Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@16:11:02 GMT

موافقت نمایندگان با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۴۱۵۹

موافقت نمایندگان با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی

لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی در حال حاضر در کمیسیون اقتصاد دولت در حال بررسی است که همزمان با این بررسی بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی موافق هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی دی ماه سال گذشته به دولت تقدیم شده بود بررسی آن 27 فروردین ماه در کمیسیون اقتصاد دولت به جریان افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این طرح واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل 10 هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) «ریال جدید» خواهد بود.

 

با اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارٱمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه دارد.

 

بنابراین گزارش، در این لایحه به احکامی درباره نظارت، مقررات انتظامی، صندوق حمایت سپرده‌ها، توقف، بازسازی، ورشکستگی، انحلال و تصفیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخته شده است.

 

حالا خبرها حاکی از آن است که همزمان با بررسی این موضوع در هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی موافق هستند. این خبر را ریییس کمیسیون اقتصادی مجلس به ایبنا داده و ادامه داده است: «در شرایط تورمی فعلی حذف صفر از پول ملی اقدام مناسبی است. حذف صفر از پول ملی به ساده سازی محاسبات در حوزه اقتصادی می انجامد. نحوه مقایسه واحد پول ملی با ارزهای دیگر نیز با این رویه تسهیل می شود.»

 

«محمدرضا پورابراهیمی» با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به حذف صفر از پول ملی خود اقدام کرده اند، تصریح کرد: «منطق حذف صفر از پول ملی کارشناسی و درست بوده و مورد تایید است. حرف یک صفر و تبدیل ریال به تومان زیاد مورد پذیرش نیست. در حال حاضر نیز در مراودات روزانه کسی اصطلاح ریال را به کار نمی برد، از اینرو عملا در جامعه یک صفر حذف شده است.»

 

وی با تاکید بر اینکه در لایحه دولت که مربوط به اصلاح بانکداری است بندی در ارتباط با حذف صفر از پول ملی آمده که در کمیسیون اقتصادی دولت نیز مصوب شده است، افزود: «هر چند این لایحه هنوز به مجلس نرسیده، اما باید با بررسی دقیق و کسب مجوز از قوه مقننه اجرایی شود. اگر نمایندگان نیز به این موضوع در قالب طرح ورود داشته باشند با موافقت مورد بررسی واقع می شود. پیشنهاد ما برای حذف صفر از پول ملی ۴ صفر بوده تا عددی رُند در اقتصاد کشور به وجود آید. حذف صفر از پول ملی اثر تورمی در اقتصاد نداشته و تاثیری در قدرت خرید مردم نخواهد داشت.»

 

یادآور می شود: هدف از این لایحه، تأمین ثبات، سلامت و پایداری نظام پولی و بانکی بر مبنای موازین شرعی و صیانت از منافع سپرده‌گذاران است که مشتمل بر اقدامات مناسب به‌منظور برون‌رفت مؤسسات اعتباری از شرایط نامطلوب، نحوه رسیدگی به تخلفات مؤسسات اعتباری و اقدامات مقتضی در زمان ورشکستگی این مؤسسات بود.  همچنین به‌منظور تضمین سپرده‌‌های اشخاص در مؤسسه اعتباری، به صندوق ضمانت سپرده‌ها اجازه داده شده با رعایت شرایط مقرر در این لایحه به فعالیت‌های خود ادامه دهد که بر این اساس عضویت تمامی مؤسسات اعتباری در این صندوق الزامی است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب روز ارتش رژه روز ارتش ارتش سیل خبرگزاری شبستان خسارت سیل اردبیل حذف چهار صفر حذف ۴ صفر حذف صفر از پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت: بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد.

وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد و در اسفندماه ابلاغ شد، پس دولت و کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند و نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد منتها جابجایی بین جداول امکان‌پذیر است.

قالیباف در واکنش به این موضوع که دولت تغییری در جداول برخلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول لایحه بودجه داشته است، تصریح کرد: شاید دولت جداول را براساس لایحه و نه مصوبات تنظیم کرده است که براین اساس اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که این کار را کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

وی درباره روند بازار ارز هم اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکر خود گفت: براساس اصلاحات آیین‌نامه قرار بود که بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد حال این‌که تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی ادامه داد: نمونه آن را می‌توان در موضوع فروش محصولات فرعی گاز اتان و گاز مایع دید. دولت در تبصره هشت این موضوع را به عنوان منابع قید کرده بود که ما در صحن علنی مجلس حذف کردیم، اما مجددا در جداول آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره موضوع ارز هم قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به خاطر اتفاقات اخیر به عقب افتاد انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل شود. ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم.

وی بیان کرد: باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید
  • دستور کار مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز
  • هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
  • بررسی جداگانه لایحه کمک به اوکراین و اسرائیل در کنگره آمریکا
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است