Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@15:52:22 GMT

مخالفت آمریکا و روسیه با قطعنامه آتش بس در لیبی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۷۴۹۳

مخالفت آمریکا و روسیه با قطعنامه آتش بس در لیبی

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: روسیه با قطعنامه مطرح شده از سوی انگلیس در مقصر شناختن ژنرال خلیفه حفتر برای آغاز درگیری‌ها در لیبی مخالف است.
ایالات متحده نیز دلیلی برای حمایت از این قطعنامه که از کشورهای دارای نفوذ بر احزاب متخاصم درخواست کمک های بشردوستانه دارند، ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین هیأت آمریکا در سازمان ملل متحد بیانیه ‌ای در این باره صادر نکرده‌ است.
آمریکا و روسیه طی نشست غیرعلنی با «غسان سلامه» نماینده لیبی در سازمان ملل متحد که درخواست آتش بس داده بود، ضمن بیان موضع خود اعلام کردند که از این قطعنامه حمایت نمی کنند.
بی میلی آمریکا در حمایت از این قطعنامه شورای امنیت ملی با موضع قبلی این کشور درباره اقدامات ژنرال خلیفه حفتر کاملاً تفاوت دارد.
برخی مقامات سازمان ملل می گویند که آمریکا ممکن است برای چگونگی برخورد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با آخرین تحولات لیبی زمان بخرد.
به گزارش رویترز، یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل متحد که نخواست نامش فاش شود، می گوید: «من فکر می‌کنم واشنگتن در مورد طرف های سیاسی دیدگاه ها و سناریوهایی دارد که آنها را تطبیق نداده و کاملا مطمئن نیست که رئیس جمهوری در کجای این سناریو قرار دارد.»
وی می افزاید: آمریکایی سعی دارد همه این سناریوها را در لیبی ارزیابی کرده و هرکدام را که برای آمریکا بهترین انتخاب است، برگزیند.
تشدید بحران در لیبی، نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته در همین پیوند روز گذشته(پنجشنبه) نشست اضطراری و غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این کشور به درخواست آلمان برگزار شد.
پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی، این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. 
دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس واقع در غرب کشور تشکیل شد که موردحمایت جامعه جهانی است.
هم‌زمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.
در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.
نیروهای حفتر که بخش‌هایی از شرق لیبی را تحت کنترل خود درآورده‌اند، در مقابل درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری با جنگجویان وفادار به گروه وفاق ملی مستقر در طرابلس که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، مقاومت کرده‌اند.
السراج به ‌تازگی در گفت‌ وگو با اسکای نیوز هشدار داد که اگر درگیری در لیبی ادامه یابد، موج جدیدی از مهاجران که در حدود 800 هزار نفر برآورد می‌شوند، به سمت اروپا سرازیر خواهند شد.
بر اساس گزارش ها، از زمان آغاز درگیری در لیبی دست کم 205 نفر کشته و 913 نفر زخمی شده اند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: روسیه لیبی آمریکا آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی از سوی روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، به‌دنبال اقدام روسیه مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید نظارت کمیته کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ، آمریکا و کره جنوبی واکنش تندی نشان دادند.

روسیه در حالی این قطعنامه را وتو کرد که هیات کارشناسان سازمان مل چند هفته پیش اعلام کرد که در حال تحقیقات درباره گزارش‌های تبادل سلاح بین مسکو و پیونگ‌یانگ است.

به غیر از چین که ترجیح داد به جای پیوستن به روسیه در وتوی قطعنامه، رای ممتنع بدهد، باقی اعضا به تمدید نظارت هیات کارشناسی رای موافق دادند.

تصمیم روسیه انتقادات زیادی را به همراه داشت. وزارت خارجه کره جنوبی تصمیم روسیه را به عنوان عضو دائم شورای امنیت، «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

آمریکا وتوی روسیه را «تلاشی منفعت طلبانه با هدف سرپوش گذاشتن بر گزارش‌های مرتبط با همدستی مسکو با کره شمالی» خواند.

متی میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امروز روسیه با اقداماتش به شکلی منفعت‌طلبانه به دنبال تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی است و تمام این اقدامات با هدف پیشبرد دادوستد فاسدی است که مسکو با کره شمالی آغاز کرده است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام روسیه را «اقرار به جرم» توصیف کرده است. در ماه‌های اخیر اتهاماتی علیه پیونگ‌یانگ مبنی بر کمک به مسکو در جنگ با کی‌یف مطرح شده است. مسکو و پیونگ‌یانگ اتهامات همکاری و تبادل تسلیحات را قویاً رد کرده‌اند.

کد خبر 6064989

دیگر خبرها

  • واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی
  • واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی از سوی روسیه
  • روسیه: شورای امنیت سازمان ملل باید رویکرد خود را در قبال کره شمالی تغییر دهد
  • حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ/ وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه/ موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه/ شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل
  • کمیته تحریم‌های کره شمالی به کار خود ادامه خواهد داد
  • روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد
  • افزایش نفرت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی/ مخالفت ۵۵ درصد آمریکایی‌ها با جنگ علیه غزه
  • روسیه: قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ غزه باید اجرا شود | دلیل وتوی قطعنامه آمریکا مشخص شد
  • روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است
  • شورای امنیت: قطعنامه آتش بس غزه الزام آور است