Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در نشست  علمی  کمک های بشردوستانه بین المللی و اثر تحریم ها بر کمک های بشردوستانه به ایران در سیل اخیر که چهارشنبه، ۲۸ فروردین در دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در سیل اخیر گفت: وزارت امور خارجه از همان ابتدای بروز بحران با دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران، دفتر امور بشردوستانه ملل متحد(اوچا) وسازمان مدیریت بحران وزارت کشور و جمعیت هلال احمر ارتباطات مستمری داشته وهمواره سعی کرده تا هم افزایی های لازم انجام پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متعاقب بروز بحران، تصمیم دولت بر این شد که خود نهادهای داخلی و ظرفیت های ملی، بحران را مدیریت کنند فلذا تقاضای کمک خارجی لازم دیده نشد. وزارت امور خارجه در اجرای تصمیم مزبور البته این رویکرد را مورد پیگیری قرار داد که بدون تقاضای ما از خارجی ها، هر کمک فراملی بشردوستانه را بپذیریم تا به ظرفیت های داخلی اضافه و سریعتر اقدامات لازم برای کمک به سیل زدگان اجرایی شود. با توسعه بحران سیل از استانهای شمالی به استانهای غربی و جنوبی کشور، وزارت امور خارجه در 14 فروردین نشست مشترک با همه دفاتر سازمان ملل در ستاد بحران وزارت کشور برگزار کرد، جلسه بعد 17 فرودین و بعدی 19 فرودین برگزار شد که در جلسه آخر نمایندگان دول همیار برنامه های سازمان ملل هم حضور داشتند که توافق شد دامنه کمک های بشردوستانه فراملی توسعه پیدا کند و ما نیز از همه همیاری های انسانی استقبال می کنیم. در همین جلسه، سازمان ملل رقم یک میلیون و چهارصد هزار دلار را برای کمک اعلام کرد. نماینده یونیسف نیز پروژه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتی را معرفی کرد که برای آن 104 میلیون دلار پیش بینی شده که بعدا اگر برای اجرای پروژه بتوانند همیاران لازم کمک کننده مالی را پیدا کنند اجرایی خواهد شد. همدانی در بخش دیگری از گزارش خود اعلام داشت: ما در حوزه ستادی وزارت امور خارجه گزارش ابعاد سیل اخیر و اقدامات انجام شده وزارت امور خارجه را به همه نمایندگی های خارجی مقیم تهران و نمایندگی های سیاسی ایران در خارج کشور منعکس کردیم تا تحرکات  بین المللی در روند کمک های بشردوستانه توسعه پیدا کند. در همین راستا موافقت اتحادیه اروپا و سازمان ملل را کسب کردیم تا از ماهواره اروپا و ماهواره سازمان ملل جهت رصد هوایی ابعاد سیل در مدیریت بحران،  بهره برداری به عمل آوریم که در این زمینه سازمان فضایی کشور را به این موضوع وصل کردیم و آنها نیز استفاده لازم را کردند.
رئیس اداره بلایای طبیعی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گزارش خود که به پیامدهای تحریم ها بر روند کمک های بشردوستانه اختصاص داشت، اعلام کرد: به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکا هیچ حساب  خارجی از ایران جهت جلب کمک ها وجود ندارد تنها یک حساب مربوط به بیمارستان هلال احمر در دوبی است که می توان با واحد مالی «درهم» کمک کرد. متاسفانه به خاطر تحریم ها سایر حساب های بانکی خارجی هلال احمر ایران امکان جذب کمک ندارند. در روند توسعه تخریب های سیل در استانهای مختلف کشور و بسیج همه نیروها، اقدام دیگری که با مشورت وزارت امور خارجه و مباشرت هلال احمر انجام شد این بود که هلال احمر اعلام تقاضای کمک را به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر منعکس کرد. با پیگیری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، حساب بانکی در ژنو به نام هلال احمر باز شد و کشورهای مختلف اعلام تعهد دادند. فدراسیون صلیب سرخ 500 هزار دلار برای کمک اختصاص داد. کشورهای مختلف نیز در قالب هلال احمر ملی خود وارد روند کمک شده اند مثلا هلال احمر قطر 400 هزار دلار، کره جنوبی 200 هزار، ژاپن 90 هزار دلار اختصاص داده اند. این وجوه کمک به نام هلال احمر در آن حساب وارد شده اما متاسفانه به جهت تحریم ها قابل انتقال به ایران نیست چون اگر نظام بانکی مزبور اقدام کند مورد تحریم های ثانوی دولت آمریکا قرار می گیرد و آنها نیز از ترس این امر همکاری نمی کنند.
همدانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز تاسف از اینکه آمریکا حتی تذکر صریح دیوان بین المللی دادگستری در دستور موقت صادره سال گذشته برای  استثنا قرار دادن  کمک های بشردوستانه را رعایت نمی کند، تاکید کرد که حتی همان حساب های بانکی که یونیسف اعلام کرده که در دفاتر آلمان و سوئیس خود می تواند کمک های بشردوستانه برای سیل اخیر در ایران را بپذیرد نیز هر چه کمک شود قابل انتقال به ایران نیست. تنها راه، خرید اجناس در خارج و انتقال اقلام به داخل است که البته در مورد خرید اجناس نیز ممکن است باز آمریکایی ها مانع سازی کنند و مثلا بگویند این جنس کاربرد دوگانه دارد و نباید منتقل شود.
همدانی تاکید کرد: دیوان بین المللی دادگستری در مورد روند اجرای دستور موقت خود از آمریکایی ها توضیح خواسته است که البته انتظار می رود جدیت بیشتری برای الزام آمریکا برای رعایت موازین بین المللی صورت گیرد.
رئیس امور بلایای طبیعی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بحران اخیر شاهد بودیم که تعدادی از هلی کوپترهای هلال احمر برای امداد و نجات با مشکل قطعات فرسوده روبرو هستند و قطعات مورد نیاز باید از خارح تهیه شود که باز تحریم های آمریکا مانع رفع مشکل شده است البته اخیرا سفیر اوکراین در تهران تماس داشته اند که چون برخی وسائل این هلی کوپترها ساخت اوکراین است برای رفع مشکل آماده کمک هستند.
نماینده وزارت امور خارجه در خصوص کمک های اقلام فوری برای سیل زدگان اعلام داشت: همانطور که در قبال بحران های بشردوستانه در سایر مناطق جهان هلال احمر ما وارد شده و قبلا کمک کرده در جریان سیل اخیر نیز هلال احمر کشورهای مختلف محموله های کمکی را به ایران اختصاص داده اند که لیست آنها عبارت است از:
چک(یک فروند هواپیما محموله کمک بشردوستانه)، ایتالیا(یک فروند)، پاکستان(4 فروند که تاکنون 2 مورد آن رسیده است)، سوئیس(2 فروند محموله کمک)، عمان(7 فروند کمک)، کویت(2 فروند کمک)، فرانسه(2 فروند کمک)، آلمان(قایق های آبی). ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق نیز از طریق زمین تجهیزات کمکی برای سیل زدگان ارسال داشته اند. انگلیس و بلژیک نیز از طریق صلیب سرخ های خود قول هایی داده اند. 100 هزار یورو نیز دفتر کمیته صلیب سرخ در تهران اختصاص داده است. دفاتر سازمان ملل در تهران نیز روی هم همانطور که نماینده مرکز اطلاعات سازمان مل اعلام کرد یک میلیون و 400 هزار دلار از بودجه اضطراری کمک اختصاص داه اند. امروز نیز اعلام داشتند که 2 میلیون دلار برای خرید اقلام و تجهیزات اختصاص یافته است. هیچکدام از این موارد به صورت نقدی به ایران نمی رسد بلکه لیست نیازها را از ایران می گیرند تا از محل منابع مزبور تهیه و به ایران منتقل کنند. کمک های سازمان مل بیشتر معطوف به ثبات اردوگاهها و رفع نیازهای فوری سیل زدگان است. واقعیت این است که سازمان ملل در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا حتی برای انتقال پول پرسنل خود در ایران نیز با مشکل مواجه است. قرار شده برای رفع این موانع غیر قانونی تحمیلی از سوی آمریکا مجوزهایی بگیرند که هنوز اقدام موثری اعلام نشده است. به هر صورت، انتظار ایران از جامعه جهانی این است که فشارهای لازم را بر رفتار غیر قانونی آمریکا وارد سازند تا اینگونه خودسرانه و خلاف موازین بین المللی حتی در مواقع نیازهای بشردوستانه نیز مانع تراشی نکند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سریعتر گزارش ارزیابی سازمان ملل در مورد ابعاد بشردوستانه ناشی از سیل اخیر در ایران تهیه و در سطح جهانی ارائه شود تا مبتنی بر آن کشورها و سازمان های بین المللی که مایلند در این امر بشردوستانه مشارکت کنند، با همه موانع موجود ناشی از تحریم های آمریکا  وارد همیاری مشخص شوند. محمدجواد صفری انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: بحران سیل ایران گزارش سازمان ملل دیوان بین المللی دادگستری فراخوان وزارت امور خارجه ایکنا نبأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تأمین زیر ساخت‌های لازم برای توانمندسازی نیروی انسانی

