Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  مجتبی آغازمدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: شهرستان خاتم به لحاظ استعداد‌های بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کشت گیاهان دارویی کم آبخواه استراتژیک وارزشمند از جمله روناس به دلیل مقاوم بودن این گیاه در برابر شوری و کم آبی است.

آغازاظهارداشت: گیاه روناس برای نخستین بار در سطح نیم هکتارکشت شده که با بسترسازی مناسب، آبیاری، کوددهی و رسیدگی‌ها و مبارزه با آفت بعد از سه سال درفصل پاییز با متوسط عملکرد بیش از ۵ تن روناس‌تر برداشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم بااشاره به کشت و برداشت گیاه روناس به صورت نیمه مکانیزه افزود: این محصول به صورت بذر و ریشه در بستر خاک‌های لومی و رسی به خوبی رشد می‌کند که کاشت بذر از نیمه دوم فرودین ماه شروع و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد و کشت ریشه روناس ازشهریور ماه شروع وتا اسفندماه نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به میزان مصرف بذر در هر هکتار بین ١٠٠ تا ۴٠٠ کیلوگرم، گفت: کشت بذر روناس به صورت خطوط منظم با ایجاد حفره‌هایی با عمق ٢ تا ٣ سانتی متر حفر می‌شود و داخل هر حفره بین ٢٠ تا ٢۵ دانه بذر می‌ریزند و در کشت ریشه روناس‌تر بین ١۵ تا ٢٠ تن درهرهکتار نیاز است که میزان مصرف بذر و ریشه درخاک‌های رسی بیشتر است و این گیاه را می‌توان توام درباغات پسته نیز کشت کرد.

آغازباتوجه به اینکه گیاه روناس هرسه تاچهار سال برداشت می‌شود، ادامه داد: بهترین زمان برداشت روناس در سال سوم است چرا که ریشه‌ها کیفت ومرغوبیت بهتری از نظر رنگدهی دارند ودر هر هکتار بیش از ١۵ تا ٢٢ تن ریشه تر، بیش از ١٠ تن ریشه خشک و بین ١ تا ٣/١ تن بذر برداشت می‌شود.

وی گفت: روناس به عنوان یک گیاه کم آبخواه پس از کشت هر ۱۲ روز یکبار تا قبل از سبز شدن گیاه آبیاری می‌شود و پس از گذشت چهل روزکه آبیاری جهت طویل شدن ریشه درعمق زمین متوقف شده مجددا آبیاری هر ١٢ روز یکبار انجام می‌شود که بهتر است آبیاری مزارع روناس، شب یا صبح زود به دلیل خنک بودن هوا انجام شود.

آغاز تصریح کرد:ریشه روناس نسبت به آفت وبیماری مقاوم است وتوصیه می‌شود کشاورزان برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه وشته درروناس تناوب زراعی را رعایت کنند ودر اراضی که این گیاه کشت می‌شود به مدت ۵ تا ٧ سال روناس کشت نشود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم بااشاره به خواص دارویی روناس اضافه کرد: روناس در زمره گیاهان صنعتی وسنتی قرار دارد و ریشه این گیاه به دلیل داشتن ماده آلیزارین دارای رنگ قرمز تیره است که در رنگرزی به کار می‌رفت، ولی بعداز اینکه توانستند این ماده را از طریق شیمیایی تهیه کنند کشت آن برای تهیه آلیزارین متوقف شد.


انتهای پیام/ ا

کشت گیاه دارویی روناس در شهرستان خاتم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه گل و گیاه همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با محوریت گل و گیاه، گیاهان دارویی و صنایع دستی از امروز (پنجشنبه) در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار می‌شود.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دومین نمایشگاهی که در سال ١٤٠٣ برگزار خواهد شد، نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی، سوغات با حضور شرکت‌کنندگان از سراسر کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه با محوریت موضوعاتی از قبیل گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی و سوغات برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه از ششم تا دهم اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ١٥ تا ٢١ در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار خواهد شد.

طحانیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مکان نمایشگاه بین‌المللی روشن دشت با نمایشگاه واقع در پل شهرستان حدود شش کیلومتر فاصله مکانی دارد، تمهیداتی برای سهولت در تردد بازدید کنندگان با شرکت مسافربری اسنپ به عمل آمده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه انجام شده با شرکت اسنپ یک کد تخفیف برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است، همچنین با شرکت واحد اتوبوسرانی برای تسهیل در خدمات‌رسانی به بازدید کنندگان تمهیداتی انجام شده است.

کد خبر 747705

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز