Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:01:18 GMT

روسیه و ترکیه درباره بحران لیبی رایزنی کردند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۵۵۵۳

روسیه و ترکیه درباره بحران لیبی رایزنی کردند

مسکو - ایرنا - وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه در تماس تلفنی که به ابتکار طرف ترکیه ای صورت گرفت ضمن تبادل نظر درباره بحران لیبی بر یافتن راهی برای پایان دادن به آن تاکید کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف در گفت وگو با مولود چاووش اوغلو ضمن ابزار نگرانی از تشدید تنش ها در لیبی، دلیل درگیری مداوم میان گروه های مسلح مخالف در طرابلس را نتیجه مستقیم مداخله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 2011 در این کشور خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمک به پایان دادن به خصومت ها و مصالحه طرف های متخاصم از طریق آغاز گفت وگوی سیاسی دیپلماتیک براساس برنامه عملیاتی سازمان ملل متحد راهکاری بود که دو طرف بر سر آن توافق نظر داشتند.
گفتنی است، لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است، این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است.
از سوی دیگر داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی و «دولت طبرق» در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی» که ژنرال حفتر از آن حمایت می کند.
در ادامه این گفت وگوی تلفنی در خصوص بحران سوریه نیز گفت وگو شد و دو طرف بر آماده سازی دور بعدی مذاکرات آستانه با مشارکت ایران تاکید کردند.
وزرای خارجه روسیه و ترکیه در این گفت وگوی تلفنی بار دیگر بر ضرورت آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه که حاصل تصمیمات کنگره گفت وگوهای ملی سوریه است در اسرع وقت تاکید کردند و خواستار اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.
گفتنی است، اختلافات سیاسی در سال 2012 اوضاع در سوریه را برهم زد و مداخله خارجی و تحریک مخالفان دولت و تجهیز آنان به انواع سلاح و تجهیزات، زمینه بوجود آمدن گروه های تروریستی همچون داعش را فراهم کرد.
در پی افزایش درگیری های داخلی در سوریه و قدرت گرفتن گروه های تروریستی طی هفت سال جنگ، بیش از صدها هزار نفر کشته و میلیون ها تن آواره شدند.
روسیه و ایران از جمله کشورهایی بودند که از روز نخست خواستار حل وفصل بحران سیاسی در سوریه بدور از مداخله کشور های خارجی شدند اما در نهایت با افزایش قدرت گرفتن گروه های تروریستی همچون داعش و گسترش این گروه در خاک سوریه و عراق مجبور شدند برای مقابله با تروریسم بین المللی در نزدیکی خود وارد عمل شده و به کمک دولت های عراق و سوریه آیند.
در ادامه راه ترکیه نیز که از روز نخست خود را حامی مخالفان دولت قانونی سوریه معرفی می کرد با وجود تضاد منافع با ایران و روسیه در سوریه، با چندین اقدام تروریستی در شهرهای خود از سوی داعش، به خطر گسترش این گروه و همسایگی آن با خود پی برد و به ایران و روسیه پیوست تا تروئیکای آستانه شکل بگیرد.
در نتیجه تلاش های این سه کشور و اضافه شدن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به فرمت آستانه برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، جنگ در سوریه کم کم با تضعیف و نابودی تروریست ها به روزهای پایانی خود نزدیک شد.
در این قطعنامه از همه طرف ها خواسته می شود که بلافاصله حملات علیه هداف غیرنظامی را متوقف و از تمامی کشورها می خواهد از تلاش برای دست یابی به آتش بس در سوریه حمایت کنند.
در این قطعنامه همچنین بر ادامه اقدامات تهاجمی علیه گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره تاکید و بر تشکیل احزاب برای آغاز مذاکرات رسمی و در نهایت برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه زیر نظر سازمان ملل تاکید می شود.
اروپام ** 1346 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه تركيه سوريه ليبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در بخش هایی از کتاب تازه منتشر شده خود با عنوان «پایاب شکیبایی» که به روایت هشت سال حضور او در وزارتخارجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم اختصاص دارد، درباره ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای شکل دادن به روند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و امنیتی در سوریه می نویسد:

«در سال 1394 آگاهی یافتیم که روسیه مشغول رایزنی ردۀ بالا با ترکیه پیرامون سوریه است. البته ما نیز دوجانبه با ترکیه پیرامون سوریه رایزنی میکردیم. بارها به همراه سردار سلیمانی با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در آنکارا و تهران دیدار و گفتگوهای جدی و صریح دوجانبه داشتیم. ولی خبر آن را منتشر  نمیکردیم. اما ترکیه و روسیه چنین رایزنی هایی را به شیوۀ آشکار آغاز کردند. وزیر خارجه و وزیر دفاع  ترکیه و روسیه به شیوۀ آشکار با یکدیگر دیدار کردند.

از این رو، ما برگزاری یک نشست سه جانبه را پیشنهاد کردیم. روسیه نشستی شش جانبه را پیشنهاد داد. یعنی نشستی در مسکو با حضور وزرای خارجه و دفاع سه کشور. همراه با سردار دکتر دهقان، وزیر دفاع وقت به مسکو رفتیم. پس از ورود به مسکو، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور داده  شد که دکتر دهقان در نشستهای شش جانبه شرکت نکند و فقط نشستهای دوجانبه با هر یک از وزرای دفاع داشته باشد. نشست سه جانبه تنها بین وزرای امور خارجه برگزار شد و روند آستانه شکل گرفت.‌

افسوس که به دلیل برگزار نشدن نشست شش جانبه، توافقهای نظامی روند آستانه به شیوۀ دوجانبه بین روسیه و  ترکیه صورت گرفت و سند کاهش تنش تنها به امضای نظامیان روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شد. آن ارتباط همچنان برپاست و توافقهای کلیدی نظامی در سوریه بین ترکیه و روسیه انجام شده است. بدیهی است روند کاهش درگیری، بیشتر جنبه نظامی دارد. به همین دلیل، توافق نخست کاهش تنش آستانه به امضای روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شده است. توافق دوم یعنی توافق سوچی پیرامون ادلب نیز به امضای روسیه و ترکیه است. توافق حضور نیروهای ترکیه در سوریه نیز به امضای ترکیه و روسیه است.‌

به زبان دیگر با دستور ناگهانی دبیرخانۀ شورای عالی امنیت ملی که دلیلش هیچگاه برایم روشن نشد، بخش نظامی ما از ابتکاری که توسط ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه و نیروی قدس آغاز شده بود کنار گذاشته شد. البته در ادامۀ روند آستانه، فرماندهان لشکری ایرانی هم ناگزیر از حضور بودند، چون بسیاری از گفتگوها میدانی بود و مشارکت نکردن فرماندهان ما سبب حذف کامل ایران از روند  آستانه می شد. البته روسیه و ترکیه کانون توافقهای نظامی در روند آستانه برجا ماندند.

این تجربه، نمونۀ  دیگری از پیامدهای چالش شناختی روابط جهانی در ایران است که پیشتر بدان پرداخته شد. بارها ثابت شده است که این انگاره که خودداری از حضور در یک روند چندجانبه و یا حتی مخالفت آشکار با آن به جلوگیری از شکل گرفتن یا مشروعیت آن روند میانجامد، در جهان واقع، خیالبافیی بیش نیست. بخش نظامی روند آستانه یکی از نمونه های تلخ و فراوان آن است.‌»

دیگر خبرها

  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • دستگیری ۱۴۷ نفر در ترکیه به ظن همکاری با داعش
  • روسیه: اوکراین پشت حمله تروریستی به کروکوس است
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