ابوالقاسم سهیلی نیا معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفای استان یزد با اشاره به  روز ملی منابع انسانی گفت: نیروی انسانی مهم ترین، اساسی‌ترین و ارزشمندترین رکن و منابع هر سازمانی به شمار می‌رود به همین دلیل به کار بردن نیرو‌های متخصص و توانمندسازی آنها برای ارائه بهترین خدمت به شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او مهمترین سرمایه شرکت‌های خدماتی را سرمایه انسانی عنوان کرد و افزود: بالغ بر هزار نفر در قالب قرارداد‌های مختلف در مجموعه آبفای استان یزد مشغول به فعالیت هستند که با توجه به تخصصی بودن کار حوزه آب و فاضلاب نیازمند سرمایه گذاری خاص در این زمینه است. 

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفای استان یزد بر رشد و ارتقاء دانش، بینش و مهارت و همچنین به روز بودن کارکنان در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: در سال گذشته ۳۲ هزار و ۲۹۰ نفر ساعت آموزش برای گروه‌های مختلف شغلی شامل آموزش‌های تخصصی، مدیریتی و عمومی برای پرسنل مجموعه آبفای استان برگزار شده است. 

سهیلی نیا ارتقاء مهارت‌های نرم کارکنان در راستای سیاست‌های حوزه منابع انسانی سند یزد نوین را یکی دیگر از فعالیت‌های سال گذشته دفتر تشکیلات، آموزش و منابع انسانی برشمرد.

او به فعالیت‌های حوزه بهبود مدیریت و تحقیقات اشاره و تصریح کرد: اصلاح و بروز رسانی فرآیند‌های اصلی شرکت و مکانیزه نمودن فرآیند‌های اجرایی با هدف ارتقاء بهره وری، تشکیل کارگروه بهره وری و تعریف پروژه‌های بهره وری طبق برنامه‌های ابلاغی یزد بهره ور، برنامه ریزی و فراهم نمودن مقدمات استقرار نظام آراستگی، برگزاری ۱۵ کارگاه آموزشی برای انتقال و تسهیم دانش در حوز‌های پایلوت استقرار مدیریت دانش، برگزاری ۵۷ جلسه تخصصی با واحد‌های شرکت جهت شناسایی نیاز‌های پژوهشی، برگزاری ۱۱ جلسه کمیته تحقیقات، تدوین آیین نامه حمایت از دارایی‌های فکری و دستاور‌های پژوهشی حاصل از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و انعقاد اولین قرارداد رویالتی برای اولین بار در شرکت آب و فاضلاب از مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات است.

سهیلی نیا حوزه فناوری اطلاعات را یکی از زیر مجموعه‌های معاونت منابع انسانی عنوان کرد و اظهار داشت: این حوزه شامل؛ بخش نرم افزار، سخت افزار، امنیت شبکه و همچنین GIS است که زیر ساخت‌های فناوری را برای ارائه خدمات رسانی به مردم برای همکاران فراهم می‌نماید. 

او ادامه داد: ارائه کلیه خدمات شناسنامه دار شرکت آب و فاضلاب یزد از پنجره واحد دولت هوشمند، ارائه ۱۰۰ درصدی کلیه خدمات مشترکین به صورت هوشمند و غیرحضوری از طریق سامانه ۱۲۲، راه اندازی داشبورد مدیریت اطلاعات مکان محور، افزایش منابع سرور‌ها و پهنای باند و پیاده سازی سیاست‌های امنیتی بر روی سرور‌ها جهت جلوگیری از نشت اطلاعات و حملات مدرن از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات شرکت آبفای استان یزد است. 

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفای استان یزد با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه درمانی کارکنان شاغل و بازنشسته، عقد بیمه نامه‌های عمر و مسئولیت از عمده فعالیت‌های حوزه امور کارکنان و رفاه است، گفت: فعالیت‌های دیگری همچون مدیریت ورود و خروج، مرخصی، ماموریت، صدور احکام پرسنلی و بازنشستگی نیز جزء وظایف این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جهان در ۴۸ ساعت گذشته بر تنش‌ها در خاورمیانه متمرکز شده است
  • گوترش خواستار راه حل مسالمت آمیز برای سودان شد
  • دبیرکل سازمان ملل: جهان در ۴۸ ساعت گذشته بر تنش‌ها در خاورمیانه متمرکز شده است
  • منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارند
  • هشدار سازمان اطلاعات سپاه درباره حمایت از رژیم صهیونیستی
  • ضرورت تأمین زیر ساخت‌های لازم برای توانمندسازی نیروی انسانی
  • شومر خواستار بسته حمایتی فوری برای اسرائیل شد
  • اسرائیل خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد
  • دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه: ناامنی غذایی در غزه بیداد می‌کند
  • دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه: ناامنی غذایی در غزه بیداد می‌کند