Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-24@05:56:19 GMT

حسابدار رسمی کیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۵۰۳۲

چند سالی است که حسابدار هستید و فکر می‌کنید حالا وقت آن رسیده است که در آزمون حسابداری رسمی شرکت کنید و حسابدار رسمی شوید؟ در این مطلب تلاش کرده‌ایم به بخشی از سوالات و دغدغه‌هایی که ممکن است همراه با این تصمیم به سراغتان بیاید، پاسخ دهیم.

حسابداران رسمی به چه کسانی گفته می‌شود؟ با داشتن این عنوان چه موقعیت‌های شغلی در مسیر کاری‌تان قرار می‌گیرد؟ آزمون حسابداران رسمی چه زمانی برگزار می‌شود و چگونه می‌توانید برای آن آماده شوید؟ در این مطلب بیشتر با آموزش‌ها، آزمون حسابداران رسمی و منابع آزمون آشنا شوید و از زمینه کاری حسابداران رسمی بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حسابدار رسمی کیست؟

پیش از آنکه درباره آزمون‌ و دوره‌های آموزشی حسابداری رسمی برایتان بگوییم، باید بدانیم حسابدار رسمی به چه کسی گفته می‌شود. حسابدار رسمی به حسابداری گفته می‌شود که با شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران و قبولی در این آزمون، به عضویت این جامعه درآمده است. این فرد از آن پس به عنوان حسابدار رسمی و قسم خورده‌ی وزارت اموراقتصادی و دارایی محسوب می‌شود و به کار حسابرسی می‌پردازد. مهر و امضاء حسابداران رسمی مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور است.

 
حسابداران رسمی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

حسابداران رسمی به صورت انفرادی به عنوان حسابداران رسمی مستقل و یا به صورت گروهی با تاسیس شرکت حسابرسی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر این خصوص، خدمات تخصصی زیر را ارائه دهند:

    انواع حسابرسی
    بازرسی قانونی
    نظارت بر تصفیه
    ارزیابی سهام و سهم‌الشرکه
    مشاوره‌ی مالی
    طراحی و پیاده‌سازی سیستم مالی
    خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی
    داوری مالی
    خدمات کارشناسی به مراجع قضایی

مهر و امضاء حسابداران رسمی مستقل و شرکت حسابرسی از نظر اعتبار، نزد قانون یکسان است و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.

زمینه‌های کاری حسابداران رسمی چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور، تمام شرکت‌هایی که دارای ثبت درآمد هستند را ملزم به استفاده از خدمات حسابداران رسمی می‌نماید. در نتیجه حسابداران رسمی یکی از مهم‌ترین افرادی هستند که شرکت‌ها با آنها همیشه سر و کار خواهند داشت. این همکاری‌ها شامل موارد گوناگونی می‌شود مثلا شرکت‌های بزرگ معمولا برای حسابرسی داخلی، با حسابداران رسمی همکاری می‌کنند. گاهی اگر شرکتی بخواهد از بانک وام دریافت کند، بانک وام دهنده با نظر به مهر و امضای حسابداران رسمی در صورت‌های مالی آن شرکت، با پرداخت وام موافقت خواهد کرد. شرکت‌های پیمانکاری که می‌خواهند در مناقصه‌ها دولتی شرکت کنند، معمولا باید از حسابداران رسمی برای تایید صورت‌های مالی خود استفاده کنند.

چگونه حسابدار رسمی شویم؟

برای رسیدن به مقام حسابداران رسمی، علاوه بر داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مالی و حسابداری، داشتن حداقل شش سال سابقه کار حسابرسی (پس از دریافت مدرک کارشناسی) و نیز قبولی در آزمون‌های گزینه‌ای و تشریحی حسابداری، حسابرسی و قوانین (مالیات‌ها، تجارت، محاسبات و...) لازم است. مرکز آموزش حسابداران خبره برای کسانی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند، دوره‌ای را تحت عنوان «دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی» برگزار می‌کند و در آن به ارائه سر‌فصل‌های زیر می‌پردازد:

    مروری جامع بر حسابداری صنعتی
    مروری بر حسابرسی و استانداردهای حسابرسی و گزارش‌نویسی
    قوانین و مقررات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده
    قانون تجارت، دیوان محاسبات و سایر قوانین
    طرح ویژه برگزاری آزمون‌های آزمایشی انتخاب حسابدار رسمی

برای آزمون چه بخوانیم؟

برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی خواندن منابع گوناگونی پیشنهاد می‌شود که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم. ضمنا وب‌سایت جامعه حسابداران رسمی ایران، تعدادی از سوالات سال‌های گذشته را روی وب‌سایت خود قرار داده‌ است که می‌توانید برای آشنایی با فضای سوالات آنها را نیز مطالعه کنید.

    پرسش و پاسخ‌های کمیته فنی همراه بخشنامه‌ها و مصوبات
    استانداردهای حسابداری ایران
    مروری جامع بر حسابداری مالی
    آیین رفتار حرفه‌ای
    قانون‌های مالیات مستقیم
    قوانین برگزاری مناقصات
    قانونو بودجه تصویب شده هر ساله کشور
    قانون ابزارهای مالی
    قانون تجارت
    قوانین شرکت‌های دولتی
    قانون دیوان محاسبات کشور
    و...

 
نکات مهم روز آزمون

قبل از روز آزمون حسابداری رسمی، لازم است نسبت به موضوعاتی چون تعداد سوالات، زمان پاسخگویی، قوانین جلسه‌ی آزمون و... آگاهی داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به آزمون را برایتان گفته‌ایم.

    آزمون حسابداران رسمی همه ساله آذر ماه برگزار می‌شود.
    استفاده از ماشین حساب ساده که غیر قابل برنامه‌ریزی باشد، مجاز است.
    آزمون نمره منفی دارد به این صورت که هر سه تا غلط نمره یک پاسخ صحیح را از بین می‌برد.
    آزمون در دو زمان صبح و عصر همان روز برگزار می‌شود.
    سوالات هر دو نوبت معمولا یکی است اما ترتیب گزینه‌های پاسخ متفاوت است.
    سوالات به دو صورت تستی و تشریحی خواهد بود.

در پایان امیدواریم این مطلب بتواند نقشی موثر در پاسخگویی به سوالات‌تان داشته باشد و منجر به آن شود که با موفقیت آزمون حسابداران رسمی را پشت سر بگذارید.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: حسابدار رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات

به گزارش «تابناک» به نقل از مس پرس، سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر به همراه جمعی از معاونان و مدیران این بانک با حضور در شرکت ملی صنایع مس ایران، با حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت دیدار و گفتگو کرد.

مدیرعامل بانک شهر در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های این بانک به منظور تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، آماده همکاری در زمینه توسعه صادرات محصولات و در مقابل واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت مس هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم با اشاره به تفاهم حاصل شده با بانک شهر با هدف توسعه صادرات محصولات تولیدی این شرکت گفت: این تفاهم به منظور افزایش صادرات و کمک به رشد درآمدهای ارزی کشور به عنوان یک اقدام مثبت با جدیت پیگیری خواهد شد.

مدرس خیابانی افزود: واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و با استفاده از ظرفیت‌های بانک شهر به عنوان یکی دیگر از محورهای همکاری دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا تامین مالی می‌شود؟
  • ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها
  • سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟
  • برخی از کارکنان موسسه مالی و اعتباری نور همچنان در صف انتظار جذب رسمی در بانک ملی
  • منظور از صورت سود و زیان چیست؟