دادن به دوگانگی حاکمیت با تفکیک و متلاشی کردن جناح فائز السراج. آنچه امروز در لیبی شاهد هستیم را باید در چارچوب توطئه جهانی - آمریکایی تعریف کرد. مستندات نشان می‌دهد که قدرت‌های غربی در اثر نگرانی از گسترش قلمروی جبهه مقاومت به دنبال پیاده کردن پروژه " عسکرة الانظمة " یعنی نظامی کردن نظام‌ها و حاکمیت سیاسی منطقه هستند. به عبارتی دیگر آنها به دنبال تکرار تجربه مصر که طی آن از نظامیان در مقابل خیزش‌های مردمی استفاده شد، هستند.

مصدق‌پور در پایان تصریح کرد: ایالات متحده برای تاسیس ناتوی عربی دچار مشکل اساسی شده و آنهم عدم امکان یکپارچه کردن ارتش‌های جهان عرب به دلیل اختلاف میان نظام‌های حکومتی عربی است. از این منظر آمریکایی‌ها برای اجرای طرح معامله قرن نیاز به تعامل یکپارچه جهان عرب دارند. حقیقت امر این است که اگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال عبور از این چالش و خنثی‌سازی توطئه‌های استعمارگران جهت تجزیه ممالک اسلامی است، نیاز به تعامل عمیق با ملت‌های عرب وتشکلات جامعه مدنی عربی است. باید توجه داشت که ارتش‌ها در وضعیت کنونی جامعه ملل نمی‌توانند سلطه خود را بر ملت‌ها اعمال کنند؛ چراکه این سناریو از سوی سعودی‌ها نگاشته شده و نفوذ عربستان و کشورهای هم پیمان او در جهان عرب در حال افول است. لذا ارتش‌های سودان  و الجزائر اگر ببینند مردم یک صدا و یکپارچه هستند توان رویاروی با ملت‌ها را نخواهند داشت و ناچار به تسلیم می‌شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لیبی طرابلس فائز السراج خلیفه حفتر ارتش ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آستین: شرایط غزه یک فاجعه انسانی است

جنگ غزه تاکنون بیش از ۳۲ هزار کشته و ۷۴ هزار مجروح برجای گذاشته است. هر چه ارتش رژیم صهیونیستی بیشتر در باتلاق جنگ غزه فرو می‌رود، حمایت جامعه بین الملل از این رژیم بیشتر کاهش می‌یابد. این مسئله اکنون به نزدیکترین شرکای تل آویو از جمله آمریکا نیز رسیده است. 

به گزارش الجزیره، لوئید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز (سه شنبه) اعلام کرد شرایط فعلی در غزه یک فاجعه انسانی است. 

وی در ابتدای دیدار با یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت: هم از جنبه اخلاقی و هم از منظر استراتژیک واجب است که از جان غیرنظامیان فلسطینی محافظت شود. 

آستین با اشاره به تلفات بالای جنگ در غزه، شرایط این باریکه را فاجعه بار خطاب کرد. 

دیدار این دو مقام نظامی ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی در واشنگتن پس از آن رخ می‌دهد که تل آویو به دلیل عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت که خواستار استقرار آتش بس در غزه شده بود، ارسال هیات عالی رتبه خود به کاخ سفید برای رایزنی پیرامون حمله به رفح را لغو کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازداشت افراد مرتبط با داعش و وهابیت در افغانستان
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!
  • ۱۷۰ نفر گرفتار در کولاک تکاب رهایی یافتند
  • کی‌یف: احتمال استقرار نظامیان اروپایی در اوکراین وجود دارد
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • آستین: شرایط غزه یک فاجعه انسانی است
  • فیلم| فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می‌دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می‌شود!