Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:22:48 GMT

آفات نو ظهور در کمین مزارع جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۴۴۴۴

آفات نو ظهور در کمین مزارع جنوب کرمان

جیرفت - ایرنا - طی هفته های اخیر شاهد بیماری های نو ظهوری ناشی از بارش باران در مزارع جنوب کرمان بودیم که باعث بروز خسارت هایی شده و در این شرایط انتظار می رود کشاورزان برای مقابله با آفت های احتمالی به توصیه های کارشناسان توجه کنند.

به گزارش ایرنا، باران رحمت اللهی در استان کرمان نیز توانست بخش زیادی از تشنگی زمین و کم آبی 20 ساله را رفع کند اما نبود برنامه ریزی لازم در مواجهه با سیلاب های احتمالی باعث شد که بارش باران، خسارات زیادی به زیرساخت های ضعیف ما وارد و بخشی از زمین های کشاورزی را از بین ببرد و عجیب تر اینکه امروز، سیلاب ها و باران ها در برخی از نقاط جنوبی استان سبب بروز بیماری های جدیدی شده که دست رنج کشاورزان را به نابودی می کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنها راه برون رفت از این وضعیت، توجه کشاورزان سختکوش جنوب کرمان به توصیه ها و برنامه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است.
**لزوم رعایت نکات فنی بعد از هر بارندگی در مزارع
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به بالا بودن رطوبت در مزارع و دمای مناسب، امکان شیوع عوامل بیماری زای قارچی در محصولات، فراهم شده و توصیه می کنیم کشاورزان با مشورت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، نسبت به مصرف سموم قارچ کش اقدام کنند.
فرامرز رستگاری افزود: با توجه به بارندگی های اخیر، به منظور حفظ تولید محصولات زراعی، رعایت نکات فنی در مدیریت مزارع بسیار ضروری است.
وی تصریح کرد: در برخی از مناطق به دلیل بارندگی شدید و وزش باد، مزارع گندم ورس کرده اند که در این راستا باید کشاورزان با هماهنگی بیمه شهرستان ها و مراکز جهاد کشاورزی، نسبت به برآورد خسارت اقدام کنند.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در کشت‌های دیرهنگام شهرستان های فاریاب و اسفندقه که مزارع در مرحله سبزینه رشد هستند، کشاورزان پس از خشک شدن رطوبت سیلاب‌ها، ضمن مصرف قارچ کُش نسبت به آبیاری مزارع و مصرف کودهای پتاسه اقدام و از مصرف کودهای ازته خودداری کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تصریح کرد: کشاورزان گندم‌ و کلزارکار که مزارع آن ها در مرحله رسیدگی و برداشت است دقت داشته باشند که پس از آفتابی شدن آسمان و خشک شدن رطوبت، نسبت به برداشت محصول اقدام و با رطوبت استاندارد به مراکز خرید، حمل و تحویل شود.
وی توصیه کرد : در برخی از مناطق که به دلیل محدودیت های مختلف، محصول را در مزرعه دپو می کنند قطعا قبل از حمل، چند روز محموله ها را زیر رو کرده و با هوادهی مناسب از کپک زدن محصول جلوگیری کنند
** از برداشت زودهنگام گندم خودداری شود
مدیر جهادکشاورزی شهرستان کهنوج گفت: بهترین زمان برداشت گندم زمانی است که رطوبت دانه 14-13 درصد باشد و این درست زمانی است که در مزرعه خوشه، ساقه و برگ ها به طور کامل طلایی رنگ شده و بر اثر فشار دادن به وسیله ناخن، بر روی آنها فرورفتگی ایجاد نشده و با فشردن توسط دندان به راحتی بشکنند.
علیرضا حیدری افزود: زمان برداشت گندم، تحت تأثیر عواملی از جمله دمای هوا، بارندگی، رطوبت نسبی و رسیدن دانه قرار دارد و برای جلوگیری از خسارت باید برداشت را به موقع انجام داد.
وی اظهار داشت: تأخیر در برداشت نیز باعث خشک شدن بیش از حد دانه ها شده و در نتیجه، درصدی از دانه ها طی برداشت شکسته می شوند.
مدیر جهادکشاورزی کهنوج ادامه داد: چنانچه رطوبت محصول بالا باشد، عمل جداسازی دانه ها به خوبی انجام نشده و در صورتی که رطوبت دانه ها کم باشد، شکستگی دانه ها و افت غیر مفید زیاد خواهد شد.
حیدری گفت: کشاورزان قبل از برداشت مزرعه گندم با کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان مشورت و سپس نسبت به برداشت اقدام نمایند و منتظر اطلاعیه های مدیریت جهاد کشاورزی در خصوص مسائل برداشت، حمل و نقل، ثبت سامانه و نحوه پرداخت ها باشند.
**کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
کشاورز جیرفتی هم گفت: کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند تا شاهد ضررهای مالی نباشند.
محمد زارع افزود: توجه کردن به توصیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، سبب افزایش بهره وری و کاهش خسارت می شود.
جنوب کرمان با تولید سالیانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصول کشاورزی نقش مهمی در تامین محصولات غذایی کشور دارد.
گزارش: هادی شفیعی
7450/7429/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آفات جنوب كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به شرایط رطوبتی و وضعیت دمای مناسب برای شیوع بیماری زنگ زرد گندم به دلیل بارش‌های اخیر در این استان، بر ضرورت پایش مزارع گندم و مبارزه به موقع با این بیماری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، مجتبی دهقان‌پور با اشاره به نشانه‌های این بیماری که به صورت پودر زرد رنگ روی برگ‌های گیاه قابل مشاهده است، پایش به موقع مزارع گندم و سمپاشی مناطق آلوده را مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از گسترش این بیماری دانست.

وی افزود: در شمال‌غرب و غرب استان فارس به دلیل رطوبت و شرایط محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این بیماری، اقدام به رصد و کانون‌کوبی مناطق آلوده شد و خوشبختانه خسارتی به مزارع وارد نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این بیماری قارچی می‌تواند باعث کاهش عملکرد در مزارع گندم باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر توانسته تنش رطوبتی که مزارع گندم با آن مواجه بودند را کم کند، اقدام به موقع نسبت به مبارزه با این بیماری بسیار با اهمیت است.

دهقان‌پور کرد: همکاران ما در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در خدمت کشاورزان هستند و سم مورد نیاز نیز در تمام فروشگاه‌های عرضه سموم کشاورزی به اندازه کافی مهیا است.

کد خبر 739686

دیگر خبرها

  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • بازدید و پایش عوامل خسارت زای گیاهی مزارع چنقرالوی پل ارومیه
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در استان فارس
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»
  • خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی کرمان
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند
  • تولید بذر هیبرید انواع فلفل گلخانه‌ای در جیرفت
  • اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان برداشت شد