Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@13:01:50 GMT

صادرات نفت ایران به چین ۳۳ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۴۲۸۶

صادرات نفت ایران به چین ۳۳ درصد افزایش یافت

چین در آستانه اتمام معافیت شش ماهه تحریم نفتی ایران واردات نفت از این کشور را افزایش داده و طی آوریل ۷۵۴ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

 به گزارش ایمنا به نقل از رویترز، با وجود افزایش قیمت نفت به نظر می‌رسد چین همچنان به ذخیره نفت در تاسیسات استراتژیک و اقتصادی خود به میزان بالا در سه ماهه اول سال ادامه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با این اینکه چین آمار دقیقی از ذخایر استراتژیک و اقتصادی خود نداده، ولی با توجه به مقدار پالایش نفت و مصرف داخلی و واردات نفت خام می‌توان به این نتیجه رسید.

 پالایشگاه ها ۱۲.۶ میلیون بشکه نفت خام در روز در سه ماهه اول سال پالایش کردند که ۴.۴ درصد نسبت به سه ماه پایانی ۲۰۱۸ افزایش داشت و به همین میزان هم نسبت به سال قبل بالا رفته بود.

 واردات نفت خام طی دوره ژانویه تا مارس ۹.۳ میلیون بشکه در روز بود در حالی که تولید داخلی ۳.۸۴  میلیون بشکه در روز اعلام شد، در نتیجه مقدار کل به ۱۳.۸  میلیون بشکه رسید.

 با کم کردن تولید پالایشگاهی از کل نفت خام در دسترس، ۱.۳ میلیون بشکه نفت اضافه می‌آید و این همان نفتی است که وارد تانکرهای ذخیره میشود.

  اگر همین محاسبه را برای سه ماه پایانی ۲۰۱۸ انجام دهیم ،به عدد ۹۵۰ هزار بشکه در روز می رسیم که نشان می دهد چین مقدار ذخیره نفت خود را ۵۷ هزار بشکه در روز در سه ماه اول ۲۰۱۹ نسبت به سه ماه پایانی ۲۰۱۸ افزایش داده است.

 این افزایش جریان ذخیره نفت در چین در زمانی اتفاق افتاده که  قیمت نفت خام افزایش یافته است. شاخص نفت برنت ۳۳ درصد نسبت به پایان ۲۰۱۸ بالا رفته و به ۷۱.۶۲ دلار در هر بشکه رسیده است.

  جالب است که محموله های وارد شده به چین در ژانویه و فوریه زمانی خریداری شده بودند که قیمت نفت هنوز رو به کاهش بود .در آن زمان نفت برنت ۴۵ درصد نسبت به اوج ۸۶.۲۹ دلار ماه اکتبر کاهش یافته بود و با قیمت ۵۰.۴۷ دلار در ماه دسامبر معامله می‌شد.

 هنوز مشخص نیست افزایش اخیر قیمت نفت باعث جریان کندتر ذخیره نفت در چین شود ولی فاصله بین تولید پالایشگاهی و کل نفت در دسترس در چین به ۶۹۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

 یک عامل مهم دیگر کاهش احتمالی واردات چین از ایران و ونزوئلا است که هردو تحت تحریم آمریکا هستند. البته این کاهش مربوط به ماه آوریل نمی‌شود. واردات چین از ایران در ماه آوریل با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است. چین در ماه مارس ۵۶۵ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود.  انتظار می رود واردات چین از ونزوئلا تا ۳۹۹ هزار بشکه در روز در آوریل بالا برود. چین در مارس ۲۶۶ هزار بشکه از ونزوئلا وارد کرده بود.

 احتمالاً با سخت تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه می، واردات چین از این کشور هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

 عامل تاثیر گذار دیگر در واردات نفت خام چین، ادامه تلاش‌های اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای محدود کردن تولید نفت به منظور افزایش قیمت آن است. بیشتر این کاهش از سوی عربستان سعودی بوده است.

 در کل، اگر چین سعی در خرید نفت از ایران، ونزوئلا و عربستان داشته باشد، احتمالا جریان ورود نفت خام به ذخایر آن در ماه‌های آتی کاهش می یابد.

منبع:تسنیم

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ایران چین صادرات نفت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس

روسیه واردات بنزین از بلاروس را در مارس افزایش داده است تا کمبود احتمالی در بازار داخلی به دلیل تعمیرات برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌های روسیه پس از حملات پهپادهای اوکراین را رفع کند.

به گزارش ایسنا، روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بین‌المللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های نفت، شرکت‌های نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.

پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.

روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد می‌کند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.

دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بین‌المللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.

منابع صنعتی گفتند که شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را افزایش دهند.

بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار می‌کنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان می‌تواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیت‌های فنی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، در حالی که شرکت‌های نفتی روسی که زیرمجموعه‌های بلاروسی دارند، برای تامین جایگاه‌های سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاه‌ها بنزین می‌خرند.

دیگر خبرها

  • ۲۲ درصد چوب مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود
  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس
  • ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان طی سال گذشته
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته