Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرداخت ۲۱۵۰ میلیارد تومان از تخصیص‌های لغو شده بودجه ۹۷، افتتاح کارخانه مشترک تولید اتوبوس ایران و آذربایجان، ویتنام به دنبال همکاری‌های دریایی و بندری با ایران، موافقت نمایندگان با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۳۰ فروردین ماه) به شرح زیر است:

دولت باید از کشاورزان حمایت بیمه ای کند

«ابراهیم حسن نژاد» شب گذشته (پنجشنبه 29 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره میزان خسارات وارده از سیل به مزارع کشاورزی و نحوه پوشش این خسارات از سوی بیمه کشاورزی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «مجموع خسارت های سیل در بخش کشاورزی حدود 13 هزار میلیارد تومان که 30 درصد آن مربوط به تاسیسات است و از این رقم فقط 750 میلیارد تومان بیمه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه همه واحدهای پرورش طیور در مناطق سیل زده تحت پوشش بیمه اجباری هستند و خسارات آنها جبران می شود، گفت: «از مجموع یک میلیون و 120 هزار هکتار زمین های زراعی آسیب دیده از سیل فقط 180 هزار هکتار تحت پوشش بیمه هستند. 35 هزار هکتار از باغات و 6 هزار کلونی زنبور عسل در مناطق سیل زده تحت پوشش بیمه قرار دارند.»

 

وی با بیان اینکه به طور میانگین بیش از 10 هزار میلیارد تومان سالانه به بخش کشاورزی کشور خسارت وارد می شود و نمی توان با حق بیمه پایین تعهدات بالا انجام داد، گفت: «در سال های گذشته تعداد بسیاری از کشاورزان دچار خسارت از خشکسالی شدند و امسال نیز سیل خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد حوادث طبیعی در کشور بسیار گسترده،​ سیستمی و شدید است و دولت باید از کشاورزان حمایت بیمه ای کند.»

 

موافقت نمایندگان با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی

لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی دی ماه سال گذشته به دولت تقدیم شده بود بررسی آن 27 فروردین ماه در کمیسیون اقتصاد دولت به جریان افتاده است. براساس این طرح واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل 10 هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) «ریال جدید» خواهد بود.

 

با اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارٱمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه دارد.

 

بنابراین گزارش، در این لایحه به احکامی درباره نظارت، مقررات انتظامی، صندوق حمایت سپرده‌ها، توقف، بازسازی، ورشکستگی، انحلال و تصفیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخته شده است.

 

حالا خبرها حاکی از آن است که همزمان با بررسی این موضوع در هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصمیم دولت برای حذف صفر از پول ملی موافق هستند. این خبر را ریییس کمیسیون اقتصادی مجلس به ایبنا داده و ادامه داده است: «در شرایط تورمی فعلی حذف صفر از پول ملی اقدام مناسبی است. حذف صفر از پول ملی به ساده سازی محاسبات در حوزه اقتصادی می انجامد. نحوه مقایسه واحد پول ملی با ارزهای دیگر نیز با این رویه تسهیل می شود.»

 

ویتنام به دنبال همکاری‌های دریایی و بندری با ایران

ویتنام پس از لغو تحریم ها به دنبال توسعه روابط خود با ایران برآمد و بر همین اساس اسفند ماه سال 94 هیاتی عالی رتبه از ویتنام برای تعمیق روابط تجاری و اقتصادی عازم ایران شد و این هیئت در این سفر دیداری با حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان داشت.

 

حجت الاسلام روحانی در آن زمان تاکید داشت که: «ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و روابط میان تهران و هانوی وجود دارد که باید از آنها در راستای توسعه مناسبات همه‌جانبه و منافع دو ملت استفاده کنیم. باید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور فعالتر شده، زمینه‌های گسترش روابط را بررسی و آنها را به اسناد همکاری تبدیل کند. ایران و ویتنام  می توانند در یک برنامه ۵ ساله رقم مبادلات تجاری خود را به سقف دو میلیارد دلار برسانند. ایران و ویتنام می‌توانند در تمامی زمینه‌های تجاری و اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، کشاورزی، صدور خدمات فنی - مهندسی، صنعت خودرو، شیلات و احداث نیروگاه همکاری‌های خود را ارتقا دهند.»

 

با وجود آنکه امریکا در سال گذشته به صورت یک جانیه از برجام خارج شد و تحریم هایی نیز مجدد علیه کشورمان وضع کرد اما ویتنام اما همچنان به دنبال تعمیق روابط تجاری خود با ایران است و بر این اساس و بنا به گفته مدیرعامل سازمان بنادر ویتنامی‌ها از افزایش حجم تجارت با ایران و پیشنهاد همکاری‌های دریایی و بندری استقبال کردند. این موضوع طی سفر وی به ویتنام و ملاقات با مسئولان بندری و دریایی این کشور اعلام شده است.

 

وجود ۲.۵ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر و گمرکات

«مهرداد جمال ارونقی» پیرامون میزان کالای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود است که بندر امام خمینی (ره) با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در صدر قرار دارد و بنادر امیرآباد، شهید رجایی بندرعباس و چابهار به ترتیب با موجودی حدود ۳۰۰ هزار تن، ۲۷۰ هزار تن و ۱۲۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

معاون رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۳ کشتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تنی شکر، با اخذ دستور حمل یکسره از گمرک، در حال تخلیه و خروج این کالا هستند، تصریح کرد: با توجه به موافقت گمرک با حمل یکسره این کالای اساسی، ضمن اخذ مجوز‌های قانونی لازم، اجازه خروج این کالا صادر شده و این کالا بدون هیچ ایستائی در بندر در حال خروج به سمت مقاصد تعیین شده در داخل کشور است.

 

وی در ادامه، اضافه کرد: تخلیه کشتی دیگری در بندر امام خمینی (ره) نیز که حاوی ۶۰ هزار تن شکر است، انجام شده و تشریفات گمرکی و خروج این کالا نیز درحال پیگیری است. لازم به ذکر است، یک فروند کشتی دیگر، حاوی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن شکر نیز، در آستانه تخلیه و انجام تشریفات گمرکی مربوطه است.

 

افتتاح کارخانه مشترک تولید اتوبوس ایران و آذربایجان

اواخر سال گذشته هیئت جمهوری آذربایجان سفری به آستارا داشت. «شاهین مصطفی یف»، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در این باره گفته بود: «مذاکرات خوبی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان انجام شده است. در خصوص تسریع در روند اجرای پروژه و عملیاتی شدن تعهدات دو طرف، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ تا پایان سال آینده، شاهد بهره برداری از  ترمینال‌های تجاری این محور ریلی باشیم.»

 

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به توسعه مراودات بین دو کشور به ویژه طی پنج سال اخیر تاکید کرده بود: «در سایه تلاش‌های دو رئیس جمهور این مناسبات گسترده و مستحکم‌تر شد . روابط بین دو کشور در همه بخش‌ها توسعه می‌یابد. مبادله تجاری بین دو کشور در ۱۱ ماهه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد افزایش یافته که نشان دهنده توسعه روابط است.»

 

بنابراین گزارش یکی از بخش هایی که در سال های اخیر از سوی دو کشور دنبال می شود همکاری در حوزه خودروسازی است که در این رابطه امروز (جمهخ 30 فروردین) مراسم افتتاح کارخانه مشترک تولید اتوبوس و کامیون ایران و ‌آذربایجان با حضور مقامات دو کشور برگزار شد

 

پرداخت ۲۱۵۰ میلیارد تومان از تخصیص‌های لغو شده بودجه ۹۷

«محمد باقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توییتی از پرداخت ٢۱۵۰ میلیارد تومان دیگر از تخصیص‌های بازگشت داده شده بودجه ۹۷ در روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۹ فروردین) خبر داد. این مبلغ برای ردیف‌های آموزش و پرورش (مطالبات فرهنگیان)، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها واریز شده است./

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: رژه روز ارتش روز ارتش خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب روز ارتش جمهوری اسلامی ایران خبرگزاری ارتش روز جوان خسارت سیل اخبار اقتصادی اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور نظارت موثرتر بر بازار، لایحه اصلاحی وزارت دادگستری بر قانون تعزیرات حکومتی با قید دو فوریت موافقت شد تا هم فرایند رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را تسریع کند و هم ضمانت اجرای محکومیت‌ها و مجازات تعزیرات حکومتی را تقویت کند تا در نهایت نظارت موثرتر بر گران‌فروشی، احتکار و تخلفات دیگر انجام شود.

وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی موافقت کرد که سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول افزایش یابد تا حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: پیش از این وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ای ارتقای مهارت‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده بود که تکالیف متعددی برای دستگاه‌های مختلف دربر داشت و همدلی مناسبی هم از سوی بخش‌های مختلف دولت دریافت کرد و این آیین‌نامه امروز در هیئت وزیران به تصویب رسید. امیدواریم با این اقدام، ارتباط آموزش با صنعت و اشتغال هرچه بیشتر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • هیات وزیران با لایحه اصلاحیه سازمان تعزیرات موافقت کرد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا
  • بخشی از حق‌آبه ایران از هیرمند پرداخت شد
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد/ در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد/ دولت همچنان خواهان افزایش تعطیلات آخر هفته است